Etappe 1: Jerez de la Frontera - Jerez de la Frontera, 12,6 km (TTT)De 69e Ronde van Spanje begint met een ploegentijdrit van 12,6 kilometer. Dat de Vuelta met een ploegentijdrit begint mag geen verrassing zijn, dat is de laatste jaren wel vaker het geval. Vaak een korte, zodat er niet meteen veel schade wordt opgelopen door de Spanjaarden, hoewel dit juist een discipline is die Movistar de laatste jaren schijnt te beheersen. Deze ploegentijdrit is grotendeels vlak, maar alsnog lastig, want er zijn een stuk of 800 rotondes.
![map-01.jpg]()
![1_perfil.png]()
Jerez de la Frontera is een stad in het zuiden van Spanje, in de regio Andalusië. Het is een stad die vooral bekend is vanwege wijn. Sherry, om precies te zijn. Dat maken ze hier en ook alleen de wijn die hier gemaakt wordt mag sherry worden genoemd. Dit jaar is Jerez de Europese stad van de wijn. Dat schijnt een ding te zijn. Als je door Jerez loopt, of fietst, schijnt de geur van sherry je tegemoet te komen. Misschien ligt het daar wel aan dat er al zoveel renners zijn gevallen bij de verkenning. Jerez de la Frontera is een stad die het aanschouwen waard is en het de start is redelijk in het centrum. Enkele mooie gebouwen pikken we dus mee.
![sherry-jerez-de-la-frontera-5.jpg]()
Het parcours is ontzettend bochtig en kent heel weinig rechte stukken. Heel veel bochten van 90% graden en redelijk wat rotondes. Meer dan 20 rotondes, in ieder geval. Een paar waar de renners niet veel last van zullen hebben, maar zeker ook enkele die vrij lastig zijn. Zelfs twee die helemaal terugdraaien. Het is daarom een lastig in te schatten ploegentijdrit. Voor een diesel is dit niet geschikt, je komt hier niet op gang. Dit is eerder iets voor de sprinters en de explosieve renners, want de gang zal er vaak uitgaan en dan weer opgetrokken moeten worden. Bovendien is het maar een korte afstand. De meeste bochten zijn wel goed te nemen, als ik het zo even bekijk, maar als je dan hoort van de vele valpartijen tijdens de verkenning, is het toch lastiger dan het op het eerste oog lijkt. Het zijn wel allemaal brede wegen, dat is het probleem niet. De finish is op het Av. Alcade Álvaro Domecq, een brede weg met weinig interessante dingen in de buurt. Rechts villa's, links een parkje en een stuk verder op wat appartementen. Niet direct inspirerend.
![2008_10_09_Jerez_de_la_Fronteria_near_cathedral_monumnet_Manuel_maria_Gonzalez-11.JPG]()
Kicken stadje wel dat Jerez. Naast sherry ook bekend vanwege de flamenco. Dansen kunnen ze daar wel, in het zuiden van Spanje. Ook bekend vanwege paardjes. Daar rijden ze hier graag op en is ook ieder jaar een festival van. Daarnaast ligt er buiten Jerez de la Frontera ook nog een circuit. Tegenwoordig vooral gebruikt als testcircuit, maar in het verleden was het een circuit dat voorkwam in de Formule 1. Niet echt heel populair bij de lokale bevolking, dan doen de fietsen en de paardjes het toch beter.
![feria-del-caballo-jerez.jpg]()
De startvolgorde:
1. MTN - Qhubeka 19:04
2. Cofidis, Solutions Crédits 19:08
3. Team Europcar 19:12
4. Team Giant - Shimano 19:16
5. AG2R La Mondiale 19:20
6. Caja Rural - Seguros RGA 19:24
7. IAM Cycling 19:28
8. Orica GreenEdge 19:32
9. Cannondale Pro Cycling 19:36
10. FDJ.fr 19:40
11. Lampre - Merida 19:44
12. BMC Racing Team 19:48
13. Trek Factory Racing 19:52
14. Belkin Pro Cycling Team 19:56
15. Garmin Sharp 20:00
16. Lotto Belisol 20:04
17. Astana Pro Team 20:08
18. Team Katusha 20:12
19. Team SKY 20:16
20. Omega Pharma - Quick-Step 20:20
21. Tinkoff - Saxo 20:24
22. Movistar Team 20:28
We bevinden ons in het zuiden van Spanje, het is dus achterlijk warm. 33 graden en geen wolk te zien. Nog een gelukje dat deze rit in de avond is voor de renners, maar de volgende dagen ontkomen ze echt niet aan deze temperaturen.
Deze TTT is dus niet automatisch voor de verzameling sterkste tijdrijders. Hier komt meer bij kijken. Daarom is het een beetje lastig te zeggen, maar uiteindelijk zullen de ploegen die altijd goed zijn in de ploegentijdrit toch wel weer komen bovendrijven. Er is wel ruimte voor een paar verrassingen, maar aan het eind van de dag zullen de verschillen klein zijn, dus veel hoeft het allemaal niet te zeggen.
1. Movistar. De laatste tijd altijd goed in de ploegentijdrit. Vooral in Spanje. Zelfs een keer gewonnen. Een aardig sterke ploeg ook. Kanshebber.
2. Omege Pharma - Quick Step. Moet je altijd noemen. Enkele sterke renners bij en renners met ambities, dus die gaan ook weer een heel eind komen. Niet de sterkste ploeg, dus het zou zomaar kunnen dat ze een keer niet winnen.
3. BMC. Sterke ploeg, met o.a. Evans, Sanchez, Dennis en Quinziato. Die kunnen dit werk allemaal wel aan.
4. Trek. Trekken met een sterke ploeg naar de Vuelta, zeker voor de ploegentijdrit. Cancellara, Vandewalle en de onzichtbare Bask, om maar wat renners te noemen. Wel allemaal gevallen tijdens de verkenning. Dat kan effect hebben. Bob Jungels bijvoorbeeld is al aardig ingepakt.
5. Sky. Hebben weer een achterlijk sterke ploeg, alleen even afwachten hoe het met de vorm is. Afgelopen jaar was iedereen dood in de Vuelta, maar nu ze de rest van het jaar niet echt top hebben gepresteerd is er misschien nog wat energie over.