Oké

. Dit is een vrij treurig/kansloos verhaal, maar ik kan via Google geen antwoord vinden op deze vraag.
Iemand smst mij enkele uren geleden dat ze aangifte tegen me heeft gedaan wegens stalking. Deze 'iemand' ken ik
niet in het echte leven, alleen vroeger via internet en nu via smscontact. Ik weet niet hoe lang we al contact hebben, maar in ieder geval meer dan een jaar, mogelijk meerdere jaren al. Telefonisch contact (als in bellen) of welk ander contact dan ook (bv. IRL-contact) heeft
nooit tussen ons bestaan.
We voeren sms-conversaties die als onzinnig gekarakteriseerd kunnen worden, soms seksueel van aard. Het klopt dat de eerste aanzet tot een sms-conversatie altijd van mijn komt en zij reageert niet altijd.
Ze heeft echter nooit aangegeven mijn gesms als 'gestalk' te ervaren, mogelijk wel als 'lastigvallen' maar dat interpreteerde ik dan in de context van onze onzinnige sms-conversaties (dus als in:
God, heb je hem weer..., dus niet als
Help, ik word gestalkt, stop!). Het contact was onregelmatig van aard, soms smste ik haar meermaals per week, soms een langere tijd niet, volledig afhankelijk van mijn verveling/eenzaamheid/behoefte aan contact. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dan vaak hetzelfde (veelal kansloze) smsje stuurde naar meerdere mensen, in de hoop op een reactie. Volgde de reactie niet, dan liet ik het erbij zitten. Dus ik stuurde dan niet nog een hele reeks smsjes; het bleef dan slechts bij één smsje om haar aandacht te krijgen. Volgde wel een reactie, dan leidde dit tot een dus onzinnige sms-conversatie.
Zij heeft er vaak op aangedrongen dat ik een foto naar haar stuur of met haar afspreek (wat ik een vreemd verzoek vind van iemand die meent te worden 'gestalkt', dit terzijde), maar dit heb ik altijd afgewezen, aangezien ik er geen behoefte aan had (ik zag het dus echt alleen als wat tijdverdrijf bij verveling). Zij heeft al eens aangegeven dat ze denkt dat ik haar in het echt ken (dus dat ik stiekem een bekende van haar ben); ik weet niet goed waarom ze dat denkt, maar ik heb dit altijd nadrukkelijk ontkend (het klopt ook niet!).
Ik heb haar nooit iets gestuurd dat ook maar
remotely bedreigend of iets van die aard is. De meest
creepy smsjes waren smsjes in de aard van "ik haat je x" of "ik trek me op je af <3" (ja, ik weet 't, ik ben kansloos

). Deze waren dan echter 'grappig'/plagend bedoeld, i.c. door de discrepantie tussen "ik haat je" en "x" of tussen iets ranzigs als "ik trek me op je af" en iets liefs als "<3". Gezien de aard van ons contact moet dit m.i. duidelijk voor haar zijn geweest. Soms stuurde zij overigens ook seksueel getinte smsjes terug (maar die heb ik uiteraard nu niet meer c.q. die heb ik al lang weer verwijderd).
In reactie op haar sms waarin ze schrijft afgelopen donderdag aangifte tegen me gedaan te hebben (ze weet alleen mijn voornaam en telefoonnummer, meer niet, maar de politie kan via mijn provider vast mijn identiteit achterhalen) heb ik haar terug gesmst dat ik het nooit als lastigvallen heb bedoeld, slechts als wat onzinnig gesms ter bestrijding van verveling en dat ik haar nummer zal verwijderen en blokkeren en ze dus nooit meer iets van me zal horen (wat dus ook het geval is!).
Anyway. Ik ben me bewust van de kansloosheid van deze hele situatie, maar maak me toch zorgen dat ik op een of andere manier er last van kan ondervinden als ze daadwerkelijk aangifte heeft gedaan. Niet eens omdat ik een vervolging, laat staan een veroordeling, vrees, maar toch.
Mijn vraag dus: kan ik bij de politie navragen of ze echt aangifte heeft gedaan? Ik weet haar volledige naam (voor- en achternaam) en haar (waarschijnlijke) woonplaats (waar ze dus mogelijk aangifte heeft gedaan).
Bonusvraag, die wellicht moeilijker te beantwoorden is: is de kans op vervolging groot? Ik vrees echt voor de gevolgen (niet eens de straf, maar meer een mogelijk effect op mijn werk -- ik werk nota bene in een juridische sector

(niet het strafrecht, zoals uit deze vragen vast al zal blijken)).
Excuses voor het kansloze verhaal

, maar ik maak me licht zorgen om de hele situatie -- met name omdat ik inderdaad steeds het contact heb geïnitieerd en zij wel eens heeft aangegeven dat ik haar zou lastigvallen en moet stoppen met sms'en (op andere momenten smste ze echter wel weer 'gewoon' iets terug) -- en dit topic is dan ook serieus bedoeld, ondanks het tijdstip etc.
[ Bericht 0% gewijzigd door 2thmx op 26-07-2014 05:22:23 ]