Ja, het heet autisme.quote:Op zaterdag 6 september 2014 22:22 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Ik bedoel in mijn directe omgeving natuurlijk.![]()
En als iedereen dat nou eens deed en ophield te pesten en mensen met goede bedoelingen buiten te sluiten of (en dat is eigenlijk misschien wel het ergste) z'n bestaan bewust te negeren, en in plaats daarvan nou eens zo iemand vroeg een keer erbij te komen staan, als je zag dat ie altijd alleen zat... Je hoeft niet altijd direct dikke vrienden te worden, maar voor zo iemand kan dat soms echt het zetje zijn om eens met anderen durven te praten.
Je hebt als omgeving zijnde in mijn ogen een beetje de verantwoordelijkheid om te zorgen dat niemand zo eenzaam raakt dat ie denkt dat ie helemaal alleen beter af is. En als zo iemand dan nog steeds echt niet wil: ok. Je kan hem of haar niet dwingen. Maar in elk geval kun je het proberen.
M'n klacht gaat dus ook over de omgeving van diegene. Hoe kun je een broer/zus/klasgenoot/buurjongen/meisje/zoon/dochter zo erg laten vereenzamen (of er zelfs nog aan meewerken)?
(Vrijwel) niemand kiest er zelf voor om z'n leven helemaal alleen te leiden, daar is vaak heel wat aan vooraf gegaan.
quote:
1.Dat is niet waar natuurlijk, alsof alle mensen met autisme hun hele leven alleen willen doorbrengen en geen behoefte hebben aan vrienden of een partnerquote:
Dat hangt grotendeels van de vorm van autisme af.quote:Op zaterdag 6 september 2014 23:32 schreef Roland010 het volgende:
alsof alle mensen met autisme hun hele leven alleen willen doorbrengen en geen behoefte hebben aan vrienden of een partner
Precies. Maar ik denk dat het bij veel autisten vooral het probleem is dat ze moeilijk met de (normen, waarden, emoties van de) huidige extreem snelle westerse maatschappij kunnen handelen, en niet zo zeer dat ze niet met mensen willen/kunnen omgaan. Vanuit hun oogpunt is onze maatschappij anno 2014 natuurlijk 1 groot chaotisch gekkenhuis zonder structuren. Hoewel ze vaak meer in zichzelf gekeerd zijn, hoor ik wel eens van autisten die helemaal op kunnen bloeien van het tweewekelijkse vaste momentje dat hun broer/zus ofzo of iemand anders, die goed met hem om kan gaan, langs komt.quote:Op zaterdag 6 september 2014 23:32 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat hangt grotendeels van de vorm van autisme af.
gr gr
Was fa2 heb veel vriendenquote:
Haha neequote:
Weet je zeker dat jij dezelfde persoon bent als degene die de OP heeft geschreven?quote:Op zaterdag 6 september 2014 23:32 schreef Roland010 het volgende:
[..]
[..]
1.Dat is niet waar natuurlijk, alsof alle mensen met autisme hun hele leven alleen willen doorbrengen en geen behoefte hebben aan vrienden of een partnerZe zullen vriendschappen en relaties e.d. misschien wat anders invullen dan 'normale' mensen doen, maar dat wil niet zeggen dat ze alleen en eenzaam oud willen worden. Dan moeten het natuurlijk wel stabiele (/rustige/duidelijke) mensen zijn die een beetje met die persoon en z'n stoornis om kunnen gaan en hen respecteren.
2.Al die mensen die zich zo isoleren en afzonderen en de wereld steeds meer kut beginnen te vinden, zijn echt niet allemaal autisten.
M'n openingspost was een beetje cynisch of misschien zelfs te aanvallend misschien.quote:Op zondag 7 september 2014 00:03 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Weet je zeker dat jij dezelfde persoon bent als degene die de OP heeft geschreven?
Volgens mij ben jij het tegenovergestelde van een kloon.
Uiteraard. Maar ik ben ervan overtuigd dat het niet gezond is op geestelijk gebied om je te isoleren van alles en iedereen.quote:Op zondag 7 september 2014 00:09 schreef Zelfscanner het volgende:
TS, het is wat...
Iedereen maakt zelf wel uit of die vrienden maakt of niet.
Misschien moet ik mijn mening over jou dan maar herzien.....quote:Op zondag 7 september 2014 00:22 schreef Roland010 het volgende:
[..]
M'n openingspost was een beetje cynisch of misschien zelfs te aanvallend misschien.
Ik wil echt niet afgeven op mensen die daadwerkelijk autisme hebben (en zeg zelfs dat ook die net zo goed behoefte aan mensen om zich heen kunnen hebben, zij het met een wat andere manier van onderlinge omgang).
Maar daar doelde ik ook helemaal niet op. Ik doel op mensen die zichzelf jarenlang compleet isoleren van hun omgeving en zelfs een soort 'haat' ontwikkelen richting mensen, om te zeggen dat ze bewust al 20 jaar compleet alleen wonen. En zelfs die wil ik niet aanvallen ofzo, behalve op het feit na dat ze soms doen alsof 'het probleem' bij de wereld ligt en niet bij hen. Zo van: "ik voel me te goed voor mensen in m'n omgeving, iedereen is kut behalve ik". Maar ook de omgeving (in het verleden vooral) van die mensen heeft daar vaak schuld aan. Het is overigens b.v. niet normaal hoe anno 2014 in onze cultuur gepest wordt op scholen. Zo erg dat er mensen de hele wereld gaan verafschuwen.
Kijk, om dit soort vragen heb ik dit topic geopend. Ik gun niemand het om zo (donker en pessimistisch) over de wereld te denken als dat jij hier doet.quote:
Gelukkigquote:Op zondag 7 september 2014 00:43 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Misschien moet ik mijn mening over jou dan maar herzien.....
tot morgen
Dankjewel allereerstquote:Op zondag 7 september 2014 00:44 schreef Fapsalon het volgende:
voor iemand die intelligent is (zie het aan je schrijfstijl) ben je behoorlijk kort door de bocht
Ik ben het met je eens dat (bijna) iedereen daar behoefte aan heeft, maar niet iedereen heeft de persoonlijkheid om dit voor zichzelf waar te maken. Om dan te roepen "ik sta boven de wereld en ben dus liever alleen" is een stukje zelfbescherming, een manier om naar jezelf toe je waardigheid te behouden.quote:Op zondag 7 september 2014 01:00 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Dankjewel allereerst![]()
Maar ik vind het juist kort door de bocht als mensen te makkelijk zeggen: "hij is stil en zit altijd alleen, dat zal hij dat wel het fijnst vinden" wanneer iemand zich isoleert. Hoe weet je dat? Misschien doet ie dat juist omdat niemand ooit wat tegen hem zegt en hij denkt dat ie er helemaal alleen op de wereld voor staat.
En daarnaast zijn er volgens mij wetenschappelijke studies en feiten genoeg dat mensen tot in zekere mate liefde en vriendschap (of in elk geval goed gezelschap) nodig hebben om zich geestelijk gezond te ontwikkelen. Na eten en drinken de belangrijkste basisbehoefte voor een mens zelfs volgens mij. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld als jij je denkbeelden nooit met anderen 'toetst' en dus nooit weerstand krijgt als je misschien toch wat rare of zelfs gevaarlijke denkbeelden krijgt.
Dat zeg je helemaal goed.quote:Op zondag 7 september 2014 01:23 schreef Fapsalon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat (bijna) iedereen daar behoefte aan heeft, maar niet iedereen heeft de persoonlijkheid om dit voor zichzelf waar te maken. Om dan te roepen "ik sta boven de wereld en ben dus liever alleen" is een stukje zelfbescherming, een manier om naar jezelf toe je waardigheid te behouden.
Tsja, wat is 'verplaatsen in iemand'? Ik verplaats me in dit topic (hoewel m'n 1e post misschien wat te cynisch was van toon) juist wel in iemand die met het (foutieve) beeld leeft dat de wereld 1 grote nare kutplek met alleen slechte dingen is en dat iets als vriendschap of liefde niet bestaat. Want zo leven dat moet heel erg kut en leeg voelen.quote:Dat je daar een klacht over schrijft op een forum waar veel sociaal gebrekkige mensen zitten, geeft voor mij aan de je je totaal niet kan verplaatsen in zo iemand, en dat is geen positieve karaktertrek. Velen hier zullen maar wát graag uit de sleur willen komen van 24.7 FOK!en en de koelkast plunderen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |