abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142877594
Na de zomer begin ik aan een pre-master.
Hiervoor krijg ik geen stufi.
Deze zomer werk ik 6 dagen in de week om volgend jaar te kunnen studeren.
Wat ik me afvroeg is kan ik ww of een uitkering krijgen?
Waarschijnlijk zal ik na de zomer op de zaterdag blijven werken (+- 110 euro per zaterdag).
Dit is toch nog ver onder minimumloon en ik zal natuurlijk me best doen ander werk erbij te zoeken.
Toch vroeg ik mij af of er mogelijkheden zijn om een aanvulling te kunnen krijgen op mijn loon?
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142877685
Je kan dan geloof ik het beste even naar DUO of UWV bellen.
Jouw situatie lijkt me best wel specifiek en zij weten wellicht precies waar je recht op hebt en wat je aan zou kunnen vragen.
pi_142877705
Nee.
pi_142877753
Zoek een fulltime baan met je bachelor en zodra je genoeg hebt gespaard, begin dan aan een master zonder gezeik.
pi_142877809
Je hebt alleen recht op die uitkeringen als je beschikbaar bent voor werk. Door je studie ben je dat waarschijnlijk niet. Dus nee.
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:56:48 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142877866
Als je alleen deze zomer vakantiewerk doet voldoe je waarschijnlijk niet aan de 26-wekeneis. Daarnaast, zoals hierboven al opgemerkt, is de kans groot dat je niet voldoende beschikbaar bent voor werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142877964
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:48 schreef engineerx het volgende:
Waarschijnlijk zal ik na de zomer op de zaterdag blijven werken (+- 110 euro per zaterdag).
Dit is toch nog ver onder minimumloon
Mimimumloon is per uur en niet per week.
Tenzij je veel meer dan 8 uur werkt, is jouw uurloon 13.75 en dit ruim boven minimum.
pi_142878639
Misschien kun je zelf een ingenieursbureau naast je studie beginnen? Ik las dat dat super verdient.
pi_142878882
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:56 schreef Janneke141 het volgende:
Als je alleen deze zomer vakantiewerk doet voldoe je waarschijnlijk niet aan de 26-wekeneis. Daarnaast, zoals hierboven al opgemerkt, is de kans groot dat je niet voldoende beschikbaar bent voor werk.
Ik heb het hele jaar ergens anders gewerkt (gemiddeld 16uur/week).
Werkt dit eventueel in mijn voordeel?
pi_142878913
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:56 schreef Janneke141 het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:55 schreef Tja..1986 het volgende:
Je hebt alleen recht op die uitkeringen als je beschikbaar bent voor werk. Door je studie ben je dat waarschijnlijk niet. Dus nee.
Dit
pi_142878927
Ik zit in een soortgelijke situatie. In de afgelopen 10 jaar fulltime gewerkt. Na mijn bevallingsverlof hoef ik helaas niet terug te komen bij mijn laatste uitzendbaan omdat het bedrijf de klant is kwijt geraakt.

Dus ik ga in september weer een voltijd opleiding doen om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. In de praktijk zijn dit lesdagen van gemiddeld 9 - 14 uur .. eens in de week een dag vrij, schoolvakanties etc.

Desondanks ben ik niet 100% beschikbaar voor de arbeidsmarkt. En dat zorgt er dan voor dat je ook geen aanspraak kunt maken op een ww-uitkering.

Dus beste ts, dat wordt gewoon op zoek naar een baan naast je studie ^O^
  woensdag 30 juli 2014 @ 12:24:51 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142878950
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:22 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik heb het hele jaar ergens anders gewerkt (gemiddeld 16uur/week).
Werkt dit eventueel in mijn voordeel?
Niet voor het feit dat je niet meer beschikbaar bent voor werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142879000
Ik dacht mij namelijk te kunnen beroepen op deze regel:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/29
Volgens mij voldoe ik daar aan.
Is er wel een mogelijkheid anders om deeltijd te studeren en te werken.
Op het moment je geen werk hebt, kun je dan nog eventueel een aanvulling ontvangen?
pi_142879082
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:26 schreef engineerx het volgende:
Op het moment je geen werk hebt, kun je dan nog eventueel een aanvulling ontvangen?
Waarom vraag je dan naar een WW uitkering?
pi_142879508
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:26 schreef engineerx het volgende:
Hoe oud ben je? Als je onder de 27 bent wordt van jou geacht dat je werkt of s een opleiding volgt waarvoor studiefinanciering (=voorliggende voorziening) te krijgen is. Slechts in uitzonderlijke gevallen heb je recht op bijstand (bijvoorbeeld mentaal of fysiek niet in staat zijn om te werken of te studeren). De gevolgen van het kiezen van een studie waarvoor geen recht op studiefinanciering bestaat zijn voor je eigen rekening. Mochten ze je aanvraag daar niet op afwijzen dan kunnen ze het nog gooien op het niet voldoende beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
pi_142880132
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:41 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Hoe oud ben je? Als je onder de 27 bent wordt van jou geacht dat je werkt of s een opleiding volgt waarvoor studiefinanciering (=voorliggende voorziening) te krijgen is. Slechts in uitzonderlijke gevallen heb je recht op bijstand (bijvoorbeeld mentaal of fysiek niet in staat zijn om te werken of te studeren). De gevolgen van het kiezen van een studie waarvoor geen recht op studiefinanciering bestaat zijn voor je eigen rekening. Mochten ze je aanvraag daar niet op afwijzen dan kunnen ze het nog gooien op het niet voldoende beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
Ik heb net even gebeld. Punt is dat je niet mag studeren als je ww of bijstand wilt krijgen.
Ze gooien het dan op je beschikbaarheid. Als je full-time studeert dan ben je immers niet beschikbaar voor werk.
pi_142880239
Uwv maakt wel eens een uitzondering op de regel. Ik mocht een 1 jarige opleiding doen. Omdat dit mijn kansen zeer vergrote op de arbeidsmarkt.

De opleiding mag niet meer dan 1 jaar duren.
Ik had zelf 9 maanden ww dus de laatste maanden zou ik zelf rond moeten komen.

Dus wie weet, al heb ik een arbeidsverleden van 6 a 7 jaar.

Heb je dit niet moet je meer gaan lenen bij duo of een bijbaan erbij gaan nemen of je stage vragen voor een leerwerk overeenkomst.

Succes
pi_142880555
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:00 schreef Aloria het volgende:
Uwv maakt wel eens een uitzondering op de regel. Ik mocht een 1 jarige opleiding doen. Omdat dit mijn kansen zeer vergrote op de arbeidsmarkt.

De opleiding mag niet meer dan 1 jaar duren.
Ik had zelf 9 maanden ww dus de laatste maanden zou ik zelf rond moeten komen.

Dus wie weet, al heb ik een arbeidsverleden van 6 a 7 jaar.

Heb je dit niet moet je meer gaan lenen bij duo of een bijbaan erbij gaan nemen of je stage vragen voor een leerwerk overeenkomst.

Succes
Ik heb een arbeidsverleden van 10 jaar.
van mijn 16e altijd bijbaantjes en vakantiebaantjes gehad.
Zo te horen kun je alleen geld van ze krijgen als je stopt met studeren.
Echter wil ik ook geen volledige tegemoetkoming.
Ik zal na de zomer ruim 400 euro per maand verdienen.
Ik hoopte op een tegemoetkoming die deze 400 euro aanvult tot het minimumbedrag waarmee een alleenstaande Nederlander kan rondkomen.
Alleen het wrange is op het moment dat ik besluit NIET met de opleiding verder te gaan, heb ik plotseling wel recht op een tegemoetkoming tot ik een full-time baan heb gevonden.
Solliciteren terwijl je studeert mag tegenwoordig niet meer.
pi_142880786
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:10 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik hoopte op een tegemoetkoming die deze 400 euro aanvult tot het minimumbedrag waarmee een alleenstaande Nederlander kan rondkomen.
Alleen het wrange is op het moment dat ik besluit NIET met de opleiding verder te gaan, heb ik plotseling wel recht op een tegemoetkoming tot ik een full-time baan heb gevonden.
Klopt, maar ik kreeg vrijstelling omdat ik wel goedkeuring had van het uwv.
Als je geen goedkeuring krijgt, mag je de opleiding wel doen. Je krijgt gewoon ww uitkering. Maar zodra hun een baan of jij een baan gevonden hebt. Moet je stoppen. Want je moet 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar zijn voor werk.

Ik hoefde dat niet ik kreeg gewoon 100% ww en ik hoefde niet te solliciteren. ;)
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:24:26 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142881001
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:10 schreef engineerx het volgende:

[..]

Je mag best solliciteren als je studeert. :)

Je kunt toch via DUO lenen om je studie af te kunnen maken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_142881021
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:17 schreef Aloria het volgende:

[..]

Klopt, maar ik kreeg vrijstelling omdat ik wel goedkeuring had van het uwv.
Als je geen goedkeuring krijgt, mag je de opleiding wel doen. Je krijgt gewoon ww uitkering. Maar zodra hun een baan of jij een baan gevonden hebt. Moet je stoppen. Want je moet 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar zijn voor werk.

Ik hoefde dat niet ik kreeg gewoon 100% ww en ik hoefde niet te solliciteren. ;)

Dit ook precies wat ik ga doen.
Ik ga gewoon aan de opleiding beginnen en kijken wat ik mee kan nemen.
Op het moment dat ik werk vind --> overleggen met de werkgever of dit werk te combineren is met mijn opleiding. Als dit kan prima. Als dit niet kan dan ga ik gewoon werken en laat ik de opleiding doorlopen in deeltijd of iets dergelijks.
pi_142881120
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je mag best solliciteren als je studeert. :)

Je kunt toch via DUO lenen om je studie af te kunnen maken?
Ik bedoelde hier mee dat de UWV zegt dat als je full-time studeert je niet beschikbaar bent voor werk. Dus niet beschikbaar om te solliciteren.
Nee, ik ga niet lenen.
pi_142881175
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:25 schreef engineerx het volgende:
Als jij geen toestemming hebt van de uitkerende instantie dan zou ik daar maar mee oppassen.
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:54:00 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142881861
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:25 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik ga gewoon aan de opleiding beginnen en kijken wat ik mee kan nemen.
Op het moment dat ik werk vind --> overleggen met de werkgever of dit werk te combineren is met mijn opleiding. Als dit kan prima. Als dit niet kan dan ga ik gewoon werken en laat ik de opleiding doorlopen in deeltijd of iets dergelijks.
Ik zou het niet doen. Je opleiding afmaken moet echt op de eerste plaats komen.

Lenen bij DUO is gunstig. En het is een goede stok achter de deur om je studie snel af te ronden.

Ik heb te vaak gezien dat iemand met jouw plannen uiteindelijk de opleiding toch net niet afmaakte. Je weet ook nog niet eens of dat wel kan, in deeltijd.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 30 juli 2014 @ 14:00:55 #25
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_142882059
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:55 schreef Tja..1986 het volgende:
Weet het zo net nog niet. Toen ik nog op de Erasmus studeerde, zat ik ook met iemand in de groep die een uitkering had bleek later.

Beschikbaar zijn voor werk, kun je ook zo uitleggen dat je per direct kapt met de studie/colleges volgen zodra je een baan hebt gevonden of dat je per direct beschikbaar bent als bijv. de gemeente wat voor jou hebt gevonden of op gesprek moet komen.

Met een studie waar je veel zelf zou kunnen doen en dus weinig verplichte colleges, lijkt me dat best mogelijk? Of in de avonduren.

Vraag me af hoe dit strikt juridisch zit eigenlijk? De ene zit de hele dag thuis, de andere in de studiebanken. Komt globaal op hetzelfde neer. Op het moment dat je geen werk hebt.. moet je toch iets doen.

Zolang je je maar aan de sollicititieplicht en dergelijke houdt..
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')