abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143947592
Ts verwart Apeldoorn met Rotterdam :')
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
pi_143947661
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:06 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Ik ben het zeker met je eens, maar dat onderschrijft nog steeds niet het fundamentele verschil met dieren in de dierentuin ;( .
Ze hebben geen baasje.
Het is wat, Belg zijn.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:10:13 #53
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143947719
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:06 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Ik ben het zeker met je eens, maar dat onderschrijft nog steeds niet het fundamentele verschil met dieren in de dierentuin ;( .
Jawel want een aap wil graag ontsnappen en moet dus opgesloten worden om dat te voorkomen (over het algemeen natuurlijk) Behalve misschien die doodskopaapjes verder.

Voor een aap, leeuw, tijger, giraffe,olifant, pinguïn en weet ik het allemaal is het niet op basis van 'vrijwilligheid/gewenning' en bij katten/honden wel.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_143947771
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:10 schreef jogy het volgende:

[..]

Voor een aap, leeuw,tijdger, giraffe,olifant, pinguïn en weet ik het allemaal is het niet op basis van 'vrijwilligheid/gewenning' en bij katten/honden wel.
Maar hoe weet je dit dan beste man? ;( Misschien zijn die olifanten wel fucking gelukkig dat ze lekker wat gras kunnen eten in Artis zonder dat het risico bestaat dat een of andere Bosjesman uit de struiken opduikt en ze neerschiet met een antiek wapen zodat hij zijn gezin kan voeden met de gelden die hij realiseert uit het verkopen van de slagtanden ;( .
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:12:16 #55
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143947786
En wie weet heb je wel een punt op een dieper meer fundamenteel niveau maar dat komt niet echt uit de verf :P.
Vrijheid
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:14:02 #56
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143947828
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:11 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Maar hoe weet je dit dan beste man? ;( Misschien zijn die olifanten wel fucking gelukkig dat ze lekker wat gras kunnen eten in Artis zonder dat het risico bestaat dat een of andere Bosjesman uit de struiken opduikt en ze neerschiet met een antiek wapen zodat hij zijn gezin kan voeden met de gelden die hij realiseert uit het verkopen van de slagtanden ;( .
Door hun reactie wanneer ze ontsnappen misschien. Het zijn wilde dieren, ook als ze 'opgevoed' worden (voor een circus) dan nog zijn er relatief veel incidenten. Hun instinct gooit nog steeds roet in het eten zeg maar.
Vrijheid
pi_143947829
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:12 schreef jogy het volgende:
En wie weet heb je wel een punt op een dieper meer fundamenteel niveau maar dat komt niet echt uit de verf :P.
Ik vind dat mensen in dit soort gevallen altijd naar eigen inzicht hun eigen gedrag goed praten. Nu is dat in dit topic niet het geval, maar de mensen die écht het idee hebben dierenvrienden te zijn, hebben vaak 6 katten, 3 honden, 20 goudvissen, een geit in de achtertuin, 3 salamanders in een aquarium en nog 15 slangen op zolder. In een eengezinswoning.
pi_143947846
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:14 schreef jogy het volgende:

[..]

Door hun reactie wanneer ze ontsnappen misschien. Het zijn wilde dieren, ook als ze 'opgevoed' worden (voor een circus) dan nog zijn er relatief veel incidenten. Hun instinct gooit nog steeds roet in het eten zeg maar.
Maar maar maar, je leest vaker dat er een hond afgemaakt moten worden omdat 'ie iemand gebeten heeft dan dat er in Europa een olifant op een killingspree gaat.
pi_143948044
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:14 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Maar maar maar, je leest vaker dat er een hond afgemaakt moten worden omdat 'ie iemand gebeten heeft dan dat er in Europa een olifant op een killingspree gaat.
dat is racistisch
Het is wat, Belg zijn.
pi_143948273
Ik zit hier prima hoor. Beetje eten, beetje slapen, lachen om die lelijke apen die hier voorbijlopen, een hele harem tot mijn beschikking. Heb niets te klagen ^O^. Sinds kort hebben we hier zelfs internet!
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:50:32 #61
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143948782
quote:

[..]

Ik vind dat mensen in dit soort gevallen altijd naar eigen inzicht hun eigen gedrag goed praten. Nu is dat in dit topic niet het geval, maar de mensen die écht het idee hebben dierenvrienden te zijn, hebben vaak 6 katten, 3 honden, 20 goudvissen, een geit in de achtertuin, 3 salamanders in een aquarium en nog 15 slangen op zolder. In een eengezinswoning.
Ja die treurige gevallen hou je altijd en dat is dan ook zielig voor de beestjes in kwestie maar het neemt niet weg dat over het algemeen met een x aantal uitzonderingen, de gedomesticeerde hond en kat 'liever' verzorgd wordt dan niet, of in ieder geval gewend is om verzorging te krijgen.

Als ik in de ogen van mijn kat kijk zie ik in ieder geval geen schitteringen van liefde en genegenheid maar gewoon een kat met een kattenblik die kijkt zoals katten kijken.

quote:

[..]

Maar maar maar, je leest vaker dat er een hond afgemaakt moeten worden omdat 'ie iemand gebeten heeft dan dat er in Europa een olifant op een killingspree gaat.
Dat komt misschien ook wel door het aantal honden die rondlopen tegenover het aantal ontsnapte olifanten. :P.
Vrijheid
pi_143948885
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:50 schreef jogy het volgende:

[..]

of in ieder geval gewend is om verzorging te krijgen.
Spijker op de kop denk ik. Of dat goed of fout is, kan je niet beantwoorden denk ik.
quote:
Dat komt misschien ook wel door het aantal honden die rondlopen tegenover het aantal ontsnapte olifanten. :P.
Blijkbaar is het instinct van olifanten in een dierentuin dus niet meer zo sterk, hun natuurlijke gedrag zou immers ontsnappen zijn. Ik denk dat een beetje volwassen olifant ook wel instaat is te ontsnappen uit een dierentuin.
En dit terwijl katten nog wel eens de neiging hebben om weg te lopen en dus meer naar hun instinct leven.
Is het houden van huisdieren dus eigenlijk veel minder ethisch dan het houden van dierentuindieren? ;(
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:06:24 #63
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143949241
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 12:54 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Spijker op de kop denk ik. Of dat goed of fout is, kan je niet beantwoorden denk ik.
Goed/fout doet er niet toe. Het is in principe op basis van vrijwilligheid bij beide partijen. Dat één van de twee partijen niet alle opties kan overzien (het huisdier) doet daar niets aan af.

quote:
[..]

Blijkbaar is het instinct van olifanten in een dierentuin dus niet meer zo sterk, hun natuurlijke gedrag zou immers ontsnappen zijn. Ik denk dat een beetje volwassen olifant ook wel instaat is te ontsnappen uit een dierentuin.
Dat valt best tegen hoor.

quote:
En dit terwijl katten nog wel eens de neiging hebben om weg te lopen en dus meer naar hun instinct leven.
Daar komt de vrijwilligheid weer kijken, een kat kan in principe weglopen. Het feit dat het percentage weglopers zo laag is en dan ook nog niet eens hoofdzakelijk door ontevredenheid maar meestal door het betrekken van een nieuwe woning/paniek geeft al weer aan dat de symbiotische relatie functioneert. Er is uiteraard wel een percentage katten dat wegloopt uit ontevredenheid maar volgens mij komt dat relatief vaak wanneer de baasjes nakomelingen mee naar huis nemen :P.

quote:
Is het houden van huisdieren dus eigenlijk veel minder ethisch dan het houden van dierentuindieren? ;(
Ik gok van niet.
Vrijheid
pi_143949447
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:06 schreef jogy het volgende:

[..]

Goed/fout doet er niet toe. Het is in principe op basis van vrijwilligheid bij beide partijen. Dat één van de twee partijen niet alle opties kan overzien (het huisdier) doet daar niets aan af.
Als die kat het voor het kiezen had, was 'ie echt niet bij je ingetrokken. Ik neem aan dat je die kat ook opgehaald hebt bij het asiel of een ander verkoopadres? Of belde er op een dag een kat bij je aan met de vraag of je ook gezelschap zocht?
quote:
Daar komt de vrijwilligheid weer kijken, een kat kan in principe weglopen. Het feit dat het percentage weglopers zo laag is en dan ook nog niet eens hoofdzakelijk door ontevredenheid maar meestal door het betrekken van een nieuwe woning/paniek geeft al weer aan dat de symbiotische relatie functioneert. Er is uiteraard wel een percentage katten dat wegloopt uit ontevredenheid maar volgens mij komt dat relatief vaak wanneer de baasjes nakomelingen mee naar huis nemen :P.
Net zei je nog dat een kat niet meer kan weglopen omdat 'ie het niet kan rooien in het wild. De kat is dus volledig afhankelijk geworden van zijn voedselbron, wat in deze dus zijn baasje is. Dat een olifant niet zo makkelijk kan weglopen als een kat staat wel vast, maar een olifant is wel weer op andere manieren in staat zijn onvree te uiten, maar je leest nooit dat er een dierenverzorger door een olifant gedood is, dus wellicht valt die drang om weg te lopen ook wel mee.
quote:
Ik gok van niet.
Ik ook niet, maar ik blijf er bij, in de kern is er weinig tot geen verschil tussen huisdieren en dierentuindieren. De dieren vertegenwoordigen een emotionele waarde en mensen cultiveren ze om die waarde te kunnen consumeren.
Dat huisdieren inmiddels gedomesticeerd zijn, vind ik eerder een feit dat mijn stelling onderbouwd dan dat deze hem tegenspreekt; het kwaad is dus al geschied.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:32:10 #65
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143950189
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:12 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Als die kat het voor het kiezen had, was 'ie echt niet bij je ingetrokken. Ik neem aan dat je die kat ook opgehaald hebt bij het asiel of een ander verkoopadres? Of belde er op een dag een kat bij je aan met de vraag of je ook gezelschap zocht?
Het is jammer dat een kat niet kan praten of begrijpelijke teksten kan typen want dan hadden er waarschijnlijk wel een x aantal sites opgesprongen waar katten vragen om onderdak. Maar het blijft gissen.

quote:
[..]

Net zei je nog dat een kat niet meer kan weglopen omdat 'ie het niet kan rooien in het wild. De kat is dus volledig afhankelijk geworden van zijn voedselbron, wat in deze dus zijn baasje is. Dat een olifant niet zo makkelijk kan weglopen als een kat staat wel vast, maar een olifant is wel weer op andere manieren in staat zijn onvree te uiten, maar je leest nooit dat er een dierenverzorger door een olifant gedood is, dus wellicht valt die drang om weg te lopen ook wel mee.
Er is een verschil tussen op straat leven en in de jungle/oerbos. Een kat kan weglopen, dat weten we allemaal. maar over het algemeen prostitueert zo'n beestje zich maar al te graag aan een nieuw baasje wanneer het de kans krijgt. En ik weet niet welke media jij leest maar genoeg dierentuinverzorgers die omkomen en gewond raken door de dieren die ze verzorgen en vaak genoeg door een 'bewuste' aanval :P.

http://www.telegraaf.nl/b(...)lettert_vrouw__.html
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)aanval-olifant.dhtml
http://4nieuws.nl/buitenl(...)-verzorger-dood.html

etc etc.

[..]

quote:
Ik ook niet, maar ik blijf er bij, in de kern is er weinig tot geen verschil tussen huisdieren en dierentuindieren. De dieren vertegenwoordigen een emotionele waarde en mensen cultiveren ze om die waarde te kunnen consumeren. Dat huisdieren inmiddels gedomesticeerd zijn, vind ik eerder een feit dat mijn stelling onderbouwd dan dat deze hem tegenspreekt; het kwaad is dus al geschied.
Maar is er daadwerkelijk kwaad geschied als beide partijen er tevreden mee zijn? De gedomesticeerde dieren zijn onderhand naast de mensen de meest voortvarende diersoorten ter wereld dus evolutionair gezien zijn ze erg goed bezig.
Vrijheid
pi_143950525
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:32 schreef jogy het volgende:
En ik weet niet welke media jij leest maar genoeg dierentuinverzorgers die omkomen en gewond raken door de dieren die ze verzorgen en vaak genoeg door een 'bewuste' aanval :P.

http://www.telegraaf.nl/b(...)lettert_vrouw__.html
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)aanval-olifant.dhtml
http://4nieuws.nl/buitenl(...)-verzorger-dood.html
Het gebeurt wel, maar drie berichten in een tijdsspanne van 10 jaar, ik denk dat er jaarlijks meer mensen in Nederland worden aangevallen door honden dan door olifanten. Gisteren heeft mijn kat me ook nog gebeten trouwens :( .
quote:
Maar is er daadwerkelijk kwaad geschied als beide partijen er tevreden mee zijn? De gedomesticeerde dieren zijn onderhand naast de mensen de meest voortvarende diersoorten ter wereld dus evolutionair gezien zijn ze erg goed bezig.
Ik vind dit een beetje een gevaarlijke vraag. Wie bepaalt of een partij er tevreden mee is? Als de meeteenheid het aantal dieren is dan op de wereld weet te overleven dankzij de mens, dan is de bioindustrie dus eigenlijk ook iets waar enkel goede dingen uit voortkomen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:07:08 #67
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143951622
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:39 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Het gebeurt wel, maar drie berichten in een tijdsspanne van 10 jaar, ik denk dat er jaarlijks meer mensen in Nederland worden aangevallen door honden dan door olifanten. Gisteren heeft mijn kat me ook nog gebeten trouwens :( .
Dat was gewoon een steekproef natuurlijk :{w. er zullen jaarlijks wel meer verzorgers gewond raken of aangevallen worden maar dat komt dan niet in het nieuws. En je weet waar 'etc' voor staat? :P.

quote:
[..]

Ik vind dit een beetje een gevaarlijke vraag. Wie bepaalt of een partij er tevreden mee is? Als de meeteenheid het aantal dieren is dan op de wereld weet te overleven dankzij de mens, dan is de bioindustrie dus eigenlijk ook iets waar enkel goede dingen uit voortkomen.
het 'tevreden' en het aantal dieren dat er nu leven zijn twee aparte punten in ieder geval. De tevredenheid uit zich in een gezond dier die stressloos en 'gelukkig' over komt. Bio-industrie is inderdaad een nare uitzondering wat dierenwelvaart betreft maar als je dan kijkt naar voor de massa dierenindustrie dan heb je inderdaad de melkkoe die de mens nodig heeft om te overleven want als die niet regelmatig gemolken wordt gaat ie hartstikke dood. (in dat geval kan je inderdaad wel echt spreken over twijfelachtige ethiek want die afhankelijkheid is een kwestie van leven of zekere dood)

honden en katten zijn dan ook vreemde eenden in de bijt verder want geen enkel ander diersoort staat zo dicht in onze dagelijkse samenleving en zijn ook de enige gedomesticeerde soort die niet hoofdzakelijk voor het eten gebruikt worden. Behalve dan in China.
Vrijheid
pi_143953241
Ik ging vroeger alleen naar de Apenheul voor de speeltuin
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:45:53 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143956938
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:27 schreef voederbietel het volgende:
En dit verschilt fundamenteel van het houden van huisdieren?
Ja, want een hond is bijvoorbeeld aangepast aan het leven bij de mensen. Die kan zijn natuurlijke ding doen en vind het fijn om in relatie tot de mens te staan. Dat is natuurlijk minder voor een bouvier op 3-hoog.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')