quote:
Dat vind ik ook. En dat is ook naar waarom ik vroeg hoe het in therapie gaat, dat vraag ik echt uit interesse, want ik denk dat daar meer de oplossing ligt van dit 'probleem' dan in Noor of haar al dan niet afwijkende gedrag. Jammer dat daar geen antwoord op komt, maar is wellicht ook niet makkelijk om te delen. snap ik goed hoor

Een kindje is wie het is. Of het nu exact op de middenlijn wandelt, of er aan alle kanten buiten valt, het mag er zijn. Er is geen normaal, er is geen abnormaal. Er is een kind, met behoeftes en wensen, met likes en dislikes, en niets van dat al behoeft een waardeoordeel. Ik vind dat je erg de nadruk blijft leggen of hoe Noor het 'minder' doet, ik zag je van de week een aantal keer het woord kansloos gebruiken bij onjuist gebruik van een beker of eetgerei oid. Nu hang ik mogelijk te veel op aan dat woord (ik vind het een naar woord), maar daarmee doe je je dochter geen recht. Zij is wie zij is, en zij wil geen stukjes eten, en ze vindt drinken uit een beker niet tof. Het zij zo. Ze is er niet minder om dan een kind dat al die dingen tot in de puntjes beheerst. Want wie je bent is zo enorm veel meer dan welke kunstjes je laat zien.
Ik geloof dat kindjes nog niet veel moeten in hun leven. Groeien en ontwikkelen, that's it. En om dat te kunnen is er een klimaat nodig waarbinnen zij de ruimte krijgen om dit te doen op hun eigen tempo, op hun eigen manier, ook al doen
alle kindjes van de
hele wereld dat compleet anders. Er is geen goed of fout, alleen maar een kind dat haar ouders nodig heeft om haar onvoorwaardelijk te steunen. Ook als dat buiten alle marges valt, buiten alles wat het Grote Gele Boek voorspelt. Needless to say, ik heb een kind dat lak heeft aan gemiddelden. Net als wij. Want wie hij is, valt niet te vangen in een curve. Of in een lijst waarop je kunt afvinken welke trics hij al kan. Hij is. En dat is niet altijd makkelijk, niet altijd leuk, maar het is wel Sticker. En dat is prima, helemaal prima. Hij mag zijn zoals hij bedoeld is.
Dit alles is niet bedoeld als vervelende kritiek XM, maar ik zou zo graag zien dat je iets luchtiger kan omgaan met je dochter en daarmee het leven voor jullie allemaal wat makkelijker zal worden. Zoals ik het lees is er echt niets mis met Noor en is ze heel goed gehecht, ik hoop dat je het kan leren los laten.