Mijns inziens geen constructeur voor nodig. Ligt er ook aan hoe groot het gat wordt. Als je echt 4 meter breed weg wil halen, dan zou ik dat wel even laten berekenen. Bij mij is er 1 meter uitgehaald, daar is niet aan gerekend.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:25 schreef sittingtuck het volgende:
Dan zal ik komende week nog enkele bedrijven benaderen.
Kan ik er wel van uitgaan dat ook een eenmansbedrijf qua know-how goed uit de voeten kan met een doorbraak van een dragende muur of moet ik er op staan dat hiervoor een constructeur geraadpleegd wordt?
Het verwijderen van een draagmuur moet je altijd minimaal melden bij de gemeente en mogelijk is er zelfs een vergunning nodig.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:25 schreef sittingtuck het volgende:
Dan zal ik komende week nog enkele bedrijven benaderen.
Kan ik er wel van uitgaan dat ook een eenmansbedrijf qua know-how goed uit de voeten kan met een doorbraak van een dragende muur of moet ik er op staan dat hiervoor een constructeur geraadpleegd wordt?
Ik dacht eigenlijk dat dit per gemeente verschillend is ?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:42 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het verwijderen van een draagmuur moet je altijd minimaal melden bij de gemeente en mogelijk is er zelfs een vergunning nodig.
Qua vergunning wel volgens mij, maar moet voor zover ik weet altijd gemeld worden. Anders even de website van je gemeente checken of bouw & woningtoezicht bellenquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 00:52 schreef sittingtuck het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat dit per gemeente verschillend is ?
gelulquote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:42 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het verwijderen van een draagmuur moet je altijd minimaal melden bij de gemeente en mogelijk is er zelfs een vergunning nodig.
Ok, TS hoeft het niet te melden volgens jou?quote:
Dat is een goed punt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 08:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ok, TS hoeft het niet te melden volgens jou?
Hoe zit het trouwens met je (opstal)verzekering en hypotheeknemer? Informeer in elk geval of de aannemer afdoende verzekerd is.
Een goede wel, CAR-verzekering.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:48 schreef sittingtuck het volgende:
[..]
Dat is een goed punt.
Als m'n gevel instort tijdens/na het doorbreken, heeft een aannemer daar een speciale verzekering voor?
Qua prijs aan materiaal? Er gaan 75 stenen in een m2, een baksteen kost zo'n 30 cent per stuk, hoe donkerder hoe duurder. isoleren, en een binnenmuur. Tel zo'n 55-60 euro per m2 aan materiaal. Een beetje metselaar rammelt er per dag zo'n 700-900 stenen in. Pointmasteren gaat sneller dan voegen, echter metselt de metselaar dan weer minder.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:14 schreef sittingtuck het volgende:
[..]
En maakt steen of hout daarbij nog iets uit?
Wat zijn die hoeken kut afgewerkt, of helemaal niet trouwens.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 13:21 schreef sittingtuck het volgende:
http://www.prefast.nl/uitbouw/projecten/houten-aanbouw-rotterdam
Dit is prefab, maar wat ik in mijn hoofd heb is ongeveer zoiets. Wel breder natuurlijk.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 13:21 schreef sittingtuck het volgende:
http://www.prefast.nl/uitbouw/projecten/houten-aanbouw-rotterdam
Dit is prefab, maar wat ik in mijn hoofd heb is ongeveer zoiets. Wel breder natuurlijk.
bij ons in de gemeente is het vergunningsvrij bouwen als je:quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 08:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ok, TS hoeft het niet te melden volgens jou?
Hoe zit het trouwens met je (opstal)verzekering en hypotheeknemer? Informeer in elk geval of de aannemer afdoende verzekerd is.
jammer.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Nope, wil het hier wel gaan proberen met mijn nieuw te bouwen schuur.
niemand is van plan de boek in te laten storten natuurlijkquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 18:52 schreef yurt het volgende:
[..]
wat je hypotheek verstrekker hier van vindt......... beats me.
gewoon kwaliteit leveren. heb je ook geen gezeik.
nee, klopt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:42 schreef DroogDok het volgende:
[..]
niemand is van plan de boek in te laten storten natuurlijk
quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:44 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Informeer wel even bij je hypotheekverstrekker, het huis is officieel gezien van hun
Welke handtekening heb jij onder de overdracht staan?quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:44 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
het huis is officieel gezien van hun
Nee hoor, dat verschilt per gemeente. In mijn gemeente moet je daar gewoon een vergunning voor aanvragen.quote:
In principe is de constructeur natuurlijk aansprakelijk als achteraf blijkt dat hij een (reken)fout heeft gemaakt en daardoor een te zwakke draagbalk heeft geadviseerd.quote:Op zondag 10 augustus 2014 00:04 schreef sittingtuck het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een constructeur (voor de berekening van balk voor doorbraak).
Is deze in prinicipe verantwoordelijk en aansprakelijk of blijft dit bij de aannemer?
Dat betreft inderdaad de regels voor een vergunningsvrije aanbouw, maar NIET de regels voor het wijzigen van een bestaande constructie.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 18:52 schreef yurt het volgende:
[..]
bij ons in de gemeente is het vergunningsvrij bouwen als je:
-niet over de erfgrens komt.
-de uitbouw niet dieper word dat 2,5 meter van de bestaande achtergevel.
-het hoogste punt van de uitbouw niet meer dan 30 cm boven de bestaande verdiepingsvloer uit komt.
over constructief werk of ander geneuzel word niet over gesproken.
heb het net een paar weken geleden helemaal uitgeplozen omdat ik zelf ook wil uitbouwen.
ik ga het bijna helemaal zelf doen (die heipalen erin slaan lukt me niet).
dus vandaar deze kennis.
wat je hypotheek verstrekker hier van vindt......... beats me.
gewoon kwaliteit leveren. heb je ook geen gezeik.
Hoofdraagconstructies hequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat betreft inderdaad de regels voor een vergunningsvrije aanbouw, maar NIET de regels voor het wijzigen van een bestaande constructie.
Je mag dus een aanbouw/serre vergunningsvrij plaatsen van de in jouw post genoemde afmetingen zolang je aan de bestaande constructie niks veranderd. Dat kan als je voor de toegang tot de aanbouw gebruik maakt van reeds bestaande gevelopeningen, die je eventueel naar beneden toe verder doorbreekt.
Precies, dus het komt erop neer dat je hypotheekverstrekker het huis betaald heeft, en je de afspraak hebt gemaakt zolang je netjes betaald het elke maand een stukje meer van jou wordt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:23 schreef Barrah het volgende:
Het is jouw huis, maar het huis is onderpand voor je hypotheek.
Als jij niet meer aan je verplichtingen aan de bank kunt voldoen hebben zij het recht om het huis te verkopen en de opbrengst te gebruiken om op je hypotheek af te lossen.
Een geldverstrekker vind het niet zo leuk als jij iets aan je huis verandert waardoor het onderpand in waarde daalt. Hieronder valt ook instorten.
Juridisch is het wel van jou hoor. Je hebt bijvoorbeeld ook zelf een opstalverzekering moeten afsluiten en je draait ook zelf op voor onderhoud en herstel bij schade/gebreken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:28 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
[..]
Precies, dus het komt erop neer dat je hypotheekverstrekker het huis betaald heeft, en je de afspraak hebt gemaakt zolang je netjes betaald het elke maand een stukje meer van jou wordt.
Er is in den beginnen dus nog weinig echt van jezelf bij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dit dus.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:17 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Hoofdraagconstructies hedaar zit wel een verschil in hoor.
Overigens hoef je vaak voor een uitbouw aan de achterzijde geen vergunning te hebben, ook als je in de oude achtergevel een doorbraak van 3 meter maakt met een stalen onderslag erin.
Ik heb vorig jaar een verbouwing van een woning getekend die vergunningsvrij was en waar we de hele achterhoek van de woning weggehaald hebben en overhoeks een aanbouw aan gemaakt hebben.
Een hele constructief ingewikkelde ingreep, maar gewoon vergunningsvrij. Vergunningscheck gedaan, uitdraai gemaakt, bij de ambtenaar neergelegd en die kwam tot dezelfde conclusie. Stempel eronder met handtekening van de ambtenaar, just in case.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |