abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:24:55 #1
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143946412

Een gekke gedachte, bear with me! Ik vermoed dat het probleem rondom Zwarte Piet hem zit in het feit dat "autochtonen" hun traditie/geloof moeten opgeven terwijl "allochtonen" hun religies die met vlagen ook zwaar discriminerend zijn wel mogen uitoefenen.

Daarom was mijn idee om Sinterklaas als religie te erkennen. De vragen die daarbij echter komen kijken:

- wanneer is iets een religie?
- mag Zwarte Piet zwart zijn als Sinterklaas een religie zou zijn?
- hoe erkennen we een religie officieel?
- zou hier een voedingsbodem voor zijn?

Verder zou dit gebruikt kunnen worden als pressiemiddel. Mijn voorkeur heeft om het evt. racistische element uit Zwarte Piet te halen, maar alleen als we ook kappen met alle discriminatie naar vrouwen/homo's//transgenders op basis van geloof. Dus: zou de allochtone gelovige medemens bereid zijn om zijn/haar religie aan te passen als wij "in ruil daarvoor" stoppen met Zwarte Piet neer te zetten als een stereotype neger. Immers: gelijke monniken, gelijke kappen.

Discuss?!

[ Bericht 7% gewijzigd door maniack28 op 29-08-2014 11:39:43 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:28:33 #2
333419 Convict
Like deja vu all over again.
pi_143946530
Waar meld ik me aan? :7
I dont suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
pi_143946549
Als die primitievelingen ophouden met alles en iedereen te discrimineren, zou je wat mij betreft heel die piet mogen afschaffen.. (sint ook for that matter..)

Tot die tijd moet een minderheid gewoon niet vertellen hoe wij het moeten doen, zeker niet als ze geen euro bijdragen..
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:40:06 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_143946836
Als we religies nou eens volledig verbieden, dan kunnen we onze tradities gewoon aanhouden.
censuur :O
pi_143946862
Wat een onzin. Kan dit geen schopje ONZ krijgen?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:41:14 #6
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143946871
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Als we religies nou eens volledig verbieden, dan kunnen we onze tradities gewoon aanhouden.
Is religie niet een traditie? Of is een levensovertuiging geen religie? Voor mij is het allemaal hetzelfde, maar wettelijk ligt dit blijkbaar anders :?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:42:45 #7
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143946928
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:40 schreef Ceberut het volgende:
Wat een onzin. Kan dit geen schopje ONZ krijgen?
Helemaal geen onzin, een briljant plan al zeg ik het zelf. Ik ben voor consequent beleid, altijd geweest, zal ik altijd zijn. Het kan niet zo dat product A in de ban want slecht, maar product B is slechter en blijft verkrijgbaar.

Verder kan je discussiëren of sinterklaas niet al een religie is, immers een religie betekent dat je ergens in gelooft. Kinderen geloven in Sinterklaas, zetten hun schoen met daarin een offer (wortel), zingen liedjes voor de best man. Derhalve kunnen we eigenlijk al stellen dat het een religie is.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:49:33 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143947129
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:24 schreef maniack28 het volgende:
Verder zou dit gebruikt kunnen worden als pressiemiddel. Mijn voorkeur heeft om het evt. racistische element uit Zwarte Piet te halen, maar alleen als we ook kappen met alle discriminatie naar vrouwen/homo's//transgenders op basis van geloof. Dus: zou de allochtone gelovige medemens bereid zijn om zijn/haar religie aan te passen als wij "in ruil daarvoor" stoppen met Zwarte Piet neer te zetten als een stereotype neger. Immers: gelijke monniken, gelijke kappen.
1. Waarom is dit denk jij haalbaar gegeven dat mensen gewoon lekker blijven geloven en discrimineren wat ze zelf willen? Tenzij fascistische gedachtenpolitie.

2. Waarom is dit ueberhaupt wenselijk gezien eigenlijk alles wel als discriminerend naar iemand gezien kan worden. Dus je kan wel dingen in de ban blijven gooien tot er ook maar niks meer is wat iemand kan ergeren. Maar is dat echt samenleven als je alles inricht om met de aller aller gevoeligsten onder ons rekening te houden? Of heet dat gewoon terreur van de minderheid.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:53:08 #9
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143947232
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

1. Waarom is dit denk jij haalbaar gegeven dat mensen gewoon lekker blijven geloven en discrimineren wat ze zelf willen? Tenzij fascistische gedachtenpolitie.
Dat mag, maar het mag niet an publiek worden gecommuniceerd. Dus de SGP mag niet pleiten voor vrouwenonderdrukking, de imam mag niet zeggen dat non gelovigen minderwaardig zijn, de gereformeerde kerk mag geen homo's weren.

quote:
2. Waarom is dit ueberhaupt wenselijk gezien eigenlijk alles wel als discriminerend naar iemand gezien kan worden. Dus je kan wel dingen in de ban blijven gooien tot er ook maar niks meer is wat iemand kan ergeren. Maar is dat echt samenleven als je alles inricht om met de aller aller gevoeligsten onder ons rekening te houden? Of heet dat gewoon terreur van de minderheid.
Ho ho, ik zou dat niet willen, maar dit is een reactie op de actie op het verbieden van Zwarte Piet. Ik ben voor consequent beleid, dus als Zwarte Piet niet mag, dan mag je ook niet actief propageren dat homoseksualiteit een ziekte is of what so ever.

Een stap als deze zou de "minderheid" juist goed laten nadenken of het Zwarte Pieten probleem echt wel zo belangrijk is en zo ja, of ze er ook een deel van hun identiteit voor zouden opgeven. Het zet de actievoerders op de plek van de slachtoffers van de actie.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:59:46 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143947419
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:53 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dat mag, maar het mag niet an publiek worden gecommuniceerd. Dus de SGP mag niet pleiten voor vrouwenonderdrukking, de imam mag niet zeggen dat non gelovigen minderwaardig zijn, de gereformeerde kerk mag geen homo's weren.
Dus ik mag iets vinden maar ik mag het niet aan meerdere personen vertellen wat ik vind? Waar is mijn vrijheid van expressie gebleven?

quote:
[..]

Ho ho, ik zou dat niet willen, maar dit is een reactie op de actie op het verbieden van Zwarte Piet. Ik ben voor consequent beleid, dus als Zwarte Piet niet mag, dan mag je ook niet actief propageren dat homoseksualiteit een ziekte is of what so ever.
Ik heb liever dat mensen gewoon lekker mogen zeggen wat ze willen zeggen en doen wat ze willen doen.

quote:
Een stap als deze zou de "minderheid" juist goed laten nadenken of het Zwarte Pieten probleem echt wel zo belangrijk is en zo ja, of ze er ook een deel van hun identiteit voor zouden opgeven. Het zet de actievoerders op de plek van de slachtoffers van de actie.
Je hebt denk ik niet echt een besef wat het soort mens wat een anti-pieter gemiddeld is. Dit zijn Social Justice Warriors. Het soort mensen die zich consistent juist heel gevoelig opstellen naar elke sub-cultuur die je maar kan bedenken. Deze mensen voelen zich helemaal niet bedreigt of aangesproken door jouw plan. Sterker nog. Ze voeren jouw plan het liefst in stappen gewoon uit ter vermindering van jouw en mijn persoonlijke vrijheden.

Vecht liever voor het behoud van ieders persoonlijke vrijheid dan allemaal rare constructies te bedenken waarmee je op omslachtige manieren de verkeerde mensen gaat proberen te overtuigen van consequenties. Hoe ver moet een fascistische staat doorslaan voordat jij eindelijk gaat roepen: "en zie je nu wel jongens, dit is helemaal niet fijn, he... snappen jullie nu mijn punt over zwarte piet?"

De staat heeft liever meer macht dan minder macht dus elke cm die je geeft krijg je later nooit meer terug.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_143948163
De oplossing voor de hele discussie is simpel:

Sinterklaas moet óók zwart worden :)

Kunnen ze niet bitchen over dat de witte man de zwarten als slaaf houdt aangezien hij zelf ook zwart is.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:05:17 #12
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_143949209
De kans dat de mythe van Sint Nicolaas en zijn Pieten en het Schimmel op waarheid berust is vele malen groter dan die domme mythen uit de Bijbel, Qu'ran, Torah, Bhagavad-Gita enzovoorts van de georganiseerde religies.

Sinterklaas is ook geen chagrijnige vent, zoals de Heer der Heerscharen uit de Bijbel die een stijve Piemel krijgt bij het afslachten van allerlei volkeren zoals met name in het oude Testament beschreven staat. De Here is een jaloerse God staat er ook nog eens te lezen, terwijl Sint juist ruimhartig is, lief is voor alle kinderenm juist verre van jaloers, alleen als je stout bent geweest ga je naar Spanje, hetgeen toch stukken beter is dan eeuwig branden in de hel, hetgeen de Joden, Christenen en Moslims graag doen. :')
Ook al is Spanje dan compleet failliet en heeft niemand er werk, een hel is het toch zeker niet en je kunt lekker werken bij de Sinterklaas en zijn Pieterbazen, toffe gasten en helpen met het inpakken van cadeautjes voor alle kinderen van Nederland, Fryslan, Suriname, de Antillen en Vlaanderen. O+

Ik zou willen voorstellen om alle religies wereldwijd te verbieden, omdat het ellendige misbaksels zijn die slechts narigheid veroorzaken en gewoon op onzin en mythes berusten en Sinterklaas als wereldreligie te introduceren. _O_

Van Metro Manilla tot Buenos Aires, van Vladivostok tot Nairobi, overal hoor je kinderen rond 5 december enthousiast zingen: "Wie komt er alle jaren, daar weer uit Spanje varen? Wie brengt een zak vol lekkers mee? Sinterklaas, houzee!" O+

pi_143953180
Het zou leuk wezen denk ik me religie, dan kan me een werkgever me toch geen verlof weigeren op die dag toch?
Staat het nog steeds in de CAO`s dat uit geloofsoverweging geen verlof geweigerd kan worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2014 16:27:58 ]
pi_143953300
Sinterklaas erkennen als geloof zou een hoop zaken makkelijker maken.
pi_143958879
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:24 schreef maniack28 het volgende:
Ik vermoed dat het probleem rondom Zwarte Piet hem zit in het feit dat "autochtonen" hun traditie/geloof moeten opgeven terwijl "allochtonen" hun religies die met vlagen ook zwaar discriminerend zijn wel mogen uitoefenen.
Zwarte Piet is een revolutionair wapen (politiek label) geworden, door het woord 'Zwarte' eraan te koppelen en 'Zwarte Piet' (symbolisch) een aantal decennia's later (dit jaar 2014) als racistisch neer te zetten juist op het moment dat er een multikulturele samenleving bestaat.

quote:
Daarom was mijn idee om Sinterklaas als religie te erkennen. De vragen die daarbij echter komen kijken:
Juist geen religie van maken, want religies (inclusief ideologieeen en geloofssystemen en utopieen) zorgen voor sterkere verdediging of strijd.

quote:
- wanneer is iets een religie?
Als je ergens heilig in gelooft of ergens pal achter staat (je zonder het te beseffen laten opstellen, of onderwerpen)

quote:
- mag Zwarte Piet zwart zijn als Sinterklaas een religie zou zijn?
Het Sinterklaasfeest stond oorspronkelijk symbool tegen slavernij, het vieren van de redding van een slaaf (niet de onderwerping) Later werd Piet een knecht van de Sint en daarna Zwarte Piet, men heeft de geschiedenis verdraaid (wat weer zorgt voor strijd)
Geschiedvervalsing als revolutionair wapen is wat duidelijk gaande is.

quote:
- hoe erkennen we een religie officieel?
Als er een hele grote groep burgers er een aanhangt.

quote:
Dus: zou de allochtone gelovige medemens bereid zijn om zijn/haar religie aan te passen als wij "in ruil daarvoor" stoppen met Zwarte Piet neer te zetten als een stereotype neger. Immers: gelijke monniken, gelijke kappen.
Religie is niet aanpasbaar want je gelooft er heilig in, dus zul je die maximaal gaan verdedigen (religie is een verdedigingschild of wapen geworden)
Het stereotyperen is ontstaan door propaganda en politiek, in de jaren zeventig, tachtig en negentig waren hier ook al vele honderdduizenden gelovige allchtonen en toen was Zwarte Piet geen enkel probleem. Daaraan kun je zien dat propaganda en politiek de gedachte in aantallen allochtonen hebben weten te veranderen (televisie fungeert als een 'priester' om de nieuwe 'slaven' hun gedachten te manipuleren, en dat is in (duidelijk in niet grote) aantallen allochtonen gelukt (er is geen revolutie ontstaan door 'Zwarte Piet' of de schmink, dus niet 'religieus' genoeg.
'Zwarte Piet' was ook al goed 'ingeburgerd' (dus in de geest van vele autochtonen), niemand die heeft gemerkt wanneer het gedeelte 'Zwarte' aan Piet is toegevoegd.
De schmink is alleen om te laten zien dat het om een zwarte slaaf ging, dan weet je dat tentijde van het Byzantijns imperialisme er ook al een vorm van multikulturalisme / apartheid heerste.

Sinterklaasviering is kultuur, alleen kinderen hun geloof (aan) bestaat een tijdje.
Sinterklaas als religie moet je nooit willen want een of andere 'sinterklaas' kan er op een dag de massa mee op de hand krijgen als men het als sterk symbool gaat gebruiken.
Kultuur mag dus nooit een geloof gaan worden, maar juist door er een politiek label van temaken kan het ideologisch worden en een dus onzichtbare 'religie' worden.
pi_143961188
Sinterklaas als religie lijkt me echt geniaal. Of nog beter, een mythologie. Ik ben alleen bang dat het niet gaat werken, omdat mensen nu veel meer met Zwarte Piet bezig zijn dan met de achtergrond van Sinterklaas zelf. En dat laatste maakt het nou juist zo 'magisch'. Sowieso vind ik de Pieten er niet echt bijpassen. Ze mogen wel een wat mysterieuzer uiterlijk en achtergrond hebben. Nu zijn het gewoon menselijke hulpjes. Verder is één feestdag ook wel weinig. Ik zou dan minimaal één om de maand doen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_144001369
Sinterklaas is groot en Zwarte Piet is zijn profeet.
Alle ongelovigen worden afgevoerd naar Spanje.

Lijkt mij voldoende basis voor een religie :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_144004148
-> Schopje F&L
pi_144004450
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:06 schreef Morrigan het volgende:
Sinterklaas als religie lijkt me echt geniaal. Of nog beter, een mythologie. Ik ben alleen bang dat het niet gaat werken, omdat mensen nu veel meer met Zwarte Piet bezig zijn dan met de achtergrond van Sinterklaas zelf. En dat laatste maakt het nou juist zo 'magisch'. Sowieso vind ik de Pieten er niet echt bijpassen. Ze mogen wel een wat mysterieuzer uiterlijk en achtergrond hebben. Nu zijn het gewoon menselijke hulpjes. Verder is één feestdag ook wel weinig. Ik zou dan minimaal één om de maand doen.
Klopt. Ik denk dat bijvoorbeeld kroeshaar ze wel goed zou doen. Misschien moesten ze zich ook maar een beetje dommig gaan gedragen.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 23:13:22 #20
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_144005102
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Religie is traditie geweest tot aan de twintigste eeuw...
Gr gr. de KLB Keizer
pi_144007796
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 22:55 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Klopt. Ik denk dat bijvoorbeeld kroeshaar ze wel goed zou doen. Misschien moesten ze zich ook maar een beetje dommig gaan gedragen.
Elfjes of orcs met kroeshaar staat een beetje raar. :{
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 31 augustus 2014 @ 00:35:16 #22
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_144008973
Sinterklaas tot een religie maken gaat nogal moeilijk, omdat het geloven rondom Sinterklaas geen levensbeschouwelijke inslag heeft. Het verhaal van Sinterklaas zou wel een mythologie kunnen zijn.
  maandag 1 september 2014 @ 13:53:07 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_144060449
Al dat gezever over Zwarte Piet is gewoon een uitlaatklep voor het latente racisme van veel Nederlanders. Gewoonlijk houden ze hun mond, omdat ze weten dat racisme afgekeurd wordt. Maar nu denken ze een goede reden te hebben om even los te gaan tegen alles wat niet blank is.

Dit gaat helemaal niet over het behouden van tradities of zo. Dit gaat over negertje pesten.
pi_144061712
Al dat gezever over Zwarte Piet is gewoon een uitlaatklep voor het latente racisme van veel Nederlanders. Gewoonlijk houden ze hun mond, omdat ze weten dat racisme afgekeurd wordt. Maar nu denken ze een goede reden te hebben om even los te gaan tegen alles wat niet zwart is.

Dit gaat helemaal niet over het tegengaan van racisme of zo. Dit gaat over blanken pesten.
Conscience do cost.
  maandag 1 september 2014 @ 14:26:35 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_144061755
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:25 schreef ems. het volgende:
Al dat gezever over Zwarte Piet is gewoon een uitlaatklep voor het latente racisme van veel Nederlanders. Gewoonlijk houden ze hun mond, omdat ze weten dat racisme afgekeurd wordt. Maar nu denken ze een goede reden te hebben om even los te gaan tegen alles wat niet zwart is.

Dit gaat helemaal niet over het tegengaan van racisme of zo. Dit gaat over blanken pesten.
:')

Mooie lemming.
pi_144061788
Je vroeg er ook om met zo'n dom stukje tekst ;)
Conscience do cost.
  maandag 1 september 2014 @ 14:28:29 #27
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_144061826
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:27 schreef ems. het volgende:
Je vroeg er ook om met zo'n dom stukje tekst ;)
Wat is er dan dom aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')