Ik wilde zo cola kopen in de AH en kwam toen Cola met STEVIA tegen in het schap. Minder suiker en gezonder en zulks. Dat lijkt me toch te gek. En Pepsi schijnt dit tegenwoordig ook te gebruiken.
![stevia-cola.png]()
Dit staat op de voorkant, dan denk je dat is dus echt cola zonder suiker.
Maar:
quote:
Met de steviacola van Albert Heijn lijkt het dat je cola light drinkt, maar dat klopt niet. Naast de populaire suikervervanger zit er ook echte suiker in. Resultaat: met iedere glas steviacola krijg je 4 suikerklontjes binnen! Dat zijn welgeteld – even kijken – 1,2,3,…74 kilocalorieën die je op die manier extra binnen krijgt. Dus light is het helemaal niet en zeker niet aan de raden als je aan de slanke lijn doet, laatst staan als je diabetes bent van beroep.
Wat nog kwalijker is als fabrikanten groot op de verpakking het woord stevia gebruiken, maar er in werkelijkheid slechts een klein deel van de suikervervangers uit dit wondermiddel bestaat. Reden: stevia is nogal duur om te produceren en daarom wordt het weleens aangevuld met goedkopere varianten als Maltodextrine.
Foodwatch geeft als voorbeeld Natrena Stevia Kristalpoeder dat in werkelijkheid voor slechts 3% uit stevia suikervervanger bestaat en voor maar liefst 97% een goedkoper alternatief erin heeft gestopt.
Bovenstaande is overigens niet bedoeld om je af te schrikken – zoetvervangers als stevia of aspartaam helpen je om minder calorieën binnen te krijgen, maar je hoeft dus niet alles voor zoete koek te slikken wat de fabrikant zegt.
http://www.afgelopenzomer.nl/gezondheid/stevia-gezond/![Blikje-Pepsi-Next-MT.jpg]()
quote:
Pepsi introduceert Pepsi Next, naar eigen zeggen 'de grootste innovatie op de Nederlandse colamarkt in ruim twintig jaar'. Pepsi Next bevat 30% minder suiker en wordt gezoet met stevia extract, 'met behoud van de echte colasmaak'. Met de nieuwe colavariant speelt Pepsi als eerste A-merk cola in op de trend om bewuster met voeding om te gaan, 'met behoud van smaak'. Er bestaan reeds huismerken cola met stevia. MarketingTribune spreekt Kim Potters, als marketing manager bij PepsiCo verantwoordelijk voor de lancering in Nederland. 'Stevia is zeker nog niet uitgespeeld in de markt.'
Nederland is, na Australië en Frankrijk, één van de eerste landen waar Pepsi Next verkrijgbaar is. Pepsi Next stroomt de komende weken in bij alle supermarkten. Met Pepsi Next creëert Pepsi een nieuwe Pepsi-soort in de frisdrankmarkt, tussen de traditionele met suiker gezoete cola’s en de cola’s die geen suiker bevatten. Bijna driekwart van de Nederlanders wil minder suikers in voedingsmiddelen, blijkt uit een rapport van GfK (2011). Ook in verschillende edities van MarketingTribunes Jongereniconen werd deze tendens al voorzien. Een icoon voor 2014 is stevia cola. Wij stellen er vier vragen over aan de eindverantwoordelijke.
http://www.marketingtribu(...)der-suiker/index.xmlquote:
DEN HAAG – Fabrikanten zetten kletspraatjes op het etiket bij producten met stevia, beweert de Consumentenbond. Bij omschrijvingen als ‘natuurlijke zoetstoffen’, ‘weinig calorieën’ en ‘nul procent suiker’ zitten wat addertjes onder het gras, stelt de organisatie.
Foodfabrikanten gebruiken diverse misleidende trucjes op verpakkingen met stevia, vindt de Consumentenbond. Ze verdoezelen vaak dat er ook andere, synthetische zoetstoffen of suiker in het product gebruikt zijn, stelt de bond in eigen onderzoek dat gepubliceerd is in de Gezondgids van december.
http://www.evmi.nl/market(...)roducten-met-stevia/Je zou zeggen kan Stevia niet voor 100 procent suiker vervangen?