abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:29:29 #1
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741578
Oké :'). Dit is een vrij treurig/kansloos verhaal, maar ik kan via Google geen antwoord vinden op deze vraag.

Iemand smst mij enkele uren geleden dat ze aangifte tegen me heeft gedaan wegens stalking. Deze 'iemand' ken ik niet in het echte leven, alleen vroeger via internet en nu via smscontact. Ik weet niet hoe lang we al contact hebben, maar in ieder geval meer dan een jaar, mogelijk meerdere jaren al. Telefonisch contact (als in bellen) of welk ander contact dan ook (bv. IRL-contact) heeft nooit tussen ons bestaan.

We voeren sms-conversaties die als onzinnig gekarakteriseerd kunnen worden, soms seksueel van aard. Het klopt dat de eerste aanzet tot een sms-conversatie altijd van mijn komt en zij reageert niet altijd. Ze heeft echter nooit aangegeven mijn gesms als 'gestalk' te ervaren, mogelijk wel als 'lastigvallen' maar dat interpreteerde ik dan in de context van onze onzinnige sms-conversaties (dus als in: God, heb je hem weer..., dus niet als Help, ik word gestalkt, stop!). Het contact was onregelmatig van aard, soms smste ik haar meermaals per week, soms een langere tijd niet, volledig afhankelijk van mijn verveling/eenzaamheid/behoefte aan contact. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dan vaak hetzelfde (veelal kansloze) smsje stuurde naar meerdere mensen, in de hoop op een reactie. Volgde de reactie niet, dan liet ik het erbij zitten. Dus ik stuurde dan niet nog een hele reeks smsjes; het bleef dan slechts bij één smsje om haar aandacht te krijgen. Volgde wel een reactie, dan leidde dit tot een dus onzinnige sms-conversatie.

Zij heeft er vaak op aangedrongen dat ik een foto naar haar stuur of met haar afspreek (wat ik een vreemd verzoek vind van iemand die meent te worden 'gestalkt', dit terzijde), maar dit heb ik altijd afgewezen, aangezien ik er geen behoefte aan had (ik zag het dus echt alleen als wat tijdverdrijf bij verveling). Zij heeft al eens aangegeven dat ze denkt dat ik haar in het echt ken (dus dat ik stiekem een bekende van haar ben); ik weet niet goed waarom ze dat denkt, maar ik heb dit altijd nadrukkelijk ontkend (het klopt ook niet!).

Ik heb haar nooit iets gestuurd dat ook maar remotely bedreigend of iets van die aard is. De meest creepy smsjes waren smsjes in de aard van "ik haat je x" of "ik trek me op je af <3" (ja, ik weet 't, ik ben kansloos :')). Deze waren dan echter 'grappig'/plagend bedoeld, i.c. door de discrepantie tussen "ik haat je" en "x" of tussen iets ranzigs als "ik trek me op je af" en iets liefs als "<3". Gezien de aard van ons contact moet dit m.i. duidelijk voor haar zijn geweest. Soms stuurde zij overigens ook seksueel getinte smsjes terug (maar die heb ik uiteraard nu niet meer c.q. die heb ik al lang weer verwijderd).

In reactie op haar sms waarin ze schrijft afgelopen donderdag aangifte tegen me gedaan te hebben (ze weet alleen mijn voornaam en telefoonnummer, meer niet, maar de politie kan via mijn provider vast mijn identiteit achterhalen) heb ik haar terug gesmst dat ik het nooit als lastigvallen heb bedoeld, slechts als wat onzinnig gesms ter bestrijding van verveling en dat ik haar nummer zal verwijderen en blokkeren en ze dus nooit meer iets van me zal horen (wat dus ook het geval is!).

Anyway. Ik ben me bewust van de kansloosheid van deze hele situatie, maar maak me toch zorgen dat ik op een of andere manier er last van kan ondervinden als ze daadwerkelijk aangifte heeft gedaan. Niet eens omdat ik een vervolging, laat staan een veroordeling, vrees, maar toch.

Mijn vraag dus: kan ik bij de politie navragen of ze echt aangifte heeft gedaan? Ik weet haar volledige naam (voor- en achternaam) en haar (waarschijnlijke) woonplaats (waar ze dus mogelijk aangifte heeft gedaan).

Bonusvraag, die wellicht moeilijker te beantwoorden is: is de kans op vervolging groot? Ik vrees echt voor de gevolgen (niet eens de straf, maar meer een mogelijk effect op mijn werk -- ik werk nota bene in een juridische sector :'( (niet het strafrecht, zoals uit deze vragen vast al zal blijken)).

Excuses voor het kansloze verhaal :'), maar ik maak me licht zorgen om de hele situatie -- met name omdat ik inderdaad steeds het contact heb geïnitieerd en zij wel eens heeft aangegeven dat ik haar zou lastigvallen en moet stoppen met sms'en (op andere momenten smste ze echter wel weer 'gewoon' iets terug) -- en dit topic is dan ook serieus bedoeld, ondanks het tijdstip etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2thmx op 26-07-2014 05:22:23 ]
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_142741599
Het antwoord is uiteraard nee.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2014 04:34:16 ]
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:36:22 #3
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741612
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:33 schreef k_man het volgende:
Het antwoord is uiteraard nee.
Hoezo uiteraard? :) Ik zit in het belastingrecht en als de Belastingdienst voornemens is je een boete op te leggen dan zijn ze op basis van art. 6 EVRM verplicht dit aan je te laten weten. Toegegeven, dit is een andere situatie, maar toch...

Weet je 't verder zeker (als in: ben je een strafrechtjurist of anderszins hier bekend mee)?
pi_142741613
Serieuze tip:Gebruik voortaan Telegram Secret Chat ofzo.
(she/her)
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:37:18 #5
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741617
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:36 schreef Fylax het volgende:
Serieuze tip:Gebruik voortaan Telegram Secret Chat ofzo.
Geen idee wat dat is, maar dergelijke tips zijn niet nodig, ik heb m'n les al geleerd :'(.
pi_142741627
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:37 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Geen idee wat dat is, maar dergelijke tips zijn niet nodig, ik heb m'n les al geleerd :'(.
Dat is een chat app waarmee je berichtjes naar elkaar kunt sturen die na een tijdje verwijderd worde
(she/her)
pi_142741645
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:36 schreef 2thmx het volgende:
Hoezo uiteraard? :)
Dat kun je zelf toch ook wel bedenken? Het is nogal privacy-gevoelig.

Stel dat jij navraagt of er aangifte tegen je gedaan is wegens stalking en stel dat de politie dat zou bevestigen. Dan mogen ze vervolgens zeker een agent bij het slachtoffer voor de deur zetten?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:42:13 #8
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_142741648
Als er echt aangifte tegen jou is gedaan, dan neemt de politie binnenkort contact met je op... zo niet, dan is er waarschijnlijk geen aangifte gedaan.

Wat wel mogelijk is, is dat ze een melding heeft gedaan (maar nog geen officiële aangifte). Dan komt er geen politie langs, tot ze besluit alsnog aangifte te doen.

Maar weet je zeker dat het geen kansloos geintje van haar kant is?
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:45:02 #9
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741665
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:41 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat kun je zelf toch ook wel bedenken? Het is nogal privacy-gevoelig.

Stel dat jij navraagt of er aangifte tegen je gedaan is wegens stalking en stel dat de politie dat zou bevestigen. Dan mogen ze vervolgens zeker een agent bij het slachtoffer voor de deur zetten?
Tja, ik snap je punt (al gaat dit in dit concrete geval dus totaal niet op, zie het kansloze verhaal in de OP). Echter, mocht het tot een vervolging komen, dan zal ik hier alsnog van op de hoogte worden gesteld (en wellicht daarvoor al worden gehoord door de politie?); met jouw argument kan je dan echter ook zeggen dat dit beter niet kan gebeuren, want wie weet wat ik, De Grote Boze Stalker, dan allemaal met haar zal doen!

Een andere vraag dan: is het strafbaar om tegen iemand te zeggen dat je aangifte tegen hem hebt gedaan, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:46:19 #10
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741669
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:42 schreef EricOscuro het volgende:
Als er echt aangifte tegen jou is gedaan, dan neemt de politie binnenkort contact met je op... zo niet, dan is er waarschijnlijk geen aangifte gedaan.
Wat is 'binnenkort'? En waar baseer je dit op (als in: heb je hier een bron voor)? Neemt de politie ook contact op als er geen vervolging komt?
quote:
Wat wel mogelijk is, is dat ze een melding heeft gedaan (maar nog geen officiële aangifte). Dan komt er geen politie langs, tot ze besluit alsnog aangifte te doen.
Ja, die mogelijkheid las ik ook op het internet. Ik hoop echt dat dit het geval is! (Ik zal zoals gezegd haar nooit meer sms'en, dus als het slechts een melding is dan zal deze uiteindelijk tot niets leiden.)
quote:
Maar weet je zeker dat het geen kansloos geintje van haar kant is?
Nee, maar ik zie haar er wel voor aan om echt aangifte te doen. Ik zie haar er zelfs voor aan om dat alleen maar te doen om mijn identiteit te achterhalen :').
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:49:30 #11
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142741681
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:45 schreef 2thmx het volgende:
is het strafbaar om tegen iemand te zeggen dat je aangifte tegen hem hebt gedaan, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is?
is het strafbaar om tegen iemand te zeggen dat je op haar heb zitten rukken, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:49:57 #12
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_142741686
puur op je TT:
nee dat kun je nergens opvragen

dan krijg je vanzelf bericht als er een aangifte is, of een politiebusje voor je deur

heb dat lange verhaal in ts niet gelezen
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:50:37 #13
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741692
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:49 schreef Woelwater het volgende:

[..]

is het strafbaar om tegen iemand te zeggen dat je op haar heb zitten rukken, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is?
Ik snap dat de kansloosheid van het verhaal onserieuze reactie uitlokt, maar het topic is serieus bedoeld. Liegen over het doen van aangifte lijkt me, ook in juridische zin, anders dan het faken van masturbatie.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:52:13 #14
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_142741701
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:50 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Ik snap dat de kansloosheid van het verhaal onserieuze reactie uitlokt, maar het topic is serieus bedoeld. Dreiging met een aangifte lijkt me, ook in juridische zin, anders dan dreigen met masturbatie.
gewoon niet serieus nemen, waar maak je je druk om, je kan toch niks doen, aangifte, dan krijg je wel te horen
hoor je niks dan schijt, je kan toch niks doen tot die tijd
laat je niet opfokken
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:52:23 #15
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741702
Ik heb nog zoveel meer vragen :'(. Hoe makkelijk kan bijvoorbeeld de politie overgaan tot een verzoek aan een provider om de identiteitsgegevens van een klant te verstrekken?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:53:23 #16
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_142741708
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:52 schreef 2thmx het volgende:
Ik heb nog zoveel meer vragen :'(. Hoe makkelijk kan bijvoorbeeld de politie overgaan tot een verzoek aan een provider om de identiteitsgegevens van een klant te verstrekken?
gewoon poep tot je iets hoort, ga slapen man, je kan toch niks doen eraan
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:53:57 #17
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142741711
Heb je het gewoon met een vast abonnement gedaan dan ipv prepaid?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:54:14 #18
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741715
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:53 schreef klabbakus het volgende:

[..]

gewoon poep tot je iets hoort, ga slapen man, je kan toch niks doen eraan
Ik snap je punt, maar hoop toch dat iemand een antwoord weet op mijn vragen.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:54:57 #19
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741721
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:53 schreef Woelwater het volgende:
Heb je het gewoon met een vast abonnement gedaan dan ipv prepaid?
Vast abonnement. (Dat ik binnenkort zal opzeggen, maar dat is omdat het contract dan afloopt en opzeggen dan boetevrij kan, dus niet vanwege deze situatie :P.)
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:56:32 #20
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142741725
Nog een les dan, volgende keer een losse sim nemen voor dit soort dingen :+
  zaterdag 26 juli 2014 @ 04:57:33 #21
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741729
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 04:56 schreef Woelwater het volgende:
Nog een les dan, volgende keer een losse sim nemen voor dit soort dingen :+
Mja, als ik het deed met een intentie tot stalken dan had ik die voorzorgsmaatregel ook ongetwijfeld genomen :'), maar dat is dus niet het geval :'(.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 05:05:02 #22
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142741747
Ze moet dus bewijs hebben of verzamelen. Als daar niet uit opgemaakt kan worden dat het dagelijks was, tegen haar zin of dat je maar dingen bleef sturen nadat zij heeft aangegeven daar niet van gediend te zijn zal het zo'n vaart niet lopen vermoed ik.

http://www.politie.nl/onderwerpen/stalking.html
  zaterdag 26 juli 2014 @ 05:09:29 #23
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741761
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 05:05 schreef Woelwater het volgende:
Ze moet dus bewijs hebben of verzamelen. Als daar niet uit opgemaakt kan worden dat het dagelijks was, tegen haar zin of dat je maar dingen bleef sturen nadat zij heeft aangegeven daar niet van gediend te zijn zal het zo'n vaart niet lopen vermoed ik.

http://www.politie.nl/onderwerpen/stalking.html
Ja, die pagina had ik al gevonden via Google. Het was beslist niet dagelijks, maar dat is volgens mij ook geen vereiste voor stalking. Het was wel zo dat ik steeds het initiatief nam tot contact en dat zij wel eens heeft aangegeven dat ik haar 'lastig val' en moet stoppen met sms'en. Op andere momenten smste ze echter gewoon terug en voerden we een (onzinnig) sms-gesprek. Het was in ieder geval totaal niet bedoeld als stalking, en volgens mij moet dit ook voor haar duidelijk zijn geweest.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 05:22:25 #24
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
  zaterdag 26 juli 2014 @ 05:25:30 #25
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_142741815
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 05:22 schreef hugecooll het volgende:
Geen stress, komt goed
Je spreekt uit ervaring? :P (Niet eens flauw bedoeld, ik heb ook zitten Googlen op de vraag hoe serieus de politie aangiftes wegens stalking door onbekenden neemt, maar heb niet echt iets kunnen vinden.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')