Een kat kan (meestal) gewoon naar buiten gaan als hij dat wilt en honden worden ook vaak uitgelaten. Daarbij worden huisdieren niet door honderden mensen per dag aangestaard.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:27 schreef voederbietel het volgende:
En dit verschilt fundamenteel van het houden van huisdieren?
Maar echt z'n natuurlijke leefomgeving of lijfwijze is het niet, wel?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:38 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Een kat kan (meestal) gewoon naar buiten gaan als hij dat wilt en honden worden ook vaak uitgelaten. Daarbij worden huisdieren niet door honderden mensen per dag aangestaard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huisdieren zijn gedomesticeerd over een tijdsspanne van duizenden jaren en aangepast aan het leven met mensen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:27 schreef voederbietel het volgende:
Zie regelmatig ambtenaren met een dekentje een boom in klimmen inderdaad.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:01 schreef b4kl4p het volgende:
Nou ik weet het niet hoor maar als je niet weet wat je mist, dus in gevangenschap geboren, hoe kun je dan iets missen dat je niet kent?
Misschien was die aap wel gewoon moe en ging hij even pitten. Iets wat een werknemer bij de mensensoort niet eens kan overdag.
Of je moet een staatsgesubsidieerde schooier zijn.
Dus over 1000 jaar is iets als een dierentuin geen probleem meer want dan zijn ze gewent?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:59 schreef Fera het volgende:
[..]
Huisdieren zijn gedomesticeerd over een tijdsspanne van duizenden jaren en aangepast aan het leven met mensen.
vrijheid is nog altijd het bestequote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:42 schreef White_Flower het volgende:
Die beesten hebben een mooi leven daar, de hele dag een beetje mensen kijken, op tijd gevoerd worden, als het regent lekker binnen zitten.
Ja, dat is waar, maar waarschijnlijk zijn ze in gevangenschap geboren en weten ze niet beter.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:45 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
vrijheid is nog altijd het beste
Als je nooit een relatie hebt gehad kan je daar ook naar snakken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:01 schreef b4kl4p het volgende:
Nou ik weet het niet hoor maar als je niet weet wat je mist, dus in gevangenschap geboren, hoe kun je dan iets missen dat je niet kent?
Misschien was die aap wel gewoon moe en ging hij even pitten. Iets wat een werknemer bij de mensensoort niet eens kan overdag.
Of je moet een staatsgesubsidieerde schooier zijn.
Mss dromen ze er wel vanquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:47 schreef White_Flower het volgende:
[..]
Ja, dat is waar, maar waarschijnlijk zijn ze in gevangenschap geboren en weten ze niet beter.
Dat zou kunnen inderdaad, vooral die gorilla's kunnen echt zo droevig kijken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:54 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Mss dromen ze er wel van
Huisdieren zoals honden en katten hebben in veel gevallen daadwerkelijke interactie met verschillende andere honden/katten en honden worden actief overal mee naar toe genomen. Hun leefwereld en belevingswereld is wat dat betreft vele malen groter dan die van een mensaap die hun hele leven op hetzelfde stuk grond leven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:39 schreef voederbietel het volgende:
Maar echt z'n natuurlijke leefomgeving of lijfwijze is het niet, wel?
En je denkt dat een hond er, evolutionair gezien, gebaat bij is om met een auto 100 km vervoerd te worden zodat 'ie even over het strand kan rennen?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:10 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Huisdieren zoals honden en katten hebben in veel gevallen daadwerkelijke interactie met verschillende andere honden/katten en honden worden actief overal mee naar toe genomen. Hun leefwereld en belevingswereld is wat dat betreft vele malen groter dan die van een mensaap die hun hele leven op hetzelfde stuk grond leven.
Nu geldt dit voorbeeld natuurlijk niet voor vogels/hamsters en vissen.
Zijn koeien evolutionair gezien gebaat bij grazen in een wei of het staan in een stal?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:12 schreef voederbietel het volgende:
[..]
En je denkt dat een hond er, evolutionair gezien, gebaat bij is om met een auto 100 km vervoerd te worden zodat 'ie even over het strand kan rennen?
Een kat die een speelgoed muisje krijgt, krijgt hiermee een meer natuurlijke omgeving geboden dan een aap in een dierentuin?
Grazen in de wei, vraag je naar de bekende weg?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:18 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zijn koeien evolutionair gezien gebaat bij grazen in een wei of het staan in een stal?
Dat is ook aapjes kijken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:23 schreef Robophatt het volgende:
Kunt beter naar zo'n Nederlands vakantiepark gaan waar ze waterfietsen hebben. Keer gedaan met een vriend van me, was echt beter dan de dierentuin of apenheul. Je kon door van die beekjes fietsen en dan kwam je langs al die tuintjes met tokkies in de achtertuin
Al worden ze waarschijnlijk minder oud door roofdieren/stropers etc in het wild. In gevang zijn ze in elk geval veilig en hoeven ze geen moeite te doen voor voedsel en veiligheidquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:45 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
vrijheid is nog altijd het beste
Als een hond niet door mensen hun vrijheid wordt ontnomen, dan wordt dat wel gedaan door andere honden. Gezien het roedeldieren zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Grazen in de wei, vraag je naar de bekende weg?
Ik wil niet zeggen dat het fout is om huisdieren te hebben, maar als je kijkt naar het nut van een dierentuin dier; het dier wordt geconsumeerd omdat het emotionele waarde vertegenwoordigd en wordt hiermee beperkt in zijn vrijheid, zie ik geen verschil tussen een dierentuindier en een huisdier. Of koeien, wat dat betreft.
De echte huisdieren (katten en honden) zijn door de eeuwen heen zodanig gedomesticeerd dat bij de mens hun 'natuurlijke' omgeving is, wat dat betreft kunnen we wel spreken van een symbiotische relatie. De hond waakt, de kat jaagt op muizen en de mens verzorgt het beestje. (oké, sommige doorgefokte honden en katten kunnen die originele doelstellingen niet meer volbrengen en zijn fulltime gezelschapsdieren geworden). Maar uiteindelijk verlangen die huisdieren minder naar vrijheid dan naar menselijk gezelschap.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Grazen in de wei, vraag je naar de bekende weg?
Ik wil niet zeggen dat het fout is om huisdieren te hebben, maar als je kijkt naar het nut van een dierentuin dier; het dier wordt geconsumeerd omdat het emotionele waarde vertegenwoordigd en wordt hiermee beperkt in zijn vrijheid, zie ik geen verschil tussen een dierentuindier en een huisdier. Of koeien, wat dat betreft.
Projectie van je eigen wens, het is onmogelijk iets dergelijks ook te staven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk verlangen die huisdieren minder naar vrijheid dan naar menselijk gezelschap.
En met apen werkt dat anders?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:27 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als een hond niet door mensen hun vrijheid wordt ontnomen, dan wordt dat wel gedaan door andere honden. Gezien het roedeldieren zijn.
De grootste vijand van hun is de mens. Voedsel vinden ze wel vanzelf. Lekker op voedseljacht gaan, lijkt me boeiender dan iedere dag het op een schoteltje aangeboden te krijgen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:26 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Al worden ze waarschijnlijk minder oud door roofdieren/stropers etc in het wild. In gevang zijn ze in elk geval veilig en hoeven ze geen moeite te doen voor voedsel en veiligheid
Niet bepaald, door de eeuwen heen is het gewoon zo gegroeid en het geldt dan ook alleen voor de honden en katten. Ik zeg niet dat het uit liefde is verder. Zeker bij katten zijn de baasjes niet meer dan bronnen van voeding, maar de symbiotische relatie blijft en zeker wat katten betreft want die kunnen in het geval van buitenkatten gewoon weg gaan wanneer ze dat willen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Projectie van je eigen wens, het is onmogelijk iets dergelijks ook te staven.
Met deze logica hadden we slavernij wat langer in stand moeten houden. Had het vanzelf geen probleem meer geweest, want ze zijn het gewend.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:28 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dus over 1000 jaar is iets als een dierentuin geen probleem meer want dan zijn ze gewent?
