abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143110625
Vanuit hun bolwerk Falluja, dat de Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIL) in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft ISIL strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens.

Mosul is de hoofdstad van de dunbevolkte en voornamelijk uit woestijn bestaande provincie Nineveh, dat een 300 kilometer lange grens met Syri deelt. Dat maakt de nederlaag extra pijnlijk: Irak is zijn controle over het grensgebied kwijt. Vanuit Mosul kunnen de ISIL-strijders gemakkelijk plaatsen ten zuiden van de stad binnenvallen om zo op te rukken richting Bagdad. Tot nu toe is het ze niet gelukt de hoofdstad in handen te krijgen. De wens is er wel.

Onderstaande map wordt veelvuldig op de sociale media gedeeld, het zou een map zijn van de uiteindelijke staat die ISIL wil vestigen in het Midden-Oosten.

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = ISIL
Groen = Koerden (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syri
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_143110654
Maar dat de Koerden strenger controleren, dat is toch evident in een barbaars conflict als dit?

Wat is het probleem?????
pi_143110683
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:11 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Wat ik net zei. Ze moeten uit een een Irakese stad/dorp komen. Zo voorkomen ze dat er jihadisten uit het buitenland daar binnenkomen.

Btw hoe kan je 'verbinding met Koerdistan tonen'?
kijk als dat waar is, neem ik mijn woorden terug, maar hoe zijn die rijen van niet toegelaten vluchtelingen dan ontstaan?

Hoe je die binding aantoont weet ik niet. Ik las het ook maar op Twitter.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:11 schreef mrstylo het volgende:
Dit gaat een wellus nietus discussie woorden.
Jij hebt jouw bronnen uit het web en ik heb mijn ouders en familie die het zelf mee gemaakt hebben.
Lekker makkelijk om eerst een ongefundeerde beschuldiging te doen, en dan de discussie af te kappen.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:11 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Geloof je je zelf nog wel? Ozal was ''mogelijk koerdisch'' zoals hij zichzelf beschreef. Nooit voor uitgekomen dat hij Koerdisch is. Kon het ook niet doen. Ze lieten de vluchtende Koerden door omdat de grens zo poreus is als het maar kan. Niet uit liefdadigheid. En toendertijd had het leger nauwelijks controle over het zuid-oosten. Maar goed, ik kan beter geen tijd verspillen aangezien je duidelijk een ultra-nationalistisch brilletje ophebt en niet verder wilt kijken.
Iemand die zichzelf Kurd0w noemt en een Koerdische vlag als avatar heeft beschuldigt mij van ultra-nationalisme. Dit is niet eens lachwekkend of ironisch, maar eerder voer voor psychologen...

De grenzen zijn niet poreus maar juist bergachtig. Ben je berhaupt ooit in die regio geweest? En hoe kan Turkije de Koerdische vluchtelingen hebben geweigerd als de grenzen lek waren? Waarom vroeg Saddam dan aan Turkije om de grenzen te sluiten? Logica?

Over Ozals afkomst: The late Turgut zal (1927-1993), prime minister (1983-1989) and president of the Turkish Republic (1989-1993), told me in an interview that he had Kurdish blood.

"What's the problem?" he asked. "I have Kurdish blood, and I'm the president of the republic!"
http://www.turkeytravelplanner.com/details/History/Kurds.html
pi_143110844
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:25 schreef Bilge het volgende:

[..]

kijk als dat waar is, neem ik mijn woorden terug, maar hoe zijn die rijen van niet toegelaten vluchtelingen dan ontstaan?

Hoe je die binding aantoont weet ik niet. Ik las het ook maar op Twitter.
Ze worden nu gewoon heel streng gecontroleerd. Ik bedoel dan op de manier hoe je op een vliegveld verwacht. Er zijn nu ook meerdere checkpoints op stukje 1 weg. Dus is normaal bij zo'n hoge vluchtelingsstroom dat er een lange rij ontstaat

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:25 schreef Bilge het volgende:

[..]

Lekker makkelijk om eerst een ongefundeerde beschuldiging te doen, en dan de discussie af te kappen.
Ik wil best door gaan maar is een moeilijke onderwerp. Ik heb persoonlijk ervaring en jij hebt het web.
pi_143110876
Overigens is kurdow een veel voorkomend koerdisch naam.
pi_143110996
Ik vind deze discussie zo typisch.
Feit: Turkije vangt in 1991 als enige land 1 miljoen Koerden op.
- Mrstylo: de Koerden werden eerst geweigerd, waardoor er veel onnodige doden zijn gevallen.
- Kurd0w: de grenzen waren lek, Turkije deed het niet uit liefdadigheid.

Deze twee stellingen sluiten elkaar uit. Ze kunnen niet tegelijkertijd waar zijn. Maar mrStylo en Kurd0w gaan niet met elkaar in debat. Ze proberen mij allebei te overtuigen dat Turkije in ieder geval jakkie bah vies stom fout slecht stout is. De feiten doen er niet toe. Hoe kun je dan nog discussiren?
pi_143111145
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:36 schreef Bilge het volgende:
Ik vind deze discussie zo typisch.
Feit: Turkije vangt in 1991 als enige land 1 miljoen Koerden op.
- Mrstylo: de Koerden werden eerst geweigerd, waardoor er veel onnodige doden zijn gevallen.
- Kurd0w: de grenzen waren lek, Turkije deed het niet uit liefdadigheid.

Deze twee stellingen sluiten elkaar uit. Ze kunnen niet tegelijkertijd waar zijn. Maar mrStylo en Kurd0w gaan niet met elkaar in debat. Ze proberen mij allebei te overtuigen dat Turkije in ieder geval jakkie bah vies stom fout slecht stout is. De feiten doen er niet toe. Hoe kun je dan nog discussiren?
Je leest het verkeerd. Wanneer zijn grenzen lek? Wanneer grenzen niet open zijn. Wanneer ze open waren, dan zou het niet lek zijn.

En jij noemt hem ulta nationalistisch, terwijl jij zelf een UI hebt van een 'ottomaanse hand'.
pi_143111203

o mijn god ;( dit is basra in 1950 ;( ik ben zelf nooit in basra geweest maar als dit klopt he dan wooww wat is irak slecht geworden :S
pi_143111333
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:46 schreef scarymovie123 het volgende:
[ afbeelding ]

o mijn god ;( dit is basra in 1950 ;( ik ben zelf nooit in basra geweest maar als dit klopt he dan wooww wat is irak slecht geworden :S

Bagdad in de jaren '60.
pi_143111341
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:43 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Je leest het verkeerd. Wanneer zijn grenzen lek? Wanneer grenzen niet open zijn. Wanneer ze open waren, dan zou het niet lek zijn.

En jij noemt hem ulta nationalistisch, terwijl jij zelf een UI hebt van een 'ottomaanse hand'.
Je wringt je in allerlei hoeken en gaten om een onhoudbare stelling te verdedigen. Als de grenzen zo lek als een mandje zijn, hadden Koerden niet aan de grens hoeven te wachten en te sterven.

Een Ottomaanse bitchslap is net zo min nationalistisch als een Chinese Kung-Fu trap of wat dan ook.
quote:
[ afbeelding ]

Eeuwig zonde. De infrastructuur kan nog wel worden hersteld, maar als die vernielde tombes en archeologische kunsten komen nooit meer terug.
pi_143111361
quote:
[ afbeelding ]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:52 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Bagdad in de jaren '60.
Na 1980 is alles slechter geworden -O-

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:52 schreef Bilge het volgende:

Eeuwig zonde. De infrastructuur kan nog wel worden hersteld, maar als die vernielde tombes en archeologische kunsten komen nooit meer terug.
mee eens ;( :'(
pi_143111552
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 00:53 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

[..]

Na 1980 is alles slechter geworden -O-

Yep, mijn ouders zeggen ook dat de jaren '60 en '70 fantastisch waren. Toen Irak Iran aanviel was het allemaal voorbij. In Koerdisch Irak zie je nog van die niet-werkende paaltjes van toen om de wegenwacht te bellen. 50 jaar later hebben ze dat nog steeds niet in Irak, laat staan voldoende elektriciteit of drinkwater. Ik begrijp dat in het zuiden veel ellende is maar in het noorden, waar veel geld genvesteerd wordt, mag toch wel zoiets op poten gezet worden? Of gewoon een postbedrijf...
pi_143111721
quote:
[ afbeelding ]

Basra was prachtig, en is het nu op veel plekken nog steeds ^O^. Het zuiden is redelijk ver van de problemen nog, gelukkig (niet dat het perfect is, verre van).
DolphinScreensaver.exe
pi_143111797
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:02 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Yep, mijn ouders zeggen ook dat de jaren '60 en '70 fantastisch waren. Toen Irak Iran aanviel was het allemaal voorbij. In Koerdisch Irak zie je nog van die niet-werkende paaltjes van toen om de wegenwacht te bellen. 50 jaar later hebben ze dat nog steeds niet in Irak, laat staan voldoende elektriciteit of drinkwater. Ik begrijp dat in het zuiden veel ellende is maar in het noorden, waar veel geld genvesteerd wordt, mag toch wel zoiets op poten gezet worden? Of gewoon een postbedrijf...
er is dhl in erbil hoor :P
pi_143111810
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:10 schreef lDDQD het volgende:

[..]

Basra was prachtig, en is het nu op veel plekken nog steeds ^O^. Het zuiden is redelijk ver van de problemen nog, gelukkig (niet dat het perfect is, verre van).
dus basra bezoeken zou waarschijnlijk geen probleem zijn? :o
pi_143111867
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:14 schreef scarymovie123 het volgende:

[..]

dus basra bezoeken zou waarschijnlijk geen probleem zijn? :o
Ik ben er elk jaar en over twee weken weer ^O^
DolphinScreensaver.exe
pi_143111911
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:17 schreef lDDQD het volgende:

[..]

Ik ben er elk jaar en over twee weken weer ^O^
hmm dan wil ik er misschien wel heen mijn ouders gingen daar ook op vakantie in de jaren 60 :P
pi_143111991
Ik kan me nog herinneren dat mensen over heel Irak geld gingen sparen om Bagdad een keer in hun leven bezocht te hebben. In die tijd was Bagdad 1 van de mooiste steden ter wereld.
pi_143112038
Hopelijk kan het gebied weer opgebouwd worden, van Koerdistan tot Basra. Eerst "even" ISIS en co uitroeien.

^O^
DolphinScreensaver.exe
pi_143112148
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:23 schreef lDDQD het volgende:
Hopelijk kan het gebied weer opgebouwd worden, van Koerdistan tot Basra. Eerst "even" ISIS en co uitroeien.

^O^
Inshallah
pi_143112179
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:23 schreef lDDQD het volgende:

^O^
zal niet gebeuren met deze 'democratie' in irak. ze hebben een echte leider nodig die ze allemaal bij elkaar houdt
pi_143112191
@IdreesMohammd: Pres. Barzani warned those not performed their duties will be punished. Some high-ranking military officials have reportedly been arrested.

https://twitter.com/idreesmohammd/status/496772223399510019
pi_143112203
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:30 schreef scarymovie123 het volgende:

[..]

zal niet gebeuren met deze 'democratie' in irak. ze hebben een echte leider nodig die ze allemaal bij elkaar houdt
Democratie gaat niet in het midden oosten, in ieder geval niet de westerse variant op korte termijn :P.
DolphinScreensaver.exe
pi_143112230
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:31 schreef mrstylo het volgende:
@IdreesMohammd: Pres. Barzani warned those not performed their duties will be punished. Some high-ranking military officials have reportedly been arrested.

https://twitter.com/idreesmohammd/status/496772223399510019
goede leider!
pi_143112318
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')