Ja, maar dat is geen zekerheid dat het goed zit. Toen het zo aangelegd werd, was de hoofdwateraansluiting waarschijnlijk nog niet van kunststof en functioneerde het naar behoren (jaren 30 woning)quote:Uiteraard laten zitten... zo zit het altijd al.
je waterleiding komt niet onder spanning te staan. Die heeft er geen cnetje last van. Wat wel riskant is dat je energienet niet geaard is. Dat is wel gevaarlijk.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:48 schreef FlatBread het volgende:
[..]
Ja, maar dat is geen zekerheid dat het goed zit. Toen het zo aangelegd werd, was de hoofdwateraansluiting waarschijnlijk nog niet van kunststof en functioneerde het naar behoren (jaren 30 woning)
Ik heb er uiteraard geen zin in dat mijn waterleiding onder spanning komen te staan als er ergens iets mis gaat!
Dus a.u.b. onderbouwen als je denkt dat laten zitten het veiligst is, dat het tot nu goed is gegaan is geen goede reden om het te laten zitten als het niet veilig is.
Dit is mijn onderbouwing van eerder.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:50 schreef hottentot het volgende:
Aardpen slaan, en de benodigde aardingen naar het nieuwe centraal aardpunt brengen. Laat dit de monteur die de pen slaat verzorgen. Test daarna je aardlek opnieuw want hij kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn.
Tot die tijd lekker de leiding laten zitten zoals hij nu zit.
Ach meest veilig is discutabel, maar niet zeker te stellen zonder meetgegevens, misschien is het wel veiliger als TS hem afknipt en gewoon los in de grond steekt, maar misschien is de grond wel kurkdroog en is dat juist onveiliger.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:52 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Dit is mijn onderbouwing van eerder.
Je zei al dat je een pen laat slaan binnenkort. Tot dat moment dus de huidige situatie handhaven, dat is het meest veilig (minst onveilig zoals jij zegt).
Het is even de vraag hoe de situatie werkelijk is. Zo te zien is de meterkast gerenoveerd en is er misschien wel een aardepen geslagen. Dat de waterleiding dan aan aarde(pen) zit, is voorschrift.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:37 schreef FlatBread het volgende:
Ik zal zo snel mogelijk een goede aardepen laten installeren.
Test van ALS heeft natuurlijk niets met aarde/aardpen te maken.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:50 schreef hottentot het volgende:
Aardpen slaan, en de benodigde aardingen naar het nieuwe centraal aardpunt brengen. Laat dit de monteur die de pen slaat verzorgen. Test daarna je aardlek opnieuw want hij kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn.
Gerenoveerd? Zowel de automaten als de omhuizing zijn minimaal jaren '70 en toen was het nog heel normaal om de waterleiding te gebruiken.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is even de vraag hoe de situatie werkelijk is. Zo te zien is de meterkast gerenoveerd en is er misschien wel een aardepen geslagen. Dat de waterleiding dan aan aarde(pen) zit, is voorschrift.
Het is nl. opvallend dat de aansluiting ná de meter zit; vroeger zat de aarde voor de meter op de waterleiding (toen die als arade mocht worden gebruikt)
euh? Niets is een groot woord.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Test van ALS heeft natuurlijk niets met aarde/aardpen te maken.
Half jarenn 80 werden die nog geplaatst (in mijn eerste huis) en toen zat er al (in ..... ) een aardepen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 17:02 schreef hottentot het volgende:
Gerenoveerd? Zowel de automaten als de omhuizing zijn minimaal jaren '70 en toen was het nog heel normaal om de waterleiding te gebruiken.
Maar wat aan die kast zier er dan gerenoveerd uit? Er is ooit een keer een groep bijgeplaatst, maar meer haal ik niet uit de foto's (nou ja behalve dan de vreselijke overlengte in de bedrading)quote:Op woensdag 30 juli 2014 17:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Half jarenn 80 werden die nog geplaatst (in mijn eerste huis) en toen zat er al (in ..... ) een aardepen.
De hele kast. Je denkt toch niet dan dit in de jaren '30 zo werd geplaatst?quote:Op woensdag 30 juli 2014 17:08 schreef hottentot het volgende:
Maar wat aan die kast zier er dan gerenoveerd uit?
Ah, je bedoelt in zijn geheel vervangen. Spraakverwarring.quote:Op woensdag 30 juli 2014 17:10 schreef blomke het volgende:
[..]
De hele kast. Je denkt toch niet dan dit in de jaren '30 zo werd geplaatst?
Dat is ook een punt: waar is de aarderail van de kast op aangesloten? Toch eevn onderzoeken hoe en wat qua loop van aardedraden en (hoofd)vereffeningsrailquote:Op woensdag 30 juli 2014 17:33 schreef naaa het volgende:
Maar ik zie bij TS geen aarddraad bij de meter omhoogkomen, kan echter zijn dat deze aan de zij-
of onderkant van de hoofdzekeringenkast nog aangesloten zit.
Vreemde situatie. Logisch gezien had dit dus aangepast moeten worden toen de hoofdwaterleidingquote:Op woensdag 30 juli 2014 18:20 schreef FlatBread het volgende:
Alle aardedraden zitten aan dezelfde "aardrail" bovenin de kast. Hier zit ook de draad van/naar de waterleiding aan. Ik zie geen andere aarde draad. De hoofdaansluiting bestaat uit twee draden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |