Waarom? Zo´n doos wordt zeldzaam en sommigen willen er gewoon een hebben.quote:Op vrijdag 19 september 2014 19:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Frappant dat er een run komt daarop, dat wel.
Juist Hollanders staan niet bekend als racistisch of homofoob. De autochtone Hollanders in ieder geval niet.quote:Op vrijdag 19 september 2014 15:40 schreef JanCees het volgende:
[..]
Racistische aard Hollanders komt weer boven
Kijk maar eens naar wat ze in Zimbabwe hebben uitgespookt. De gevolgen zijn trouwens niet mals, van mij krijgen ze geen Euro, iets met op de blaren moeten zitten als je je billen brandt. Het heeft niets met blank en zwart te maken maar met het afpakken van grond van boeren die verstand van zaken hebben en dit geven aan noobs. En dan maar gek opkijken dat de oogst slecht is.quote:Op vrijdag 19 september 2014 12:36 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Zal ik daar dan eens op in gaan? Er is inderdaad al eeuwen discriminatie en zo je wilt racisme.Zwarten zijn in bepaalde gebieden afschuwelijk behandeld, oa door blanken.
(Blanken zijn trouwens ook wel opgegeten door zwarten, dit terzijde)
Ach ja, het is net wat minder erg dan de oproep om je kind op te offeren door het bij een zwarte school die onderpresteert in te schrijven. Femke Halsema probeerde het even maar bedacht zich toen ze de achterstand merkte.quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:25 schreef Scorpie het volgende:
Joop brengt de oorlog naar de kindertjes toe.
http://www.geenstijl.nl/archives/images/zeurpietknoledge.html
Het houd niet op, niet vanzelf.quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:25 schreef Scorpie het volgende:
Bizar.quote:Verder klagen allochtone ouders te weinig bij scholen "omdat ze de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn." (...) Mensen die onze taal weigeren te spreken moeten wij serieus nemen als zij onze cultuur komen verbieden? Dat is ronduit koloniaal gedrag, wij meenden toch dat juist de slavernij-uitmelkers daar niet van gediend waren.
Hoezo "staat Zwarte Piet ter discussie"? Dit soort populariteitscijfers zijn bijna Noord-Koreaans. Hier kunnen politici alleen maar van dromen.quote:Nederland wil dat Piet blijft zoals hij is
Zwarte Piet of Roet Piet? Een peiling onder duizend Nederlanders is duidelijk, 96 procent wil dat Piet blijft zoals hij is.
De mening van Nederland lijkt duidelijk. Het overgrote deel vindt dat Zwarte Piet moet blijven zoals hij is. Vooral oudere autochtone Nederlanders zien niets in de alternatieve Piet met roetvegen.
Onderzoeksbureau Markteffect liet duizend Nederlanders kiezen tussen Zwarte Piet of Roet Piet. Het resultaat bleek overduidelijk, 96 procent van de ondervraagden koos de traditionele zwart geschminkte Piet. Volgens Edgar de Beule, directeur van Markteffect, is "de uitslag bijzonder omdat het aangeeft hoe eensgezind Nederland hierover denkt."
Toch blijken er wel degelijk belangrijke verschillen te bestaan. Jongeren vinden veel vaker dan ouderen dat een Piet met roetvegen een goed alternatief is voor de traditionele knecht van de Sint. Onder Nederlanders jongeren dan 30 is 12 procent voor roetvegen. Onder 30-plussers is dit slechts 2 procent. Volgens De Beule komt dit met name, "omdat jongeren iets verder afstaan van het Sinterklaasfeest. Uit eerder onderzoek bleek al dat deze groep meer heeft met Kerst. We zien echter dat dit logischerwijs weer bijtrekt zodra men een gezin begint."
Ook onder allochtonen is Roet Piet relatief populair, 13 procent kiest voor de beroete variant. Onder autochtone Nederlanders is dat 3 procent. Dat betekent overigens nog wel dat ook allochtonen in overgrote meerderheid voor Zwarte Piet kozen.
Hoe Zwarte Piet er uiteindelijk dit jaar uit gaat zien blijft nog wel even een probleem. Veel gemeenten en scholen worstelen met het uiterlijk van de pieten. In Amsterdam, waar de discussie al enige jaren woedt, heeft burgemeester Van der Laan al aangegeven dat het uiterlijk van de pieten de komende jaren geleidelijk gaat veranderen. Maar hoe is niet duidelijk.
Hoe de nationale intocht, die dit jaar plaatsvindt in Gouda eruit gaat zien is ook nog de vraag. Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher heeft waarschijnlijk deze maand nog overleg met de betrokken organisaties. Asscher wil nadrukkelijk geen richtlijn voor het uiterlijk van Zwart Piet afkondigen omdat hij dat geen overheidstaak vindt. De bedoeling is wel om er in goed overleg een feest van te maken, waarbij de emoties minder hoog oplopen dan vorige jaren.
Je kan nog steeds stemmen via welkekleurpiet.nl
Laat ik het zo zeggen, het percentage Nederlanders wat akkoord gaat met de barbaarse doodstraf - niet dat het minder barbaars is dan levenslang - 3-4 keer zo hoog.quote:Op vrijdag 19 september 2014 23:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hoezo "staat Zwarte Piet ter discussie"? Dit soort populariteitscijfers zijn bijna Noord-Koreaans. Hier kunnen politici alleen maar van dromen.
Ik heb trouwens de afgelopen jaren nog geen enkele peiling gezien waarin het behoud van Zwarte Piet een goedkeuring van minder dan 80% scoorde.
Of iedereen gaat het dan zat zijn waardoor we voor het eerst in jaren rond Sinterklaas geen gezeik hebben.quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het houd niet op, niet vanzelf.
Overigens vind ik dit wel een ijzersterk stukje wat wederom de totale hypocritie en achterlijkheid van die gasten laat zien en daarbij ook nog eens duidelijk maakt wie hier nu de racisten zijn.
[..]
Bizar.
Kan niet wachten tot half november. Echt. Dit. Gaat. Escaleren.
Wat is daar precies racistisch aan?quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het houd niet op, niet vanzelf.
Overigens vind ik dit wel een ijzersterk stukje wat wederom de totale hypocritie en achterlijkheid van die gasten laat zien en daarbij ook nog eens duidelijk maakt wie hier nu de racisten zijn.
[..]
Bizar.
Kan niet wachten tot half november. Echt. Dit. Gaat. Escaleren.
Zo ver als dat de dominante cultuur toestaat. Een echte melting pot bestaat niet, dat is een utopisch ideaal van een kliek sociologen, het komt in de werkelijkheid niet voor. In werkelijkheid is er ofwel segregatie ofwel integratie, die segregatie kan op een meer vreedzame manier verlopen waarbij diverse culturen naast elkaar bestaan zonder te conflicteren - zoals je bijv. in de USA een compleet Chinese buurt hebt waar hoofdzakelijk Chinezen wonen, Chinese winkels bestaan etc. - en die segregatie kan op een minder vreedzame manier verlopen waarbij de culturen wel conflicteren. Het eerste noemen ze een melting pot maar het is gewoon een vergaande segregatie waarbij de diverse culturen ook qua afstand voldoende van elkaar gescheiden zijn dat zulke conflicten niet mogelijk zijn, in feite heb je dan dus de ene dominante cultuur op de ene plaats en de andere dominante cultuur op de andere plaats. Per plaats heb je echter altijd een dominante cultuur. Binnen een gezin of iets dergelijks kan dat natuurlijk prima afwijken van wat dominant is in de buurt maar in het openbare domein is er een dominante cultuur van die buurt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:56 schreef Alentejana het volgende:
Hoe ver mogen mensen met andere culturen gaan?
In Nederland zal dat nooit gebeuren. Nu ja, met uitzondering van een islamitische school maar daar hebben we negatieve ervaringen mee (slecht onderwijs en fraude) dus laten we dat voorlopig maar niet meer proberen. Zelf ben ik een voorstander van enkel openbaar onderwijs in Nederland, net als in veel buurlanden. Dat gaat niet snel gebeuren omdat de scholen die deel uitmaken van het bijzonder onderwijs niet graag dat privillege kwijtraken, het is voor hen net wat gemakkelijker dan voor openbare scholen om leerlingen te weigeren waarvan zij de kans lager inschatten dat zij na 4/5/6 jaar met voldoendes de school verlaten. Dat is een voorname reden dat veel scholen op papier nog christelijk zijn terwijl ze dit in de praktijk al vele decennia niet meer zijn.quote:Leraressen dwingen met hoofddoekjes te gaan lopen?
Wie doen er wel en wie doen er niet moeilijk over dat huidskleurtje? De Joop/PvdA-kliek doet er moeilijk over, de mensen die graag willen dat het blijft zoals het is (>90%) niet. Dus wie zijn de racisten? Er valt wat voor te zeggen. Als je niet racistisch bent waarom zou je je dan druk maken om het toevallige fenomeen dat ZP een nog donkerdere huidskleur heeft dan mensen die meer melanine hebben doordat zij of hun voorouders dichter bij de evenaar leven of leefden? Anders gezegd, als je niet racistisch bent dan ben je helemaal niet met het ras bezig, als je wel met het ras bezig bent, zoals Joop, dan ben je juist wel racistisch. Strikt genomen als je even buiten beschouwing laat dat het woord racisme meestal wordt gebruikt voor een negatieve connotatie m.b.t. een specifiek ras. Technisch gezien is racisme onderscheid maken op basis van ras.quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:53 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Wat is daar precies racistisch aan?
Ja die toevallig rode lippen, oorringen en kroeshaar heeft en vroeger met een Surinaams accent sprak.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wie doen er wel en wie doen er niet moeilijk over dat huidskleurtje? De Joop/PvdA-kliek doet er moeilijk over, de mensen die graag willen dat het blijft zoals het is (>90%) niet. Dus wie zijn de racisten? Er valt wat voor te zeggen. Als je niet racistisch bent waarom zou je je dan druk maken om het toevallige fenomeen dat ZP een nog donkerdere huidskleur heeft dan mensen die meer melanine hebben doordat zij of hun voorouders dichter bij de evenaar leven of leefden?
Een donkere huidskleur met blond stijl haar is nogal onrealistisch.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:04 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ja die toevallig rode lippen, oorringen en kroeshaar heeft en vroeger met een Surinaams accent sprak.
Volgens mij zijn we met verschillende ZP's opgegroeid. Bij ons sprak hij gewoon ABN, en dat was in de jaren zeventig.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
ZP spreekt gewoon gebrekkig Nederlands.
Ik heb er als kind nooit bij stilgestaan maar voor zo ver ik het mij kan herinneren zei ZP nauwelijks iets. Geen idee waarom, misschien omdat je gemakkelijk herkent wie het is als hij/zij wel iets zegt. De TV-ZP zei wel eens wat, volgens mij idd gewoon in het ABN.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we met verschillende ZP's opgegroeid. Bij ons sprak hij gewoon ABN, en dat was in de jaren zeventig.
Ik zie die neiging vaker in dit debat. Het verlangen deze hele kwestie definitief te winnen volgens de eigen wensen en niemand heeft er nog over. Zit iets totalitairs achter.quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verbied Zwarte Piet. Het bekt lekker, misschien kunnen we er een carnavalsliedje van maken en op die manier eens en voor al afrekenen met die onzin?
Hoe leuk ik complottheorieën ook vind, de verklaring hiervoor is waarschijnlijk veel minder spannend. Dit is gewoon het komkommernieuwsfenomeen. Als er weinig te melden is dan komen ze met zoiets omdat programma's uitzendtijd moeten vullen - het liefst op een sensationele manier - en kranten een aantal pagina's moeten halen. Bij P&W moesten ze dagelijks 3 gasten vinden en dit onderwerp scoort nogal lekker (in beginsel een nogal jolig onderwerp) dus nodigden ze het kunstgekkie uit om de relnicht te spelen. Vervolgens springen andere programma's en kranten er op in (dezelfde reden: vulling en sensatiegehalte), wordt het gebruikt als gesprekstof met politici omdat ze even geen originele vragen meer kunnen bedenken etc.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:35 schreef Montagui het volgende:
Meer dan 90% wil de huidige Zwarte Piet laten voor wat ie is.
Ik snap dan eigenlijk niet waarom dat kleine groepje schreeuwende intoleranten zoveel aandacht krijgt? Waarom wil de media dit zo uitspelen? Wat zit hier achter?
Je zou er bijna een aluhoedje van krijgen.
quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:01 schreef robin007bond het volgende:
Vandaag trouwens weer mijn "Zwarte Piet is racisme"-shirt aan.
Omdat er een groep mensen is die er zich daadwerkelijk gekwetst door voelt. Dat mensen dat niet inzien getuigt toch wel van een slecht empathisch vermogen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:35 schreef Montagui het volgende:
Meer dan 90% wil de huidige Zwarte Piet laten voor wat ie is.
Ik snap dan eigenlijk niet waarom dat kleine groepje schreeuwende intoleranten zoveel aandacht krijgt? Waarom wil de media dit zo uitspelen? Wat zit hier achter?
Je zou er bijna een aluhoedje van krijgen.
Ik geloof daar niets van. Ik denk dat die geest nooit in een fles heeft gezeten maar door iets heel anders tijdelijk is gaan ontstaan. Zie mijn laatste reactie hier voor mijn verklaring hiervoor.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zie die neiging vaker in dit debat. Het verlangen deze hele kwestie definitief te winnen volgens de eigen wensen en niemand heeft er nog over. Zit iets totalitairs achter.
Leg je er nou bij neer dat deze kwestie niet meer weggaat. De geest is uit de fles.
quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe leuk ik complottheorieën ook vind, de verklaring hiervoor is waarschijnlijk veel minder spannend. Dit is gewoon het komkommernieuwsfenomeen. Als er weinig te melden is dan komen ze met zoiets omdat programma's uitzendtijd moeten vullen - het liefst op een sensationele manier - en kranten een aantal pagina's moeten halen. Bij P&W moesten ze dagelijks 3 gasten vinden en dit onderwerp scoort nogal lekker (in beginsel een nogal jolig onderwerp) dus nodigden ze het kunstgekkie uit om de relnicht te spelen. Vervolgens springen andere programma's en kranten er op in (dezelfde reden: vulling en sensatiegehalte), wordt het gebruikt als gesprekstof met politici omdat ze even geen originele vragen meer kunnen bedenken etc.
Ik ben er al vele weken van overtuigd dat dit verklaart waarom we het nu weer met zijn allen over ZP hebben. Het idiote is dat dit nog tot beleid zou kunnen leiden ook omdat mensen het zo uitvergroten met elkaar omdat ze dit fenomeen niet zien.
Het stereotype, ja daar had ik begrip voor, maar het blijkt dus echt gewoon oppervlakkig en tegen blanken gericht te zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:25 schreef Scorpie het volgende:
Die groep mensen heeft dit nog nooit op de normale manier (via een politieke verwoordiging) kenbaar gemaakt dus het zal wel meevallen. Het is nu niet dat zij niet hun weg naar de politiek kunnen vinden. Genoeg troetelallochtonen bij de diverse partijen om dat kenbaar te maken.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat er een groep mensen is die er zich daadwerkelijk gekwetst door voelt. Dat mensen dat niet inzien getuigt toch wel van een slecht empathisch vermogen.
En precies dit is het probleem. Dat er mensen zijn die zich mogelijk daadwerkelijk gekwetst voelen is volgens jou en vele anderen simpelweg niet waar.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die groep mensen heeft dit nog nooit op de normale manier (via een politieke verwoordiging) kenbaar gemaakt dus het zal wel meevallen.
Omdat het voor een politicus electorale zelfmoord is om daarvoor uit te komen. Uit onderzoek in Amsterdam bleek dat toch een hele hoop mensen zich erdoor gediscrimineerd voelen:quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die groep mensen heeft dit nog nooit op de normale manier (via een politieke verwoordiging) kenbaar gemaakt dus het zal wel meevallen. Het is nu niet dat zij niet hun weg naar de politiek kunnen vinden. Genoeg troetelallochtonen bij de diverse partijen om dat kenbaar te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |