Wat mij weer raar lijkt want de verbruiker is bekend.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tja, dan betalen jij en ik het.
Onderdeel van mijn mailtje aan Enexis, ik ben wederom enorm benieuwd hoe iets geregeld is.quote:Stel dat iemand bij zijn ouders uit huis gaat en voor het eerst een eigen woning neemt. Maar deze persoon kiest geen leverancier (en heeft ook geen oude leverancier) voor de levering van gas en stroom.
Deze persoon verbruikt echter wel zowel gas als stroom.
Uiteindelijk zal er een brief komen dat er een leverancier gekozen moet worden, als dit niet gebeurt zal deze persoon afgesloten worden.
Nu vroegen wij ons het volgende af.
Door wie word tegen welk tarief het reeds gedane verbruik in rekening gebracht?
Als de oude bewoner zijn contract heeft opgezegd, staan de meterstanden in het Aansluitregister. Dat is een landelijk register waar de meterstanden worden bijgehouden. De leverancier en de netbeheerder kunnen die uitlezen. Zijn er geen standen, dan worden ze geschat. Dat kan nadelig zijn, in dat geval kan TS maar beter zorgen dat hij een kopie heeft van het overdrachtsformulier van de woningbouw, met de standen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:05 schreef DDDJJ het volgende:
Ja dat is inderdaad vreemd. Na het nogmaals te hebben overdacht denk ik dat netbeheerder hier niks mee kan.
Netbeheerder stuurt de afnemer een brief dat hij een leverancier moet zoeken. Gebeurt dit niet dan wordt er afgesloten. Op het moment dat je een leverancier hebt word je weer aangesloten. Wellicht dat deze dan het verbruik nog factureert of dat er met de tussenliggende periode niks gebeurd.
Kosten voor aan en afsluiten kunnen wel doorberekend worden. Tenminste bij wanbetalers is dit zo, dus ik vermoed dat dit hier ook gaat.
De acceptgiro valt vanzelf in de bus, wees maar niet bang.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:57 schreef dikkedaniel het volgende:
Ik woon al vanaf begin maart in deze woning. Het is nu half september en heb nog nooit een brief, mail of belletje van niets of niemand gehad en heb nog altijd stroom.
Heb aardig wat electrischr apparatuur en een dikke plasma tv dus valt wel op dat er weer iemand woont hier.
Hoe weet je zo zeker dat dit in mijn geval aan de hand is? Is het gebruikelijk dat de woningbouw een contract afsluit zodat het huis niet afgesloten wordt?quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:00 schreef Born2trade het volgende:
TS heeft gewoon een hoop mazzel. Het volgende is hier aan de hand:
De woningbouwvereniging wil voorkomen dat leegstaande woningen worden afgesloten en sluit bij leegstand een contract af op naam van de woningbouw. Als de woning is verhuurd beëindigd men dit contract en als de nieuwe huurder geen contract afsluit zal de netbeheerder brieven gaan sturen. Men is dit vergeten af te melden en de netbeheerder weet alleen dat er een contract is en onderneemt geen actie. Zodra TS zich gaat aanmelden bij een energieleverancier zal dit oude contract automatisch beëindigd worden.
Als men bij de woningbouw wakker wordt zal men het contract beëindigen en proberen de energieleverancier over te halen om dit met terugwerkende kracht te corrigeren. Doordat er veel contracten op naam van de woningbouwvereniging staan kan het een tijdje duren voordat het opvalt dat dit contract doorloopt. Wellicht pas als de jaarafrekening binnenkomt. Men zal de genoteerde meterstanden doorgeven aan de energieleverancier. Als TS heef getekend voor de meterstanden bij het huren van de woning is er een kans dat dit gecorrigeerd zal worden, in de meeste gevallen is dit te veel moeite voor de energieleverancier en zal er geen correctie plaatsvinden. Verlies voor de woningbouwvereniging dus.
Conclusie: je neemt een gokje, het is wellicht slim om per morgen een energiecontract af te sluiten en de huidige meterstanden door te geven. Met een beetje mazzel hoor je er dan nooit meer iets van en heb je een hoop geld bespaard.
Ja, dat is gebruikelijk. Want dat is goedkoper dan elke keer weer aansluitkosten betalen. Ze betalen dan ook een leegstandstarief voor zo'n woning: de netbeheerskosten plus een klein bedragje voor verbruik.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:08 schreef dikkedaniel het volgende:
Hoe weet je zo zeker dat dit in mijn geval aan de hand is? Is het gebruikelijk dat de woningbouw een contract afsluit zodat het huis niet afgesloten wordt?
Ok maar als de woningbouw dit toch afmeld krijg ik na 2 weken toch alsnog een brief van de electriciteitsmaatschappij dat ik zsm een leverancier moet hebben?quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:11 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, dat is gebruikelijk. Want dat is goedkoper dan elke keer weer aansluitkosten betalen. Ze betalen dan ook een leegstandstarief voor zo'n woning: de netbeheerskosten plus een klein bedragje voor verbruik.
Nee hoor, van mij mag jij rustig nog jaren gratis stroom.quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:51 schreef dikkedaniel het volgende:
Mensen worden ineens fanatiek met dingetjes uitzoeken omdat ze TS misgunnen
Nadeel is alleen dat ikzelf niet denk dat gas en stroom goedkoper gaat worden.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:21 schreef dikkedaniel het volgende:
[..]
Ok maar als de woningbouw dit toch afmeld krijg ik na 2 weken toch alsnog een brief van de electriciteitsmaatschappij dat ik zsm een leverancier moet hebben?
Dan kan ik toch netzo goed wachten tot ooit die brief op mn deurmat valt?
Hangt dit er ook vanaf hoe lang de woning leegstaat? Ik heb zelf geen ervaring met sociale verhuur.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:00 schreef Born2trade het volgende:
TS heeft gewoon een hoop mazzel. Het volgende is hier aan de hand:
De woningbouwvereniging wil voorkomen dat leegstaande woningen worden afgesloten en sluit bij leegstand een contract af op naam van de woningbouw. Als de woning is verhuurd beëindigd men dit contract en als de nieuwe huurder geen contract afsluit zal de netbeheerder brieven gaan sturen. Men is dit vergeten af te melden en de netbeheerder weet alleen dat er een contract is en onderneemt geen actie. Zodra TS zich gaat aanmelden bij een energieleverancier zal dit oude contract automatisch beëindigd worden.
Als men bij de woningbouw wakker wordt zal men het contract beëindigen en proberen de energieleverancier over te halen om dit met terugwerkende kracht te corrigeren. Doordat er veel contracten op naam van de woningbouwvereniging staan kan het een tijdje duren voordat het opvalt dat dit contract doorloopt. Wellicht pas als de jaarafrekening binnenkomt. Men zal de genoteerde meterstanden doorgeven aan de energieleverancier. Als TS heef getekend voor de meterstanden bij het huren van de woning is er een kans dat dit gecorrigeerd zal worden, in de meeste gevallen is dit te veel moeite voor de energieleverancier en zal er geen correctie plaatsvinden. Verlies voor de woningbouwvereniging dus.
Conclusie: je neemt een gokje, het is wellicht slim om per morgen een energiecontract af te sluiten en de huidige meterstanden door te geven. Met een beetje mazzel hoor je er dan nooit meer iets van en heb je een hoop geld bespaard.
Dit inderdaad. De voorgaande periode mag niet in rekening worden gebracht.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:32 schreef qltel het volgende:
Normaal stuurt de netbeheer op een moment een brief dat je nog 14 dagen hebt om een leverancier te zoeken. Na die 14 dagen loop je de kans dat je ineens geen stroom meer hebt.
En waarom niet? TS heeft daar gewoond, de beginstanden zijn bekend. Hij heeft het verbruik gehad. Waarom zou dat niet in rekening mogen worden gebracht?quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:50 schreef Mvr.Poes het volgende:
Dit inderdaad. De voorgaande periode mag niet in rekening worden gebracht.
Die vraag heb ik al beantwoord in dit topic.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:44 schreef Lienekien het volgende:
Waarom ga je het niet gewoon regelen?
Dit?quote:Op woensdag 17 september 2014 10:51 schreef dikkedaniel het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al beantwoord in dit topic.
quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:02 schreef dikkedaniel het volgende:
[..]
Omdat ik dik en lui ben en omdat ik toch diep van binnen kleine hoop heb niets te betalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |