Nou, we hebben dus besloten dat we een hond een geliefd plaatsje in ons gezin willen gaan geven.
Uiteraard geen beslissing van 'even nemen', we zijn al een tijd aan het denken of we die verantwoordelijkheid nemen ja of nee, maar het wordt dus ja.
Onze situatie: 2 volwassenen, 2 kinderen (5 en bijna 4) jaar oud; we hebben ook 2 katten rondlopen, van 15 en 7 jaar.
Ik werk 4 dagen, mijn vrouw 2,5. Er zal één dag in de week zijn dat het dier zal moeten leren alleen te kunnen zijn, voor de rest is ons schema zodanig dat we tijd en aandacht kunnen besteden aan het dier.
Maar dan komt dus de moelijke vraag; welk ras nemen we.
Misschien kunnen jullie tips geven.
We hebben wel een 'wensenlijstje', in zoverre dat je dat kunt vragen van een dier, maar verschillende rassen hebben uiteraard verschillende eigenschappen en karaktertrekjes.
Ikzelf heb jááren honden gehad (of eigenlijk, mijn ouders), golden retriever, west highland white/poedel kruising, cavalier king charles, cocker spaniel. Met de laatste ben ik zelf uitgebreid op puppytraining geweest en dat dier luisterde ook echt goed naar mij. Helaas overleden aan een hartkwaal
Maar mijn vrouw is 'nieuw' met honden, in dat opzicht lijkt het me verstandig een ras te kiezen dat zich vrij eenvoudig laat trainen en niet te eh, 'karaktervol' is, of dominant. Een beetje pit is niet erg, leuk zelfs.
Het spreekt vanzelf dat het dier zal moeten leren dat het in de hierarchie óók de kinderen in principe boven zich moet dulden, evenals dat de kinderen zullen moeten leren hoe ze met een hond om moeten gaan.
Onze voorkeur gaat uit naar een klein tot vrij klein ras; we willen het dier op vakantie graag meenemen en niet in een pension doen.
Hoewel ikzelf langharig leuker vind, is vanwege vacht-onderhoud en 'vuil-blijf-hangen'-eigenschappen een kortharig ras denk ik prettiger.
Het hoeft geen raszuivere hond te zijn. Gezien de verhalen over doorfokken, misschien zelfs liever niet, hoewel een echte kruising/bastaard me wat tegenstaat vanwege het slecht inschatten van raskaraktertrekjes.
Wie heeft tips, ideeën voor leuke rassen?
Iets waar ik speciaal op moet gaan letten?
We hebben geen haast trouwens, een paar maanden zoektocht is voor ons niet zo erg.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.