abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144132058
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:35 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dat treft, dan hoeft er dus ook niets aan te worden veranderd. :)
Maar maakt het dus ook niet uit als er wel wat wordt veranderd.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_144132162
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:35 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Maar maakt het dus ook niet uit als er wel wat wordt veranderd.
Dat maakt het dan tijdverspilling, als het nut vervallen is.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_144132218
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:39 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dat maakt het dan tijdverspilling, als het nut vervallen is.
Tja, als we stoppen met alles dat tijdverspilling is.....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 3 september 2014 @ 12:42:20 #79
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144132268
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wat is je conclusie hieruit precies?
Dat uit Piets kleding niet kan worden opgemaakt dat hij voor Schenkman en zijn lezers de status van slaaf heeft, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens. Jij ziet ook geen direct verband tussen die twee, geloof ik.
pi_144132731
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:42 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat uit Piets kleding niet kan worden opgemaakt dat hij voor Schenkman en zijn lezers de status van slaaf heeft, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens. Jij ziet ook geen direct verband tussen die twee, geloof ik.
dat denk ik ook niet. het gaat mij meer om de connectie tussen piet en slavernij. die hoeft niet direct afleidbaar te zijn. de huidige piet gedraagd zich niet meer als een slaaf. maar daarom is het nog niet minder beledigend om zwarte mensen na te doen in de rol van knecht.
pi_144132852
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:18 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja, dit is nederland, he...
al generaties lang vertellen ouders hun kinderen dat piet zwart is door de schoorsteen, het zit zelfs in liedjes. maar hij moet wel op een neger lijken, anders is het land te klein....
das de pietpsychose...... mensen schreeuwen het uit: ik discrimineer niet.
Sommigen die heel hard schreeuwen , doen veel discriminerend gedoe in hun agressie.
Maar de felverdedigende barricade, die ze zelf graag geloven, is dat ze niet discrimineren, dus ze draven maar door en door.
pi_144133002
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:32 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik las ergens dat wat uiteindelijk in Amsterdam de uitkomst wordt, landelijk de norm gaat/moet worden.

Zal wel volgend jaar zijn, maar toch.
Nee, zou alleen duidelijkheid moeten verschaffen. Geen norm.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144133146
quote:
14s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:29 schreef Ferdo het volgende:

[..]

http://www.noordhollandsd(...)t-Den-Helder-niet-in

Den Helder heeft dus alvast geen boodschap aan die slavernij-mythe.
En het gejank van de discriminerende herstelbetaling eisers die verder geen flikker uit willen voeren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144135663
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
Toch blijft het een aparte traditie. Ga maar na:

Blanken verkleden zich als negers in gekke pakjes die in schoorstenen klauteren en het gevolg vormen van een bebaard priester-figuur.
Er is nog niets veranderd. Mensen die zich in apenpakjes (uniformen) hijsen en een gevolg vormen van hun werkgevers. Ik zie het bij hotels, regering etc etc. Menig blank kind was jaloers en zou dolgraag een knecht van Sint zijn. Vooral in die tijd waar arme kinderen het daglicht niet eens zagen omdat ze moesten werken. en hun kleren hebben we het maar niet eens over. Dat stond gelijk aan de onderkleding van de knecht waarschijnlijk, maar dan met slijtplekken.

Dat de Sint knechten had in het boek is alleen maar goed. Het gaat je niet lukken in je eentje. Zover gaat zelfs de fantasie van een kind niet. Of Sint moet kunnen toveren
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_144136035
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is vreemd dat je geen voorbeelden kunt vinden, want het was vanaf het einde van de 17e eeuw vrij gebruikelijk om zwarte bedienden met een slavenhalsband af te beelden, hoewel meestal niet zo expliciet als op dit plaatje:
[ afbeelding ]
De ijzeren halsband werd ook in de literatuur van Schenkmans tijd met slavernij in verband gebracht. Ter illustratie:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

En Boer-Dirks, de bedenker van deze theorie, denkt dat Schenkmans illustrator juist het schilderij van Thomas Hees en zijn bediende als inspiratiebron heeft gebruikt:

[..]

quotes. Nog een keer. Ik ontken niet dat er slavernij was voor die tijd. Ik ontken dat de knecht als slaaf werd gezien. Denk zelfs dat deze bediende in het boek, het beter had dan welke knecht van adellijke mensen dan ook. Alle bedienden van mensen van adel hadden een uniform aan trouwens)
Waar zie jij trouwens de ijzeren slavenband om de hals van de knecht op de plaatjes uit het boek? https://www.google.nl/sea(...)sAQ&biw=1024&bih=591

Als men dan zo graag geld ziet over de rug van de voorouders, moet met niet dit boek/feest gebruiken, maar feiten die gebeurd zijn.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 3 september 2014 @ 14:56:39 #86
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144136175
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:52 schreef paddy het volgende:

[..]

quotes. Nog een keer. Ik ontken niet dat er slavernij was voor die tijd. Ik ontken dat de knecht als slaaf werd gezien.
Ik toch ook?
pi_144137181
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:42 schreef paddy het volgende:

[..]

Er is nog niets veranderd. Mensen die zich in apenpakjes (uniformen) hijsen en een gevolg vormen van hun werkgevers. Ik zie het bij hotels, regering etc etc. Menig blank kind was jaloers en zou dolgraag een knecht van Sint zijn. Vooral in die tijd waar arme kinderen het daglicht niet eens zagen omdat ze moesten werken. en hun kleren hebben we het maar niet eens over. Dat stond gelijk aan de onderkleding van de knecht waarschijnlijk, maar dan met slijtplekken.

Dat de Sint knechten had in het boek is alleen maar goed. Het gaat je niet lukken in je eentje. Zover gaat zelfs de fantasie van een kind niet. Of Sint moet kunnen toveren
Deze post slaat werkelijk als een enorme lul op een drumstel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144142644
quote:
99s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:33 schreef bijdehand het volgende:

[..]

En waarom zou dat landelijk de norm moeten gaan worden?
Als een rechter hier een uitspraak over doet, dan werkt dat overal in Nederland natuurlijk.

Dus zwaai zwaai Zwarte Piet, welkom Roetpiet.
  woensdag 3 september 2014 @ 18:22:48 #89
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144142978
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 18:08 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Als een rechter hier een uitspraak over doet, dan werkt dat overal in Nederland natuurlijk.

Dream on.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_144143065
quote:

[..]

Vergeet het maar.
pi_144143129
Zwarte Piet is nu toevallig zo´n beetje de enige baan ter wereld die door iedereen uitgevoerd kan en mag worden. Mannen, vrouwen, intersex, transgenders, genderqueers, kinderen, homos, heteros, bis, invaliden, validen, alle kleuren, vormen, maten, leeftijden en alle rangen en standen.
WAT is het probleem?
  woensdag 3 september 2014 @ 18:31:33 #92
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144143220
quote:

[..]

Dat hoeft niet, tenzij de privéomgeving van deze klagers zich uitstrekt tot "overal in Nederland".
pi_144143371
Zwarte Piet past trouwens prima in het rijtje hofnarren, harlekijnen en pierrots. Ik zie niemand klagen over hoe zij een karikatuur zijn van de witte man.
pi_144148061
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 18:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, tenzij de privéomgeving van deze klagers zich uitstrekt tot "overal in Nederland".
Deze klagers? Is het een vaststaand feit dat elders in het land niemand een beroep zal doen op een eventueel precedent?
  woensdag 3 september 2014 @ 21:20:57 #95
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144149702
O, op die manier. Ja, in dat geval zal per gemeente/stad/dorp een belangenafweging plaatsvinden, lijkt me. Een voorwaarde is wel dat de klagers zelf zwart zijn, omdat alleen zij volgens de rechter "direct persoonlijk geraakt" worden door de (al of niet vermeende) negatieve stereotypering.
pi_144150257
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:18 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja, dit is nederland, he...
al generaties lang vertellen ouders hun kinderen dat piet zwart is door de schoorsteen, het zit zelfs in liedjes. maar hij moet wel op een neger lijken, anders is het land te klein....
ja, een blanke (vanuit traditie) met pikzwarte verf en een krullen (geen kroes) pruik lijkt heel erg op een neger.

En hij gooit met pepernoten en klimt op daken. Nou nou, stereotyperend hoor. Alle neger-achtigen (omdat ik ZP niet als neger beschouw) zouden natuurlijk in pak en stropdas uitgebeeld moeten worden om macht uit te stralen.

En ook in Europa is er ontzettend veel slavernij geweest, niet alleen zwarten zijn slaven geweest. En het waren Afrikanen zelf die tot omstreeks 1900 hun mede Afrikanen verkochten aan de blanken.

Maar natuurlijk, de blanken zijn stout geweest. En de zwarten altijd slachtoffer. Zo zwart/wit is het nou eenmaal.....

EDIT: En ik wil niks af doen aan de kwalijkheid van het slavernij verleden, maar ik vind dat zwarten zo erg in bescherming nemen een soort blijk geeft van blanke arrogantie. Zwarten zijn niet zielig.
pi_144150927
Dit is zo'n reeks waarin elk nieuw deel 10 keer dezelfde argumenten herhaald worden....en dat elk jaar weer. Heerlijk toch dat soort cultuur.
pi_144152096
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:20 schreef Iblardi het volgende:
O, op die manier. Ja, in dat geval zal per gemeente/stad/dorp een belangenafweging plaatsvinden, lijkt me. Een voorwaarde is wel dat de klagers zelf zwart zijn, omdat alleen zij volgens de rechter "direct persoonlijk geraakt" worden door de (al of niet vermeende) negatieve stereotypering.
Ja, op die manier.
pi_144152179
quote:
17s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:45 schreef Kingstown het volgende:
Dit is zo'n reeks waarin elk nieuw deel 10 keer dezelfde argumenten herhaald worden....en dat elk jaar weer. Heerlijk toch dat soort cultuur.
Waarbij het vooral opvalt dat de "antipiet" clan weinig meer argumenten hebben dan: "kijk maar naar de kleding" en "het zijn er echt 100.000den die zich eraan storen", en "het is gewoon zo".

Er zit weinig tot geen overtuiging in.
  woensdag 3 september 2014 @ 22:12:20 #100
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144152214
quote:
14s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:09 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, op die manier.
Oké.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties