abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142899985
Beste Fokkers,

Ik wil 'binnenkort' een vwo natuurkunde testimonium halen op vwo niveau. Vroeger heb ik een EM profiel gehad en dus nooit natuurkunde gehad.

Mijn vraag is dan ook in het kort: hoe kan ik me zo efficiënt mogelijk voorbereiden voor dit examen/voortentamen?

Ik beschik over de boeken:
Systematische Natuurkunde (4 kernboeken, 3 werkboeken)
Examenbundel
Samenvatting
Binas

Nou ben ik van plan om de theorie eerst grondig door te nemen (Syst Natuurkunde) en dan direct examenvragen te maken. Als het direct goed gaat; mooi, maar als bepaalde stukken was lastiger zijn, spring ik naar de oefenopgaven in het boek Systematische Natuurkunde zelf.

Ik denk dat deze manier het effectiefste en snelste zal zijn. Hebben mensen ervaring met deze strategie?

Verder heb ik een site ontdekt waar natuurkunde wordt uitgelegd:
natuurkundeuitgelegd.nl een jaarabonnement kost ¤ 40 en dan kun je alle uitleg video's bekijken.
Hebben mensen ervaring met deze website? Kennen jullie nog andere handige websites?

Overigens, ter informatie, beschik ik al wel over een vwo wiskunde b testimonium, maar ik had begrepen dat het stukje wiskunde bij natuurkunde op de middelbare school niet zoveel voorstelt.

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Bericht 0% gewijzigd door BenjaminAlgebra op 30-07-2014 22:01:21 ]
pi_142900318
Binas leren gebruiken en veel oefenexamens maken, dan kan je het zo halen als je al wiskunde B hebt gehaald. Misschien nog de theorie doorlezen, maar dat stelt niet zo veel voor.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_142900445
Wat is binnenkort? Drie jaar natuurkunde is niet in een paar weken te doen, trek er drie à vijf maanden voor uit en je zal waarschijnlijk een hoog cijfer scoren.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 21:53 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Nou ben ik van plan om de theorie eerst grondig door te nemen (Syst Natuurkunde) en dan direct examenvragen te maken. Als het direct goed gaat; mooi, maar als bepaalde stukken was lastiger zijn, spring ik naar de oefenopgaven in het boek Systematische Natuurkunde zelf.
Dit vind ik een slecht leerplan. Zelfs als je de theorieën leest, heb je er nog niks aan. De doorslag op het vwo is namelijk het rap kunnen toepassen van de formules. Als je meteen naar examenbundels gaat krijg je een heel slecht beeld van wat nu echt de bedoeling is, bovendien is de verleiding er om de antwoorden in te kijken bij examens onder het mom van 'om te kijken hoe het wél moet'.

Mijn advies: Ga structureel te werk door jezelf 'huiswerk' op te geven en daadwerkelijk de opgaven te maken. Wanneer je je boeken hebt doorgewerkt pas naar examens kijken.
pi_142902914
Ik zou toch gewoon de boeken helemaal doorwerken. Dus theorie en daarna opgaven boek. Pas nadat je het boek hebt doorgenomen examens maken.
Op youtube en andere sites staan ook best veel handige video's die je kunnen helpen bij het begrijpen van de theorie, want natuurkunde is zeker niet alleen formules toepassen, je moet het echt snappen.
Wanneer je begint met het maken van de examens, zou ik er trouwens echt heel veel maken, dan ben je ervan verzekerd dat je niet verrast wordt op het examen zelf.
pi_142923798
Ik heb zelf afgelopen week toetsen gemaakt van het boswell beta en het CCVX, voor VWO natuurkunde. Dat is mij prima afgegaan eigenlijk. Ik weet dat ik die van het BB al heb gehaald. Ik heb vooral heel grondig de theorie doorgenomen uit de samengevat bundel en heb vervolgens de examenbundel bijna volledig doorgewerkt. Ik heb dus geen echte lesboeken gebruikt maar enkel examengerichte bundels.

Als je VWO wiskunde B beheerst en een beetje snel van begrip bent dan kun je het halen op deze manier, echter niet met een hele ruime marge.

Het deels doorwerken van een natuurkunde lesmethode is geen verkeerd idee, je kunt eventueel de makkelijke delen overslaan en gelijk naar de tweede helft van elk hoofdstuk gaan.
pi_142924143
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 15:47 schreef m.w. het volgende:
Ik heb zelf afgelopen week toetsen gemaakt van het boswell beta en het CCVX, voor VWO natuurkunde. Dat is mij prima afgegaan eigenlijk. Ik weet dat ik die van het BB al heb gehaald. Ik heb vooral heel grondig de theorie doorgenomen uit de samengevat bundel en heb vervolgens de examenbundel bijna volledig doorgewerkt. Ik heb dus geen echte lesboeken gebruikt maar enkel examengerichte bundels.