Maar in hoeverre verschild dit dan van apen in een dierentuin? De mens voet de aap, de aap laat zich aan de mensen zien. Zolang het een er is, wordt het andere in stand gehouden. Wat is ook al weer de definitie van symbiose?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Niet bepaald, door de eeuwen heen is het gewoon zo gegroeid en het geldt dan ook alleen voor de honden en katten. Ik zeg niet dat het uit liefde is verder. Zeker bij katten zijn de baasjes niet meer dan bronnen van voeding, maar de symbiotische relatie blijft en zeker wat katten betreft want die kunnen in het geval van buitenkatten gewoon weg gaan wanneer ze dat willen.
de aap is niet gedomesticeerd en kan in principe in het wild, waar deze gelukkiger zou zijn, los gelaten worden. Als je een kat loslaat in het wild zou deze dat niet echt waarderen omdat hij zijn voederbakje kwijt is. Een aap in apenheul is misschien beter te vergelijken met een huisdier in het asiel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:41 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Maar in hoeverre verschild dit dan van apen in een dierentuin? De mens voet de aap, de aap laat zich aan de mensen zien. Zolang het een er is, wordt het andere in stand gehouden. Wat is ook al weer de definitie van symbiose?
Daarom komen er in Pripjat nog zo veel voormalige huisdieren voor zeker?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:44 schreef jogy het volgende:
[..]
de aap is niet gedomesticeerd en kan in principe in het wild, waar deze gelukkiger zou zijn, los gelaten worden. Als je een kat loslaat in het wild zou deze dat niet echt waarderen omdat hij zijn voederbakje kwijt is. Een aap in apenheul is misschien beter te vergelijken met een huisdier in het asiel.
En daarmee dus geen bron van inkomsten? Die beesten komen niet gratis bij een inlevering van 10 spaarpunten van de Bonduel hoor.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:49 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
het ander is ter affectie voor de mens.
Dat katten kunnen overleven in spooksteden wil niet zeggen dat het hun voorkeur heeft. En het feit dat ze blijkbaar de stad verkiezen boven het bos zegt ook al genoeg.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:46 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Daarom komen er in Pripjat nog zo veel voormalige huisdieren voor zeker?
Je weet niet wat hun voorkeur is, ik denk zelfs dat een kat het hele begrip voorkeur niet kent. Het is projectie van menselijke emoties op dieren om onszelf een goed gevoel te geven --> 'zie je wel, mijn kat houdt van me'. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee maar je gaat daarmee er wel aan voorbij dat je je kat cultiveert tot iets dat enkel nog de mens dientquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:54 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat katten kunnen overleven in spooksteden wil niet zeggen dat het hun voorkeur heeft. En het feit dat ze blijkbaar de stad verkiezen boven het bos zegt ook al genoeg.
Het bestaan van gedomesticeerde huisdieren bewijst niet dat dieren liever door mensen opgevoed willen worden.quote:Het bestaan van wolfskinderen bewijst niet dat mensen liever door dieren opgevoed willen worden.
Snap je het verschil wel tussen gedomesticeerde en wilde dieren?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:50 schreef voederbietel het volgende:
[..]
En daarmee dus geen bron van inkomsten? Die beesten komen niet gratis bij een inlevering van 10 spaarpunten van de Bonduel hoor.
Over het algemeen wordt er aan gedomesticeerde dieren meer verdiend ja.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:58 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Snap je het verschil wel tussen gedomesticeerde en wilde dieren?
Terwijl ik liever een bastaard heb dan een hond met een stamboom.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:59 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Over het algemeen wordt er aan gedomesticeerde dieren meer verdiend ja.
Een bastaard kan evengoed een stamboom hebben.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:00 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Terwijl ik liever een bastaard heb dan een hond met een stamboom.
Straathond dan.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:01 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Een bastaard kan evengoed een stamboom hebben.
Ik hang er zeker geen emotie aan verder. De symbiotische relatie is nu voordelig voor beide partijen. Wat de huisdieren betreft krijgen ze gemak en comfort in ruil voor (oorspronkelijk) waakzaamheid/jacht (honden) en ongediertebestrijding (kat). Nu zijn het comfortdiertjes. En zeker in het geval van een kat blijkt de voorkeur elke dag weer zodra ze aan de deur staan te janken om weer naar binnen te mogen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:56 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Je weet niet wat hun voorkeur is, ik denk zelfs dat een kat het hele begrip voorkeur niet kent. Het is projectie van menselijke emoties op dieren om onszelf een goed gevoel te geven --> 'zie je wel, mijn kat houdt van me'. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee maar je gaat daarmee er wel aan voorbij dat je je kat cultiveert tot iets dat enkel nog de mens dient
[..]
Het bestaan van gedomesticeerde huisdieren bewijst niet dat dieren liever door mensen opgevoed willen worden.
Ik ben het zeker met je eens, maar dat onderschrijft nog steeds niet het fundamentele verschil met dieren in de dierentuinquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:04 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik hang er zeker geen emotie aan verder. De symbiotische relatie is nu voordelig voor beide partijen. Wat de huisdieren betreft krijgen ze gemak en comfort in ruil voor (oorspronkelijk) waakzaamheid/jacht (honden) en ongediertebestrijding (kat). Nu zijn het comfortdiertjes. En zeker in het geval van een kat blijkt de voorkeur elke dag weer zodra ze aan de deur staan te janken om weer naar binnen te mogen.
Ze hebben geen baasje.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:06 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik ben het zeker met je eens, maar dat onderschrijft nog steeds niet het fundamentele verschil met dieren in de dierentuin.
Jawel want een aap wil graag ontsnappen en moet dus opgesloten worden om dat te voorkomen (over het algemeen natuurlijk) Behalve misschien die doodskopaapjes verder.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:06 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik ben het zeker met je eens, maar dat onderschrijft nog steeds niet het fundamentele verschil met dieren in de dierentuin.
Maar hoe weet je dit dan beste man?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:10 schreef jogy het volgende:
[..]
Voor een aap, leeuw,tijdger, giraffe,olifant, pinguïn en weet ik het allemaal is het niet op basis van 'vrijwilligheid/gewenning' en bij katten/honden wel.
Door hun reactie wanneer ze ontsnappen misschien. Het zijn wilde dieren, ook als ze 'opgevoed' worden (voor een circus) dan nog zijn er relatief veel incidenten. Hun instinct gooit nog steeds roet in het eten zeg maar.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:11 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dit dan beste man?Misschien zijn die olifanten wel fucking gelukkig dat ze lekker wat gras kunnen eten in Artis zonder dat het risico bestaat dat een of andere Bosjesman uit de struiken opduikt en ze neerschiet met een antiek wapen zodat hij zijn gezin kan voeden met de gelden die hij realiseert uit het verkopen van de slagtanden
.
Ik vind dat mensen in dit soort gevallen altijd naar eigen inzicht hun eigen gedrag goed praten. Nu is dat in dit topic niet het geval, maar de mensen die écht het idee hebben dierenvrienden te zijn, hebben vaak 6 katten, 3 honden, 20 goudvissen, een geit in de achtertuin, 3 salamanders in een aquarium en nog 15 slangen op zolder. In een eengezinswoning.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:12 schreef jogy het volgende:
En wie weet heb je wel een punt op een dieper meer fundamenteel niveau maar dat komt niet echt uit de verf.
Maar maar maar, je leest vaker dat er een hond afgemaakt moten worden omdat 'ie iemand gebeten heeft dan dat er in Europa een olifant op een killingspree gaat.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:14 schreef jogy het volgende:
[..]
Door hun reactie wanneer ze ontsnappen misschien. Het zijn wilde dieren, ook als ze 'opgevoed' worden (voor een circus) dan nog zijn er relatief veel incidenten. Hun instinct gooit nog steeds roet in het eten zeg maar.
dat is racistischquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:14 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Maar maar maar, je leest vaker dat er een hond afgemaakt moten worden omdat 'ie iemand gebeten heeft dan dat er in Europa een olifant op een killingspree gaat.
Ja die treurige gevallen hou je altijd en dat is dan ook zielig voor de beestjes in kwestie maar het neemt niet weg dat over het algemeen met een x aantal uitzonderingen, de gedomesticeerde hond en kat 'liever' verzorgd wordt dan niet, of in ieder geval gewend is om verzorging te krijgen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:14 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen in dit soort gevallen altijd naar eigen inzicht hun eigen gedrag goed praten. Nu is dat in dit topic niet het geval, maar de mensen die écht het idee hebben dierenvrienden te zijn, hebben vaak 6 katten, 3 honden, 20 goudvissen, een geit in de achtertuin, 3 salamanders in een aquarium en nog 15 slangen op zolder. In een eengezinswoning.
Dat komt misschien ook wel door het aantal honden die rondlopen tegenover het aantal ontsnapte olifanten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:14 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Maar maar maar, je leest vaker dat er een hond afgemaakt moeten worden omdat 'ie iemand gebeten heeft dan dat er in Europa een olifant op een killingspree gaat.
Spijker op de kop denk ik. Of dat goed of fout is, kan je niet beantwoorden denk ik.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:50 schreef jogy het volgende:
[..]
of in ieder geval gewend is om verzorging te krijgen.
Blijkbaar is het instinct van olifanten in een dierentuin dus niet meer zo sterk, hun natuurlijke gedrag zou immers ontsnappen zijn. Ik denk dat een beetje volwassen olifant ook wel instaat is te ontsnappen uit een dierentuin.quote:Dat komt misschien ook wel door het aantal honden die rondlopen tegenover het aantal ontsnapte olifanten..
Goed/fout doet er niet toe. Het is in principe op basis van vrijwilligheid bij beide partijen. Dat één van de twee partijen niet alle opties kan overzien (het huisdier) doet daar niets aan af.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:54 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Spijker op de kop denk ik. Of dat goed of fout is, kan je niet beantwoorden denk ik.
Dat valt best tegen hoor.quote:[..]
Blijkbaar is het instinct van olifanten in een dierentuin dus niet meer zo sterk, hun natuurlijke gedrag zou immers ontsnappen zijn. Ik denk dat een beetje volwassen olifant ook wel instaat is te ontsnappen uit een dierentuin.
Daar komt de vrijwilligheid weer kijken, een kat kan in principe weglopen. Het feit dat het percentage weglopers zo laag is en dan ook nog niet eens hoofdzakelijk door ontevredenheid maar meestal door het betrekken van een nieuwe woning/paniek geeft al weer aan dat de symbiotische relatie functioneert. Er is uiteraard wel een percentage katten dat wegloopt uit ontevredenheid maar volgens mij komt dat relatief vaak wanneer de baasjes nakomelingen mee naar huis nemenquote:En dit terwijl katten nog wel eens de neiging hebben om weg te lopen en dus meer naar hun instinct leven.
Ik gok van niet.quote:Is het houden van huisdieren dus eigenlijk veel minder ethisch dan het houden van dierentuindieren?
Als die kat het voor het kiezen had, was 'ie echt niet bij je ingetrokken. Ik neem aan dat je die kat ook opgehaald hebt bij het asiel of een ander verkoopadres? Of belde er op een dag een kat bij je aan met de vraag of je ook gezelschap zocht?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:06 schreef jogy het volgende:
[..]
Goed/fout doet er niet toe. Het is in principe op basis van vrijwilligheid bij beide partijen. Dat één van de twee partijen niet alle opties kan overzien (het huisdier) doet daar niets aan af.
Net zei je nog dat een kat niet meer kan weglopen omdat 'ie het niet kan rooien in het wild. De kat is dus volledig afhankelijk geworden van zijn voedselbron, wat in deze dus zijn baasje is. Dat een olifant niet zo makkelijk kan weglopen als een kat staat wel vast, maar een olifant is wel weer op andere manieren in staat zijn onvree te uiten, maar je leest nooit dat er een dierenverzorger door een olifant gedood is, dus wellicht valt die drang om weg te lopen ook wel mee.quote:Daar komt de vrijwilligheid weer kijken, een kat kan in principe weglopen. Het feit dat het percentage weglopers zo laag is en dan ook nog niet eens hoofdzakelijk door ontevredenheid maar meestal door het betrekken van een nieuwe woning/paniek geeft al weer aan dat de symbiotische relatie functioneert. Er is uiteraard wel een percentage katten dat wegloopt uit ontevredenheid maar volgens mij komt dat relatief vaak wanneer de baasjes nakomelingen mee naar huis nemen.
Ik ook niet, maar ik blijf er bij, in de kern is er weinig tot geen verschil tussen huisdieren en dierentuindieren. De dieren vertegenwoordigen een emotionele waarde en mensen cultiveren ze om die waarde te kunnen consumeren.quote:Ik gok van niet.
Het is jammer dat een kat niet kan praten of begrijpelijke teksten kan typen want dan hadden er waarschijnlijk wel een x aantal sites opgesprongen waar katten vragen om onderdak. Maar het blijft gissen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:12 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Als die kat het voor het kiezen had, was 'ie echt niet bij je ingetrokken. Ik neem aan dat je die kat ook opgehaald hebt bij het asiel of een ander verkoopadres? Of belde er op een dag een kat bij je aan met de vraag of je ook gezelschap zocht?
Er is een verschil tussen op straat leven en in de jungle/oerbos. Een kat kan weglopen, dat weten we allemaal. maar over het algemeen prostitueert zo'n beestje zich maar al te graag aan een nieuw baasje wanneer het de kans krijgt. En ik weet niet welke media jij leest maar genoeg dierentuinverzorgers die omkomen en gewond raken door de dieren die ze verzorgen en vaak genoeg door een 'bewuste' aanvalquote:[..]
Net zei je nog dat een kat niet meer kan weglopen omdat 'ie het niet kan rooien in het wild. De kat is dus volledig afhankelijk geworden van zijn voedselbron, wat in deze dus zijn baasje is. Dat een olifant niet zo makkelijk kan weglopen als een kat staat wel vast, maar een olifant is wel weer op andere manieren in staat zijn onvree te uiten, maar je leest nooit dat er een dierenverzorger door een olifant gedood is, dus wellicht valt die drang om weg te lopen ook wel mee.
Maar is er daadwerkelijk kwaad geschied als beide partijen er tevreden mee zijn? De gedomesticeerde dieren zijn onderhand naast de mensen de meest voortvarende diersoorten ter wereld dus evolutionair gezien zijn ze erg goed bezig.quote:Ik ook niet, maar ik blijf er bij, in de kern is er weinig tot geen verschil tussen huisdieren en dierentuindieren. De dieren vertegenwoordigen een emotionele waarde en mensen cultiveren ze om die waarde te kunnen consumeren. Dat huisdieren inmiddels gedomesticeerd zijn, vind ik eerder een feit dat mijn stelling onderbouwd dan dat deze hem tegenspreekt; het kwaad is dus al geschied.
Het gebeurt wel, maar drie berichten in een tijdsspanne van 10 jaar, ik denk dat er jaarlijks meer mensen in Nederland worden aangevallen door honden dan door olifanten. Gisteren heeft mijn kat me ook nog gebeten trouwensquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:32 schreef jogy het volgende:
En ik weet niet welke media jij leest maar genoeg dierentuinverzorgers die omkomen en gewond raken door de dieren die ze verzorgen en vaak genoeg door een 'bewuste' aanval.
http://www.telegraaf.nl/b(...)lettert_vrouw__.html
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)aanval-olifant.dhtml
http://4nieuws.nl/buitenl(...)-verzorger-dood.html
Ik vind dit een beetje een gevaarlijke vraag. Wie bepaalt of een partij er tevreden mee is? Als de meeteenheid het aantal dieren is dan op de wereld weet te overleven dankzij de mens, dan is de bioindustrie dus eigenlijk ook iets waar enkel goede dingen uit voortkomen.quote:Maar is er daadwerkelijk kwaad geschied als beide partijen er tevreden mee zijn? De gedomesticeerde dieren zijn onderhand naast de mensen de meest voortvarende diersoorten ter wereld dus evolutionair gezien zijn ze erg goed bezig.
Dat was gewoon een steekproef natuurlijkquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:39 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het gebeurt wel, maar drie berichten in een tijdsspanne van 10 jaar, ik denk dat er jaarlijks meer mensen in Nederland worden aangevallen door honden dan door olifanten. Gisteren heeft mijn kat me ook nog gebeten trouwens.
het 'tevreden' en het aantal dieren dat er nu leven zijn twee aparte punten in ieder geval. De tevredenheid uit zich in een gezond dier die stressloos en 'gelukkig' over komt. Bio-industrie is inderdaad een nare uitzondering wat dierenwelvaart betreft maar als je dan kijkt naar voor de massa dierenindustrie dan heb je inderdaad de melkkoe die de mens nodig heeft om te overleven want als die niet regelmatig gemolken wordt gaat ie hartstikke dood. (in dat geval kan je inderdaad wel echt spreken over twijfelachtige ethiek want die afhankelijkheid is een kwestie van leven of zekere dood)quote:[..]
Ik vind dit een beetje een gevaarlijke vraag. Wie bepaalt of een partij er tevreden mee is? Als de meeteenheid het aantal dieren is dan op de wereld weet te overleven dankzij de mens, dan is de bioindustrie dus eigenlijk ook iets waar enkel goede dingen uit voortkomen.
Ja, want een hond is bijvoorbeeld aangepast aan het leven bij de mensen. Die kan zijn natuurlijke ding doen en vind het fijn om in relatie tot de mens te staan. Dat is natuurlijk minder voor een bouvier op 3-hoog.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:27 schreef voederbietel het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |