abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 september 2014 @ 16:27:34 #51
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_144066159
quote:
14s.gif Op maandag 1 september 2014 15:55 schreef killerkip69 het volgende:
golden retriever
Beetje te groot...

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:00 schreef Brighteyes het volgende:
Ruwharige of langharige basset! O+
Ook wel Basset Griffons Vendéen.
Leuke hond!
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_144066347
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 14:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

Niet geschikt voor beginners, imo.
Wel de meest esthetische honden, imo
pi_144066664
Ik denk dat je goed moet kijken naar het gebruiksdoel van het ras dat je kiest. Daar komt het karakter vandaan en met dat in gedachten kun je ook wat zeggen over volgzaamheid, trainbaarheid, of juist zelfstandigheid en of de hond bij je past.

Je hebt 10 rasgroepen, en de honden daarin hebben verschillende gebruiksdoelen.

Groep 1 zijn herdershonden en veedrijvers (leergierig, gedreven, moeten samenwerken met de baas en veel bezig zijn, soms ook bewaken).

Groep 2 zijn molossers en sennenhonden (o.a. bullebijters, vechthonden, jachthonden op grootwild, bewakingshonden, imposante types dus. En de sennenhonden, manusjes van alles uit zwitserland, ook waakzame types)

Groep 3 zijn terriers (jachthonden die zelfstandig ongedierte verdelgen en bv vossen jagen en dood moeten kunnen bijten, pittige dieren dus die zelfstandig opereren en niet per se samen met de baas jagen)

Groep 4 zijn dashonden (teckels, honden die zelfstandig onder de grond wild doodbijten zoals dassen, konijntjes, etc.)

Groep 5 zijn spitsen en oertypes ('oer' honden, vaak ook met jachtinstict, werkhonden die voor van alles gebruikt werden van jagen tot sledes trekken)

Groep 6 zijn lopende honden (honden die in een meute wild achtervolgen, blaffen en hun neus gebruiken)

Groep 7 zijn staande honden (honden die wild opsporen en aanwijzen aan de baas, werken dus samen met een mens)

Groep 8 zijn retrievers, spaniels en waterhonden (jachthonden die zelf geen wild doden, de baas schiet en deze honden wachten op hun beurt en apporteren het, werken dus graag met hun baas en moeten enige zelfbeheersing hebben)

Groep 9 zijn gezelschapshonden (hondjes die voornamelijk gemaakt zijn om hun mens tevreden te stelle, niet te gecompliceerd, lief en gezellig)

Groep 10 zijn windhonden (honden die zelfstandig in hun eentje achter het wild aanrennen, het vangen en doodbijten)

Als je dit in gedachten houdt kun je dus zeggen dat je voor een relatief makkelijk opvoedbaar en gezellige hond het beste in groep 9 kunt kijken, of groep 1, 7 of 8 als je iets wilt dat een beetje (8), redelijk (7) of erg (1) sportief/actief is. Als je iets zelfstandigers (en dus minder makkelijk trainbaar) zoekt kun je kijken in groep 6 of 3/4. En zo voorts. Het is natuurlijk geen garantie en meer een richtlijn, maar het is imo wel een handige manier om op zoek te gaan naar leuke rassen die passen bij wat jij wilt in een hond.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/hondenrassen-rasgroepen/

WIj hebben zelf een Havanezer (groep 9, gezelschapshonden) als heel lief makkelijk braaf en vriendelijk hondje. Ze is snel onder de indruk als je boos doet en makkelijk te trainen, haar grootste hobby is haar mensen een pleziertje doen en knuffelen. Ze is niet bijzonder actief maar wel dol op boswandelingen en ze doet behendigheid met mijn man. In showtoilet hebben ze vrij lang haar, maar de onze is kort geschoren waardoor ze heel onderhoudsvriendelijk is. En ze verharen niet, wat ook een pluspunt kan zijn.

In de categorie groter hebben we een labrador, ook een 'instapmodel' hond :P heel trainbaar, veel will to please, en niet overdreven hyperactief maar je kunt er toch wel wat actiefs mee ondernemen (in ons geval jachttraining, maar je kunt er ook mee joggen of fietsen als je dat wilt). En heel vriendelijk en sociaal naar andere mensen/kinderen/honden/huisdieren.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_144070582
Mijn zus heeft een boomer kruising Yorkshire terriër / malthees/ lhasso apso en echt leuk hondje. Logeert regelmatig bij mij. Leuk formaat hondje. Luisterd goed/ speelt met andere honden. Maar de opvoeding is dan ook te danken aan mijn zus.
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  maandag 1 september 2014 @ 18:50:36 #55
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144070693
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 16:31 schreef G3F het volgende:

[..]

Wel de meest esthetische honden, imo
Dat kan zijn :). Maar iemand die weinig/geen ervaring heeft met het opvoeden van honden moet niet aan een Akita/Shiba beginnen als eerste hond. Daarnaast gaf TS ook aan een makkelijke hond te willen. En dat zijn deze honden niet per definitie.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 1 september 2014 @ 18:54:18 #56
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_144070843
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 18:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat kan zijn :). Maar iemand die weinig/geen ervaring heeft met het opvoeden van honden moet niet aan een Akita/Shiba beginnen als eerste hond. Daarnaast gaf TS ook aan een makkelijke hond te willen. En dat zijn deze honden niet per definitie.
Het zijn ook geen gezinshonden, het zijn honden die zich aan 1 persoon hechten.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  maandag 1 september 2014 @ 18:56:34 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144070936
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 18:54 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Het zijn ook geen gezinshonden, het zijn honden die zich aan 1 persoon hechten.
Dat ook nog eens :). Al met al niet het beste advies.

Shih Tzu's zijn trouwens ook heel leuk, vind ik. Ik had nooit wat met het ras, maar mijn vriendin fokt ze en het zijn toch wel erg leuke hondjes, helemaal wanneer ze een korte coupe hebben.
  maandag 1 september 2014 @ 19:41:40 #58
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_144073223
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 18:56 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat ook nog eens :). Al met al niet het beste advies.

Shih Tzu's zijn trouwens ook heel leuk, vind ik. Ik had nooit wat met het ras, maar mijn vriendin fokt ze en het zijn toch wel erg leuke hondjes, helemaal wanneer ze een korte coupe hebben.
:{w Korte snuiten , onderbeten etc...
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_144073726
Ik zou gaan voor een leuke, jonge asielhond. Kun je nog alle kanten mee uit en dan weet je ook hoe het karakter is.
  maandag 1 september 2014 @ 19:50:29 #60
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144073744
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:41 schreef oh-oh het volgende:

[..]

:{w Korte snuiten , onderbeten etc...
Klopt. Toch zijn er ook wel gezonde hondjes te vinden, ondanks de korte snuit. Mijn vriendin fokt hondjes met een langere snuit dan gemiddeld, maar nog zijn de snuiten altijd te kort. Maar goed, rasstandaard... En onderbeten hebben die van haar niet, daar selecteert ze heel streng op :).

Maar goed, kan zeggen wat ik wil, het is een feit dat het niet de gezondste honden zijn. Maar dat geldt voor het gros van de rashonden wanneer je niet goed zoekt :).
pi_144085966
Welsh terriërs zijn ook leuk, actief wel of anders een whippet?

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2014 23:57:08 ]
  dinsdag 2 september 2014 @ 00:16:20 #62
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_144086873
Of een Welsh Corgi?
pi_144088008
Waarvoor ga je niet gewoon weer voor een spaniel

[ Bericht 3% gewijzigd door vronie op 02-09-2014 02:11:04 ]
pi_144088194
Spaanse waterhond? Verhaart niet, als je 'm kort knipt heb je er relatief weinig werk aan (wel de oren en ogen in de gaten houden). Beetje het gemak van een poedel, maar dan wat stoerder en gespierder. :P Vind ik persoonlijk erg leuke honden, leren snel en zijn goed met kinderen, is mijn ervaring.

Your opinion of me is none of my business.
pi_144088287
Ah, 'n lhasso apso, die heb ik nog gehad, geinig beestje en erg lief,aanhankelijk. Zijn haar werd altijd wel iets korter geknipt,stoer beestje was dat. :7 Maar 'n golden retriever al is die erg groot, is voor iedereen lief, goed met andere honden in huis, daar kon je van genieten als ze aan het spelen waren, met die grote flaporen hehe. ;)
  dinsdag 2 september 2014 @ 07:25:15 #66
238326 Worteltjestaart
pi_144089018
Zoveel mensen zoveel meningen :) alle tips zijn welkom hoor!

Gisteravond met O+ over gehad: het wordt iig geen poedel, vinden we het uiterlijk niet aansprekend van.

Boomer blijft een optie (bijv maltezer/Lhasa Apso of maltezer/shih tzu), maar met kanttekeningen over puphandel etc. waar ik wel kritisch op wil zijn. Bij twijfel zal die als eerste afvallen.
Een leuke jonge asielhond blijft ook op de shortlist, al moet gezegd dat er in onze regio niet veel jonge honden in het asiel zitten, het meeste is 9+ en dat willen we eigenlijk niet.
Welsh Corgi hadden we zelf ook naar gekeken, lijkt qua karakter wel passend, jammer dat die geen echte staart hebben.
Welsh Terriër klinkt ook goed :) al heb ik het idee dat ze voor onze jonge kinderen misschien minder geschikt zijn.

Ik denk dat we toch het meeste in de genoemde groep 9 moeten kijken, eventueel iets terriërbloed.

[ Bericht 1% gewijzigd door Worteltjestaart op 02-09-2014 07:40:48 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  dinsdag 2 september 2014 @ 07:30:13 #67
238326 Worteltjestaart
pi_144089039
Overigens, schoonzusje is dierenarts, als wij onze eerste keuzes gemaakt hebben willen we haar vragen mee te kijken naar de honden die we gaan bekijken of ze gezond zijn, voordat we tot aanschaf over gaan.
  dinsdag 2 september 2014 @ 08:36:16 #68
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144089560
Welsh corgi cardigan heeft gewoon een staart.
pi_144095454
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 07:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zoveel mensen zoveel meningen :) alle tips zijn welkom hoor!

Gisteravond met O+ over gehad: het wordt iig geen poedel, vinden we het uiterlijk niet aansprekend van.

Boomer blijft een optie (bijv maltezer/Lhasa Apso of maltezer/shih tzu), maar met kanttekeningen over puphandel etc. waar ik wel kritisch op wil zijn. Bij twijfel zal die als eerste afvallen.
Een leuke jonge asielhond blijft ook op de shortlist, al moet gezegd dat er in onze regio niet veel jonge honden in het asiel zitten, het meeste is 9+ en dat willen we eigenlijk niet.
Welsh Corgi hadden we zelf ook naar gekeken, lijkt qua karakter wel passend, jammer dat die geen echte staart hebben.
Welsh Terriër klinkt ook goed :) al heb ik het idee dat ze voor onze jonge kinderen misschien minder geschikt zijn.

Ik denk dat we toch het meeste in de genoemde groep 9 moeten kijken, eventueel iets terriërbloed.
9+ kan ik begrijpen dat je dat te oud vindt, maar staar je niet te blind op erg jong bij een herplaatser.
Afhankelijk van het ras zijn ze vanaf een anderhalf a 2 jaar verstandiger om aan te schaffen en ergens tussen de 3 en de 5 jaar zijn ze op hun beste, helemaal uitgekristaliseerd, geen verrassingen meer.

Heb jaren in een asiel gewerkt en heb veel mensen de fout zien maken die leuke jonge hond van ergens tussen de 6 maanden en de anderhalf jaar aan te schaffen, om een hond in huis te krijgen die en moest wennen en dik in zijn vervelende periode zat. Dat kan best een uitdaging zijn en de hond kan nog veranderen in karakter, hond dominant worden, waakser worden, dat soort zaken.
Een hond aanschaffen die voorbij die puberteit is geeft je veel meer zekerheid dat wat je ziet ook is wat je gaat krijgen.

Vaak is een iets oudere hond in huis nemen veel prettiger dan een jonge hond. Zeker in een gezin met kinderen wil je vaak een zo soepel mogelijke overgang, een jonge hond brengt veel op tafel, maar een soepele overgang, nee, meestal betekend het vooral de mouwen opstropen en aan het werk met de hond om hem netjes te krijgen.
Een volwassen, normaal opgevoede hond is echt goud waard, die hoeven alleen maar een klein beetje hun draai te vinden, even wennen aan de nieuwe routine en dan is alles goed. Daar ben je meer bezig met een fijne band ontwikkelen(wat meestal draait om de zaken waarom je graag een hond wilde) dan met de hond in zijn moeilijkste periode te vertellen wat wel kan en wat vooral niet kan.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144098841
Tja terriërs kunnen ook wel rustig zijn, Schotse terrier, heb er aardig wat gezien maar zijn erg rustige honden in huis, mooie ervan is, ben jij een actieve baas zijn ze actief, ben je een luie baas zijn ze lui, ze passen zich aan hun baas aan.
De Border van mijn vriendin was de eerste twee jaar een actief hondje, maar nu doet ze als ze geen zin heeft alsof ze slaapt, daarbij ben ik ook een Jack Russel tegengekomen, die gewoon eng rustig was, die vrouw vertelde dat die fokker speciaal op rustig karakter fokte.

Het is net wat je wil, daarbij zal een goede fokker je helpen met de keus van een pup, wil je haantje de voorste of de dweil van de familie.
  dinsdag 2 september 2014 @ 18:49:05 #71
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_144108500
Een tip voor hondenrassen waar je juist niet naar moet kijken:
- bassets in welke vorm dan ook; lief ook voor kinderen, maar stront eigenwijs en moeilijk te trainen
- teckels; moeilijk te trainen en schijnen niet altijd zo lief naar kinderen te zijn
- beagle; wordt vaak aan geprijsd als ideale gezinshond, maar hebben imo ook een eigenwijs karakter.

Ga niet voor een jachthond met een eigenwijs karakter, ze zijn moeilijk te trainen en geen beginnershonden.

Misschien is een Maltezer (of aanverwanten) een idee? Je hebt ze in verschillende groten. Ze houden van wandelen en spelen, maar nemen ook hun rust. Enige nadeel is hun lange haar, maar als je het kort en sportief houd (wat het hondje het liefst wilt) dan is een snelle borstelbeurt om de paar dagen zo gedaan.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 2 september 2014 @ 19:30:15 #72
238326 Worteltjestaart
pi_144110175
Maltezer ken ik, hebben mijn ouders 2 van gehad.
Inderdaad leuk ras, maar ik wil graag een ander ras, en mijn lief wil liever geen witte vacht. Mijn ervaring is dat er op den duur wat roodroze vlekken in de vacht komen, blijft dan toch smoezelig.

Ik vind zelf ook de franse buldog erg leuk, maar daar kan ik denk ik mijn vrouw niet in meekrijgen...

Wat me wel opvalt is, dat als ik zoek naar erkene fokkers van rassen die mij aantrekkelijk lijken (border terrier, dwergschnauzer, kees) er meer vraag dan aanbod is. Enerzijds goed, want dan weet je dat het ras gecontroleerd gefokt wordt, maar krijg je serieus wachtlijst??
  dinsdag 2 september 2014 @ 19:32:12 #73
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144110259
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 19:30 schreef Worteltjestaart het volgende:
Maltezer ken ik, hebben mijn ouders 2 van gehad.
Inderdaad leuk ras, maar ik wil graag een ander ras, en mijn lief wil liever geen witte vacht. Mijn ervaring is dat er op den duur wat roodroze vlekken in de vacht komen, blijft dan toch smoezelig.

Ik vind zelf ook de franse buldog erg leuk, maar daar kan ik denk ik mijn vrouw niet in meekrijgen...

Wat me wel opvalt is, dat als ik zoek naar erkene fokkers van rassen die mij aantrekkelijk lijken (border terrier, dwergschnauzer, kees) er meer vraag dan aanbod is. Enerzijds goed, want dan weet je dat het ras gecontroleerd gefokt wordt, maar krijg je serieus wachtlijst??
Ja.

Je had het over de Welsh Corgi, als je een staart wilt moet je de Cardigan hebben, die heeft gewoon een staart.
  dinsdag 2 september 2014 @ 19:42:45 #74
238326 Worteltjestaart
pi_144110703
Ah, verschil met de pembroke dus?
pi_144110708
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 10:37 schreef LittleLady het volgende:
Is een Border terrier niet wat, vriendin van mij heeft zo'n hondje en is leuk grappig ding
Die kunnen echt héél erg slecht tegen alleen zijn en je moet ze echt de hele dag bezig houden. Bovendien hebben ze een heel sterk jachtinstinct. We hebben er thuis een gehad en ondanks een vrij strenge opvoeding hebben we haar weg moeten doen omdat je simpelweg gewoon geen contact kon krijgen met het beestje en ze constant probeerde te ontsnappen. En net de week voordat we haar terug wilden brengen naar de fokker groef ze zich een gat onder de schutting en kwam zo bij de buren terecht waar ze het konijn doodbeet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')