abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143883752
WEG MET ZWARTE PIET!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.

Facebooksites ploppen uit de grond!

https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143883846
HEMA, zeker nu.

Nederland kan wel wat meer HEMA gebruiken.

Anders ja, HEMA.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:20:45 #3
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_143883889
Ik ben al jaren niet meer bij de hema geweest. Hoe moet ik ze nu boycotten?
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_143883927
Wat een dom overdreven gelul zeg. Alsof de winkelervaring er zoveel minder van wordt. De Hema mag toch zeker zelf wel weten wat ze wel of niet aan promotiematerieel voeren? Als ze het niet bekend hadden gemaakt, had niemand het gemerkt.

Anyway, als ik al die racistische onzin lees in die facebook-posts is het voor mij juist een prima winkel om mijn zooi te kopen zonder die mensen om mij heen.

Maar ja, is er een alternatief? Die mensen gaan uiteindelijk toch wel. Betere rookworsten zijn er niet, en voor het overige spul betaal je elders alleen maar meer, of je bent op de zeer goedkope winkels aangewezen (of vergis ik me in wat de HEMA is? Ben er voor het laatst jaren geleden heen geweest vanuit een nostalgisch idee en heb er een rookworst gehaald).

Daarmee is de HEMA juist een winkel die een specifiek segment aanspreekt. Andere mensen gaan nooit naar de HEMA; de mensen die wel gaan, hebben geen alternatief.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:26:15 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143884036
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:22 schreef Kenju het volgende:
Wat een dom overdreven gelul zeg. Alsof de winkelervaring er zoveel minder van wordt. De Hema mag toch zeker zelf wel weten wat ze wel of niet aan promotiematerieel voeren? Als ze het niet bekend hadden gemaakt, had niemand het gemerkt.

Anyway, als ik al die racistische onzin lees in die facebook-posts is het voor mij juist een prima winkel om mijn zooi te kopen zonder die mensen om mij heen.

Maar ja, is er een alternatief? Die mensen gaan uiteindelijk toch wel. Betere rookworsten zijn er niet, en voor het overige spul betaal je elders alleen maar meer, of je bent op de zeer goedkope winkels aangewezen (of vergis ik me in wat de HEMA is? Ben er voor het laatst jaren geleden heen geweest vanuit een nostalgisch idee en heb er een rookworst gehaald).

Daarmee is de HEMA juist een winkel die een specifiek segment aanspreekt. Andere mensen gaan nooit naar de HEMA; de mensen die wel gaan, hebben geen alternatief.
Precies. Tatta's zijn gierig. Die laten zich niet hinderen door hun principes als ze een paar centen kunnen besparen.
pi_143884084
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Precies. Tatta's zijn gierig. Die laten zich niet hinderen door hun racisme als ze een paar centen kunnen besparen.
Echt HEMA.
pi_143884098
Dit jaar zal ik principieel alleen Sint inkopen doen waar de echte Zwarte Piet te zien is.
pi_143884122
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:28 schreef Ouder1 het volgende:
Dit jaar zal ik principieel alleen Sint inkopen doen waar de echte Zwarte Piet te zien is.
Dat zal de nep zwarte piet leren.
pi_143884142
quote:
Ik wil niet je illusie verstoren, maar echte Zwarte Pieten bestaan niet. Sinterklaas trouwens ook niet.
pi_143884159
quote:
Je had toch geen cent te makken en begeeft het onder dat tientje extra zorgpremie per maand? Hoe kan je dan Sintinkopen doen?
pi_143884167
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:20 schreef DeJori het volgende:
Ik ben al jaren niet meer bij de hema geweest. Hoe moet ik ze nu boycotten?
Verkleed je als zwarte piet en ga daar winkelen. ^O^
pi_143884172
quote:
Ik ook, en de hema boycot ik! Stuur ik iemand anders wel heen om worst te halen.
pi_143884215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:30 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ik wil niet je illusie verstoren, maar echte Zwarte Pieten bestaan niet. Sinterklaas trouwens ook niet.
Sssstttttt!!!! Er lezen kinderen mee! Ceberut, yasmin... Verpest het nou niet.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:32:49 #14
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143884222
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Echt HEMA.
Echt tatta.

Janken dat Polen hier al het werk komen inpikken, maar als er een aanbouw aan de keuken moet komen, wie huren ze dan in om dat die goedkoper zijn? Echt tatta.
Klagen dat Marokkanen crimineel zijn, vervolgens kopen ze gestolen spullen van Marktplaats omdat dat goedkoper is. Echt tatta.
pi_143884229
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:32 schreef Kanjer het volgende:

[..]

:D

gahahah droog!
pi_143884234
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Dat zal de nep zwarte piet leren.
Als iedereen die geen Jank Piet of Zeur Piet is dat doet.. dan denk ik dat concerns toch eens achter hun oren gaan krabben. Ze mogen van mij gewoon niet van twee walletjes eten; Wel aan het feest willen verdienen maar het feest niet in ere willen houden...

Jammer voor de Hema dat die nogal populair zijn hier, vooral onder de tieners, voor het Sinterklaas spel. Gaat ze aardig wat kosten dus. Blik verschuiven naar Xenos, Action e.d. De oproep is al geplaatst zag ik bij de middelbare scholen hier.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:33:32 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143884238
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:31 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ik ook, en de hema boycot ik! Stuur ik iemand anders wel heen om worst te halen.
Dat zal ze leren! :D
pi_143884252
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:31 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Je snapt dat de HEMA dan gewoon haar geld aan je verdient, toch?
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_143884253
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat zal ze leren! :D
Ik ga zo eten halen bij de Hema :Y
pi_143884261
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je had toch geen cent te makken en begeeft het onder dat tientje extra zorgpremie per maand? Hoe kan je dan Sintinkopen doen?
Er zijn mensen die verder kijken dan hun eigen straatje, hun eigen portemonnee.
Maar dat is te moeilijk voor mensen als jij.
pi_143884287
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Echt tatta.

Janken dat Polen hier al het werk komen inpikken, maar als er een aanbouw aan de keuken moet komen, wie huren ze dan in om dat die goedkoper zijn? Echt tatta.
Klagen dat Marokkanen crimineel zijn, vervolgens kopen ze gestolen spullen van Marktplaats omdat dat goedkoper is. Echt tatta.
?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:35:41 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143884313
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

?
Ze hebben altijd de mond vol van hoe het allemaal fout is, maar als puntje bij paaltje komt doen ze er gewoon aan mee om een paar centen uit te sparen.

Nog eentje: ze worden kwaad omdat de overheid tankstations kapot zou maken, maar ze weigeren zelf om bij die tankstations te gaan tanken - dat kost hen namelijk een paar centen meer.
pi_143884325
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:32 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Sorry....de volgende keer zal ik alleen na 20.00 uur dat soort postings doen.
pi_143884346
quote:
9s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:35 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Sorry....de volgende keer zal ik alleen na 20.00 uur dat soort postings doen.
Ja dan lig ik idd al te slapen :P
pi_143884381
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:36 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja dan lig ik idd al te slapen :P
Als brave moslima zijnde, allang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')