abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144592622
quote:
Vwo-leerlingen kunnen straks hun opleiding in vijf jaar afronden. Dat staat in de begroting van het ministerie van Onderwijs. Nu duurt het vwo zes jaar.

Ook moet het mogelijk worden om in sommige vakken op een hoger niveau examen te doen. Een havo-leerling met een talenknobbel kan dan bijvoorbeeld Engels op vwo-niveau volgen.

Leerlingen kunnen straks ook de vermelding 'cum laude' op hun eindexamendiploma krijgen. Dit voornemen maakte staatssecretaris Dekker al eerder bekend in maart van dit jaar.

Bron: http://nos.nl/artikel/699025-vwodiploma-in-vijf-jaar-tijd.html
Dit kan twee dingen inhouden: de stof die je moet beheersen, wordt minder, of het tempo gaat hoger liggen.

Zelf denk ik dat het vwo het beste 6 jaar kan blijven, maar dan met een hoger tempo en meer verdieping.
  dinsdag 16 september 2014 @ 17:52:12 #2
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_144592666
Maar is dat dan algemeen of net als die vakken ophogen dat een select deel (hoogbegaafden) er voor kan kiezen om VWO in vijf jaar te doen?
  dinsdag 16 september 2014 @ 17:52:54 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144592684
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:50 schreef netchip het volgende:
it kan twee dingen inhouden: de stof die je moet beheersen, wordt minder, of het tempo gaat hoger liggen.
Het zou allebei een bar slecht idee zijn.

Ik ben overigens benieuwd hoe ze dit organisatorisch voor zich zien. Gaat het VWO gewoon terug naar 5 jaar, of wordt het een optie?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 16 september 2014 @ 17:54:45 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_144592741
De tendens van de reeks rechtse kabinetten van de afgelopen decennia is geweest om opleidingen op alle niveaus te degraderen, dus hou er maar rekening mee dat het VWO-diploma v.w.b. kennis en kunde uitkomt op het MAVO-diploma uit de 80-er jaren, waar het nu op het HAVO-niveau uit die tijd zit.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_144592907
^nou nou.. het vwo is nog steeds van niveau hoor ;)

Mijn inziens zouden ze niet per sé iets moeten veranderen aan het programma, ze zouden moeten zorgen dat er meer ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling op het vwo. Zo zou de persoonlijke ontwikkeling centraal moeten staan en zouden er mogelijkheden moeten komen om vakken op hoger niveau te volgen bijvoorbeeld. Op dit moment kun je wel een vak meer of minder nemen, je wordt er niet genoeg in verdiept om het veel meerwaarde toe te kennen, en vaak wordt het dan te druk.

--> Meer verdiepende programma's opstellen (optioneel)
  dinsdag 16 september 2014 @ 18:00:11 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144592918
Bij ons was gymnasium zes ook een beetje een bonus jaartje. Als je de schoolexamens in gym 5 had gehaald, moest het centraal schriftelijk ook te doen zijn.

Weinig school, veel tijd voor andere dingen. Had in zijn geheel overgeslagen kunnen worden maar dan had je wel het gaafste jaar gemist. En sta je op je zestiende/zeventiende al aan de poorten van de universiteit te rammelen. Lijkt mij ook niet de bedoeling.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_144593040
Er was laatst ook iets over het afschaffen van profielen, dat lijkt me wel relevant. Ik ga t ff opzoeken, tvp :)
pi_144593070
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het zou allebei een bar slecht idee zijn.

Ik ben overigens benieuwd hoe ze dit organisatorisch voor zich zien. Gaat het VWO gewoon terug naar 5 jaar, of wordt het een optie?
Ik vind het verhogen van het tempo niet noodzakelijk een slecht idee. Bij Wiskunde B gaan we tergend langzaam door het boek. Of ze moeten meer stof in dezelfde tijd gaan stoppen (heeft mijn voorkeur), of dezelfde stof in kortere tijd. Want dit heeft gewoon geen zin. Doordat mijn WiB en WiD uren samenvallen, ga ik een keer per week naar WiB, thuis maak ik gewoon het huiswerk, en dan snap ik het meteen. In dat ene uurtje, doe ik niets anders dan opgaven maken die anders huiswerk zouden zijn geweest.

Dit klinkt natuurlijk als een leuke anekdote, maar het is natuurlijk best triest. De scholen en docenten zijn gebonden aan de methodes, en die zijn weer gebonden aan regelgeving van de overheid. De overheid moet eens snel het examenprogramma gaan veranderen, want zo schieten we er ook niets mee op.
pi_144593091
Nog een jaartje minder om een keuze te maken qua opleiding, nu die keuze juist zoveel belangrijker is geworden :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 16 september 2014 @ 18:07:12 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144593127
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:05 schreef netchip het volgende:
Dit klinkt natuurlijk als een leuke anekdote,
Voor jou is ie leuk, maar anderen hebben die tijd hard nodig. Jij hebt misschien bij de talen de tijd weer harder nodig.
Ik zie daarom meer in verdiepende mogelijkheden als extra, als je aan het regulieren programma tijd overhoudt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 16 september 2014 @ 18:07:28 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144593144
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:05 schreef Seam het volgende:
Nog een jaartje minder om een keuze te maken qua opleiding, nu die keuze juist zoveel belangrijker is geworden :')
Ook wel een belangrijk argument inderdaad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144593150
Als de universitaire bachelor dan maar wel naar 4 jaar gaat.
pi_144593159
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:07 schreef Igen het volgende:
Als de universitaire bachelor dan maar wel naar 4 jaar gaat.
Met welk doel?
pi_144593231
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:07 schreef Etsu het volgende:

[..]

Met welk doel?
Normaal gesproken wordt verwacht dat een universitair masterdiploma inhoudt, dat je 5 jaar op de uni hebt gezeten. In Nederland is dat maar 4 jaar, maar dat wordt goedgepraat met het argument dat het VWO ook één jaar langer duurt dan een 'normale' middelbare school. Een HBO-bachelor duurt nu ook al 4 jaar.

Dus als het VWO wordt ingekort, dan moet je het allemaal gelijktrekken, anders gaat het fout en is een Nederlands universitair diploma niks meer waard.
pi_144593238
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor jou is ie leuk, maar anderen hebben die tijd hard nodig. Jij hebt misschien bij de talen de tijd weer harder nodig.
Ik zie daarom meer in verdiepende mogelijkheden als extra, als je aan het regulieren programma tijd overhoudt.
Ook bij de talen heb ik die tijd niet nodig, maar dat is een andere kwestie.

Als er een toetsingsprogramma komt voor die verdiepende mogelijkheden, dan zie ik dat zeker als een optie. Ook zonder toetsingsprogramma zou ik deze mogelijkheid met beide handen aangrijpen, maar het is natuurlijk leuker als je er een cijfer voor krijgt.
pi_144593258
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Normaal gesproken wordt verwacht dat een universitair masterdiploma inhoudt, dat je 5 jaar op de uni hebt gezeten. In Nederland is dat maar 4 jaar, maar dat wordt goedgepraat met het argument dat het VWO ook één jaar langer duurt dan een 'normale' middelbare school. Een HBO-bachelor duurt nu ook al 4 jaar.

Dus als het VWO wordt ingekort, dan moet je het allemaal gelijktrekken, anders gaat het fout en is een Nederlands universitair diploma niks meer waard.
Ligt aan de opleiding. De exacte opleidingen hebben vaak een research master, die twee jaar duurt.
pi_144593353
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:04 schreef JoelBaka het volgende:
Er was laatst ook iets over het afschaffen van profielen, dat lijkt me wel relevant. Ik ga t ff opzoeken, tvp :)
Hebbes!

quote:
Leerlingen in het voorgezet onderwijs krijgen in de toekomst minder vakken. Leraren worden naast het lesgeven met minder taken belast. Zo komt er weer meer tijd en aandacht voor onderwijs. Die suggesties vanuit het onderwijs worden door een meerderheid in de Tweede Kamer gesteund.

Een initiatiefgroep van negen docenten en onderwijsspecialisten heeft een lijst van 11 punten opgesteld.

Ze pleiten onder meer ook voor strengere toelatingseisen tot de lerarenopleidingen. Verder moeten scholen zich minder richten op het toetsen van leerlingen en zich meer inspannen om het onderwijs te verbeteren. Leraren moeten hierin zelf een belangrijke rol gaan spelen.

Sterke beroepsgroep
Rene Kneyber, een van de initiatiefnemers: "We hebben zelf de sleutel in handen om het onderwijs te verbeteren. Waar vakbonden kiezen voor sterk boe-geroep, kiezen wij voor een sterke beroepsgroep".

Kneyber: "Het vak leraar moet meer exclusiviteit krijgen. Strengere eisen voor de lerarenopleiding, een aantrekkelijk carrièrepad en meer ruimte en verantwoordelijkheden voor docenten zijn daarvoor noodzakelijk. Waar dat nog niet gebeurt, moeten leraren elkaars lessen gaan bezoeken, samen lessen voorbereiden, leerdoelen formuleren met werkgevers en elkaar feedback geven om samen van te leren. Zo wordt een verbetercultuur op scholen tot stand gebracht".

VVD en PvdA zijn enthousiast over de plannen en zullen met voorstellen komen.

http://nos.nl/artikel/695(...)gezet-onderwijs.html
Klik voor het pdf'je

Dat vind ik er wel redelijk uitzien. Als de profielen weg gaan dan kunnen mensen zich weer echt op hun sterke punten gaan focussen, met een ietwat breder aanbod aan vakken (misschien zelf van verschillende niveau's?). Dan krijg je een veel steviger pakket aan informatie, die je dan ook gemakkelijker in 5 jaar kan halen. Je hoeft immers geen tijd te besteden aan vakken waar je moeite mee hebt.

Nou krijg je dan wel problemen met dingen zoals Wiskunde, wel of niet verplicht? Toch denk ik dat als er meer vormen van vakken zijn en men veel specifieker kan kiezen dat dat wel goed komt.

Ik noem even een voorbeeldje zo even snel:
De talen zijn nu: 'Nederlandse taal en literatuur' 'Engelse taal en literatuur' 'Duitse taal en literatuur' 'Franse taal en literatuur'
Wat kan je doen:
Nederlands - Basisvak met grammatica, spelling, vaardigheden etc.
Nederlands verdiept - Zelfde als hier boven maar met meer verdieping
Nederlands -insert vaardigheid- - Als periodevak, een hele periode op een vaardigheid focussen
Nederlands -insert vaardigheid verdiept - Hierboven maar dan verdiept
Nederlandse taal en letterkunde - Spreekt voor zich
Nederlandse literatuur - Spreekt voor zich
Nederlandse literatuur verdiept - Spreekt voor zich.

En nu ga ik even rustig verder nadenken en de reacties lezen :)
  dinsdag 16 september 2014 @ 18:19:27 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144593531
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:14 schreef JoelBaka het volgende:
Nou krijg je dan wel problemen met dingen zoals Wiskunde, wel of niet verplicht? Toch denk ik dat als er meer vormen van vakken zijn en men veel specifieker kan kiezen dat dat wel goed komt.

Het is nu ook verplicht, net als nederlands en engels. Lijkt me niet dat we dat moeten veranderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144593622
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is nu ook verplicht, net als nederlands en engels. Lijkt me niet dat we dat moeten veranderen.
Daar ben ik het mee eens :) Het was meer zo van die discussie begint dan weer. (Nu nog steeds is er gedoe met havo C&M) Maar als ze meer met niveau's gaan werden en die losser laten dan kan iedereen Wiskunde op zijn eigen niveau doen en toch zijn diploma halen. Al moet er dan wel gestimuleerd worden dat leerlingen het hoogst mogelijke doen, niet dat mensen dan denken lekker makkelijk een lager niveau te doen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 16 september 2014 @ 18:23:03 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144593629
Ik zou eerder het VWO 'wat extra stof toedienen'. Wat ik in drie jaar kon doen, moesten ze bij de havo er in twee jaar doorjassen. Daar kwam het bij een aantal vakken wel op neer. De hoeveelheid stof was vaak van vergelijkbaar niveau tussen havo en vwo.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_144596041
Op een openbare school kan nooit iemand zijn individuele capaciteiten laten excelleren. Meer vrije tijd dat nuttig besteed wordt dus.
pi_144596714
Logisch om het laatste jaar van vwo door te schuiven naar de uni. Dus eerder op de uni beginnen en daardoor heeft ook een brede bachelor meer zin. En alle uni opleidingen 5 of 6 jaar maken(Bsc en MSc).

Dat stukje van die lerarenopleiding dat iemand anders postte, wie gaat er nu na het behalen van je MSc nog een jaar studeren, zonder stufi, om een eerstegraads leraar te worden?
Dan doe je daarna niets meer met je kennis, want elke leraaropleiding is gewoon hbo-niveau of lager(ook examenjaar vwo). En dan kun je alsnog een hele slechte leraar zijn.
Kun je beter in het bedrijfsleven 1.5 tot 3x zoveel verdienen of je PhD halen.

Als ze zo graag ook academici willen dan zullen ze die zonder extra beperkingen voor de klas moeten laten. En dan moeten ze maar doen wat academici doen. En dat is niet netjes het vakkenpakket afwerken. Geen enkele academicus heeft zin om het op te nemen tegen een klas met pubers.
Er zijn wel genoeg lui met een MSc die graag hun steentje bij willen dragen en die wel een bepaalde periode een aantal lessen per week wil geven, naast hun normale baan.

Maar nee, je mag les geven op de uni maar niet aan de brugklas vmbo. Maar dat moet dus nog exclusiever. Staan er over 10 jaar alleen nog maar vrouwelijke hboers voor de klas. Mannen en academici, die blijven weg hoor.
pi_144597182
quote:
Vwo-leerlingen kunnen straks hun opleiding in vijf jaar afronden.
Niets nieuws, eigenlijk.
http://edestad.nl/scripts(...)id=8549#.VBhv9vtJ0ds
Zoals je ziet, zijn er al scholen die een sprint-programma aanbieden. Daarnaast heb je ook die "hoogbegaafde" (waarschijnlijk échte strebers, heeft niets met intelligentie te maken aangezien het vwo niet heel veel voorstelt, naar mijn mening) kinderen die het in vwo in een paar jaar doen.

Mooi plan, maar ik vermoed dat niet veel (lees: bijna geen) scholen dit programma zullen aanbieden. Daarnaast is het een beter idee om gewoon meer stof aan het vwo toe te voegen, zoals TS al zei. Sander Dekker zegt altijd dat scholen "excellent" moeten worden. Dat gebeurt niet door een sprint-programma in te voeren. Als men van plan is om dit sprint-programma op grote schaal aan te bieden, zegt dat wat over de kwaliteit van het onderwijs: wat in zes jaar kan, kan ook in vijf jaar, dus in zes jaar kan je meer stof aanbieden dan nu het geval is.

quote:
Ook moet het mogelijk worden om in sommige vakken op een hoger niveau examen te doen.
:')
"moet het mogelijk worden"
Met andere woorden: er gaat niks gebeuren. Als er iets gebeurt, dan zullen waarschijnlijk maar een paar scholen die mogelijk aanbieden (gebeurt volgens mij nu al op een paar scholen die zelf initiatief hebben genomen). Als de overheid middelbare scholen niet verplicht om iets extra's aan te bieden, zal er ook op een grote meerderheid van de middelbare scholen niets veranderen.

quote:
Leerlingen kunnen straks ook de vermelding 'cum laude' op hun eindexamendiploma krijgen.
Dit gebeurt volgens mij al op veel scholen als je totaalgemiddelde >8.0.

Het zou mij niks verbazen als de dingen over twee jaar nog precies hetzelfde zijn. Soms vraag ik me af waar het ministerie van onderwijs zich mee bezighoudt.
  dinsdag 16 september 2014 @ 20:19:05 #24
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_144598343
Op zich een goed idee voor de excellerende leerling. Die heeft er niets aan een jaar extra allerlei geneuzel aan te horen over wat hij/zij de afgelopen 5 jaar allang wist.

Idealiter hebben scholen de expertise en kennis van wo'ers in huis om ook cursussen op dat niveau aan te bieden. Een stel afgestudeerde economen die lesgeven kunnen makkelijk een verdiepingscursus macro-economie op bachelorniveau aanbieden, bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor sterrenkundigen, Neerlandici of psychologen en vele anderen. Eventueel kunnen hier ook vakoverstijgende zaken besproken worden zodat leerlingen een breder beeld krijgen. Maargoed, dat zal wel buiten het huidige systeem passen en keihard falen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_144603620
Dit sluit wel aan op de overheidsplannen om snel meer hoogopgeleiden de markt op te drukken. Als je nominaal studeert kan je op je 20e of zelfs je 19e een universitaire bachelor halen.
Ik vind dat die profielen verdwijnen ook een goede ontwikkeling. Op zich gaat het middelbaar onderwijs de goede kant op.

Nu nog een aantal mbo en hbo hervormingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')