Je gebruikt dit boek in het tweede deel van thema 1.C. Dat themadeel duurt 5 weken en gaat over biochemie, enzymen, citroenzuurcyclus etc. 't Is geen makkelijk boek om te lezen, maar de plaatjes en begeleidende tekst zijn wel heel handig tijdens VO's (vaardigheidsonderwijs = werkcollege) en het maken van ZO's (zelfstudieopdrachten).quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 13:33 schreef Ascarona het volgende:
Ik heb nog even een vraag over het Erasmus boek "Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations".
Zou ik niet gewoon mijn Biologie Campbell boek kunnen gebruiken daarvoor? Heeft iemand ervaring met dat boek van Devlin?
Ik heb dan wel niet de zijinstroom Groningen gedaan, maar wel na psychologie aan geneeskunde begonnen. Wat ik je kan meegeven is dat het niet simpel even dat boek doorbladeren en stampen is. Wil je indruk maken daar in Groningen, dan moet je dat boek van binnen tot buiten kennen. Dat je het weet en het niet een teleurstelling wordt. Denk ook eens aan een decentrale selectie bij de UvA (gewoon, als 1e jaars). Volg desnoods nu, op dit moment, colleges bij Biomedische mee (even uitkijken dat je je niet registreert als studie bij de DUO, dan betaal je hoofdprijs collegegeld voor geneeskunde).quote:Op donderdag 7 augustus 2014 18:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Pas erachter gekomen dat er een zij-instroom is bij de RUG voor deze prachtige studie.Tegen die tijd heb ik net mijn psychologie bachelor, dat komt goed uit.
Wel pittig natuurlijk, aangezien alleen de top 15% van de toelatingstoets wordt toegelaten, maar ik vind het een poging waard omdat het stiekem altijd al is waar ik van gedroomd heb. Door keihard te leren heb je er toch meer invloed op dan loting (in een na laagste lotingklasse). En als ik het niet haal, dan is dat misschien een teken dat het toch niet wat voor mij is. Scheelt dat ik al een medical physiology handboek heb wat ik regelmatig doorblader.
Meer mensen die het via deze weg gedaan hebben hier?
Wat bedoel je met indruk maken? Voor de verdere verloop van de studie? De selectie gaat voor zover ik weet alleen op basis van de resultaten van de toets, dus daarvoor moet ik het boek natuurlijk goed kennen. De exacte stof wordt later pas bekend.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:14 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik heb dan wel niet de zijinstroom Groningen gedaan, maar wel na psychologie aan geneeskunde begonnen. Wat ik je kan meegeven is dat het niet simpel even dat boek doorbladeren en stampen is. Wil je indruk maken daar in Groningen, dan moet je dat boek van binnen tot buiten kennen. Dat je het weet en het niet een teleurstelling wordt. Denk ook eens aan een decentrale selectie bij de UvA (gewoon, als 1e jaars). Volg desnoods nu, op dit moment, colleges bij Biomedische mee (even uitkijken dat je je niet registreert als studie bij de DUO, dan betaal je hoofdprijs collegegeld voor geneeskunde).
Anders wacht je even met kopen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 14:16 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Bedankt voor het advies!
[..]
Hier vandaan: http://www.stichtingremedi.nl/
Daar vond ik het bij de optie waar je boeken kunt kopen.
Ja, ik weet het even niet meer jongens......Straks koop ik die kernboeken en loop ik info mis doordat ik niet die andere boeken koop.
Ik weet niets van de zij-instroom in Groningen, maar de zij-instroom aan de UvA is alleen voor keiharde bikkels en dan nog lopen die op hun tandvlees met hun ziel onder hun arm door het AMC het hele jaar. Aan de UvA is het in ieder geval absoluut geen makkelijk of snel traject.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 18:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Pas erachter gekomen dat er een zij-instroom is bij de RUG voor deze prachtige studie.Tegen die tijd heb ik net mijn psychologie bachelor, dat komt goed uit.
Wel pittig natuurlijk, aangezien alleen de top 15% van de toelatingstoets wordt toegelaten, maar ik vind het een poging waard omdat het stiekem altijd al is waar ik van gedroomd heb. Door keihard te leren heb je er toch meer invloed op dan loting (in een na laagste lotingklasse). En als ik het niet haal, dan is dat misschien een teken dat het toch niet wat voor mij is. Scheelt dat ik al een medical physiology handboek heb wat ik regelmatig doorblader.
Meer mensen die het via deze weg gedaan hebben hier?
Makkelijk verwacht ik ook niet, snel(ler) wel. Althans, na 1 jaar ben je dan klaar voor de master als het goed is.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 21:03 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik weet niets van de zij-instroom in Groningen, maar de zij-instroom aan de UvA is alleen voor keiharde bikkels en dan nog lopen die op hun tandvlees met hun ziel onder hun arm door het AMC het hele jaar. Aan de UvA is het in ieder geval absoluut geen makkelijk of snel traject.
Het is sneller, alhoewel ik er even kort over doe als de zijinstromers door in het reguliere programma gewoon vrijstellingen te regelen maar goed.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 21:10 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Makkelijk verwacht ik ook niet, snel(ler) wel. Althans, na 1 jaar ben je dan klaar voor de master als het goed is.
Ik vergelijk geneeskunde dan ook niet met psychologie; ik weet dat het qua studielast en moeilijkheidsgraad uit elkaar ligt. Maar los daarvan heb je een aantal goede punten. Ik zal er nog eens goed over nadenken.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 22:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het is sneller, alhoewel ik er even kort over doe als de zijinstromers door in het reguliere programma gewoon vrijstellingen te regelen maar goed.
Wat ik bedoelde met indruk maken: ze laten alleen de bovenste 15% toe. Dat betekent in de praktijk dat de moeilijkheid van de toets niet bepaald of je door gaat, maar het niveau van je tegenstanders. Uiteraard geloof ik van harte dat jij dat boek volledig jezelf kan eigen maken, maar je moet wel realistisch zijn tegen jezelf. Je tegenstanders zijn voor driekwart afgestudeerd bachelor/master biomedici en farmacie, en die hebben de stof al iets verder ingeslepen. Ik zeg niet dat het onhaalbaar is, ik vermoed alleen dat je kansen bij de decentrale selectie voor het 1e jaar je beste kans is.
Onderschat de hoeveelheid van geneeskunde niet, en overschat de hoeveelheid psychologie niet. Het is niet zozeer moeilijker dat geneeskunde, maar de hoeveelheid is onvergelijkbaar met psychologie, in de verste verte niet eens.
Super bedankt!quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:47 schreef Godshand het volgende:
[..]
Anders wacht je even met kopen.
Dag 1 van de studie is "Hallo jongens, hebben jullie er zin in? Wat willen jullie worden?" en vervolgens lekker het realisme in je neus duwen: "Kijk goed naar uw buurman of -vrouw, na 4 jaar is 30% een andere studie gaan doen of heeft moeten stoppen".(Leiden, 1995)
Daarna begint je eerste college, bij mij was dat geloof ik fractuurleer. In de pauze kan je bij de studievereniging alsnog boeken kopen.'
Dus relax, je krijgt immers niet alle stof op dezelfde dag. 3 weken later (of later afhankelijk van je blokduur) krijg je je eerste tentamen.
Zeggen ze niet iets dergelijks bij elke studie, bij elke universiteit?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:47 schreef Godshand het volgende:
"Kijk goed naar uw buurman of -vrouw, na 4 jaar is 30% een andere studie gaan doen of heeft moeten stoppen".(Leiden, 1995)
Aan de UvA duurt het van juli tot augustus het jaar erna, en als je een tentamen niet haalt loop je direct enorm uit, want ze gebruiken alle herkansingsweken al om tentamens voor de eerste keer te doen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 21:10 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Makkelijk verwacht ik ook niet, snel(ler) wel. Althans, na 1 jaar ben je dan klaar voor de master als het goed is.
Het is niet de moeilijkheidsgraad, geneeskunde is niet per definitie moeilijk. Het is vooral veel. Heel veel.En als je maar heel veel moet weten, dan wordt het vanzelf iets moeilijker, maar dat zit hem dus niet in de lastigheid van de stof of iets.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 23:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik vergelijk geneeskunde dan ook niet met psychologie; ik weet dat het qua studielast en moeilijkheidsgraad uit elkaar ligt. Maar los daarvan heb je een aantal goede punten. Ik zal er nog eens goed over nadenken.
Goed punt, maar wat betreft vrijstellingen regelen denk ik dat je met een bachelor psychologie voor niet zoveel vakken vrijstelling kunt krijgen (behalve dan academische vaardigheden en dergelijke), dus dan verwacht ik wel de volle 3 jaar bezig te zijn. Dat maakt het een enorm lange weg, iets wat daarbij nog minder aantrekkelijk wordt als je bedenkt dat het kabinet wel eens maatregelen kan nemen tegen langstudeerders. Ik weet ook niet precies hoe dat nu zit als je al een bachelor hebt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:27 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het is niet de moeilijkheidsgraad, geneeskunde is niet per definitie moeilijk. Het is vooral veel. Heel veel.En als je maar heel veel moet weten, dan wordt het vanzelf iets moeilijker, maar dat zit hem dus niet in de lastigheid van de stof of iets.
Er is vooral 1 ding aan die zijinstroom die je nog kan gaan tegenvallen indien je eindelijk wordt toegelaten: je moet al je tentamens halen in dat ene zijinstroomjaar (je krijgt 1 her mogelijkheid), anders mag je weer vertrekken. En dat gaat een hele kluif worden.
Denk er eens over na: is het echt zoveel voordeliger om +/- 1-2 jaar sneller klaar te zijn met zo'n zijinstroom als je je bedenkt dat dit veel meer risico op mislukking met zich meebrengt en je en je ook nog eens de mogelijkheid tot bijverdienen verliest? Tijdens de reguliere bachelor is een baan van 2 dagen in de week nog wel haalbaar, tijdens zijinstroom niet.
Of je nu 35 of 36 bent als je klaar bent, dat maakt dan ook geen moer meer uit
Zou het niet weten, geen andere studies gedaanquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 03:30 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Zeggen ze niet iets dergelijks bij elke studie, bij elke universiteit?
Communicatiewetenschappen e.d. daargelaten.
Colleges in het eerste jaar verdwijnen na de zomer. Colleges in de tweede verdwijnen na volgende zomer. Kwestie van nieuw curriculum enzo. Meer zelfstudie is onder andere het idee.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:38 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat bedoel je met indruk maken? Voor de verdere verloop van de studie? De selectie gaat voor zover ik weet alleen op basis van de resultaten van de toets, dus daarvoor moet ik het boek natuurlijk goed kennen. De exacte stof wordt later pas bekend.
Als eerstejaars beginnen gaat hem niet worden. Die selectie lijkt mij veel zwaarder en ik ben al 4 jaar kwijt aan mijn andere studie, dus zo'n verkorte route dmv een zij-instroom is dan handiger. Aantal colleges meepakken is geen slecht idee.
Het feit dat je geen recht op vrijstellingen hebt zou een alarmbel moeten doen rinkelen. Dit betekent namelijk ook dat je geen goede basis hebt om zo'n zijinstroom van 1 jaar opeens wel succesvol te doorlopen. Neem niet klakkeloos aan dat het feit dat er een 1-jarig programma bestaat een garantie is dat je zonder basis zomaar in 1-jaar de stof uit bachelor geneeskunde kunt doen, dat is jezelf voor de gek houden. Er is Nederland 1 lijn getrokken voor de hoeveelheid kennis die een arts sowieso moet weten, er is dus geen sprake van een "alleen de highlights"-versie bij een zijinstroom: het is een vol programma waarbij 2e en 3e jaarsvakken tegelijk worden gevolgd. Als je de basis van het 1e jaar mist, dan ga je zeker tegen een muur aanlopen. Dat haal je niet met 1 boek in.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Goed punt, maar wat betreft vrijstellingen regelen denk ik dat je met een bachelor psychologie voor niet zoveel vakken vrijstelling kunt krijgen (behalve dan academische vaardigheden en dergelijke), dus dan verwacht ik wel de volle 3 jaar bezig te zijn. Dat maakt het een enorm lange weg, iets wat daarbij nog minder aantrekkelijk wordt als je bedenkt dat het kabinet wel eens maatregelen kan nemen tegen langstudeerders. Ik weet ook niet precies hoe dat nu zit als je al een bachelor hebt.
Bij mijn vorige studie op het hbo hebben ze gezegd dat de helft uitvalt en diegene aan het woord begon daar heel serieus over.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 03:30 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Zeggen ze niet iets dergelijks bij elke studie, bij elke universiteit?
Communicatiewetenschappen e.d. daargelaten.
Bedankt voor je input iig.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 14:35 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het feit dat je geen recht op vrijstellingen hebt zou een alarmbel moeten doen rinkelen. Dit betekent namelijk ook dat je geen goede basis hebt om zo'n zijinstroom van 1 jaar opeens wel succesvol te doorlopen. Neem niet klakkeloos aan dat het feit dat er een 1-jarig programma bestaat een garantie is dat je zonder basis zomaar in 1-jaar de stof uit bachelor geneeskunde kunt doen, dat is jezelf voor de gek houden. Er is Nederland 1 lijn getrokken voor de hoeveelheid kennis die een arts sowieso moet weten, er is dus geen sprake van een "alleen de highlights"-versie bij een zijinstroom: het is een vol programma waarbij 2e en 3e jaarsvakken tegelijk worden gevolgd. Als je de basis van het 1e jaar mist, dan ga je zeker tegen een muur aanlopen. Dat haal je niet met 1 boek in.
Ik zeg overigens niet dat het onmogelijk is, ik denk alleen dat je niet je toekomst moet laten afhangen van wel of niet zijinstroom omdat het zo lekker kort is, maar met weinig succesgarantie. Proof me wrong natuurlijk
edit: de langstudeerboete is niet aan de orde, als jij gewoon je bachelor in 4 jaar haalt heb je geen enkele boete. En ook verhoogd collegegeld heb je niet: er is sprake van je 1e medische studie.
Misschien dat ik de zij-instroom inderdaad onderschat heb en dat het meer geschikt is voor studenten met al een beta bachelor, iets in die richting. Decentrale selectie is wel een optie, maar dan wordt het dus wel nog 3 jaar aan de bak voor een bachelor. Al heb ik dat misschien ook nodig om de kennis echt goed eigen te maken. Bedankt voor alle reacties, had die harde realiteit even nodig!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 15:31 schreef DefinitionX het volgende:
Ik ken trouwens iemand die een bachelor psychologie achter de rug heeft (of aan het afronden was) en toen ik hem ontmoeten was hij 1e jaars geneeskundestudent. Ik geloof dat hij vrij goede cijfers haalde waardoor hij in aanmerking kwam voor het honorsklas o.i.d..
Hij kwam binnen via de decentrale selectie, dus niet de zij-instroom.
Ik was 30,5 jaar. Ik zou leeftijd geen rol laten spelen in je levensbeslissingen, daar beperkt jezelf echt te onnodig mee.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 14:59 schreef Njosnavelin het volgende:
Pfoe, dat zijprogramma klinkt niet zo fijn. Sowieso zou ik persoonlijk niet aan zo'n lange studie beginnen als je al over de twintig bent, maar dat is mijn persoonlijke visie.
Succes iig!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |