abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143377636
Met een bootje van zesenhalve meter naar de Kanaaleilanden zeilen.
Kan dat? Ja dat kan!

Dit verslag had ik al eerder gepubliceerd op Plazilla.com, maar het leek me ook leuk om het hier op Fok! Te plaatsen. Mét extra foto's :P

Met een bootje van zesenhalve meter naar de Kanaaleilanden zeilen. Kan dat? Ja, dat kan! Met je eigen zeiljacht de mooiste eilanden ontdekken, varen over een azuren zee, voor anker gaan in ongerepte baaien maar dan dus Lowbudget style! Zo hebben mijn vriend en ik de reis van onze leven kunnen maken. In deze serie artikelen neem ik jullie mee op onze droomreis...

Low Budget zeilen.
Het is al een tijd een droom van me om met een eigen zeilboot een langere reis te maken, en mooie plekken te bezoeken. Iedere zomer zijn mijn vriend en ik dan ook op het IJsselmeer te vinden, waar we met gehuurde zeiljachtjes langzaam ervaring op doen. Toch is de reis in dit stadium meer een droom dan een reëel voornemen. Mijn vriend is stater en ik ben nog student, dus een zeewaardig zeiljacht is voorlopig nog buiten ons bereik.

Maar ik hou wel allerlei tweedehands bootjes in de gaten. Er komt vanzelf een buitenkansje voorbij. En dan, krijg ik via het zeilersforum, de gouden tip. De plaatselijke studenten-zeilvereniging heeft twee bootjes te koop staan. Het zijn kleine, zelf gebouwde bootjes, zesenhalf meter lang, zonder enige vorm van luxe. Maar wél zeewaardig. De vereniging heeft ze speciaal voor het zeezeilen gebouwd. Het kost ze enige moeite om afstand te doen van een van de bootjes. Er kleeft toch een stuk nostalgie aan deze bijzondere scheepjes. Maar als we beloven goed voor het bootje te zorgen, is het voor een vriendelijk prijsje van ons. En zo is ons eerste low budget zeiljacht van ons. Haar naam is Doordraijer. We hebben veel plezier met ons jacht, want nu kunnen we ook zee-ervaring op doen.

Mijn vriend werkt voor een jong, flexibel bedrijfje. In ruil voor extra overwerk krijgt hij maar liefst tien weken vrijaf. We besluiten ervoor te gaan. Ons doel? Zo ver, zo zuidelijk mogelijk. We hebben gehoord dat op de Kanaaleilanden, voor de Franse kust, palmbomen groeien. Dat willen we wel eens met eigen ogen zien. Dus op naar de Kanaaleilanden!

Onze boot

Op 24 juli 2013 is het zover. Uitgezwaaid door onze familie vertrekken we uit onze thuishaven in Lemmer. Via het IJsselmeer gaan we naar beneden. Door het Markermeer, het IJ en het Noodzeekanaal komen we in IJmuiden uit.
In IJmuiden maken we onze borst nat voor het grote avontuur. De eerste etappe over zee, richting Scheveningen. Gelukkig staat de wind de goede kant op, én hebben we de getijstroom mee. Het gaat lekker. Bloemendaal, Zandvoort, de kustplaatjes schieten aan ons voorbij. Er komt slecht weer aan, maar dat is vooral regen, en geen harde wind. Regen kunnen we hebben! Maar dan horen we een klap. Onweer... De bliksem hoeft maar één keer in onze aluminium mast te slaan, en al onze apparatuur is verwoest. Dat betekent einde droomreis. Het is even balen, maar we besluiten toch terug te gaan. Beter safe than sorry.

Zonsondergang in Lelystad

Bootjes op het IJ

Een paar dagen later lukt het wel om in Scheveningen uit te komen. We eten een visje en bekijken de boulevard, maar we blijven niet lang. We willen natuurlijk verder naar het zuiden! Daarvoor moeten we wel eerst langs de haven van Rotterdam, een van de drukste havens ter wereld. Dat is erg spannend. Al die grote olietankers en containerschepen varen erg hard, dus moeten we goed uit kijken.. Gelukkig gaat alles goed.

Als we de haven van Scheveningen uit varen komt deze joekel achter ons aan

Zonsondergang in Zeeland

Dan wordt het langzaam donker. Het is een rustige, warme zomernacht. We zitten kilometers van land af, maar overal ruikt het naar hooi. De warme lucht blaast vanaf het land, als een fohn in ons gezicht. Boven ons staan duizenden sterren, onder ons lichten de golven op, door lichtgevende algen. Midden in de nacht, in een klein zeilbootje op zee, het is heel bijzonder. Na Zeeland gaan we door naar het zuiden. De grens over! Bij Zeebrugge moeten we op nieuw langs een drukbevaren stuk. Het is niet voor te stellen hoe groot die schepen zijn. We leggen aan in de haven van Blankenberge, een kustplaatsje dat voornamelijk bestaat uit betonnen blokkendozen.

Mega zeeschepen bij Zeebrugge

Echt mega (ingezoomd)

Hoewel lelijk, blijkt Blankenberge wel een gezellig plekje te zijn. We eten heerlijk bij de plaatselijke watersportclub, garnalenkroketten met een Belgisch pintje erbij. De barkeeper wil alles van onze plannen weten. 'En als ge op de terugweg bent dan moet ge hier maar weer langs, vertellen waar ge geweest bent, goed'? We beloven hem dat we dat zullen doen. Dan is het tijd om verder te gaan. Via Nieuwpoort gaan we door naar Duinkerken. Op naar Frankrijk! We hebben niet veel wind, maar dat is niet erg, de getijstroom dobbert ons vanzelf de goeie kant op.

De pier van Blankenberge

Zeilbootje in de haven van Duinkerken

Vuurtoren in Duinkerken

Tijdens een dutje word ik wakker gemaakt door mijn vriend. Wat nou weer?! Hij wijst. 'Kijk daar, volgens mij zag ik twee vinnen'. Bruinvissen? Mijn vriend maakt een geluidje, en één van de vinnen komt dichterbij. Het is inderdaad een bruinvis, een kleine walvis. De bruinvissen zijn ons helaas snel beu, en zwemmen weer weg. Maar toch leuk, zo'n ontmoeting op zee, met een heuse walvis!

In Calais is er even paniek, want onze motor houdt er mee op. En dat midden in een haven vol veerboten... Gelukkig weten we met een hulplijn van thuis het probleem op te lossen. Nu de motor het weer doet zijn we klaar om door te gaan. Op naar de volgende etappe: Boulogne-sur-mer. Daar zullen we mijn oom en tante ontmoeten, die ook op vakantie zijn in Frankrijk. Maar daarover meer in het volgende deel!

[ Bericht 1% gewijzigd door Noordsestern op 13-08-2014 14:12:26 ]
pi_143377647
Voor wie verder wil lezen: Er is ook een uitgebreide versie op mijn blog. Hier zijn alle (tot op heden) gepubliceerde delen over de reis naar de Kanaaleilanden.
http://keepitsimplesailin(...)landen-deel-een.html
http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-twee.html
http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-drie.html
http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-vier.html
http://keepitsimplesailin(...)den-deel-vijf_4.html
Regelmatig komen er nieuwe deeltjes bij :)
  PR/Manusje van alles woensdag 13 augustus 2014 @ 14:13:52 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_143378077
Gaaf, thuis maar ff lezen. :o ben benieuwd.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_143378078
Leuk zeg! ^O^
  Moderator woensdag 13 augustus 2014 @ 14:31:14 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_143378620
Tof! Een verslag van een reis met zeiljacht kan ik me niet herinneren in TRV.
De overige delen mag je natuurlijk ook hier neerzetten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:32:05 #7
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143378647
Waar ben je nu? Wat is het plan voor de eilanden? Welke eilanden?

Ik ben er nooit heen gevaren, altijd gevlogen, maar heb in Jersey gewoond en er wonen veel kapiteins (en piloten) op de eilandjes.

Ook tussen Jersey en Guernsey vloog ik.

Het zijn fantastische eilanden. :)
reset
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 13 augustus 2014 @ 14:34:17 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_143378702
Leuk, komen de overige delen ook hier?
  Moderator woensdag 13 augustus 2014 @ 14:35:39 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_143378743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:32 schreef Individual het volgende:

Ik ben er nooit heen gevaren, altijd gevlogen, maar heb in Jersey gewoond en er wonen veel kapiteins (en piloten) op de eilandjes.

Afgaande op de blogs was dit eind juni begin juli en zo te zien zijn ze al weer terug.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:39:16 #10
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143378857
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:32 schreef Individual het volgende:

Ik ben nu alweer een jaar terug. Het zijn prachtige eilanden om te zien. Heel spectaculair!
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:40:40 #11
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143378902
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:31 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Een verslag van een reis met zeiljacht kan ik me niet herinneren in TRV.
De overige delen mag je natuurlijk ook hier neerzetten.
Thanks! :)
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:34 schreef qltel het volgende:
Leuk, komen de overige delen ook hier?
Ja hoor, zodra ik tijd kan vinden om nog wat extra foto's uit te zoeken komt de rest :)
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:46:09 #12
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143379119
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:39 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ik ben nu alweer een jaar terug. Het zijn prachtige eilanden om te zien. Heel spectaculair!
De blogs van de eilanden zelf ben ik natuurlijk het meeste in geïnteresseerd. :)

Ik hoop dat je niet vast bent blijven zitten in het ruim 11m eb en vloedverschil. :P

Hoe lang heeft de hele reis geduurd en hoe lang op de eilanden zelf?
reset
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:51:12 #13
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143379300
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:46 schreef Individual het volgende:

[..]

De blogs van de eilanden zelf ben ik natuurlijk het meeste in geïnteresseerd. :)

Ik hoop dat je niet vast bent blijven zitten in het ruim 11m eb en vloedverschil. :P

Hoe lang heeft de hele reis geduurd en hoe lang op de eilanden zelf?
De reis was 10 weken, van waar we ongeveer een week op de eilanden zelf hebben gezeten. We zijn nog niet zo ervaren, dus we gingen wel elke nacht de haven in, dan ga je dus niet zo snel.

Gelukkig hebben we niet vast gezeten, voor een zeilboot is het 'boem is ho' met al die rotsen. Wel spectaculair als die heftige getijden. Op sommige plekken komen er stromingen voor van meer dan 9 knoop! (bijna 15 km/h).. :o
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:20:34 #14
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143380166
Die ruim 11m wordt nog meer tijdens een springvloed.

Dit is een foto van St Aubin's Bay tijdens een springvloed. De golven slaan tegen de kustmuren terwijl met laagtij het strand ruim 300m breed is.

reset
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:23:26 #15
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143380225
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:20 schreef Individual het volgende:
Die ruim 11m wordt nog meer tijdens een springvloed.

Dit is een foto van St Aubin's Bay tijdens een springvloed. De golven slaan tegen de kustmuren terwijl met laagtij het strand ruim 300m breed is.

[ afbeelding ]
Wow, gaaf! Zie m rennen ;) Die eilanden variëren nogal in grootte inderdaad...

Hoe is het daar in de winter btw? Ze strooien daar nogal enthousiast rond met palmbomen en zo.. maar ik denk niet dat het daar in de winter nou heel zacht is, of toch wel?
  woensdag 13 augustus 2014 @ 16:32:32 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143382487
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:23 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Wow, gaaf! Zie m rennen ;) Die eilanden variëren nogal in grootte inderdaad...

Hoe is het daar in de winter btw? Ze strooien daar nogal enthousiast rond met palmbomen en zo.. maar ik denk niet dat het daar in de winter nou heel zacht is, of toch wel?
2012-13 is er heel wat sneeuw gevallen, maar dat was het ergste in 30 jaar. Door de ligging in het kanaal zitten ze midden in de warme stroom dus weinig sneeuw en dus palmbomen.

Genoeg palmbomen en als er een paar kapot gaan dan so be it. Veel mensen hebben ook Land/Rangerovers dus ze overleefden wel.

Jersey is trouwens ook het 6e rijkste land ter wereld en dat merk je wel. *)
reset
  woensdag 13 augustus 2014 @ 16:35:00 #17
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143382568
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:32 schreef Individual het volgende:

Jersey is trouwens ook het 6e rijkste land ter wereld en dat merk je wel. *)
ja klopt. Toen we er waren werden we volgespamd met foldertjes over juwelenmakers en een bestel service die kreeft aan je boot leverde _O-
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:20:35 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143385513
Mooi avontuur!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 augustus 2014 @ 19:11:04 #19
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143389901
Omdat je toch al thuis bent heeft het geen nut...

Maar zorg dat je alstublieft weg bij die grote zeeschepen. Het geregeld een klein *** zeilbootje vlak voor mijn boeg. En ik / zee schip waar ik op vaar stopt echt niet voor zijn *** bootje en andere schepen ook niet waarschijnlijk.

Maar alleen maar naar de kanaal eilanden of verder lands de engelse kust/franse kust.

Cape Gris nez en de Engelse kalk kusten zijn ook zooooo mooi O+ O+

En anders heb je nog verschillende leuke stadjes en plaatsen. St Malo en ga zo maar door.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 23:02:51 #21
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143396913
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 20:20 schreef Eris het volgende:
Omdat je toch al thuis bent heeft het geen nut...

Maar zorg dat je alstublieft weg bij die grote zeeschepen. Het geregeld een klein *** zeilbootje vlak voor mijn boeg. En ik / zee schip waar ik op vaar stopt echt niet voor zijn *** bootje en andere schepen ook niet waarschijnlijk.

Maar alleen maar naar de kanaal eilanden of verder lands de engelse kust/franse kust.

Cape Gris nez en de Engelse kalk kusten zijn ook zooooo mooi O+ O+

En anders heb je nog verschillende leuke stadjes en plaatsen. St Malo en ga zo maar door.
Maak je geen zorgen we blijven zo veel mogelijk uit de buurt. En we weten dat deze boten een dode hoek van tig kilometer hebben. Onze volgende aanschaf gaat waarschijnlijk AIS zijn, daarmee kunnen we 90% van de scheepvaart al zien aan komen.

St Malo zijn we niet geweest, die houden we nog te goed :)
pi_143401657
Niet naar st Malo geweest ligt op 500 meter afstand van de kanaal eilanden. Oké iets meer maar dan nog je hebt wat gemist... Leuk stadje namelijk.

En een tussen stop zeker waard.
pi_143403355
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 02:51 schreef Eris het volgende:
Niet naar st Malo geweest ligt op 500 meter afstand van de kanaal eilanden. Oké iets meer maar dan nog je hebt wat gemist... Leuk stadje namelijk.

En een tussen stop zeker waard.
Maar niet 500 meter van Jersey, het meest zuidelijke punt van waar wij geweest zijn. :)

We zijn nog onervaren, dus we wilden onze tijd nemen. Dagtochtjes, niet uit 'moeten' varen bij a-relaxte wind omdat je een planning moet halen. En ik wilde ook nog van de omgeving genieten. Dus we hadden die 10 weken wel nodig.

Over 10 jaar, met 10 jaar meer ervaring zijn we vast van die geharde zeebonken die het in de bouwvak 'even' doen door gewoon een week lang dag en nacht door te knallen. Dan zit een stop in st Malo er ook in, want daar wilde mijn vriend heel graag heen.

Ziet het daar een beetje 'exotisch' uit? Ik vond Cherbourgh en de Kanaaleilanden al heel mooi, met al die palmbomen O+
pi_143404038
Voor de volledigheid: wij zijn echt niet de eersten die zo'n avontuur zijn aan gegaan. In 2001 zijn er mensen naar de Azoren gezeild in het zelfde type bootje dat wij hebben, maar dan zonder motor! :o

http://www.euroszeilen.utwente.nl/azoren/
pi_143404170
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:24 schreef Noordsestern het volgende:
Voor de volledigheid: wij zijn echt niet de eersten die zo'n avontuur zijn aan gegaan. In 2001 zijn er mensen naar de Azoren gezeild in het zelfde type bootje dat wij hebben, maar dan zonder motor! :o

http://www.euroszeilen.utwente.nl/azoren/
Hebben jullie ook geen plee aan boord? :D

* DonJames ziet snel af van zijn droom om naar Tahiti te zeilen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')