De vijf stappen naar een militaire missie in OekraïneNederland wil honderden internationale militairen en forensische politie-experts naar Oekraïne sturen en probeert dat buiten de VN-Veiligheidsraad om te bereiken. Welke stappen wil Nederland nemen?
1. Beveiligers zijn onvermijdelijk
Volgens Nederland hebben de internationale onderzoekers naar de ramp met vlucht MH17 onvermijdelijk bewaking nodig als ze hun werk goed willen doen. Het rampgebied ligt midden in een door rebellen gecrontroleerd gebied en bovendien zijn de rebellen verdeeld over verschillende - criminele - groepen. Vandaag nog meldde de Onderzoeksraad dat de veiligheid nog niet gegarandeerd kan worden en er nog geen onderzoek wordt gedaan op de plek van de ramp. De onderzoekers moeten 'voor langere tijd vrijelijk over de gehele onderzoekslocatie kunnen bewegen'. Er wordt weliswaar gesproken met de rebellen, maar ook al geven die toestemming voor de komst van het onderzoeksteam, dan nog denkt de regering niet dat het veilig genoeg is. Wat meespeelt: Nederland kampt met een trauma uit Srebrenica, toen Nederlanders werden uitgezonden die zichzelf niet goed konden verdedigen.
2. Internationale steun
Nederland wil dat zowel militairen als de onderzoekers uit verschillende landen komen. Bij het onderzoeksteam is dat al gelukt. Nederland heeft de leiding, maar het is een team van internationale experts uit Oekraïne, Maleisië, Australië, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Rusland. Zo moet het ook gaan met de beveiligers. De grootste bondgenoot is Australië, dat 27 mensen verloor bij de ramp. Premier Abbot heeft al 50 agenten naar Londen gestuurd. 'We zijn klaar om Australische agenten in te zetten in Oekraïne', zei hij vanochtend. Voor elke onderzoeker zijn naar schatting 7 beveiligers en logistieke ondersteuners nodig, leert de ervaring met andere buitenlandse missies. Bovenop de circa 125 onderzoekers die er nu actief zijn in Oekraïne en elders, zou dit grofweg neerkomen op honderden extra beveiligers en logistieke ondersteuneners.
© epa.
minister Timmermans (Buitenlandse Zaken) en zijn Australische ambtgenoot Julie Bishop bij aankomst in Kiev.
3. Toestemming van Oekraïne
Vandaag volgt een volgende cruciale stap: minister Timmermans (Buitenlandse Zaken) reist met zijn Australische ambtgenoot Julie Bishop naar Oekraïne om toestemming te vragen voor buitenlandse soldaten en agenten op Oekraïens grondgebied. Als Kiev instemt volgt een minstens zo precair verzoek: of Oekraïne bereid is de afspraken in een bilateraal akkoord te gieten. Zo moet een ingewikkelde en veel tijd vergende resolutie via de VN-Veiligheidsraad voorkomen worden.
4. Instemming van de Kamer
Momenteel werkt het kabinet aan een zogenoemde artikel-100 procedure om het parlement te informeren over de op handen zijnde missie. Timmermans heeft de fractievoorzitters dinsdagavond al kort bijgepraat over de mogelijk risico's van de missie. Zij staan kritisch welwillend tegenover het plan, maar kennen nog geen details. Op korte termijn, waarschijnlijk vandaag, wordt een brief verwacht waarin het kabinet de plannen aankondigt. Morgen volgt een debat met de buitenlandwoordvoerders. Mogelijk dat de hele Kamer snel daarna moet terugkomen van reces.
5. Instemming Vladimir Poetin
In het geval van een akkoord met Oekraïne is formele toestemming van Rusland niet nodig, maar Moskou is de enige partij die invloed heeft op de rebellen. Bovendien zit Rusland niet te wachten op westerse soldaten op enkele tientallen kilometers van de grens. Premier Rutte heeft de afgelopen dagen met Poetin gebeld om te zorgen dat de beveiligingsmissie geen nieuwe slachtoffers gaat veroorzaken. Aangenomen wordt dat Poetin voorwaarden zal stellen, bijvoorbeeld een limiet op het aantal dagen dat de onderzoekers in het gebied verblijven.
Tot slot: de druk is hoog. Elke dag dat het onderzoek niet kan beginnen en er nog stoffelijke overschotten in het rampgebied liggen is er een te veel. Het diplomatieke schaakspel op meerdere borden tegelijk moet snel resultaat opleveren.
http://www.volkskrant.nl/(...)ie-in-Oekraine.dhtml