Dit vind ik een slecht leerplan. Zelfs als je de theorieën leest, heb je er nog niks aan. De doorslag op het vwo is namelijk het rap kunnen toepassen van de formules. Als je meteen naar examenbundels gaat krijg je een heel slecht beeld van wat nu echt de bedoeling is, bovendien is de verleiding er om de antwoorden in te kijken bij examens onder het mom van 'om te kijken hoe het wél moet'.quote:Op woensdag 30 juli 2014 21:53 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Nou ben ik van plan om de theorie eerst grondig door te nemen (Syst Natuurkunde) en dan direct examenvragen te maken. Als het direct goed gaat; mooi, maar als bepaalde stukken was lastiger zijn, spring ik naar de oefenopgaven in het boek Systematische Natuurkunde zelf.
Als ik me niet vergis heb jij twee jaar lang een hbo bèta bachelor gedaan, TS heeft 0,0 natuurkundige achtergrond.quote:Op donderdag 31 juli 2014 15:47 schreef m.w. het volgende:
Ik heb zelf afgelopen week toetsen gemaakt van het boswell beta en het CCVX, voor VWO natuurkunde. Dat is mij prima afgegaan eigenlijk. Ik weet dat ik die van het BB al heb gehaald. Ik heb vooral heel grondig de theorie doorgenomen uit de samengevat bundel en heb vervolgens de examenbundel bijna volledig doorgewerkt. Ik heb dus geen echte lesboeken gebruikt maar enkel examengerichte bundels.
Als je VWO wiskunde B beheerst en een beetje snel van begrip bent dan kun je het halen op deze manier, echter niet met een hele ruime marge.
Het deels doorwerken van een natuurkunde lesmethode is geen verkeerd idee, je kunt eventueel de makkelijke delen overslaan en gelijk naar de tweede helft van elk hoofdstuk gaan.
Daar heb je normaal gesproken dus een leraar voor. Zelfstudie met als doel verrijking is wel te doen, maar voorbereiden op een tentamen/examen speelt begeleiding een grote rol in. Vandaar dat het raadzaam is eerstgenoemde als focal point te nemen en toetsing als bijrol te beschouwen. Uiteindelijk kan je natuurlijk examens oefenen en mits je het goed hebt doorgenomen komt dat gegarandeerd goed.quote:Op donderdag 31 juli 2014 21:46 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Daar was ik toch wel redelijk lang mee bezig; theorie doornemen, opgaven maken, nakijken. Als ik daarop terug kijk zou het wel efficiënter kunnen, maar alleen als iemand heel specifiek zou aangeven wat wel terugkomt op het examen/tentamen en wat niet. (Overigens krijg je natuurlijk wel een bepaald gevoel/inzicht als je extra opgaven maakt die niet direct terug te vinden zijn op het examen).
Ik ben alle kennis van die studie (civiele techniek) en een deel van de havo kwijtgeraakt (retrograde amnesie) en moest het stellen zonder bijzondere basiskennis. Ik wist bijvoorbeeld niks meer van vwo mechanica en dat terwijl ik er op het hbo heel diep op in gingquote:Op donderdag 31 juli 2014 15:56 schreef DonnieDarkno het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis heb jij twee jaar lang een hbo bèta bachelor gedaan, TS heeft 0,0 natuurkundige achtergrond.
De studielast is 480 uur, maar dat is nogal overdreven. Ik denk dat je met 250-350 uur goed uit de voeten kunt.
Dat kan, al vond ik de meeste dingen van vwo Natuurkunde vrij intuïtief. Ik vraag me ook af of het opweegt tegen de tijd die je daarin steekt, vooral als je al Samengevat zegt te hebben.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 00:29 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Ik heb nog een andere vraag: raden jullie mij aan om samenvattingen te maker voor iedere hoofdstuk/paragraaf of is dit overkill? Ik ben wel van plan om de theorie goed door te nemen en eventueel aan te vullen met materiaal dat te vinden is op Youtube. Verder heb ik het boek Natuurkunde Samengevat en ook in Systematische Natuurkunde worden de belangrijkste dingen opgesomd. Dus samenvattingen maken? of gewoon theorie goed doornemen en focussen op opgaven?
Ik had tijdens m'n Centraal examen beiden, maar ik geloof dat ruitjespapier (1 bij 1) meestal wordt uitgedeeld.quote:en, ojah, voor natuurkunde is blokjes papier gebruikelijk toch?
Waarom had je beide gemaakt? Vanwege betere kansen?quote:Op donderdag 31 juli 2014 15:47 schreef m.w. het volgende:
Ik heb zelf afgelopen week toetsen gemaakt van het boswell beta en het CCVX, voor VWO natuurkunde.
Beiden worden geaccepteerd bij de opleiding die ik wil doen. Omdat ik het certificaat voor 15 augustus nodig had wou ik het niet af laten hangen van 1 toets, anders moest ik een jaar wachten. Ik heb nu gehoord dat ik ze allebei heb gehaaldquote:Op woensdag 6 augustus 2014 20:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom had je beide gemaakt? Vanwege betere kansen?
Sysnat boeken probeer ik nu te krijgen als voorbereiding, maar de nieuwste (8e) versie is nog niet compleet te verkrijgen. Welke heb jij gebruikt?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 08:47 schreef m.w. het volgende:
[..]
Beiden worden geaccepteerd bij de opleiding die ik wil doen. Omdat ik het certificaat voor 15 augustus nodig had wou ik het niet af laten hangen van 1 toets, anders moest ik een jaar wachten. Ik heb nu gehoord dat ik ze allebei heb gehaald![]()
Overigens accepteren niet alle opleidingen het Boswell certificaat. Daar moet je altijd naar kijken.
Bedankt. Ik denk dat dat voor mij niet genoeg is. Ik blijf dan nog even zeken naar SysNat, evt de oude versies, maar dat zijn allemaal losse boeken (beetje onhandig).quote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:42 schreef m.w. het volgende:
Eigenlijk alleen samengevat en de examenbundel. Plus nog een hoop oude vwo examens. Als je er op een gegeven moment een stuk of 20 gemaakt hebt en dat gaat in de goede richting dan ben je er wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |