quote:
Op woensdag 30 juli 2014 22:19 schreef isax het volgende:[..]
nick en simon vond ik het lekkerst. doe maar moest ik bijna om janken omdat ik het echt niet goed weg kreeg en ik ben nog wel naar doe maar geweest

Oké, geen Scotch Ale dus maar wel een relatief zachte IPA. Brewdog Punk IPA is een leuke om te drinken dan, tevens de Vuur en Vlam van De Molen. IPA's zijn bieren met een sterke hopsmaak, en tegenwoordig vinden veel brouwers het leuk om dat een beetje te overdrijven. Ik vind kneiterhoppige IPA's heerlijk, maar kan voor sommige mensen nogal een bittere klap in het gezicht zijn. De Black IPA oftewel BIPA van Emelisse is ook heerlijk, maar gebruikt een gebrande mout waardoor het bier zwart is en wat anders smaakt.
Stukje trivia: IPA staat voor India Pale Ale, een biersoort die ontstaan is toen de Britten op hun verre scheepsreizen naar je raad het al waarheen, er achter kwamen dat het bier bedorf. Door er veel hop in te doen bleef het bier langer goed. Hopsmaak neemt af na een tijd, dus na een maanden onderweg zijn smaakte het bier redelijk normaal. Maar tegenwoordig vinden we het lekker om de boel zo vers mogelijk te drinken, en zoveel mogelijk hop te proeven.