Als je VWO wiskunde B beheerst en een beetje snel van begrip bent dan kun je het halen op deze manier, echter niet met een hele ruime marge.

Het deels doorwerken van een natuurkunde lesmethode is geen verkeerd idee, je kunt eventueel de makkelijke delen overslaan en gelijk naar de tweede helft van elk hoofdstuk gaan.
Als ik me niet vergis heb jij twee jaar lang een hbo bèta bachelor gedaan, TS heeft 0,0 natuurkundige achtergrond.

De studielast is 480 uur, maar dat is nogal overdreven. Ik denk dat je met 250-350 uur goed uit de voeten kunt.
pi_142935650
Bedankt voor de reacties. Het is goed om verschillende geluiden te horen.

Met binnenkort bedoel ik: nou ja, laat ik het zo zeggen: ik wil het zo snel mogelijk behalen. De eerstvolgende keer dat zo'n voortentamen wordt aangeboden is eind november al. Ik heb zo'n testimonium niet nodig voor een toelating o.i.d. Het is puur uit interesse en het lijkt me wel handig voor een minor of als ik na de bachelor toch wil switchen.

Om terug te komen op de strategie die ik hierboven heb beschreven:
Ik heb zelf altijd op de traditionele wijze geleerd; stof doornemen, (bijna alle) opgaven maken en uiteindelijk oefenexamens maken. Deze wijze heeft altijd garant gestaan voor succes/mooie cijfers. Alleen... het is wel tijdrovend. Voor mijn vwo wiskunde b heb ik de vier boeken van getal en ruimte doorgenomen.
Daar was ik toch wel redelijk lang mee bezig; theorie doornemen, opgaven maken, nakijken. Als ik daarop terug kijk zou het wel efficiënter kunnen, maar alleen als iemand heel specifiek zou aangeven wat wel terugkomt op het examen/tentamen en wat niet. (Overigens krijg je natuurlijk wel een bepaald gevoel/inzicht als je extra opgaven maakt die niet direct terug te vinden zijn op het examen).

Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de meningen, ervaringen en studiestrategieën van anderen, omdat ik zelf altijd op de traditionele wijze aan de slag ben gegaan!
pi_142936589
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 21:46 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Daar was ik toch wel redelijk lang mee bezig; theorie doornemen, opgaven maken, nakijken. Als ik daarop terug kijk zou het wel efficiënter kunnen, maar alleen als iemand heel specifiek zou aangeven wat wel terugkomt op het examen/tentamen en wat niet. (Overigens krijg je natuurlijk wel een bepaald gevoel/inzicht als je extra opgaven maakt die niet direct terug te vinden zijn op het examen).
Daar heb je normaal gesproken dus een leraar voor. Zelfstudie met als doel verrijking is wel te doen, maar voorbereiden op een tentamen/examen speelt begeleiding een grote rol in. Vandaar dat het raadzaam is eerstgenoemde als focal point te nemen en toetsing als bijrol te beschouwen. Uiteindelijk kan je natuurlijk examens oefenen en mits je het goed hebt doorgenomen komt dat gegarandeerd goed.
pi_142939700
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 15:56 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis heb jij twee jaar lang een hbo bèta bachelor gedaan, TS heeft 0,0 natuurkundige achtergrond.

De studielast is 480 uur, maar dat is nogal overdreven. Ik denk dat je met 250-350 uur goed uit de voeten kunt.
Ik ben alle kennis van die studie (civiele techniek) en een deel van de havo kwijtgeraakt (retrograde amnesie) en moest het stellen zonder bijzondere basiskennis. Ik wist bijvoorbeeld niks meer van vwo mechanica en dat terwijl ik er op het hbo heel diep op in ging ;)

Ik vind het trouwens bijzonder dat TS dit doet voor de kennis, en niet het papiertje. Dat juich ik alleen maar toe. Oefententamens voor het CCVN zijn moeilijk te vinden, er staan er maar twee op de website en dan zonder uitwerkingen. Ik heb mensen rond de tentamens met bergen oefenexamens gezien en volgens mij zijn er cursussen waar docenten oude examens met eigen uitwerkingen in het bezit hebben.. De opgaven mag je gewoon meenemen als je de examenzaal verlaat.
pi_142942213
Bedankt voor je compliment M.W. Ik weet nog dat ik het voortentamen wiskunde B ook mocht meenemen, maar van wiskunde staan ze ook op de website. (Even tussendoor: ik vind CCVX wel veel fijner en transparanter dan Boswell Beta).

Trouwens zijn er nog mensen die CCVN en/of Boswell Beta voortentamens/examens hebben betreft het vak Natuurkunde (VWO) anders dan op de websites?
Op ccvx.nl staan twee voorbeeldtentamens zonder uitwerkingen en op boswell-beta.nl is er eentje te vinden.

Ik heb nog een andere vraag: raden jullie mij aan om samenvattingen te maker voor iedere hoofdstuk/paragraaf of is dit overkill? Ik ben wel van plan om de theorie goed door te nemen en eventueel aan te vullen met materiaal dat te vinden is op Youtube. Verder heb ik het boek Natuurkunde Samengevat en ook in Systematische Natuurkunde worden de belangrijkste dingen opgesomd. Dus samenvattingen maken? of gewoon theorie goed doornemen en focussen op opgaven?

en, ojah, voor natuurkunde is blokjes papier gebruikelijk toch?
pi_142945697
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 00:29 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Ik heb nog een andere vraag: raden jullie mij aan om samenvattingen te maker voor iedere hoofdstuk/paragraaf of is dit overkill? Ik ben wel van plan om de theorie goed door te nemen en eventueel aan te vullen met materiaal dat te vinden is op Youtube. Verder heb ik het boek Natuurkunde Samengevat en ook in Systematische Natuurkunde worden de belangrijkste dingen opgesomd. Dus samenvattingen maken? of gewoon theorie goed doornemen en focussen op opgaven?
Dat kan, al vond ik de meeste dingen van vwo Natuurkunde vrij intuïtief. Ik vraag me ook af of het opweegt tegen de tijd die je daarin steekt, vooral als je al Samengevat zegt te hebben.

quote:
en, ojah, voor natuurkunde is blokjes papier gebruikelijk toch?
Ik had tijdens m'n Centraal examen beiden, maar ik geloof dat ruitjespapier (1 bij 1) meestal wordt uitgedeeld.
pi_142954375
Vragen die ik tegenkwam bij het tentamen van mezelf en tentamens van anderen, uit de examenbundel 2014:

Hoofdstuk 1: opgave 3 en 4
Hoofdstuk 3: opgave 4
Hoofdstuk 4: opgave 1
Hoofdstuk 8: opgave 1
Hoofstuk 14: opgave 4
2009-1: Opgave 2
2009-2: Opgave 6
2010-1: Opgave 1 en 2

Foto's van het tentamen van 30 juli 2014, excuses voor de matige kwaliteit: https://drive.google.com/(...)QQlhFcUk&usp=sharing
pi_142956917
Hé geweldig! Bedankt voor de moeite!

Met het rijtje bedoel je wel soortgelijke examenvragen neem ik aan? (Niet exact dezelfde vraag toch).
pi_142959037
De gegeven waarden zijn soms wat anders, maar ja verder komen die vragen overeen met de vragen die je op je examen ziet. Ze houden al tientallen jaren examens en het komt wel eens voor dat ze een vraag van een oud vwo examen hergebruiken.
pi_142959731
Ja, oké. Thanks voor de info!
pi_143103531
Zijn er nog mensen die CCVN en/of Boswell Beta voortentamens/examens hebben betreft het vak Natuurkunde (VWO) anders dan op de websites?
pi_143138884
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 15:47 schreef m.w. het volgende:
Ik heb zelf afgelopen week toetsen gemaakt van het boswell beta en het CCVX, voor VWO natuurkunde.
Waarom had je beide gemaakt? Vanwege betere kansen?
pi_143155172
quote:
7s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:58 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waarom had je beide gemaakt? Vanwege betere kansen?
Beiden worden geaccepteerd bij de opleiding die ik wil doen. Omdat ik het certificaat voor 15 augustus nodig had wou ik het niet af laten hangen van 1 toets, anders moest ik een jaar wachten. Ik heb nu gehoord dat ik ze allebei heb gehaald *O*

Overigens accepteren niet alle opleidingen het Boswell certificaat. Daar moet je altijd naar kijken.
pi_143155819
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 08:47 schreef m.w. het volgende:

[..]

Beiden worden geaccepteerd bij de opleiding die ik wil doen. Omdat ik het certificaat voor 15 augustus nodig had wou ik het niet af laten hangen van 1 toets, anders moest ik een jaar wachten. Ik heb nu gehoord dat ik ze allebei heb gehaald *O*

Overigens accepteren niet alle opleidingen het Boswell certificaat. Daar moet je altijd naar kijken.
Sysnat boeken probeer ik nu te krijgen als voorbereiding, maar de nieuwste (8e) versie is nog niet compleet te verkrijgen. Welke heb jij gebruikt?
pi_143156034
Eigenlijk alleen samengevat en de examenbundel. Plus nog een hoop oude vwo examens. Als je er op een gegeven moment een stuk of 20 gemaakt hebt en dat gaat in de goede richting dan ben je er wel.
pi_143156239
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:42 schreef m.w. het volgende:
Eigenlijk alleen samengevat en de examenbundel. Plus nog een hoop oude vwo examens. Als je er op een gegeven moment een stuk of 20 gemaakt hebt en dat gaat in de goede richting dan ben je er wel.
Bedankt. Ik denk dat dat voor mij niet genoeg is. Ik blijf dan nog even zeken naar SysNat, evt de oude versies, maar dat zijn allemaal losse boeken (beetje onhandig).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')