Is religie niet een traditie? Of is een levensovertuiging geen religie? Voor mij is het allemaal hetzelfde, maar wettelijk ligt dit blijkbaar andersquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Als we religies nou eens volledig verbieden, dan kunnen we onze tradities gewoon aanhouden.
Helemaal geen onzin, een briljant plan al zeg ik het zelf. Ik ben voor consequent beleid, altijd geweest, zal ik altijd zijn. Het kan niet zo dat product A in de ban want slecht, maar product B is slechter en blijft verkrijgbaar.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:40 schreef Ceberut het volgende:
Wat een onzin. Kan dit geen schopje ONZ krijgen?
1. Waarom is dit denk jij haalbaar gegeven dat mensen gewoon lekker blijven geloven en discrimineren wat ze zelf willen? Tenzij fascistische gedachtenpolitie.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:24 schreef maniack28 het volgende:
Verder zou dit gebruikt kunnen worden als pressiemiddel. Mijn voorkeur heeft om het evt. racistische element uit Zwarte Piet te halen, maar alleen als we ook kappen met alle discriminatie naar vrouwen/homo's//transgenders op basis van geloof. Dus: zou de allochtone gelovige medemens bereid zijn om zijn/haar religie aan te passen als wij "in ruil daarvoor" stoppen met Zwarte Piet neer te zetten als een stereotype neger. Immers: gelijke monniken, gelijke kappen.
Dat mag, maar het mag niet an publiek worden gecommuniceerd. Dus de SGP mag niet pleiten voor vrouwenonderdrukking, de imam mag niet zeggen dat non gelovigen minderwaardig zijn, de gereformeerde kerk mag geen homo's weren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Waarom is dit denk jij haalbaar gegeven dat mensen gewoon lekker blijven geloven en discrimineren wat ze zelf willen? Tenzij fascistische gedachtenpolitie.
Ho ho, ik zou dat niet willen, maar dit is een reactie op de actie op het verbieden van Zwarte Piet. Ik ben voor consequent beleid, dus als Zwarte Piet niet mag, dan mag je ook niet actief propageren dat homoseksualiteit een ziekte is of what so ever.quote:2. Waarom is dit ueberhaupt wenselijk gezien eigenlijk alles wel als discriminerend naar iemand gezien kan worden. Dus je kan wel dingen in de ban blijven gooien tot er ook maar niks meer is wat iemand kan ergeren. Maar is dat echt samenleven als je alles inricht om met de aller aller gevoeligsten onder ons rekening te houden? Of heet dat gewoon terreur van de minderheid.
Dus ik mag iets vinden maar ik mag het niet aan meerdere personen vertellen wat ik vind? Waar is mijn vrijheid van expressie gebleven?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:53 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dat mag, maar het mag niet an publiek worden gecommuniceerd. Dus de SGP mag niet pleiten voor vrouwenonderdrukking, de imam mag niet zeggen dat non gelovigen minderwaardig zijn, de gereformeerde kerk mag geen homo's weren.
Ik heb liever dat mensen gewoon lekker mogen zeggen wat ze willen zeggen en doen wat ze willen doen.quote:[..]
Ho ho, ik zou dat niet willen, maar dit is een reactie op de actie op het verbieden van Zwarte Piet. Ik ben voor consequent beleid, dus als Zwarte Piet niet mag, dan mag je ook niet actief propageren dat homoseksualiteit een ziekte is of what so ever.
Je hebt denk ik niet echt een besef wat het soort mens wat een anti-pieter gemiddeld is. Dit zijn Social Justice Warriors. Het soort mensen die zich consistent juist heel gevoelig opstellen naar elke sub-cultuur die je maar kan bedenken. Deze mensen voelen zich helemaal niet bedreigt of aangesproken door jouw plan. Sterker nog. Ze voeren jouw plan het liefst in stappen gewoon uit ter vermindering van jouw en mijn persoonlijke vrijheden.quote:Een stap als deze zou de "minderheid" juist goed laten nadenken of het Zwarte Pieten probleem echt wel zo belangrijk is en zo ja, of ze er ook een deel van hun identiteit voor zouden opgeven. Het zet de actievoerders op de plek van de slachtoffers van de actie.
Zwarte Piet is een revolutionair wapen (politiek label) geworden, door het woord 'Zwarte' eraan te koppelen en 'Zwarte Piet' (symbolisch) een aantal decennia's later (dit jaar 2014) als racistisch neer te zetten juist op het moment dat er een multikulturele samenleving bestaat.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:24 schreef maniack28 het volgende:
Ik vermoed dat het probleem rondom Zwarte Piet hem zit in het feit dat "autochtonen" hun traditie/geloof moeten opgeven terwijl "allochtonen" hun religies die met vlagen ook zwaar discriminerend zijn wel mogen uitoefenen.
Juist geen religie van maken, want religies (inclusief ideologieeen en geloofssystemen en utopieen) zorgen voor sterkere verdediging of strijd.quote:Daarom was mijn idee om Sinterklaas als religie te erkennen. De vragen die daarbij echter komen kijken:
Als je ergens heilig in gelooft of ergens pal achter staat (je zonder het te beseffen laten opstellen, of onderwerpen)quote:- wanneer is iets een religie?
Het Sinterklaasfeest stond oorspronkelijk symbool tegen slavernij, het vieren van de redding van een slaaf (niet de onderwerping) Later werd Piet een knecht van de Sint en daarna Zwarte Piet, men heeft de geschiedenis verdraaid (wat weer zorgt voor strijd)quote:- mag Zwarte Piet zwart zijn als Sinterklaas een religie zou zijn?
Als er een hele grote groep burgers er een aanhangt.quote:- hoe erkennen we een religie officieel?
Religie is niet aanpasbaar want je gelooft er heilig in, dus zul je die maximaal gaan verdedigen (religie is een verdedigingschild of wapen geworden)quote:Dus: zou de allochtone gelovige medemens bereid zijn om zijn/haar religie aan te passen als wij "in ruil daarvoor" stoppen met Zwarte Piet neer te zetten als een stereotype neger. Immers: gelijke monniken, gelijke kappen.
Klopt. Ik denk dat bijvoorbeeld kroeshaar ze wel goed zou doen. Misschien moesten ze zich ook maar een beetje dommig gaan gedragen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:06 schreef Morrigan het volgende:
Sinterklaas als religie lijkt me echt geniaal. Of nog beter, een mythologie. Ik ben alleen bang dat het niet gaat werken, omdat mensen nu veel meer met Zwarte Piet bezig zijn dan met de achtergrond van Sinterklaas zelf. En dat laatste maakt het nou juist zo 'magisch'. Sowieso vind ik de Pieten er niet echt bijpassen. Ze mogen wel een wat mysterieuzer uiterlijk en achtergrond hebben. Nu zijn het gewoon menselijke hulpjes. Verder is één feestdag ook wel weinig. Ik zou dan minimaal één om de maand doen.
Religie is traditie geweest tot aan de twintigste eeuw...quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Als we religies nou eens volledig verbieden, dan kunnen we onze tradities gewoon aanhouden.
Elfjes of orcs met kroeshaar staat een beetje raar.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:55 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Klopt. Ik denk dat bijvoorbeeld kroeshaar ze wel goed zou doen. Misschien moesten ze zich ook maar een beetje dommig gaan gedragen.
quote:Op maandag 1 september 2014 14:25 schreef ems. het volgende:
Al dat gezever over Zwarte Piet is gewoon een uitlaatklep voor het latente racisme van veel Nederlanders. Gewoonlijk houden ze hun mond, omdat ze weten dat racisme afgekeurd wordt. Maar nu denken ze een goede reden te hebben om even los te gaan tegen alles wat niet zwart is.
Dit gaat helemaal niet over het tegengaan van racisme of zo. Dit gaat over blanken pesten.
Wat is er dan dom aan?quote:Op maandag 1 september 2014 14:27 schreef ems. het volgende:
Je vroeg er ook om met zo'n dom stukje tekst
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |