quote:
Op woensdag 17 september 2014 01:36 schreef Kees22 het volgende:[..]
Nee. Tegenwoordig niet meer. Tegenwoordig is de machtsverdeling in Palestina ten gunste van de joden. Niet vredig meer.
Grappig he?
Wat wil je nou bereiken in dit topic Kees? Want wat je hier typt is de grootste onzin. Beetje kennis van geschiedenis kan geen kwaad.
Na Wo2 verloor de Ottomanen PUNT. Het rijk dat zij 500 jaar beheerst werd opgedeeld door de gealieerden. Maw: lijntjes /grensjes getrokken. Palestine bestaat niet.Kun jij mij één Palestijnse leider of koning geven? Maar eentje. En dan voor de TV tijdperk hè.
Als je het internationaal gerechtshof niet serieus neemt, wat wie dan wel? Gazanen? Als alles toch maar af te doen is als "bla bla" en "onbetrouwbaar" dan kunnen we evengoed de aardbol samen vastpakken en er flink mee schudden en kijken hoe alles dan uitkomt niet waar? is dat een eerlijke deal?
In mei 1948 werd de lokale Arabische- Palestijnse bevolking vergezeld door 7 Arabische omringende landen in een gezamelijke poging om de nieuwe Joodse staat te vernietigen. Zij werden aangemoedigd door de Arabische leiders , die beloofde dat ze (Arabische Palestijnen) als overwinnaars terug zouden keren in het land Israel. Later, als gevolg van de mislukte oorlog en inspanningen vluchte naar schatting 500.000 Arabische Palestijnen naar de naburige Arabische gebieden.
Omdat men hier graag wil meten. Er zijn veel meer joodse vluchtelingen dan Arabische Palestijnen. En dat niet alleen, al deze joodse vluchtelingen uit Arabische landen zijn gedwongen.
Meer dan 850.000 joden zijn gevlucht uit de ancient joodse gemeenschappen door de Islam en de Arabische bezetting van het midden Oosten. Zij zijn uit hun huizen gedwongen. Joden werden ontdaan van hun burgeschap en hun bezittingen in beslag genomen.
In tegenstelling : 160.000 Arabische Palestijnen aanvaarden het aanbod van Israël om te blijven in de Israelische staat en vandaag de dag wonen er meer dan 1,5 miljoen Israelisch- Arabische burgers met volledige gelijke rechten in Israël ( 25% van de totale bevoling)
Heb je ooit gehoord van joodse vluchtelingenkampen? Ik dacht van niet. De joodse vluchtelingen werden meteen welkom geheten in Israël en andere landen. Waarom dan, na meer dan 60 jaar, zijn de Arabische Palestijnse vluchtelingen nog steeds niet ontvangen en opgenomen door hun eigen broeders? Waarom is dit nog steeds een probleem? En hoe kan het dan dat hun aantallen van 500.000 naar 4,7 miljoen zijn gegroeid??
Veel vragen hè?
De trieste realiteit is dat de Arabische- Palestijnse vluchtelingen nooit een kans hebben gehad. Pogingen tot hervestiging werden geblokkeerd door verschillendende discrimerende wetten in Arabische landen zoals:
-een verbod op het ontvangen van burgerschap ( met uitzondering van Jordanië)
-Hen de toegang weigeren tot beroepen
-de beperking op het bezit van land -de ontkenning van onderwijs en de gezondheidszorg.
En wat was de rol van de Verenigde Naties? Helaas niets. Terwijl alle vluchtelingen in de wereld worden bijgestaan door de UNHCR worden de Palestijnse vluchtelingen in het Nabije Oosten bijgestaan door de UNRWA , dat speciaal is opgericht voor de Palestijnen. Waarom kunnen de Palestijnse vluchtelingen niet ingedeeld worden bij vluchtelingen uit Bosnië, Congo of Darfur en zoveel anderen? Het antwoord is: terwijl de UNHCR vluchtelingen helpen te hervestigen, helpt de UNRWA Palestijnen juist hun status als vluchteling te behouden. bvb:
- vluchtelingen van de UNHCR verliezen hun status als vluchteling en krijgen burgerschap van het land waarin ze wonen. Palestijnse vluchtelingen niet.
-vluchtelingen van de UNHCR kunnen hun status niet doorgeven op de volgende generaties: de Palestijnse vluchtelingen van UNRWA kunnen dit wel ( vader op zoon. Moeder op dochter ect ect ect generatie op generatie)
- vluchtelingen van de UNHCR worden aangemoedigd zich te vestigen in andere landen of te integreren in hun gastlanden. De UNRWA voorkomt juist zo'n dergelijk beleid
De verenigde naties besteed aan een Palestijnse vluchteling bijna 3x meer dan een niet- Palestijnse vluchteling en heeft 30x meer personeel ter beschikking dan niet-palestijnse vluchtelingen.
Gedurende de 20ste eeuw heeft de UN miljoenen vluchtelingen geholpen met oplossingen, terwijl de UNWRA , de Palestijnse organistatie voor de Palestijnen......tja ..helemaal niets heeft gedaan. Noppes.
In Israël is voor iedere burger gelijke rechten. Vrijheid van religie. Jij als katholiek, zou jij kunnen bidden in Jeruzalem denk je? En in gebieden waar nu IS rondhangt? Waar zouden je ouders liever gaan rondhangen? Israël of Noord Irak? Heb je ooit zoiets gezien als 'verboden voor Arabieren of Christenen of Joden' in Israël? Moeten de muslims of christenen meer belasting betalen in Israel? En hebben zij geen Israelische staatsburgerschap? Mogen ze gebruik maken van de gezondheidszorg?
Waarom verdoe ik mijn tijd ook. Ik vraag me nu ernstig af wat jij in topics als deze rondhangt. Als Arabier of muslim zou ik nog kunnen voorstellen en begrip op brengen. Mijn vriendin komt uit Djibouti en zij voelt zich erg betrokken bij het lot van de Palestijnen. Uiteraard. Net zoals Christenen overal in de wereld zich bekommeren om Christenen in Arabische landen waar de aantallen dramatisch is gedaald. Evenals alle joden zich verwant voelen met de staat Israël. Zo voel ik mij als Nederlander ook verwant met de ramp van MH17.
Maar waarom jij je zo verwant voelt met Palestijnen en dan ook nog zo'n enorme blinde waas voor je ogen hebt begrijp ik niet zo goed. Zelfs mijn (streng) religieuze vriendin heeft een mildere kijk en kan wat meer relativeren dan jij. Is er iets gebeurd met jou in het verleden? Hebben joden je iets gedaan? Als ik je postgeschiedenis bekijk lijkt me inderdaad duidelijk dat er iets meer achter zit dan alleen tegen een staat in het midden Oosten. Geeft niets hoor. Maar dan kan ik mijn tijd beter niet meer besteden. Je blijft bij jouw eigen visie ( vol met onwaarheden maar ach niemand heeft de waarheid in pacht) Laat de vraag wat ik aan het begin van de topic stelde maar vallen , want ik weet wel wat je doet in deze topic.
Shalom.