abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144240376
WEG MET ZEURPIETEN!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.

Facebooksites ploppen uit de grond!

https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Hier verder.

Roetpieten de oplossing?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_144240396
quote:
Per definitie dus ondergeschikt. En in de definitie die ik aanhaal, staat er ook "slaaf".
pi_144240414
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:55 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Per definitie dus ondergeschikt. En in de definitie die ik aanhaal, staat er ook "slaaf".
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat vroeg ik niet. Ik vroeg aan jou op welk gebied Piet op dit moment is achtergesteld ten opzichte van Klaas.
pi_144240432
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Hij staat bekend als de knecht van Sinterklaas. Daarmee is hij achtergesteld.
pi_144240437
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:55 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Hehe, nu doen definities er wel toe? Blijkt alleen maar dat een knecht niet altijd een slaaf is :*
Wat voor voordeel heb jij om racisme te creëren?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_144240458
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:56 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik sta bekend als onderdaan van de Nederlandse Staat. Daarmee ben ik achtergesteld. En nu?
pi_144240470
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:53 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Nee, het staat ten eerste allemaal in dit topic, ten tweede reageerde ik op jou met een link naar de uitspraak, zonder een verder waardeoordeel. Lees het na voor je gaat schuimbekken.
Er staat niet zoveel bijzonders in het vorige topic. Alles wat je zei is allang ontkracht of als onwaar afgedaan, daar hoeven we het niet nog een keer over te gaan hebben. Verder schuimbekt er niemand, dus ik snap niet waarom je opeens op de man zou moeten gaan spelen. Tenzij je je in een hoekje gedrukt voelt? Je hoeft toch niet te gaan ontkennen dat je in 1e instantie dacht dat de uitspraak inhield dat ZP als racistisch was aangeduid?
pi_144240472
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hehe, nu doen definities er wel toe? Blijkt alleen maar dat een knecht niet altijd een slaaf is :*
Wat voor voordeel heb jij om racisme te creëren?
Ik creëer niet, ik constateer.
pi_144240495
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik sta bekend als onderdaan van de Nederlandse Staat. Daarmee ben ik achtergesteld. En nu?
Niet vergelijkbaar. Jouw achterstelling is niet gebaseerd op jouw huidskleur.
pi_144240499
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:56 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dat vroeg ik niet. Geef 1 voorbeeld van Zwarte Piet waarin hij achtergesteld is ten opzichte van Sinterklaas. Heel simpele vraag, en een heel simpel antwoord van jouw kant is er maar nodig.
pi_144240522
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er staat niet zoveel bijzonders in het vorige topic. Alles wat je zei is allang ontkracht of als onwaar afgedaan, daar hoeven we het niet nog een keer over te gaan hebben. Verder schuimbekt er niemand, dus ik snap niet waarom je opeens op de man zou moeten gaan spelen. Tenzij je je in een hoekje gedrukt voelt? Je hoeft toch niet te gaan ontkennen dat je in 1e instantie dacht dat de uitspraak inhield dat ZP als racistisch was aangeduid?
Jij bent nogal van de stropoppen he. Mensen woorden in de mond gaan leggen en dan die door jezelf gecreeërde standpunten onderuit halen.
pi_144240535
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:57 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik creëer niet, ik constateer.
Nee, je creëert wel. Ik constateer dat jij dat doet. Constant Zwarte Piet profileren als een minderwaardige nikkerslaaf, gatverdamme. Heb respect voor de zwarte medemens :{
Tevens, deze bron rept ook niet over 'slaaf':http://www.woorden.org/woord/knecht.
pi_144240560
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:59 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Jij bent nogal van de stropoppen he. Mensen woorden in de mond gaan leggen en dan die door jezelf gecreeërde standpunten onderuit halen.
Hier, nu doe je het weer. Op de man spelen als diegene een standpunt van jou aankondigt waarin je ongelijk blijkt te hebben. Wat grappig. Ik druk een beetje en plop, meneer Cerberut begint te piepen.

Leuk spelletje.
pi_144240566
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:58 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Niet vergelijkbaar. Jouw achterstelling is niet gebaseerd op jouw huidskleur.
Maar wel bepaald bij mijn geboorte. Je stelt nu dat alle minderwaardige mensen zwart zijn? :')
pi_144240580
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat vroeg ik niet. Geef 1 voorbeeld van Zwarte Piet waarin hij achtergesteld is ten opzichte van Sinterklaas. Heel simpele vraag, en een heel simpel antwoord van jouw kant is er maar nodig.
Wat lul je nou? Hij is de knecht. Dat is zijn achterstelling. Hij mag de klusjes doen, hij heeft geen paard, hij mag orders opvolgen, etc.
pi_144240602
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hier, nu doe je het weer. Op de man spelen als diegene een standpunt van jou aankondigt waarin je ongelijk blijkt te hebben. Wat grappig. Ik druk een beetje en plop, meneer Cerberut begint te piepen.

Leuk spelletje.
En maar doorgaan met je stropoppen.
pi_144240607
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:52 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is dit een vraag? Dit kan je niet serieus menen. ZP is een knecht.

[..]

http://www.dbnl.org/tekst(...)03nieu01_01_0014.php
Seriously? De betekenissen staan allemaal tussen punt komma´s oftewel ze zijn allemaal geldig, niet alleen het woord slaaf.

en het hele eier eten is dat er een bepaalde groep is die er garaag ene slaaf avn wil maken, maar dat er geen enkel bewijs is dat hij het ooit is geweesten zeker nu niet is.

Als jij nu aan iemand vraagt "wat is een knecht?" zegt echt niemand "slaaf".

Iedereen met een zelfstandig beroep had vroeger een knecht (hulpje)en een hulp van een boer heet nog zo.

Waarom kun je het niet gewoon als hulpje lezen? Waarom net dat woord slaaf er bij sleuren?
Dat staat voor het heel probleem.

De witten zijn slecht want ooit zijn er witten geweest die slaven hadden, elke zwarte die voor een witte werkt wordt automatisch voor het gemak als slaaf gezien. En men gaat vervolgens allerlei historische plaatjes na om te zoeken naar gelijkenissen. Omgekeerde redenering.
pi_144240608
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Leuk spelletje.
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:59 schreef Ceberut het volgende:
Ik kan de discussie niet winnen, dus ga ik maar racisme roepen en op de man spelen zodat ik nog wat te typen heb. :'(
pi_144240617
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:00 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Maar wel bepaald bij mijn geboorte. Je stelt nu dat alle minderwaardige mensen zwart zijn? :')
:') troll.
pi_144240621
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Wat lul je nou? Hij is de knecht. Dat is zijn achterstelling. Hij mag de klusjes doen, hij heeft geen paard, hij mag orders opvolgen, etc.
Ooit het sinterklaasjournaal gekeken? :')
pi_144240669
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Hij heeft geen paard zeg je?

De klusjes doen? Je bedoelt de cadeautjes aangeven voor de kinderen? Orders opvolgen? Je bedoelt Sinterklaas ondersteunen bij het uitdelen van cadeautjes of de staf aangeven ja?

Sorry, maar ik denk dat je nog even een iets beter voorbeeld moet geven waarom ZP achtergesteld zou moeten zijn, want deze voorbeelden zijn het namelijk niet.
pi_144240679
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:01 schreef Ceberut het volgende:

[..]

:') troll.
Dat ben je ja. Je geen nooit antwoord op de vragen die je gesteld worden :Y
pi_144240712
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:01 schreef Ceberut het volgende:

[..]

En maar doorgaan met je stropoppen.
En maar persoonlijke aanvallen inzetten om je ongelijk niet te hoeven geven. Maakt niet uit hoor, ik druk nog wel een paar keer op die plekjes, ik vind jouw gepiep wel aandoelijk.
pi_144240752
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En maar persoonlijke aanvallen inzetten om je ongelijk niet te hoeven geven. Maakt niet uit hoor, ik druk nog wel een paar keer op die plekjes, ik vind jouw gepiep wel aandoelijk.
Splinter/balk. Jij mag wel op de persoonlijke toer, maar incasseren kan je niet.
pi_144240768
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:05 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Splinter/balk. Jij mag wel op de persoonlijke toer, maar incasseren kan je niet.
Oh, dus nu ontken je glashard dat je ooit gezegd hebt dat de uitspraak van de rechter inhield dat ZP discriminerend zou zijn? Wil je dat ik terug ga zoeken? Want je gaat pakkie krijgen he, dat weet je zelf ook wel?
pi_144240780
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hij heeft geen paard zeg je?

[ afbeelding ]

De klusjes doen? Je bedoelt de cadeautjes aangeven voor de kinderen? Orders opvolgen? Je bedoelt Sinterklaas ondersteunen bij het uitdelen van cadeautjes of de staf aangeven ja?

Sorry, maar ik denk dat je nog even een iets beter voorbeeld moet geven waarom ZP achtergesteld zou moeten zijn, want deze voorbeelden zijn het namelijk niet.
1 foto die de uitzondering bevestigd. ZP is achtergesteld, daar kun je niet omheen.

Ik hoef niet eens voorbeelden te geven, hij is de knecht van Sinterklaas. Per definitie achtergesteld.
pi_144240801
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oh, dus nu ontken je glashard dat je ooit gezegd hebt dat de uitspraak van de rechter inhield dat ZP discriminerend zou zijn? Wil je dat ik terug ga zoeken? Want je gaat pakkie krijgen he, dat weet je zelf ook wel?
Zoek aub terug.
pi_144240815
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:03 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat ben je ja. Je geen nooit antwoord op de vragen die je gesteld worden :Y
Het is niet vergelijkbaar. Iedereen is onderdaan van de staat. Je kunt Sinterklaas niet met de staat vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')