abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143885073
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. Ik vind het een goed idee dat hij verandert. Als de Nederlanders per se door willen gaan met de traditionele Zwarte Piet, moeten ze dat vooral doen. Zolang ze daarmee niemand direct materiėle of psychologische schade toebrengen (of daartoe oproepen), mogen ze van mij.

Het is natuurlijk onfatsoenlijk om onbeschaamd door te gaan met zo'n racistische traditie. Maar fatsoen moet je niet proberen af te dwingen, dat resulteert alleen in wanpraktijken.
Precies, ik snap sowieso heel de discussie niet zo goed.

Het enige wat je kan doen is dat de pieten tijdens de optocht anders zijn dan nu, maar als iemand zich zwart wil schminken dan doet hij dat.
pi_143885116
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Geen gezeik, iedereen rijk.

Overigens eens dat die professionele boeroepers eng zijn. Net als de professionele vingerwijzers dat hunnie alles wat Nederlands is afpakken. Helaas staan die 2 groepen lijnrecht tegenover elkaar in dit debat.

Hoog popcorn gehalte, dat dan weer wel.
Ik deel je visie. Ik verafschuw net zo goed de mensen die in deze discussie ronduit racistisch gedrag laten zien. Het kinderfeest en de traditie zijn de dupe ervan. Miljoenen niet-racistische Nederlanders, onder hen ook vele hooggeschoolden, vinden massaal dat Zwarte Piet niet racistisch is en ook niet als zodanig is bedoeld.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:04:45 #53
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143885235
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:01 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik deel je visie. Ik verafschuw net zo goed de mensen die in deze discussie ronduit racistisch gedrag laten zien. Het kinderfeest en de traditie zijn de dupe ervan. Miljoenen niet-racistische Nederlanders, onder hen ook vele hooggeschoolden, vinden massaal dat Zwarte Piet niet racistisch is en ook niet als zodanig is bedoeld.
Als het een traditioneel kinderfeest zou zijn om ieder jaar een jood te lynchen, zouden joden dan ook niet mogen klagen omdat 'het kinderfeest en de traditie de dupe ervan zijn'? :')

Dat iets traditie is, is nooit maar dan ook nooit een argument om het vol te houden.

Oh, en racisme is niet afhankelijk van wat de meerderheid vindt. De meerderheid van de Amerikanen vond segregatie ook niet racistisch.
pi_143885326
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:01 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

En juist door die kleine groep die daar zo radicaal in is, sneuvelt vermoedelijk uiteindelijk Zwarte Piet.

Wanneer men het gezeur van die Quincy en consorten gewoon voor kennisgeving had aangenomen was er niets aan de hand geweest. Maar juist door er zo totaal overspannen op te reageren draai je Piet uiteindelijk de nek om. Die paar pro-Piet figuren die dat Papoea-dametje belaagden of die die advocaat of de organisatoren van een sinterklaasfeest voor bijstandskindjes met gekleurde Pieten met de dood bedreigden betekenen uiteindelijk veel meer dan die malle Quincy...
pi_143885534
je druk maken om een sinterklaasfeest ... c'mon!!! En ook nog wel het hele fucking jaar door! En Hema is een prima winkel en boycotten is net zo kinderachtig als dat sinterpieterfeest zelf. Of trap ik nu heilige huisjes omver?
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_143885651
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als het een traditioneel kinderfeest zou zijn om ieder jaar een jood te lynchen, zouden joden dan ook niet mogen klagen omdat 'het kinderfeest en de traditie de dupe ervan zijn'? :')

Dat iets traditie is, is nooit maar dan ook nooit een argument om het vol te houden.

Oh, en racisme is niet afhankelijk van wat de meerderheid vindt. De meerderheid van de Amerikanen vond segregatie ook niet racistisch.
Jezelf voor een speciale gelegenheid zwart schminken is wat anders dan racisme. Net zoals een masker opzetten tijdens carnaval wat anders is dan met een bivakmuts op een bank overvallen. Er is geen enkele wet in Nederland die het lynchen van mensen toelaat.

Dat mensen aanstoot nemen aan een bepaalde traditie, hoeft niet automatisch te betekenen dat die traditie dan maar op de schop moet. De uitkomst kan ook zijn dat er meer uitleg wordt gegeven, dat mensen hun incasseringsvermogen vergroten of iets simpelweg negeren.

Zwarte Piet is door Nederlanders bedacht en wordt als onderdeel van het Sinterklaasfeest door Nederlanders gevierd. Als diezelfde Nederlanders nu massaal aangeven dat Zwarte Piet niet racistisch is (bedoeld), waarom kan dat dan niet volstaan? Waarom wordt jezelf zwart schminken - iets dat in diverse culturen al eeuwenlang gebeurt bij feesten en rituelen - doodleuk aan Blackface gelinkt?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:18:14 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_143885697
Omdat het van zwart schminken naar blackface is gegaan. Je gezicht zwart schminken is iets anders dan jezelf als gekke negerkarikatuur neer te zetten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_143885701
Mensen. Het gaat over zwarte Piet... Je mag erg aan je verstandelijke vermogen gaan twijfelen wanneer je dit daadwerkelijk belangrijk vindt, of erger nog, als zodanig ervaart...

:')

Fucking hell...
pi_143885704
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Jezelf voor een speciale gelegenheid zwart schminken is wat anders dan racisme. Net zoals een masker opzetten tijdens carnaval wat anders is dan met een bivakmuts op een bank overvallen. Er is geen enkele wet in Nederland die het lynchen van mensen toelaat.

Dat mensen aanstoot nemen aan een bepaalde traditie, hoeft niet automatisch te betekenen dat die traditie dan maar op de schop moet. De uitkomst kan ook zijn dat er meer uitleg wordt gegeven, dat mensen hun incasseringsvermogen vergroten of iets simpelweg negeren.

Zwarte Piet is door Nederlanders bedacht en wordt als onderdeel van het Sinterklaasfeest door Nederlanders gevierd. Als diezelfde Nederlanders nu massaal aangeven dat Zwarte Piet niet racistisch is (bedoeld), waarom kan dat dan niet volstaan? Waarom wordt jezelf zwart schminken - iets dat in diverse culturen al eeuwenlang gebeurt bij feesten en rituelen - doodleuk aan Blackface gelinkt?
Doordat figuren als jij er zo'n drama van maken. Het ontbreekt je blijkbaar totaal aan enig incasseringsvermogen. In plaats van je schouders ophalen, strijd je net zo lang door tot Zwarte Piet verdwenen is...
pi_143885719
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:18 schreef nikk het volgende:
Mensen. Het gaat over zwarte Piet... Je mag erg aan je verstandelijke vermogen gaan twijfelen wanneer je dit daadwerkelijk belangrijk vindt, of erger nog, als zodanig ervaart...

:')

Fucking hell...
Het is wel erg vermakelijk om te zien hoe men hierover doordraait :D
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:22:57 #61
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143885829
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Er is ook geen wet die racisme toelaat.
quote:
Nee, dat hoeft het niet automatisch te betekenen dat het op de schop moet. Maar het is wel een optie. Een optie die sommige mensen a priori verwerpen met heel domme argumenten, zoals 'het is traditie' of 'het is een kinderfeest'.
quote:
Omdat het als twee druppels water op blackface lijkt, waarschijnlijk. En opnieuw: dat een meerderheid het niet racistisch vindt, betekent niet dat het niet racistisch kan zijn. De meerderheid van de Amerikanen vond segregatie ook niet racistisch.

Segregatie is door Amerikanen bedacht en wordt als onderdeel van het dagelijkse leven door Amerikanen gehuldigd. Als diezelfde Amerikanen nu massaal aangeven dat segregatie niet racistisch is (bedoeld), waarom kan dat dan niet volstaan? Waarom wordt zwarte mensen scheiden van blanken - iets dat in diverse culturen al eeuwenlang gebeurt in het dagelijkse leven - doodleuk aan Apartheid gelinkt?
pi_143885877
Zie Elfletterig even voor anderen bepalen of zij ergens wel of geen aanstoot aan mogen nemen.

Doet me denken aan een aflevering van South Park, waarin het zwartje ventje herhaaldelijk tegen Stan zegt dat hij het 'just don't get'.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:27:52 #63
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143885966
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:24 schreef KoosVogels het volgende:
Zie Elfletterig even voor anderen bepalen of zij ergens wel of geen aanstoot aan mogen nemen.

Doet me denken aan een aflevering van South Park, waarin het zwartje ventje herhaaldelijk tegen Stan zegt dat hij het 'just don't get'.
White privilege ten top: "Ik vind het niet racistisch, dus zwarten moeten het ook maar niet racistisch vinden." Het getuigt van een volkomen gebrek aan relativeringsvermogen en inlevingsvermogen. Hij kan zich niet eens voorstellen dat anderen een andere kijk op de wereld hebben dan hijzelf.

Mag ik hier trouwens 'privilege' gebruiken, of gaat iedereen dan weer huilen dat ik op moet flikkeren naar Tumblr?
pi_143885986
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:18 schreef speknek het volgende:
Omdat het van zwart schminken naar blackface is gegaan. Je gezicht zwart schminken is iets anders dan jezelf als gekke negerkarikatuur neer te zetten.
Je moet toch wel een erg onzeker mannetje/vrouwtje zijn als je jezelf associeert met die gekke, dansende pieten.
pi_143886041
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

White privilege ten top: "Ik vind het niet racistisch, dus zwarten moeten het ook maar niet racistisch vinden." Het getuigt van een volkomen gebrek aan relativeringsvermogen en inlevingsvermogen. Hij kan zich niet eens voorstellen dat anderen een andere kijk op de wereld hebben dan hijzelf.

Mag ik hier trouwens 'privilege' gebruiken, of gaat iedereen dan weer huilen dat ik op moet flikkeren naar Tumblr?
Het gebrek aan inlevingsvermogen komt bij beide kanten, de mensen tegen zwarte piet kunnen ook maar weinig relativeren.

Het is kinderfeest, cmon.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:31:44 #66
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143886105
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het gebrek aan inlevingsvermogen komt bij beide kanten, de mensen tegen zwarte piet kunnen ook maar weinig relativeren.

Het is kinderfeest, cmon.
Wat relativeren ze dan niet voldoende?
pi_143886156
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat relativeren ze dan niet voldoende?
Dat het een kinderfeest is, dat wij dit al jaren , en jaren zo hebben.

Zoals ik al zei: je moet wel echt een minderwaardigheidscomplex hebben wil je je als neger associėren met de zwarte pieten.
pi_143886219
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant, maakt het voor het kinderfeest daadwerkelijk veel uit hoe de Pieten er precies uit zien?
pi_143886227
Tja, de meesten die huilen dat zwarte piet afschaffen hun feest verpest kunnen in andere topics ook al nooit met verandering en de buitenwereld omgaan.

Als je je een gezellig avondje met vrienden en familie laat verpesten omdat piet op tv er iets anders uitziet dan heb je het feest altijd wel heel armoedig gevierd. Je kan er ook alles aan doen om zelf je leven zo zwartgallig mogelijk te maken natuurlijk.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:35:13 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143886235
quote:

[..]

Wat valt daaraan te relativeren? Het is een traditioneel kinderfeest, en het is racistisch. In welke context moet dat geplaatst worden om het racisme goed te praten?
quote:
Zoals ik al zei: je moet wel echt een minderwaardigheidscomplex hebben wil je je als neger associėren met de zwarte pieten.
Zij associėren Zwarte Piet niet met negers. Dat wordt voor hen gedaan. Doordat Zwarte Piet als twee druppels water op de traditionele karikatuur van een neger lijkt.
pi_143886242
quote:

[..]

Ik denk dat als ik een neger was geweest er ook geen probleem van gemaakt zou hebben :P
  woensdag 27 augustus 2014 @ 16:35:48 #73
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143886256
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant, maakt het voor het kinderfeest daadwerkelijk veel uit hoe de Pieten er precies uit zien?
Niet voor de kinderen, in ieder geval. Die geven alleen om de cadeautjes en de snoep. Het zijn de volwassenen die steen en been klagen...
pi_143886268
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Niet voor de kinderen, in ieder geval. Die geven alleen om de cadeautjes en de snoep. Het zijn de volwassenen die steen en been klagen...
Dus dat.
pi_143886280
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Die relativering wou ik er even inbrengen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')