abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:41:19 #151
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_145120899
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 10:42 schreef gebrokenglas het volgende:
Moet het niet zijn:
[ code verwijderd ]

(dus de lokatie 2x opgeven ipv none)

Zo heb ik het tenminste, met ook een swapfile ipv een swap partitie.

Of zoals het hier staat.
Nee, zelfde resultaat.

Ik merk trouwens dat 'swapon /media/ralph/DATA/swapfile' meteen na een reboot niet werkt (kan het bestand swapfile niet vinden) maar wanneer ik hierna het commando herhaal vindt hij hem wel (en mount hem ook). Kan er een soort van vertraging in zitten waardoor hij de swapfile niet mount? handmatig swapon'en na elke reboot is niet echt praktisch.
pi_145121026
Weet je zeker dat die partitie gemount is voordat je het commando laat uitvoeren? NTFS-partities worden standaard pas gemount wanneer je ze benadert geloof ik, niet direct bij het opstarten.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:44:30 #153
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_145122932
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:
Weet je zeker dat die partitie gemount is voordat je het commando laat uitvoeren? NTFS-partities worden standaard pas gemount wanneer je ze benadert geloof ik, niet direct bij het opstarten.
Dat zou verklaren waarom het de tweede keer wel lukt om de swap file te activeren. Is hier iets aan te doen?
pi_145123064
Ja, even googlen hoe je NTFS partities automatisch kunt mounten bij boot.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 14:30:45 #155
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_145125996
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:48 schreef KomtTijd... het volgende:
Ja, even googlen hoe je NTFS partities automatisch kunt mounten bij boot.
Werkt perfect, ik merk alleen dat het opstarten nu echt een rondje koffie duurt. Is dit een gevolg van swappen met een bestand op ntfs (op een (volgens mij ) relatief trage schijf) of kan dit andere oorzaken hebben?

Alvast bedankt tot zo ver!
pi_145127412
Waarom staat een NTFS schijf tegenwoordig in /media? Ik dacht dat het een remote ding was ofzo :')
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_145127465
Ubuntu mount alle schijven in /media/user. Volgens mij is dit tegenwoordig ook vrij gebruikelijk.
pi_145128482
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:26 schreef KomtTijd... het volgende:
Ubuntu mount alle schijven in /media/user. Volgens mij is dit tegenwoordig ook vrij gebruikelijk.
Voor een userspace mountactie wel ja, maar voor een fixed mount lijkt me /mnt toch een stuk logischer.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_145131642
quote:
3s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 16:02 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Voor een userspace mountactie wel ja, maar voor een fixed mount lijkt me /mnt toch een stuk logischer.
Vervelende is dat al die file managers wel uitgaan van /media voor andere schijven. ;(
pi_145138655
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:19 schreef DanOam het volgende:

[..]

UUID="" gebruiken inplaats van /dev/sdX in fstab, UUID kan je opvragen met blkid. Zo worden je partities altijd correct gemount, ook als deze op een andere poort zitten.
Bleek dat ik in mijn fstab wel netjes UUID's heb gebruikt. :D

Het zat hem in SysLinux. Nu heb ik die UUID's ook netjes in SysLinux gebruikt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 22:03:52 ]
pi_145141525
Voor de mensen met Awesome, zijn er leuke widgets die jullie gebruiken of hebben gemaakt? :)
pi_145145481
quote:
9s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 14:30 schreef ralfie het volgende:

[..]

Werkt perfect, ik merk alleen dat het opstarten nu echt een rondje koffie duurt. Is dit een gevolg van swappen met een bestand op ntfs (op een (volgens mij ) relatief trage schijf) of kan dit andere oorzaken hebben?

Alvast bedankt tot zo ver!
Ben nieuwsgierig waarom die swapfile per se op een NTFS partitie moet staan. Kun je niet een kleintje aanmaken in /var ? Of zit die ubuntu partitie praktisch vol?

Wat dat trage mounten betreft: als ik een cdrom mount (nouja, een iso in virtualbox), wordt 'ie wel bijna direct in de filemanager zichtbaar maar tegelijkertijd met het 'mount' commando in de shell niet.
Pas als ik er op klik in de filemanager zodat de inhoud zichtbaar wordt, wordt ie met 'mount' ook zichtbaar en benaderbaar. Weet niet of dit hetzelfde effect is als jij hebt, dat het gewoon een tijde duurt...
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 11:16:28 #163
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_145150095
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 02:17 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ben nieuwsgierig waarom die swapfile per se op een NTFS partitie moet staan. Kun je niet een kleintje aanmaken in /var ? Of zit die ubuntu partitie praktisch vol?

Wat dat trage mounten betreft: als ik een cdrom mount (nouja, een iso in virtualbox), wordt 'ie wel bijna direct in de filemanager zichtbaar maar tegelijkertijd met het 'mount' commando in de shell niet.
Pas als ik er op klik in de filemanager zodat de inhoud zichtbaar wordt, wordt ie met 'mount' ook zichtbaar en benaderbaar. Weet niet of dit hetzelfde effect is als jij hebt, dat het gewoon een tijde duurt...
Ik werk in een ziekenhuis, ze hebben vrij stricte policies mbt wat je wel en niet mag. Echter, geen restricties op wat je op je externe HDD installeert of van welke HDD je opstart. Mijn linux staat dus op een USB schijf, vandaar start ik ook op. Omdat er slechts 2gb gebeugen is, heb ik de swap echt nodig om vastlopers te voorkomen. Swap op de externe is echt retetraag, dus is het enige alternatief een swapbestand op de interne ntfs partitie...

En het werkt nu dus wel lekker, alleen het opstarten duurt een minuutje of 5 sinds dit swapbestand automatisch geladen wordt. Ik merk dat mkswap en swapon er ook een flink aantal minuten over doet om de swap te activeren, dus het zal wel aan de trage HDD liggen.

Maar goed, behalve opstarten ervaar ik geen problemen. Aanzetten en koffie halen dus :)
pi_145150380
Heerlijk. De sysadmins worst nightmare.
pi_145151964
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef KomtTijd... het volgende:
Heerlijk. De sysadmins worst nightmare.
:D
Inderdaad. Heerlijk die eigenzinnige gebruikers. :7
pi_145152175
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:16 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ik werk in een ziekenhuis, ze hebben vrij stricte policies mbt wat je wel en niet mag. Echter, geen restricties op wat je op je externe HDD installeert of van welke HDD je opstart. Mijn linux staat dus op een USB schijf, vandaar start ik ook op. Omdat er slechts 2gb gebeugen is, heb ik de swap echt nodig om vastlopers te voorkomen. Swap op de externe is echt retetraag, dus is het enige alternatief een swapbestand op de interne ntfs partitie...

En het werkt nu dus wel lekker, alleen het opstarten duurt een minuutje of 5 sinds dit swapbestand automatisch geladen wordt. Ik merk dat mkswap en swapon er ook een flink aantal minuten over doet om de swap te activeren, dus het zal wel aan de trage HDD liggen.

Maar goed, behalve opstarten ervaar ik geen problemen. Aanzetten en koffie halen dus :)
Je kunt ook vram inzetten als geheugen, maar aangezien je op een workstation zit zal dat denk ik niet gebeuren.
https://wiki.archlinux.org/index.php/swap_on_video_ram

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2014 12:32:34 ]
pi_145152524
Stiekem je NTFS-partitie shrinken en er een SWAP-partitie zetten mag zeker niet? :@
pi_145153612
Nog steeds drama met btrfs op Funtoo, ik word al helemaal lijp bij de gedachte om een omschrijving te geven van wat ik allemaal heb geprobeerd en waar ik tegenaan ben gelopen... zelfs ook gezeik gehad met UUID's in fstab :')
pi_145153866
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:16 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ik werk in een ziekenhuis, ze hebben vrij stricte policies mbt wat je wel en niet mag. Echter, geen restricties op wat je op je externe HDD installeert of van welke HDD je opstart. Mijn linux staat dus op een USB schijf, vandaar start ik ook op. Omdat er slechts 2gb gebeugen is, heb ik de swap echt nodig om vastlopers te voorkomen. Swap op de externe is echt retetraag, dus is het enige alternatief een swapbestand op de interne ntfs partitie...

En het werkt nu dus wel lekker, alleen het opstarten duurt een minuutje of 5 sinds dit swapbestand automatisch geladen wordt. Ik merk dat mkswap en swapon er ook een flink aantal minuten over doet om de swap te activeren, dus het zal wel aan de trage HDD liggen.

Maar goed, behalve opstarten ervaar ik geen problemen. Aanzetten en koffie halen dus :)
Ik lees net iets over het draaien van swap op een usb stick, daar zou je misschien ook naar kunnen kijken.

http://askubuntu.com/ques(...)ive-as-ram-in-ubuntu
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 13:32:38 #170
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_145154023
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 12:40 schreef robin007bond het volgende:
Stiekem je NTFS-partitie shrinken en er een SWAP-partitie zetten mag zeker niet? :@
Ik ga het maar niet proberen... Ik kreeg al commentaar op het gebruik van vb om wat registersleutels aan te passen om mijn bureaubladachtergrond te veranderen (ziekenhuisachtergrond wordt standaard geforceerd, regedit is geblokkeerd, maar uiteraard heeft vb gewoon toegang tot het register). Je zou zeggen: wat boeit een bureaubladachtergrond voor een onderzoeksafdeling, maar toch.

Het ziekenhuis is overgestapt op thinclients en het idee is dat iedereen met een fat client (onderzoeksafdelingen) via vmware werkt (de win xp omgeving waarin dit gebeurt is weliswaar lokaal maar erg verouderd en dichtgetimmerd). Lekker praktisch dus; het vmware systeem is ingericht op ziekenhuis-pc werk (office en internet) waardoor een beetje onderzoeker al snel problemen krijgt met analyseren van data (te weinig rekenkracht, benodigde software ontbreekt, ICT ondersteuning die doorgaans weken nodig heeft om een programma voor je te installeren). Vandaar: eigenwijs.

Swappen op een aparte usb stick heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien de systeemschijf ook al op een karig usb2 poortje hangt weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is... Swappen op die schijf (2,5" hdd) was qua performance echt dramatisch.
pi_145154483
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:18 schreef DanOam het volgende:
Nog steeds drama met btrfs op Funtoo, ik word al helemaal lijp bij de gedachte om een omschrijving te geven van wat ik allemaal heb geprobeerd en waar ik tegenaan ben gelopen... zelfs ook gezeik gehad met UUID's in fstab :')
:'(
pi_145154502
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:32 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ik ga het maar niet proberen... Ik kreeg al commentaar op het gebruik van vb om wat registersleutels aan te passen om mijn bureaubladachtergrond te veranderen (ziekenhuisachtergrond wordt standaard geforceerd, regedit is geblokkeerd, maar uiteraard heeft vb gewoon toegang tot het register). Je zou zeggen: wat boeit een bureaubladachtergrond voor een onderzoeksafdeling, maar toch.

Het ziekenhuis is overgestapt op thinclients en het idee is dat iedereen met een fat client (onderzoeksafdelingen) via vmware werkt (de win xp omgeving waarin dit gebeurt is weliswaar lokaal maar erg verouderd en dichtgetimmerd). Lekker praktisch dus; het vmware systeem is ingericht op ziekenhuis-pc werk (office en internet) waardoor een beetje onderzoeker al snel problemen krijgt met analyseren van data (te weinig rekenkracht, benodigde software ontbreekt, ICT ondersteuning die doorgaans weken nodig heeft om een programma voor je te installeren). Vandaar: eigenwijs.

Swappen op een aparte usb stick heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien de systeemschijf ook al op een karig usb2 poortje hangt weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is... Swappen op die schijf (2,5" hdd) was qua performance echt dramatisch.
Lijkt mij dat een goede (maar ook dure) USB2.0 stick zoals bijvoorbeeld de Corsair Voyager GTX 128GB zo'n conventionele harde schijf helemaal kapot maakt qua doorvoersnelheden en latency.
Maar ergens ook wel zonde voor die prijs en levensduur om er swap op te draaien.
pi_145154628
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:48 schreef DanOam het volgende:

[..]

Lijkt mij dat een goede (maar ook dure) USB2.0 stick zoals bijvoorbeeld de Corsair Voyager GTX 128GB zo'n conventionele harde schijf helemaal kapot maakt qua doorvoersnelheden en latency.
Maar ergens ook wel zonde voor die prijs en levensduur om er swap op te draaien.
Vermoedelijk gebruiken ze daar ook USB 2.0. Maar je hebt gelijk.

Wel een erg mooi product van Corsair.
:o
pi_145155025
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:32 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ik ga het maar niet proberen... Ik kreeg al commentaar op het gebruik van vb om wat registersleutels aan te passen om mijn bureaubladachtergrond te veranderen (ziekenhuisachtergrond wordt standaard geforceerd, regedit is geblokkeerd, maar uiteraard heeft vb gewoon toegang tot het register). Je zou zeggen: wat boeit een bureaubladachtergrond voor een onderzoeksafdeling, maar toch.

Het ziekenhuis is overgestapt op thinclients en het idee is dat iedereen met een fat client (onderzoeksafdelingen) via vmware werkt (de win xp omgeving waarin dit gebeurt is weliswaar lokaal maar erg verouderd en dichtgetimmerd). Lekker praktisch dus; het vmware systeem is ingericht op ziekenhuis-pc werk (office en internet) waardoor een beetje onderzoeker al snel problemen krijgt met analyseren van data (te weinig rekenkracht, benodigde software ontbreekt, ICT ondersteuning die doorgaans weken nodig heeft om een programma voor je te installeren). Vandaar: eigenwijs.

Swappen op een aparte usb stick heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien de systeemschijf ook al op een karig usb2 poortje hangt weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is... Swappen op die schijf (2,5" hdd) was qua performance echt dramatisch.
Moet je niet gewoon eens bij je werkgever (dus niet de ICT-afdeling) aankloppen voor een fatsoenlijk workstation dan? Gewoon vertellen dat je je werk niet goed kunt uitvoeren met de beschikbaar gestelde middelen. Eventueel een korte begroting erbij hoeveel verloren uren het kost.
pi_145155418
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:32 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ik ga het maar niet proberen... Ik kreeg al commentaar op het gebruik van vb om wat registersleutels aan te passen om mijn bureaubladachtergrond te veranderen (ziekenhuisachtergrond wordt standaard geforceerd, regedit is geblokkeerd, maar uiteraard heeft vb gewoon toegang tot het register). Je zou zeggen: wat boeit een bureaubladachtergrond voor een onderzoeksafdeling, maar toch.

Het ziekenhuis is overgestapt op thinclients en het idee is dat iedereen met een fat client (onderzoeksafdelingen) via vmware werkt (de win xp omgeving waarin dit gebeurt is weliswaar lokaal maar erg verouderd en dichtgetimmerd). Lekker praktisch dus; het vmware systeem is ingericht op ziekenhuis-pc werk (office en internet) waardoor een beetje onderzoeker al snel problemen krijgt met analyseren van data (te weinig rekenkracht, benodigde software ontbreekt, ICT ondersteuning die doorgaans weken nodig heeft om een programma voor je te installeren). Vandaar: eigenwijs.

Swappen op een aparte usb stick heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien de systeemschijf ook al op een karig usb2 poortje hangt weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is... Swappen op die schijf (2,5" hdd) was qua performance echt dramatisch.
Jezus. Je zou haast een soort opstand verwachten van de onderzoekers met dit soort taferelen. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')