quote:
Op donderdag 11 september 2014 21:58 schreef zarGon het volgende:[..]
Providers zijn niet geïnteresseerd in een fabrikant met een kleine marktaandeel. Wat BBRY nu juist nodig heeft is dat meer mensen (weer!) met een BB gaan rondlopen, en zo weer marktaandeel krijgen. Op de zakelijke markt zullen ze het ook net zo moeilijk hebben, Apple is daar ook actief... (Toch?)
BBRY is geen Apple of Samsung, dat ze hun prijzen zo hoog kunnen instellen. Zo wordt het toestel gewoon niet verkocht, voor een klein beetje meer kun je de nieuwste iPhone of Samsung Galaxy/Note halen.
Probleem is dus dat men BB OS 10 niet kent, en Android en iOS wel. Door agressieve prijzen te hanteren kun je succes hebben, zie hoe snel LG is gegroeid na de Nexus 4.
Het is een dilemma dat je meerledig kan benaderen. Op basis van de losse verkoop zal Blackberry het ook nooit redden omdat de meeste mensen niet los een toestel willen kopen waar ze gaan apps op kunnen installeren die hun vrienden en vriendinnen wel kunnen installeren op hun iOS en Android devices.
Met prijsvechten ga je je product niet zomaar populair maken. Zeker niet wanneer het om prijzen van een paar honderd euro gaat en je in een wereld zit waar de concurrentie al zo groot is, en mensen voor hun gevoel al gratis een toestel kunnen krijgen. De enterprise paketten zijn alleen interessant voor de corporate wereld, en voor Blackberry een zeer interessante bron van inkomsten. En de corporate wereld neemt ook veel toestellen af. Als je een deel van de corporate wereld weet te pakken (en bijv. ook overheden, BBOS10 is het enige OS dat door de Duitse regering bijv. is goedgekeurd op het gebied van veiligheid en gezien de Canadese afkomst is Blackberry niet gebonden aan de regels van de NSA mbt de informatietoegang) heb je al veel afzet.
Vergis je ook niet in de financiële positie van Blackberry. Telefoontjes maken is niet het enige dat ze doen. QNX is is bijvoorbeeld een grote en bekende basis voor autosystemen. Onder meer Apple's carplay maakt daar gebruik van. Verder hebben ze een hele scala aan hardware en softwarematige beveiligingsoplossingen die tegenwoordig geleid wordt door de voormalige CTO van Sony-Ericsson, Chennakeshu die daarvoor in het bestuur van Ericsson zat.
De telefoondivisie kwakkelt. Maar heeft de weg naar boven duidelijk gevonden. En niet door het maken van leuke toestellen, maar vooral door de waarde van hun diensten te benadrukken.
Inderdaad is Apple inmiddels ook groot geworden, doordat bedrijven gewoon ook een leuk toestel wilde hebben en niet zo vergaande zakelijke oplossingen nodig hadden. Maar met alle afluisterschandalen zijn de bedrijven die deze beveiliging vroeger al nodig hadden, wederom op deze noodzaak gedrukt. Vooral overheden geldt dit voor.
quote:
En juist hierdoor koop ik geen Passport voor een te hoog bedrag; het is niet waardevast, ik ben bang dat het toestel na een maandje of twee al voor 20% goedkoper te krijgen valt. Wat je overigens niet terugziet op de grafieken is de 100 euro cashback.
Zat op de Z30 ook een cashback? Ik dacht alleen op de Z10 en de Q10??
quote:
Een Z30 kostte 550 euro bij de release, na een jaar kost het nog maar slechts 260 (360-100) euro. Meer dan 50% daling noem jij 'normaal'?
Als de cashback inderdaad voor die z30 gold, dan is dat wel veel ja. Ik kan alleen iets terugvinden over een 50 euro cashback,. Maar die geldt niet meer. Daarbij is het incidenteel natuurlijk. Maar het klopt natuurlijk wel wat je zegt. Minder populaire toestellen zakken eerder in de prijs en met het oog daarop is een BB een minder goed plan. Maar zoals gezegd, die losse verkoop is niet echt waar Blackberry naar kijkt.
Wanneer je een BB met een abonnement koopt, maakt het minder uit, aangezien ze al heel snel gratis worden wanneer je een BB-dienst erbij neemt. Eerder nog dan goedkopere toestellen.
quote:
Als ze het nou goedkoper verkopen, verkopen ze meer en maken ze wellicht minder winst... Maar dan ben je tenminste weer zichtbaar en krijg je in het vervolg alles makkelijker gedaan.
Maar hoe realistisch is dit? Hoeveel mensen zie je daarwerkelijk met een Z10 rondlopen? Ik zie ze niet veel, en let daar echt op. Ik ben overigens wel een van die mensen.