abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6459114
Ik heb een webapplicatie gemaakt die, naar wat nu blijkt, ineens een hoop interesse heeft opgewekt. Er hebben zich zelf al een aantal investeerders gemeld.
Mijn vraag is nu dus eigelijk: wat moet ik nu doen.
Ik heb die webapp op een zolderkamertje zitten proggen en het concept is unieker dan de uitvoering (er hebben zich al investeerders gemeld zonder dat ze iets gezien hebben).
Ik heb ook nog steeds gewoon een fulltime job.

Ik heb al wat adviezen gekregen:
* Het concept deponeren bij een notaris om het autersrechterlijk te beschermen (het patent later aanvragen).
* Eigen bedrijf oprichten
* concept verkopen

Vooral het gedeelte met het eigen bedrijf oprichten is een beetje uit den boze, gezien mijn huidige baan. Niet om dat ik daar per se wil blijven maar omdat ik wel een stuk zekerheid wil hebben.
Hebben jullie ervaring in dit soort trajecten? Of gewoon goeie adviezen?

vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:09:11 #2
27929 piere
doe mij maar bier
pi_6459128
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:06 schreef sop het volgende:
Ik heb een webapplicatie gemaakt die, naar wat nu blijkt, ineens een hoop interesse heeft opgewekt. Er hebben zich zelf al een aantal investeerders gemeld.
Mijn vraag is nu dus eigelijk: wat moet ik nu doen.
Ik heb die webapp op een zolderkamertje zitten proggen en het concept is unieker dan de uitvoering (er hebben zich al investeerders gemeld zonder dat ze iets gezien hebben).
Ik heb ook nog steeds gewoon een fulltime job.

Ik heb al wat adviezen gekregen:
* Het concept deponeren bij een notaris om het autersrechterlijk te beschermen (het patent later aanvragen).
* Eigen bedrijf oprichten
* concept verkopen

Vooral het gedeelte met het eigen bedrijf oprichten is een beetje uit den boze, gezien mijn huidige baan. Niet om dat ik daar per se wil blijven maar omdat ik wel een stuk zekerheid wil hebben.
Hebben jullie ervaring in dit soort trajecten? Of gewoon goeie adviezen?

persoonlijk zou ik het concept niet direct verkopen. wat je natuurlijk ook kan doen is 1 of meerdere inesteerders vinden die je concept uitwerken en evt in de markt plaatsen maar wel een groot belang zelf houden. lekker laten rijpen en kijken of het bij het publiek aanslaat en dan op de top uitstappen. voor evt tips ed kan je me mailen.
fok you ja!
pi_6459150
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:09 schreef piere het volgende:

[..]

persoonlijk zou ik het concept niet direct verkopen. wat je natuurlijk ook kan doen is 1 of meerdere inesteerders vinden die je concept uitwerken en evt in de markt plaatsen maar wel een groot belang zelf houden. lekker laten rijpen en kijken of het bij het publiek aanslaat en dan op de top uitstappen. voor evt tips ed kan je me mailen.

Dat niet meteen verkopen was ook niet mijn idee nee. Ik ben zelf op zich wel trots op het resultaat dus ik wil het minimaal zelf wat verder opvoeden.
Dat wat je zegt met de investeerders, kan ik me op zich wel inkomen, maar loop je dan niet wat risico? Ik bedoel ik ben nou niet bepaald bij machte om me te omringen met allemaal dure advacaten, die investeerder wel en om nou te zeggen dat we een vertrouwensband hebben?! Maar ja. Het gaat wel om een hoop geld.
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:25:10 #4
27929 piere
doe mij maar bier
pi_6459196
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:15 schreef sop het volgende:

[..]
Dat wat je zegt met de investeerders, kan ik me op zich wel inkomen, maar loop je dan niet wat risico? Ik bedoel ik ben nou niet bepaald bij machte om me te omringen met allemaal dure advacaten, die investeerder wel en om nou te zeggen dat we een vertrouwensband hebben?! Maar ja. Het gaat wel om een hoop geld.

als je wilt kan ik je wel in contact brengen met wat mensen die zich met iets dergelijks hebben beziggehouden. banken kunnen trouwens ook wat voor je betekeken. je kan ook bekijken of het niet een optie is om je huidige baan op te zeggen of een partner te zoeken die je kan helpen met het commerciele en zakelijke gedeelte zodat jij je kan bezighouden met wat jij het leukste vindt. zoals ik al aangaf, je kan mailen als je wilt. investeerders zijn er om zoveel mogelijk geld aan hun investering te verdienen (en terecht) dus voorzichtigheid is zeker geboden. hoe oud ben je btw?
fok you ja!
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 09:55:20 #5
24317 pizzaslut
of gewoon Eva B.
pi_6459478
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:25 schreef piere het volgende:

[..]

als je wilt kan ik je wel in contact brengen met wat mensen die zich met iets dergelijks hebben beziggehouden. banken kunnen trouwens ook wat voor je betekeken. je kan ook bekijken of het niet een optie is om je huidige baan op te zeggen of een partner te zoeken die je kan helpen met het commerciele en zakelijke gedeelte zodat jij je kan bezighouden met wat jij het leukste vindt. zoals ik al aangaf, je kan mailen als je wilt. investeerders zijn er om zoveel mogelijk geld aan hun investering te verdienen (en terecht) dus voorzichtigheid is zeker geboden. hoe oud ben je btw?

Hey piere, wat een goed advies van je.
Ik sluit me aan bij jouw tekst, maar wil benadrukken dat je allereerst je eigen product moet proberen te beschermen via een registratie. Notaris of belastingdienst kunnen je daarmee helpen, die laatste is natuurlijk het goedkoopst. Met iedere minuut die je wacht, neemt de kans toe dat men het namaakt/ kopieert zonder dat jij er ook maar iets van kunt zeggen.
Laat je sowieso informeren door een rechtsgeleerde. Een eerste orientatiegesprek via de telefoon kan al heel erg verhelderend zijn en is kostenloos, zelfs bij Moskovich.
Succes!
kut
  vrijdag 25 oktober 2002 @ 10:21:49 #6
27929 piere
doe mij maar bier
pi_6459730
een octrooiburo is ook een goed idee en ook niet zo duur. zeker dat soort relatief kleine investeringen moet je zelf doen als je er nog wat aan wilt verdienen.
fok you ja!
pi_6464881
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 09:25 schreef piere het volgende:

[..]

Ik ben 28.
Ik denk dat ik momenteel nog niet echt in een stadium zit dat ik een duidelijke omschrijving kan geven van het produkt. Het is allemaal nog een beetje vaag. Dat is dan weer het unieke aan het geheel . Een hoop vage code, die onderhoud en gebruik zeer makkelijk maakt.

Maar goed. Ik hou jullie wel op de hoogte van eventuele progressie.

PS Ik heb mijn broer bereid gevonden (hij is register accountant en blijkt ervaring in dit soort dingen te hebben, ik moet toch eens wat vaker met hem babbelen) om mij te assisteren.

pi_6468906
Als je een echt vernieuwend idee hebt kun je er proberen een octrooi voor aan te vragen, dan bescherm je het product voor een bepaalde tijd tegen 'namaken'. Wel kun je bijvoorbeeld licenties gaan verkopen.

Zelfs al ga je met een investeerder of bedrijf bezig dan mogen zij niet je idee/code zomaar overnemen/gebruiken zonder dat jij daar toestemming voor geeft (en evt. een vergoeding voor krijgt). Auteursrecht beschermt je in zulke situaties.

pi_6493415
quote:
Op vrijdag 25 oktober 2002 20:39 schreef var.fok het volgende:
Als je een echt vernieuwend idee hebt kun je er proberen een octrooi voor aan te vragen, dan bescherm je het product voor een bepaalde tijd tegen 'namaken'. Wel kun je bijvoorbeeld licenties gaan verkopen.

Zelfs al ga je met een investeerder of bedrijf bezig dan mogen zij niet je idee/code zomaar overnemen/gebruiken zonder dat jij daar toestemming voor geeft (en evt. een vergoeding voor krijgt). Auteursrecht beschermt je in zulke situaties.

Volgens mij zijn octrooi en auteursrecht aparte dingen. Auteursrecht kun je al vastleggen door het hele concept bij een notaris te registreren. Daarmee is het auteursrecht vastgelegd.
Door een octrooi aan te vragen krijg je juridisch meer armslag om het jatten tegen te gaan. Het auteursrecht is daarin wat beperkter, je mag dan geen letterlijke copie maken, met octrooi gaat het meer om het concept.
Een octrooi goedkeuring kan jaren duren.
Mijn broer heeft mij geadviseerd om alle partijen die een eventuele demo te zien krijgen een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. Dus dat ga ik eerst maar eens doen.

Ik zal proberen om iedere week een update te plaatsen. Wellicht leuk voor mensen om de opstart van een bedrijf mee te maken.

maandag 28 oktober 2002 @ 12:07:28 #10
22456 zrski
schildpadje...
pi_6501188
Leuke topic.

Ik zou je zowieso aanraden om eens met wat gratis adviseurs te gaan babbelen. Ga eens bij de KVK langs en heb eens een babel met Syntens. Voor erg sterk advies over investeringssituaties moet je bij de NeBIB zijn http://www.nebib.nl Op higherlevel worden dit soort topics ook veel besproken.

Hier wat basis tips:
- Als er nu interesse bestaat dan zou ik lekker rustig aan doen. Die interesse die blijft wel even leven.
- Laat je niet gek maken door gebakken lucht, het is namelijk een ongeloofelijk gebakken lucht wereldje.
- Probeer zo veel mogelijk over de mogelijke investeerders te weten te komen, een paar vereisten die ik je erg zou adviseren om te stellen zijn: - Professionaliteit - Affiniteit met je markt - Proven track record - Het klikt op persoonlijke grond.

Er is maar 1 actief discussieforum in Nederland voor ondernemers! http://www.higherlevel.nl
pi_6503278
thanx.

De investeerder die nu wil investeren heeft een mooie belangenverstrengeling als hij gaat investeren. Hij is namelijk ook een mogelijke klant. Hij is werkzaam als IT directeur en daarbij 1 dag per week free-lance consultant. Vanuit de freelance hoek heeft hij interesse.
Dat doet hij omdat hij het leuk vind en voor het geld hoeft hij al helemaal niets meer te doen, dat vertikt hij dan ook. Maar dit heeft dus zijn interesse.

pi_7174107
Gisteren ben ik bij de KvK geweest en heb mijn eigen bedrijf opgestart (eenmanszaak dd. 5-december )
Ik ben inmiddels in onderhandeling bij een aantal grote bedrijven.

Het mooie is dat ze aan de ene kant scepsis hebben vanwege de 'jeugdigheid' van mijn bedrijf, maar aan de andere kant zeer onder de indruk zijn van mijn produkt.

A.s. dinsdag zit ik in een 'beauty contest' om het produkt bij een ministerie weg te zetten. Even alles laten zien en gerennomeerde software fabrikanten het achterste van mijn tong te laten zien.
Ik heb er zin in. En dat is ook mijn enige beweegreden om dit alles te doen (en is ook de enige manier om te laten werken): ik doe het omdat ik het leuk vind.
Ik zou het weigeren om een slecht produkt bij een klant weg te zetten. En dat is bij de anderen in de beauty contest zeker niet het geval.

-edit- voorstel naar ministerie en andere (grote) klant is om het een en ander tegen gereduceerd tarief te doen, in ruil voor een aktieve referentie. Dat heeft twee voordelen voor mij en voor hun. Ik maak duidelijk dat ik serieus ben met dit produkt en de verdere ontwikkeling voor hun is voor mijn rekening.

pi_7361938
Vorige week een online demo verzorgt bij het ministerie. Ze waren onder de indruk.
Die demo was onderdeel van een beauty contest met nog een ander produkt. We werden op een stuk of 12 punten beoordeeld en zijn er na afloop beiden met hetzelfde aantal punten uitgerold.
Spannend. Deze week hoor ik hoogstwaarschijnlijk of ik gewonnen heb.
pi_7367784
Ben wel errug benieuwd geworden wat het eigenlijk is
Ik wens je iig veel suc-6
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')