quote:
Op zondag 10 augustus 2014 16:46 schreef ACT-F het volgende:[..]
Het zijn echt staande golven hoor. Haal je draaiplateau er eens uit en verwarm een groot plat bord met een laagje hagelslag. Je zult zien dat slechts bepaalde delen verwarmd worden. In mijn magnetron ging een losgetrilde schroef aan de zijwand vonken omdat die er te veel uitstak, dus te ver van de knoop af kwam te liggen. Even opnieuw vastschroeven en het probleem was verholpen. Zoals je op het plaatje eronder ziet is er aan de zijwanden geen energie omdat de knopen er zitten:
[
afbeelding ]
Er
zijn wel staande golven(*), maar dat
hoeft niet per se. Het is een gevolg van de doosvorm, die is efficiënt te produceren, en te plaatsen. Ik heb twee keer een magnetron gehad (combi) zonder draaiplateau. Wel met net zo'n vorm. Daar zit dan een roterende antenne (of golfgeleider) in. Bij zo'n constructie kunnen ze nooit zorgen dat er altijd alleen maar knopen bij de wand zijn. Nu heb ik eentje met draaiplateau, en dus vrijwel zeker met staande golven in een vast patroon. Maar zo erg is dat niet, want van mijn metalen rooster (dat er altijd in zit) zijn gegarandeerd bepaalde delen die altijd in de buiken zitten. En nooit wordt dat rooster op specifieke plekken warm. Er staat ook niet in de handleiding, dat zo'n rooster er alleen in mag zitten bij grill- of hetelucht-functie. Een goede metalen wand zal de golven terugkaatsen, ook als daar buiken zijn in de staande golf. Die situatie verschilt maar weinig van een oven waar helemaal geen staande golven zijn.
Het plaatje ziet er mooi uit, maar in werkelijkheid kunnen de afstanden natuurlijk nooit overal precies goed zijn Eigenlijk alleen maar op de plek recht tegenover het venster voor de golven. Voor en achterwant niet, onder en bovenkant ook niet. Misschien is een buik precies tegenover dat venster wel een tikje ongewenst, al zou ik niet weten waarom. Of toch: als daar vuil zit, en met name vet. Dat zou kunnen inbranden.
Jouw vonken bij die loszittende schroef hebben een oorzaak die niets met wel of geen staande golven te maken hebben: spanningsverschil in een slechte geleider. Die vonken had je ook gehad als er geen staande golven waren.
(*) Staande golven zijn niets anders dan lopende golven vat dezelfde golflengte, die elkaar tegenkomen. Kamers hebben vaak staande geluidsgolven, dan hoor je bepaalde lage tonen enorm dreunen. En in luidsprekerboxen moet je ze ook zien te voorkomen.
Nogmaals: staande golven in een magnetron zijn een
bijkomend effect, en nog ongewenst ook. Het draaiplateau is daar een work-around voor.
Edit: Dat er aan de zijwanden geen energie is, klopt niet. Ten eerste al omdat energie die er niet is, ook niet teruggekaatst kan worden. Wat wel klopt, althans op dat plaatje, is dat de amplitude op het punt precies tegenover het microgolven-venster nul is. Maar dat is dan ook alleen op die plek zo. Voor de rest van die zijwand gaat het niet op, en voor de andere zijwand nog minder. Voor de onder- boven- voor- en achterkant al helemaal niet. En die wanden kunnen er allemaal heel goed tegen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Pinpoint op 10-08-2014 17:49:25 ]