abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144365841
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het is geen racistisch denken. Daar ben ik het niet mee eens. Het is menselijk om anderen te noemen naar hun uiterlijke kenmerken. In de meest hechte gemeenschappen noemen mensen elkaar 'Rooie', 'de Neus' etc. etc. etc. Is dat discriminerend? Is dat racisme? Ik word er niet GOED van. Heeft er niets mee te maken.

Hoe kun je verwachten dat er zoveel immigranten hier in Nederland geaccepteerd worden zonder dat er woorden vallen? Zonder slag of stoot? Dat kan niet. Je moet kúnnen clashen, wil het goed komen. Wil je door één deur kunnen.
Ik ben het eens dat we juist door dingen te benoemen en te kunnen lachen om onszelf en anderen, maar ook beoordelen het tot een samenleving kunnen maken waar iedereen zijn plek heeft, maar ik blijf erbij dat je niet om racisme heen kunt..

En tuurlijk noem je mensen in je groep "de neus" of de "rooie" en dat is in een groep, dat is normaal en geen racisme. Wat wel racisme is is dat je als je op school zit en denkt "oh, dat is een Aziaat, die zal wel goed in wiskunde zijn" of dat je op je eerste karate les denkt, met Li-Peng Whu ga ik niet sparren... die slaat me dood... waarom? Omdat ie Aziaat is? Juist... dat is racisme, je kent eigenschappen toe aan een hele groep die zich onderscheid op basis van afkomst.

Misschien is die Aziaat in je klas wel zo dom als een hoop stront, en Li-Peng een spast die continu misslaat, maar daar kom je pas achter als je ze uit het hokje haalt en ze als individu leert kennen... op dat moment zijn ze ook op magische wijze ineens geen onderdeel meer van je nog steeds bestaande idee over de groep "Aziaten" in zijn algemeen...
  dinsdag 9 september 2014 @ 21:03:57 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_144366124
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:59 schreef Slaap_Zak het volgende:

[..]

Ik ben het eens dat we juist door dingen te benoemen en te kunnen lachen om onszelf en anderen, maar ook beoordelen het tot een samenleving kunnen maken waar iedereen zijn plek heeft, maar ik blijf erbij dat je niet om racisme heen kunt..

En tuurlijk noem je mensen in je groep "de neus" of de "rooie" en dat is in een groep, dat is normaal en geen racisme. Wat wel racisme is is dat je als je op school zit en denkt "oh, dat is een Aziaat, die zal wel goed in wiskunde zijn" of dat je op je eerste karate les denkt, met Li-Peng Whu ga ik niet sparren... die slaat me dood... waarom? Omdat ie Aziaat is? Juist... dat is racisme, je kent eigenschappen toe aan een hele groep die zich onderscheid op basis van afkomst.

Misschien is die Aziaat in je klas wel zo dom als een hoop stront, en Li-Peng een spast die continu misslaat, maar daar kom je pas achter als je ze uit het hokje haalt en ze als individu leert kennen... op dat moment zijn ze ook op magische wijze ineens geen onderdeel meer van je nog steeds bestaande idee over de groep "Aziaten" in zijn algemeen...
Ik heb geen problemen met vooroordelen. Ik vind dat menselijk. Ik zou niet weten hoe ik die moest uitschakelen. Het zijn doorgaans eigen ervaringen. Maarrrrr: de voorwaarde is wél dat je dat vooroordeel laat varen als die niet strookt met de werkelijkheid. En dat je mensen niet te snel van te voren uitsluit op basis van je vooroordeel.
pi_144366500
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:03 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik heb geen problemen met vooroordelen. Ik vind dat menselijk. Ik zou niet weten hoe ik die moest uitschakelen. Het zijn doorgaans eigen ervaringen. Maarrrrr: de voorwaarde is wél dat je dat vooroordeel laat varen als die niet strookt met de werkelijkheid. En dat je mensen niet te snel van te voren uitsluit op basis van je vooroordeel.
Dat uitsluiten is ook een hele kwalijke "uitwas" van het door mij beschreven fundamentele racisme, je moet juist jezelf toestaan mensen op basis van persoonlijke ervaringen uit dat hokje te halen waar je iedereen zo comfortabel had ingedeeld. En ja, als je heel veel onderdelen uit dat hokje hebt gehaald dan is dat hokje ineens leeg en onjuist.

Ik bedoel het echt niet slecht, maar als ik mezelf zo in de afgelopen decennia analyseer zie ik dat ik het gewoon altijd zo heb gedaan, en ik was nog wel lid van JTR in 1990 (Jeugd tegen Racisme, heel fanatiek ook nog)

Het was voor mij een hele openbaring dat ik racist was, want ik dacht, met mijn linkse lange haren in die tijd, juist alles behalve dat te zijn... :') hihi
  dinsdag 9 september 2014 @ 21:53:09 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_144369250
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:09 schreef Slaap_Zak het volgende:

[..]

Dat uitsluiten is ook een hele kwalijke "uitwas" van het door mij beschreven fundamentele racisme, je moet juist jezelf toestaan mensen op basis van persoonlijke ervaringen uit dat hokje te halen waar je iedereen zo comfortabel had ingedeeld.
Eens. Maar daarmee was het niet per definitie verkeerd. Vind ik.

quote:
En ja, als je heel veel onderdelen uit dat hokje hebt gehaald dan is dat hokje ineens leeg en onjuist.
Dat kán, maar hoeft niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')