abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142878612
Hallo,

Nu had ik dus per ongeluk kipsate stokjes in de magnetron gedaan, met jawel metalen stokjes. Ik liep weg, hoorde geknetter en realiseerde mij ineens: shit.. het waren natuurlijk metalen stokjes.

Nu zit er en links en rechts van de magnetron flinke brandplekken. Het metalen stokje raakte tegelijkertijd de linker en rechter kant aan, dus dat heeft lekker de stroom geleidt.. Maar er zit ook best een deuk in de metalen wand.

Mijn vraag nu. Is dit schadelijk, is de kooi van Faraday nu lek of? Het is niet zo dat het een open gat is, maar wel een flinke deuk, brandplek, zwakkere plek. Er zit namelijk ook een ventilatie roostertje met gaten in die metalen wand, dus is het natuurlijk al open, maar vroeg mij af of dit anders was.

Thx!
pi_142878806
Pics.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_142879362
http://imgur.com/oXYS7Cb

http://imgur.com/NjNmf1f

http://imgur.com/QztlNDb

Crappy foto's..maar hoop dat t iets duidelijker beeld geeft.
  FOK!mycroftheld woensdag 30 juli 2014 @ 12:38:53 #4
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_142879446
Valt wel mee denk ik. Sowieso zit er nog een extra behuizing om de binnenste constructie heen dus de straling zal niet zomaar naar buiten kunnen lekken.
pi_142881434
Ik zou het zo gewoon proberen, zodra je merkt dat er tentakels aan je eten en/of kinderen groeien, dan je magnetron vervangen en nieuw eten en kinderen zoeken.
pi_142882112
Als ie kaduuk is heb ik nog wel een mooie Sharp combi-magnetron in de aanbieding. Weinig gebruikt :)
pi_142892010
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:36 schreef pablo11392 het volgende:
http://imgur.com/oXYS7Cb

http://imgur.com/NjNmf1f

http://imgur.com/QztlNDb

Crappy foto's..maar hoop dat t iets duidelijker beeld geeft.
Als ik dat zo zie heb je niks om je zorgen om te maken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 30 juli 2014 @ 19:21:14 #8
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_142892944
kan ie wel tegen, deed vroeger ook wel eens
pi_142893041
Haha oke thx guys. Wist niet dat er ook een 2de behuizing omheen zat :)

Dan houd ik m gewoon lekker in gebruik
pi_142898371
Hoe is de toestand van de satestokjes?
pi_142912689
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:39 schreef Arnold_Braunschweiger het volgende:
Ik zou het zo gewoon proberen, zodra je merkt dat er tentakels aan je eten en/of kinderen groeien, dan je magnetron vervangen en nieuw eten en kinderen zoeken.
:D
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_143007219
Magnetronstraling klinkt heel eng, maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Het is een onschuldige vorm van straling, net zoals infrarood straling, radiogolven, en zichtbaar licht.

Je hoeft niet bang te zijn dat er iets lekt. Als je magnetron het nog doet, dan kun je hem gewoon gebruiken.
pi_143007347
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 01:54 schreef JddMan het volgende:
Magnetronstraling klinkt heel eng, maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Het is een onschuldige vorm van straling, net zoals infrarood straling, radiogolven, en zichtbaar licht.
Het is geen ioniserende straling inderdaad. Maar is nog steeds wel gevaarlijk doordat thermische verwondingen kan krijgen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_burn
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:46:57 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_143134752
Zolang de vorm van de magnetron intact is en geen vonken ontstaan is er niets aan de hand. De afmetingen zijn van belang, want daar moet een (of meer) staande gol(f)(ven) in passen. Zodra de afmetingen afwijken van (een veelvoud van) de staande golf wordt er energie toegevoerd aan het metaal waardoor het gaat vonken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_143261042
quote:
7s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:46 schreef ACT-F het volgende:
Zolang de vorm van de magnetron intact is en geen vonken ontstaan is er niets aan de hand. De afmetingen zijn van belang, want daar moet een (of meer) staande gol(f)(ven) in passen. Zodra de afmetingen afwijken van (een veelvoud van) de staande golf wordt er energie toegevoerd aan het metaal waardoor het gaat vonken.
Huh? Staande golven in een magnetron zijn nergens voor nodig. Ze zijn zelfs ongewenst, omdat je met die knopen en buiken verschillen krijgt in intensiteit. Maar waarschijnlijk zijn ze ook moeilijk te voorkomen door het ontwerp(*), want ze zetten er niet voor niets een draaiplateau in. De metalen binnenkant blijft de golven weerkaatsen, ongeacht de afstand tot de stralingsbron. En vonken ontstaan alleen bij metalen voorwerpen die contact maken met elkaar, met het rooster (indien aanwezig) of de wand, of als die voorwerpen dun zijn (en dus ongeschikt). Zoals die saté-pennen.

(*) Het kan wel, met een andere vorm (niet rechthoekig). Dan krijg je geen staande golven. Een andere mogelijkheid is een roterende antenne of golfgeleider, dan is een draaiplateau ook niet nodig, omdat de knopen en buiken steeds op andere plekken ontstaan.
-- <br />Pinpoint
  zondag 10 augustus 2014 @ 16:46:39 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_143266620
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 14:34 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Huh? Staande golven in een magnetron zijn nergens voor nodig. Ze zijn zelfs ongewenst, omdat je met die knopen en buiken verschillen krijgt in intensiteit. Maar waarschijnlijk zijn ze ook moeilijk te voorkomen door het ontwerp(*), want ze zetten er niet voor niets een draaiplateau in. De metalen binnenkant blijft de golven weerkaatsen, ongeacht de afstand tot de stralingsbron. En vonken ontstaan alleen bij metalen voorwerpen die contact maken met elkaar, met het rooster (indien aanwezig) of de wand, of als die voorwerpen dun zijn (en dus ongeschikt). Zoals die saté-pennen.

(*) Het kan wel, met een andere vorm (niet rechthoekig). Dan krijg je geen staande golven. Een andere mogelijkheid is een roterende antenne of golfgeleider, dan is een draaiplateau ook niet nodig, omdat de knopen en buiken steeds op andere plekken ontstaan.
Het zijn echt staande golven hoor. Haal je draaiplateau er eens uit en verwarm een groot plat bord met een laagje hagelslag. Je zult zien dat slechts bepaalde delen verwarmd worden. In mijn magnetron ging een losgetrilde schroef aan de zijwand vonken omdat die er te veel uitstak, dus te ver van de knoop af kwam te liggen. Even opnieuw vastschroeven en het probleem was verholpen. Zoals je op het plaatje eronder ziet is er aan de zijwanden geen energie omdat de knopen er zitten:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_143268818
quote:
7s.gif Op zondag 10 augustus 2014 16:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het zijn echt staande golven hoor. Haal je draaiplateau er eens uit en verwarm een groot plat bord met een laagje hagelslag. Je zult zien dat slechts bepaalde delen verwarmd worden. In mijn magnetron ging een losgetrilde schroef aan de zijwand vonken omdat die er te veel uitstak, dus te ver van de knoop af kwam te liggen. Even opnieuw vastschroeven en het probleem was verholpen. Zoals je op het plaatje eronder ziet is er aan de zijwanden geen energie omdat de knopen er zitten:

[ afbeelding ]
Er zijn wel staande golven(*), maar dat hoeft niet per se. Het is een gevolg van de doosvorm, die is efficiënt te produceren, en te plaatsen. Ik heb twee keer een magnetron gehad (combi) zonder draaiplateau. Wel met net zo'n vorm. Daar zit dan een roterende antenne (of golfgeleider) in. Bij zo'n constructie kunnen ze nooit zorgen dat er altijd alleen maar knopen bij de wand zijn. Nu heb ik eentje met draaiplateau, en dus vrijwel zeker met staande golven in een vast patroon. Maar zo erg is dat niet, want van mijn metalen rooster (dat er altijd in zit) zijn gegarandeerd bepaalde delen die altijd in de buiken zitten. En nooit wordt dat rooster op specifieke plekken warm. Er staat ook niet in de handleiding, dat zo'n rooster er alleen in mag zitten bij grill- of hetelucht-functie. Een goede metalen wand zal de golven terugkaatsen, ook als daar buiken zijn in de staande golf. Die situatie verschilt maar weinig van een oven waar helemaal geen staande golven zijn.

Het plaatje ziet er mooi uit, maar in werkelijkheid kunnen de afstanden natuurlijk nooit overal precies goed zijn Eigenlijk alleen maar op de plek recht tegenover het venster voor de golven. Voor en achterwant niet, onder en bovenkant ook niet. Misschien is een buik precies tegenover dat venster wel een tikje ongewenst, al zou ik niet weten waarom. Of toch: als daar vuil zit, en met name vet. Dat zou kunnen inbranden.

Jouw vonken bij die loszittende schroef hebben een oorzaak die niets met wel of geen staande golven te maken hebben: spanningsverschil in een slechte geleider. Die vonken had je ook gehad als er geen staande golven waren.

(*) Staande golven zijn niets anders dan lopende golven vat dezelfde golflengte, die elkaar tegenkomen. Kamers hebben vaak staande geluidsgolven, dan hoor je bepaalde lage tonen enorm dreunen. En in luidsprekerboxen moet je ze ook zien te voorkomen.

Nogmaals: staande golven in een magnetron zijn een bijkomend effect, en nog ongewenst ook. Het draaiplateau is daar een work-around voor.

Edit: Dat er aan de zijwanden geen energie is, klopt niet. Ten eerste al omdat energie die er niet is, ook niet teruggekaatst kan worden. Wat wel klopt, althans op dat plaatje, is dat de amplitude op het punt precies tegenover het microgolven-venster nul is. Maar dat is dan ook alleen op die plek zo. Voor de rest van die zijwand gaat het niet op, en voor de andere zijwand nog minder. Voor de onder- boven- voor- en achterkant al helemaal niet. En die wanden kunnen er allemaal heel goed tegen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pinpoint op 10-08-2014 17:49:25 ]
-- <br />Pinpoint
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')