Precies, ik snap sowieso heel de discussie niet zo goed.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Ik vind het een goed idee dat hij verandert. Als de Nederlanders per se door willen gaan met de traditionele Zwarte Piet, moeten ze dat vooral doen. Zolang ze daarmee niemand direct materiėle of psychologische schade toebrengen (of daartoe oproepen), mogen ze van mij.
Het is natuurlijk onfatsoenlijk om onbeschaamd door te gaan met zo'n racistische traditie. Maar fatsoen moet je niet proberen af te dwingen, dat resulteert alleen in wanpraktijken.
Ik deel je visie. Ik verafschuw net zo goed de mensen die in deze discussie ronduit racistisch gedrag laten zien. Het kinderfeest en de traditie zijn de dupe ervan. Miljoenen niet-racistische Nederlanders, onder hen ook vele hooggeschoolden, vinden massaal dat Zwarte Piet niet racistisch is en ook niet als zodanig is bedoeld.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Geen gezeik, iedereen rijk.
Overigens eens dat die professionele boeroepers eng zijn. Net als de professionele vingerwijzers dat hunnie alles wat Nederlands is afpakken. Helaas staan die 2 groepen lijnrecht tegenover elkaar in dit debat.
Hoog popcorn gehalte, dat dan weer wel.
Als het een traditioneel kinderfeest zou zijn om ieder jaar een jood te lynchen, zouden joden dan ook niet mogen klagen omdat 'het kinderfeest en de traditie de dupe ervan zijn'?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je visie. Ik verafschuw net zo goed de mensen die in deze discussie ronduit racistisch gedrag laten zien. Het kinderfeest en de traditie zijn de dupe ervan. Miljoenen niet-racistische Nederlanders, onder hen ook vele hooggeschoolden, vinden massaal dat Zwarte Piet niet racistisch is en ook niet als zodanig is bedoeld.
En juist door die kleine groep die daar zo radicaal in is, sneuvelt vermoedelijk uiteindelijk Zwarte Piet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je visie. Ik verafschuw net zo goed de mensen die in deze discussie ronduit racistisch gedrag laten zien. Het kinderfeest en de traditie zijn de dupe ervan. Miljoenen niet-racistische Nederlanders, onder hen ook vele hooggeschoolden, vinden massaal dat Zwarte Piet niet racistisch is en ook niet als zodanig is bedoeld.
Jezelf voor een speciale gelegenheid zwart schminken is wat anders dan racisme. Net zoals een masker opzetten tijdens carnaval wat anders is dan met een bivakmuts op een bank overvallen. Er is geen enkele wet in Nederland die het lynchen van mensen toelaat.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als het een traditioneel kinderfeest zou zijn om ieder jaar een jood te lynchen, zouden joden dan ook niet mogen klagen omdat 'het kinderfeest en de traditie de dupe ervan zijn'?
Dat iets traditie is, is nooit maar dan ook nooit een argument om het vol te houden.
Oh, en racisme is niet afhankelijk van wat de meerderheid vindt. De meerderheid van de Amerikanen vond segregatie ook niet racistisch.
Doordat figuren als jij er zo'n drama van maken. Het ontbreekt je blijkbaar totaal aan enig incasseringsvermogen. In plaats van je schouders ophalen, strijd je net zo lang door tot Zwarte Piet verdwenen is...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jezelf voor een speciale gelegenheid zwart schminken is wat anders dan racisme. Net zoals een masker opzetten tijdens carnaval wat anders is dan met een bivakmuts op een bank overvallen. Er is geen enkele wet in Nederland die het lynchen van mensen toelaat.
Dat mensen aanstoot nemen aan een bepaalde traditie, hoeft niet automatisch te betekenen dat die traditie dan maar op de schop moet. De uitkomst kan ook zijn dat er meer uitleg wordt gegeven, dat mensen hun incasseringsvermogen vergroten of iets simpelweg negeren.
Zwarte Piet is door Nederlanders bedacht en wordt als onderdeel van het Sinterklaasfeest door Nederlanders gevierd. Als diezelfde Nederlanders nu massaal aangeven dat Zwarte Piet niet racistisch is (bedoeld), waarom kan dat dan niet volstaan? Waarom wordt jezelf zwart schminken - iets dat in diverse culturen al eeuwenlang gebeurt bij feesten en rituelen - doodleuk aan Blackface gelinkt?
Het is wel erg vermakelijk om te zien hoe men hierover doordraaitquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:18 schreef nikk het volgende:
Mensen. Het gaat over zwarte Piet... Je mag erg aan je verstandelijke vermogen gaan twijfelen wanneer je dit daadwerkelijk belangrijk vindt, of erger nog, als zodanig ervaart...
Fucking hell...
Er is ook geen wet die racisme toelaat.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jezelf voor een speciale gelegenheid zwart schminken is wat anders dan racisme. Net zoals een masker opzetten tijdens carnaval wat anders is dan met een bivakmuts op een bank overvallen. Er is geen enkele wet in Nederland die het lynchen van mensen toelaat.
Nee, dat hoeft het niet automatisch te betekenen dat het op de schop moet. Maar het is wel een optie. Een optie die sommige mensen a priori verwerpen met heel domme argumenten, zoals 'het is traditie' of 'het is een kinderfeest'.quote:Dat mensen aanstoot nemen aan een bepaalde traditie, hoeft niet automatisch te betekenen dat die traditie dan maar op de schop moet. De uitkomst kan ook zijn dat er meer uitleg wordt gegeven, dat mensen hun incasseringsvermogen vergroten of iets simpelweg negeren.
Omdat het als twee druppels water op blackface lijkt, waarschijnlijk. En opnieuw: dat een meerderheid het niet racistisch vindt, betekent niet dat het niet racistisch kan zijn. De meerderheid van de Amerikanen vond segregatie ook niet racistisch.quote:Zwarte Piet is door Nederlanders bedacht en wordt als onderdeel van het Sinterklaasfeest door Nederlanders gevierd. Als diezelfde Nederlanders nu massaal aangeven dat Zwarte Piet niet racistisch is (bedoeld), waarom kan dat dan niet volstaan? Waarom wordt jezelf zwart schminken - iets dat in diverse culturen al eeuwenlang gebeurt bij feesten en rituelen - doodleuk aan Blackface gelinkt?
White privilege ten top: "Ik vind het niet racistisch, dus zwarten moeten het ook maar niet racistisch vinden." Het getuigt van een volkomen gebrek aan relativeringsvermogen en inlevingsvermogen. Hij kan zich niet eens voorstellen dat anderen een andere kijk op de wereld hebben dan hijzelf.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:24 schreef KoosVogels het volgende:
Zie Elfletterig even voor anderen bepalen of zij ergens wel of geen aanstoot aan mogen nemen.
Doet me denken aan een aflevering van South Park, waarin het zwartje ventje herhaaldelijk tegen Stan zegt dat hij het 'just don't get'.
Je moet toch wel een erg onzeker mannetje/vrouwtje zijn als je jezelf associeert met die gekke, dansende pieten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:18 schreef speknek het volgende:
Omdat het van zwart schminken naar blackface is gegaan. Je gezicht zwart schminken is iets anders dan jezelf als gekke negerkarikatuur neer te zetten.
Het gebrek aan inlevingsvermogen komt bij beide kanten, de mensen tegen zwarte piet kunnen ook maar weinig relativeren.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
White privilege ten top: "Ik vind het niet racistisch, dus zwarten moeten het ook maar niet racistisch vinden." Het getuigt van een volkomen gebrek aan relativeringsvermogen en inlevingsvermogen. Hij kan zich niet eens voorstellen dat anderen een andere kijk op de wereld hebben dan hijzelf.
Mag ik hier trouwens 'privilege' gebruiken, of gaat iedereen dan weer huilen dat ik op moet flikkeren naar Tumblr?
Wat relativeren ze dan niet voldoende?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gebrek aan inlevingsvermogen komt bij beide kanten, de mensen tegen zwarte piet kunnen ook maar weinig relativeren.
Het is kinderfeest, cmon.
Dat het een kinderfeest is, dat wij dit al jaren , en jaren zo hebben.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat relativeren ze dan niet voldoende?
Maar aan de andere kant, maakt het voor het kinderfeest daadwerkelijk veel uit hoe de Pieten er precies uit zien?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat het een kinderfeest is, dat wij dit al jaren , en jaren zo hebben.
Wat valt daaraan te relativeren? Het is een traditioneel kinderfeest, en het is racistisch. In welke context moet dat geplaatst worden om het racisme goed te praten?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zij associėren Zwarte Piet niet met negers. Dat wordt voor hen gedaan. Doordat Zwarte Piet als twee druppels water op de traditionele karikatuur van een neger lijkt.quote:Zoals ik al zei: je moet wel echt een minderwaardigheidscomplex hebben wil je je als neger associėren met de zwarte pieten.
Ik denk dat als ik een neger was geweest er ook geen probleem van gemaakt zou hebbenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: je moet wel echt een minderwaardigheidscomplex hebben wil je je als neger associėren met de zwarte pieten.
Niet voor de kinderen, in ieder geval. Die geven alleen om de cadeautjes en de snoep. Het zijn de volwassenen die steen en been klagen...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant, maakt het voor het kinderfeest daadwerkelijk veel uit hoe de Pieten er precies uit zien?
Dus dat.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet voor de kinderen, in ieder geval. Die geven alleen om de cadeautjes en de snoep. Het zijn de volwassenen die steen en been klagen...
Die relativering wou ik er even inbrengenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet voor de kinderen, in ieder geval. Die geven alleen om de cadeautjes en de snoep. Het zijn de volwassenen die steen en been klagen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |