abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143856656
Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.

Facebooksites ploppen uit de grond!

https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:32:35 #2
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_143856747
Dus als het aan TS ligt mag je iemand ontvoeren en als hij zich verzet mogelijk dodelijk geweld gebruiken vanwege wat zwarte schmink?
pi_143856798
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 19:32 schreef Brum_brum het volgende:
Dus als het aan TS ligt mag je iemand ontvoeren en als hij zich verzet mogelijk dodelijk geweld gebruiken vanwege wat zwarte schmink?
Ik heb de VS als voorbeeld gebruikt. Zijn daar zulke straffen toepasselijk voor blackface gerelateerde activiteiten?
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:36:50 #4
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_143856876
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 19:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik heb de VS als voorbeeld gebruikt. Zijn daar zulke straffen toepasselijk voor blackface gerelateerde activiteiten?
Nee, maar hoe wil je het gewenste verbod anders handhaven? Als je geen gewapende kerels op mensen af gaat sturen die het niet met je eens zijn dan kun je net zo goed geen verbod invoeren.
pi_143856909
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 19:36 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Nee, maar hoe wil je het gewenste verbod anders handhaven? Als je geen gewapende kerels op mensen af gaat sturen die het niet met je eens zijn dan kun je net zo goed geen verbod in te voeren.
Gewoon, hoe we rijden door rood licht ook handhaven. Identificatie vragen en de boete thuis laten sturen via het CJIB.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:42:06 #6
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_143857063
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 19:37 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Gewoon, hoe we rijden door rood licht ook handhaven. Identificatie vragen en de boete thuis laten sturen via het CJIB.
Boetes zijn ook gewelddadig. Het verschil is echter dat mensen die door rood rijden anderen in levensgevaar brengen. Dat is behoorlijk gewelddadig en die boete is daardoor zelfverdediging te noemen. Hoe zijn mensen die zich verkleden als zwarte piet een gevaar voor de medemens?
pi_143857208
Wat is deze? Gaan we Piet arresteren op 5 december?
pi_143858037
3? Rly?

Voor een ingetrokken keutel van de Hema wel erg veel eer...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_143859016
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 19:32 schreef Brum_brum het volgende:
Dat is wat die quincy zelf wel deed in deventer op een 5 december middag(met geweld een piet afsminken als kunst-project)
There is only one religion
pi_143859157
Kleur van de pieten veranderen, en klaar.

Einde discussie.
pi_143859183
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:36 schreef theunderdog het volgende:

Einde discussie.
Of de kleur van Sinterklaas. Ben je ook meteen van de hele discussie af.
pi_143859203
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:36 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Of de kleur van Sinterklaas. Ben je ook meteen van de hele discussie af.
Kan ook, allemaal zo simpel.
pi_143859313
quote:

Einde discussie.
Dacht je? Dan komen Quinsy en zijn hulppieten weer met iets nieuws 'racistisch' om over te klagen. Zij hebben zelf al aangegeven niet te stoppen voordat zwarte piet geheel verdwenen is. Dus een ander kleurtje was al niet voldoende.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_143859333
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Kan ook, allemaal zo simpel.
nee zo simpel licht het niet, ik wil gewoon het recht hebben me zwart te sminken als ik dat leuk vind of gewoon als zwarte piet te vermommen
pi_143859341
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dacht je? Dan komen Quinsy en zijn hulppieten weer met iets nieuws 'racistisch' om over te klagen. Zij hebben zelf al aangegeven niet te stoppen voordat zwarte piet geheel verdwenen is. Dus een ander kleurtje was al niet voldoende.
En de mening van Quinsy moet mij interesseren, omdat?
pi_143859367
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:40 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

nee zo simpel licht het niet, ik wil gewoon het recht hebben me zwart te sminken als ik dat leuk vind of gewoon als zwarte piet te vermommen
En de zwarte bevolking wil niet gediscrimineerd worden.
pi_143859374
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:40 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Sorry, maar dat is een onzin argument. Ik wil met 180 kunnen razen over de snelweg omdat ik dat leuk vind. Dat mag ook niet.
pi_143859378
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

omdat hij al jaaaaren deze strijd aan het voeren is
pi_143859413
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:41 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Sorry, maar dat is een onzin argument. Ik wil met 180 kunnen razen over de snelweg omdat ik dat leuk vind. Dat mag ook niet.
jawel hoor, alleen de concequency is dan minder aangenaam
pi_143859463
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je moet niets. Maar als je denkt dat de discussie eindigt door het simpelweg te verbieden dan ben je op zijn minst bijzonder naïef.
pi_143859465
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:41 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

omdat hij al jaaaaren deze strijd aan het voeren is
Leuk voor hem, boeiend leven wel.
pi_143859466
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:42 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

jawel hoor, alleen de concequency is dan minder aangenaam
Daarom zou de staat ook moeten optreden tegen openlijke uitingen van racisme.
pi_143859493
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je moet niets. Maar als je denkt dat de discussie eindigt door het simpelweg te verbieden dan ben je op zijn minst bijzonder naïef.
Dat zeg ik dan ook nergens.
pi_143859531
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat zeg ik dan ook nergens.
quote:

Einde discussie.
Geen oplossing, zorgt alleen maar voor meer ellende en discussie.
pi_143859554
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:43 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Daarom zou de staat ook moeten optreden tegen openlijke uitingen van racisme.
maar is het een openlijke uiting van racisme? dat is de vraag nog maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')