abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143867043
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS (Islamitische Staat)-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische IS-strijders.

Volgens de VN en vluchtelingen/ooggetuigen is er sprake van grootschalig seksueel misbruik door IS-strijders tegen vrouwen, tienermeisjes en jongens die tot de minderheden in Irak behoren. 1.500 yezidi's en christenen zouden mogelijk gedwongen worden om als seksslaaf te dienen. Ook zouden er 500 jezidi's levend begraven zijn door IS en gevonden zijn in een massagraf.

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat IS in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft IS strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat "ISIS" (Islamitische Staat in Irak en de Levant) als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Kaart van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = IS
Groen = Koerdistan (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit
pi_143867056
Deel 100 *O* *O* *O* *O*
pi_143867126
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:10 schreef vigen98 het volgende:
Deel 100 *O* *O* *O* *O*
Geweldig man, gefeliciteerd. :')

Was het na deel 1 maar gestopt.
★★★
pi_143867164
quote:
9s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:11 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Wat ben je negatief
pi_143867193
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:12 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Wat ben je negatief
Inderdaad, alsof dit conflict erg is ofzo.. :')
pi_143867256
quote:
9s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:11 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Maar jij snapt blijkbaar niet dat de VS deze chaos heeft veroorzaakt.

Zowel in Libië als in Irak.
pi_143867337
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:03 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Zal waarschijnlijk liggen door bedreigen tegen Najaf en Karbala dat Iran nu heel bezorgd wordt
Welke bedreiging ? Isis heeft tot nu toe geen enkele sjiitische stad ingenomen en gaat ze ook nooit lukken.
pi_143867859
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar jij snapt blijkbaar niet dat de VS deze chaos heeft veroorzaakt.

Zowel in Libië als in Irak.
Dat ontken ik niet. Maar wie een nog grotere schuld heeft aan deze chaos is Maliki en co. :)

Of wil jij beweren dat Irak beter af was geweest met Saddam? Want dat zie ik sommigen hier ook roepen.
★★★
pi_143868105
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:32 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Dat ontken ik niet. Maar wie een nog grotere schuld heeft aan deze chaos is Maliki en co. :)

Of wil jij beweren dat Irak beter af was geweest met Saddam? Want dat zie ik sommigen hier ook roepen.
Irak in zijn geheel was beter af onder Saddam ja.

Alleen de Koerden... tjaaa
pi_143868266
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

:')
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_143868327
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:45 schreef mrstylo het volgende:

[..]

:')
Wat is er?
pi_143869866
100 alweer van wanneer stamt deeltje 1 van de reeks dan 2003? fucking bush jr met zijn wmd gezwets? :|W 1.000.000 doden verder sinds eerste golfoorlog w/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_143869991
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 23:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Vertel, maak je zin even af...
★★★
pi_143870019
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 00:52 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Vertel, maak je zin even af...
Die hadden het niet zo goed onder Saddam. Gifgasaanval/genocide, het verdrijven van koerden enz.
pi_143870393
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 00:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Die hadden het niet zo goed onder Saddam. Gifgasaanval/genocide, het verdrijven van koerden enz.
Bedankt, dat wist ik nog niet. De Sjiieten hadden het ook niet zo makkelijk onder Saddam, dus zoveel beter was het allemaal niet.

De val van Saddam is enkel een basis geweest voor een beter Irak. Koerdistan heeft de kansen gegrepen en zie wat ze daar opgebouwd hebben.

Nogmaals, het probleem zit hem in de Soennieten en Sjiieten. Lukt het je om deze twee stromingen tevreden te houden, dan zou er geen conflict zijn in Irak. Zolang dat niet lukt (onder Maliki bijvoorbeeld) zal je groeperingen als de ISIS behouden.

Dus ik snap dat de VS zich niet teveel wil bemoeien met dit conflict (op het helpen van de Koerden na dan). Dit moet Irak toch echt zelf oplossen. :)
★★★
  woensdag 27 augustus 2014 @ 01:14:39 #16
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_143870428
Het beste is gewoon een verdeling van het land, maar niemand wil een dergelijk precedent scheppen. Stelletje idioten.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_143870460
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:12 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Bedankt, dat wist ik nog niet. De Sjiieten hadden het ook niet zo makkelijk onder Saddam, dus zoveel beter was het allemaal niet.

De val van Saddam is enkel een basis geweest voor een beter Irak. Koerdistan heeft de kansen gegrepen en zie wat ze daar opgebouwd hebben.

Nogmaals, het probleem zit hem in de Soennieten en Sjiieten. Lukt het je om deze twee stromingen tevreden te houden, dan zou er geen conflict zijn in Irak. Zolang dat niet lukt (onder Maliki bijvoorbeeld) zal je groeperingen als de ISIS behouden.

Dus ik snap dat de VS zich niet teveel wil bemoeien met dit conflict (op het helpen van de Koerden na dan). Dit moet Irak toch echt zelf oplossen. :)
Nee, het probleem zit bij extremistische groeperingen , en het westen heeft voor die groeperingen een machtsvacuüm gemaakt.

Of het westen dat opzettelijk heeft gedaan laat ik er buiten, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat de VS echt niet dacht dat het allemaal beter ging worden in Irak na de dood van Saddam, of in Libië na de dood van Khadaffi.

Je moet wel weten dat het westen/de VS alles uit eigenbelang doet.
pi_143870475
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:14 schreef Senor__Chang het volgende:
Het beste is gewoon een verdeling van het land, maar niemand wil een dergelijk precedent scheppen. Stelletje idioten.
Wie moet die verdeling maken dan?

Er wordt hier over gesproken alsof men dat zomaar doet : "een land verdelen".
  woensdag 27 augustus 2014 @ 01:19:53 #19
358102 Senor__Chang
pi_143870503
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wie moet die verdeling maken dan?

Er wordt hier over gesproken alsof men dat zomaar doet : "een land verdelen".
Diplomatie of oorlog, of beide. Waarschijnlijk het laatste.
Guilty as changed.
pi_143870517
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:19 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Diplomatie of oorlog, of beide. Waarschijnlijk het laatste.
En dat moet je willen?

ISIS wil die verdeling niet.
pi_143870547
Het enige wat het westen zou moeten doen is genocide en andere misdaden tegen de menselijkheid voorkomen, als morele verplichting.

Maar interveniëren in het midden-oosten in de stijl van 2003 is echt passe. Hoe meer het westen zich inmengt, hoe radicaler het midden-oosten wordt...
Zie val van Saddam, zie val van Kadafi, zie Israel.

Ik ben echter bang dat die radicale moslims een ware burgeroorlog in de gehele arabische wereld gaan veroorzaken. Hetzij tegen gematigden, hetzij tegen andersdenkenden. Een treurig feit inderdaad.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 01:23:11 #22
358102 Senor__Chang
pi_143870551
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

En dat moet je willen?

ISIS wil die verdeling niet.
Ja, als je enig langetermijnsbesef hebt wel ja. En ISIS heeft weinig te willen in een dergelijk geval. Of denk je dat ze de Koerdische en shiitische gebieden wat kan doen?
Guilty as changed.
pi_143870567
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, het probleem zit bij extremistische groeperingen , en het westen heeft voor die groeperingen een machtsvacuüm gemaakt.

Of het westen dat opzettelijk heeft gedaan laat ik er buiten, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat de VS echt niet dacht dat het allemaal beter ging worden in Irak na de dood van Saddam, of in Libië na de dood van Khadaffi.

Je moet wel weten dat het westen/de VS alles uit eigenbelang doet.
Extreme groeperingen worden gevoed door ontevredenheid van het volk. Kijk eens hoeveel steun de ISIS krijgt vanuit de soennitische kant...
★★★
pi_143870583
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:23 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Ja, als je enig langetermijnsbesef hebt wel ja. En ISIS heeft weinig te willen in een dergelijk geval. Of denk je dat ze de Koerdische en shiitische gebieden wat kan doen?
ISIS kan de Koerden en sjiieten heel goed dwars zitten ja.

Wil je Irak daadwerkelijk in drieën splitsen, dan gaat dat gebeuren met erg grote en heftige gevechten . Het is maar de vraag of je dat wil.
pi_143870591
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:24 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Extreme groeperingen worden gevoed door ontevredenheid van het volk. Kijk eens hoeveel steun de ISIS krijgt vanuit de soennitische kant...
ok

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je het principe van machtsvacuüms ontkent, zelfs de grootste Israel/VS-lover ontkent dat niet.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 01:28:50 #26
358102 Senor__Chang
pi_143870631
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

ISIS kan de Koerden en sjiieten heel goed dwars zitten ja.

Wil je Irak daadwerkelijk in drieën splitsen, dan gaat dat gebeuren met erg grote en heftige gevechten . Het is maar de vraag of je dat wil.
Nee, ISIS gaat niet zo lang mee. Over een paar jaar is het niet meer dan een rebellengroepering of verdwenen als de soenieten een eigen staat hebben.

De prijs van vrijheid is de bloed van patriotten. Zo is dat in Europa geweest en zo gaat dat in het Midden-Oosten zijn.
Guilty as changed.
pi_143870686
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:28 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Nee, ISIS gaat niet zo lang mee. Over een paar jaar is het niet meer dan een rebellengroepering of verdwenen als de soenieten een eigen staat hebben.

De prijs van vrijheid is de bloed van patriotten. Zo is dat in Europa geweest en zo gaat dat in het Midden-Oosten zijn.
Ja leuk, maar waar baseer jij het op dat ISIS niet zo lang meer meegaat?

Ik hoop het ook hoor, zeker. Maar laten we wel realistisch blijven.
pi_143870796
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:24 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Inderdaad. Het is een gelegenheidscoalitie. Jullie werpen het Maliki regime omver? Dan steunen wij jullie...

Het is een kwestie van tijd voor de mensen in Mosul en Anbar in opstand komen ;)
-
  woensdag 27 augustus 2014 @ 01:45:04 #29
358102 Senor__Chang
pi_143870865
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja leuk, maar waar baseer jij het op dat ISIS niet zo lang meer meegaat?

Ik hoop het ook hoor, zeker. Maar laten we wel realistisch blijven.
Heeft te veel vijanden en geen vrienden. Kan je nog zo gek zijn, maar je zal neergaan.
Guilty as changed.
pi_143870880
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 01:45 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Heeft te veel vijanden en geen vrienden. Kan je nog zo gek zijn, maar je zal neergaan.
Wat een argument dit... :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')