quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zapte gister langs een ontzettend slecht programma waarin Peter R. in dit verband aardige toelichting gaf op het fenomeen 'familierechercheur'. Dat is een functie die is gecreëerd om balans te vinden tussen emotie (meeleven met de familieleden) en ratio (het beschermen en bevorderen van het onderzoek). Een van de maatregelen die worden genomen is dat familierechercheurs geen informatie doorgespeeld krijgen die zij op hun beurt niet aan betrokken familieleden mogen doorgeven. Dat vond ik een heel slim bedacht beschermingsmechanisme.

Ik zou het graag doen. Je weet misschien niet alles, maar je bent wel degene die maakt dat aan de ene kant het onderzoek zo soepel mogelijk verloopt en aan de andere kant dat nabestaanden zo goed mogelijk worden geïnformeerd en daarmee de traumatische gebeurtenis hopelijk (ooit) kunnen verwerken. Het lijkt me een echte spilfunctie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]wat een horror beroep, je weet dat je collega's meer weten maar jij mag dat niet weten omwille van je beroep

Het klinkt een beetje als iemand met een blinddoek op in een felle ruimte laten werken, ja hij ziet niets, maar hij wordt ook niet verblind. Ik zou dan eerder voor een zonnebril gaan...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou het graag doen. Je weet misschien niet alles, maar je bent wel degene die maakt dat aan de ene kant het onderzoek zo soepel mogelijk verloopt en aan de andere kant dat nabestaanden zo goed mogelijk worden geïnformeerd en daarmee de traumatische gebeurtenis (ooit) hopelijk kunnen verwerken. Het lijkt me een echte spilfunctie.

Je vergelijking loopt mank; hij of zij weet genoeg om zijn of haar werk te doen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het klinkt een beetje als iemand met een blinddoek op in een felle ruimte laten werken, ja hij ziet niets, maar hij wordt ook niet verblind. Ik zou dan eerder voor een zonnebril gaan...

maar wordt bewust buitengesloten van zaken die wel degelijk ter zake doen. Alleen die wetenschap alleen al maakt het toch verschrikkelijk. Het is nog erger voor de slachtoffers trouwens, die weten ook dat politie veel meer weet maar niet wat.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je vergelijking loopt mank; hij of zij weet genoeg om zijn of haar werk te doen.

Wat is er mis met gewoon zeggen we hebben waarschijnlijk een identificatie maar het is nog niet definitief want we moeten die en die check nog uitvoeren. Als slachtoffer zou ik dat fijner vinden dan geen identificatie, ik zou dan ook graag weten wat die laatste check inhoud zodat je weet wat gedaan is en hoe zo'n identificatie tot stand komt.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ter zake doet is altijd betrekkelijk. Stel je voor dat identificatie van een slachtoffer heeft plaatsgebonden maar nog niet definitief is, bijvoorbeeld omdat er nog een check moet plaatsvinden. Kun je in dat geval niet beter even wachten met het informeren van de familie? Ik denk het wel en dus is het beter om ook die familierechercheur nog niet te vertellen dat er waarschijnlijk een identificatie is.

Dat kan, maar er kunnen ook redenen zijn om even te wachten, bijv. omdat het onderzoek toch niet lang meer duurt, omdat de nabestaanden al vaker valse hoop hebben gehad, of omdat het in het belang van het onderzoek is (bijv. omdat er eerst iemand gearresteerd moet worden). Er kunnen zoveel redenen zijn, al deel ik je afwijzing van paternalisme.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat is er mis met gewoon zeggen we hebben waarschijnlijk een identificatie maar het is nog niet definitief want we moeten die en die check nog uitvoeren. Als slachtoffer zou ik dat fijner vinden dan geen identificatie, ik zou dan ook graag weten wat die laatste check inhoud zodat je weet wat gedaan is en hoe zo'n identificatie tot stand komt.

Tja maar informatie onthouden om iemand te sparen kan ook erg vervelend zijn.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:22 schreef DO2 het volgende:
Ja, je moet mensen met zo'n gevoelige kwestie toch in alle voorzichtigheid benaderen.
En zeker niet extra belasten met informatie die ze niet verder helpt. Da's niet meer dan logisch.

Ik had deze gemist.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 16:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is ook niet de bedoeling. Jij moet achter de frontlinie blijven, zonen baren voor het vaderland.

Tja dat vind ik misschien nog wel het ergste dat je mensen moet beschermen om domme dingen te doen/zeggen. Zo'n slachtoffer heeft er alle baat bij dat een onderzoek goed verloopt, dan is hij toch ook wel zo slim om bepaalde dingen voor zich te houden. Doet hij dat niet dan gooit hij zijn eigen glazen in.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:28 schreef k_man het volgende:
Het is dus ook vooral bedoeld om het onderzoek te beschermen.

Dit dus. In verreweg de meeste gevallen is de dader van een geweldsdelict een familielid of een goede bekende.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:53 schreef k_man het volgende:
Dat is wel een beetje naïef. Niet zelden is de dader ook iemand uit de familie. Dan zit je daar als familierechercheur dus de dader bij te praten over hoe ver het onderzoek is. Dat lijkt me tactisch gezien niet optimaal.

Ik denk dat de staat en staatspretendenten in veruit de meeste gevallen de daders zijn van geweldsdelicten.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:06 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Dit dus. In verreweg de meeste gevallen is de dader van een geweldsdelict een familielid of een goede bekende.

Het is maar net welke draai je geeft aan het 'iets doen'. Ik bedoel, deze mensen zijn niet zomaar dit beroep 'ingerold'. Natuurlijk hebben ze emoties, maar ik denk niet per se de emoties die loskomen als we stilstaan bij het horrorelement. Ik kan me voorstellen dat het werk stressvol is vanwege de druk van buiten om de stoffelijke overschotten te identificeren, de druk om de nabestaanden absolute zekerheid en uitzicht op afsluiting te bieden, de druk om maar te voldoen aan alle verwachtingen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 01:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Bestand tegen bloederig gedoe, valt daar ook het uiteengereten en verbrande lichaam van een klein kind onder? Ik mag toch hopen dat je dat iets doet, ook als arts.

Dat hadden we al door, MP.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:52 schreef Mainport het volgende:
Aldus, zei hij, zijn het niet de woorden die ik spreek die mij onderscheiden, het zijn de debatten waar ik mij niet aan kwijt.

Ik hoop voor jou niet via skype met beeld (hoe ongemakkelijk is dat heb het een aantal keer meegemaakt)quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik zit vanmorgen voor het eerst sinds mijn wilde Zuidasdagen van 2008-2009 in een conference call.

Ik ook. Bellen met vreemde mannen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:35 schreef Gellius het volgende:
Ik heb nog wel in telefooncellen gestaan!

Ik had een vriendin die, eenmaal in de cel met kleingeld, haar vriendje niet durfde te bellen)* en toen een willekeurig ander nummer intoetste. En toen kregen we een knul aan de lijn die dat wel grappig vond, twee van die giebelende pubermeiden. Hij vond het ook leuk als we nog wel eens vaker belden. We hebben natuurlijk nooit onze echte namen gezegd. Er gebeurde trouwens nooit iets onbetamelijks.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:39 schreef Gellius het volgende:
Oh. Ik belde gewoon mijn ouders, als de telefoon weer eens afgesloten was.

Dat deed niemand nog in die tijd!quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:55 schreef Gellius het volgende:
Die man ging daarna in foetushouding in zijn douchecel wanhopig liggen rukken, dat begrijp je wel hè?

Ik word meestal na een tijdje als voorzitter gevraagd, omdat ik anders op m'n stoel zit te wippen en ga zuchten als agendapunten te lang duren.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:35 schreef Franny_G het volgende:
Oh, dat is beter dan een live vergadering! Waarbij je wel steeds moet opletten. Aan mijn lichaamstaal is altijd vrij goed te zien hoe ik me voel en dat is tijdens vergadering vaak niet zo best.

Wij belden dorpsgenoten met de mededeling dat ze de loterij hadden gewonnen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:39 schreef Gellius het volgende:
Oh. Ik belde gewoon mijn ouders, als de telefoon weer eens afgesloten was.

Huisvrouwen bellen dat ze een erotische massage hebben gewonnen en vervolgens laten kiezen uit een aantal opties.quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij belden dorpsgenoten met de mededeling dat ze de loterij hadden gewonnen.
En sekslijnen.

Ik ben van de periode dat ze voor die krengen het geld gleufje eruit hadden gehaald en vervangen voor een telefoonkaart gleufje, waardoor ze behoorlijk onbruikbaar werden in mijn optiek.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:35 schreef Gellius het volgende:
Ik heb nog wel in telefooncellen gestaan!

Wat had je gedaan?quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:55 schreef k_man het volgende:
In de telefooncel bellen met een leraar over strafwerk, zodat je ouders er niet achter kwamen...

quote:
quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:55 schreef k_man het volgende:
In de telefooncel bellen met een leraar over strafwerk, zodat je ouders er niet achter kwamen...

quote:Op woensdag 30 juli 2014 11:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zit je me nou in de maling te nemen?

Dat weet ik niet eens meer. Het was bij aardrijkskunde. Ik moest van één pagina uit de index van de atlas opschrijven waar al die plaatsen lagen. Of misschien niet van één pagina, maar van de A. Of zoiets.quote:

Toen mocht je ook de B erbij doen?quote:Op woensdag 30 juli 2014 11:07 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat weet ik niet eens meer. Het was bij aardrijkskunde. Ik moest van één pagina uit de index van de atlas opschrijven waar al die plaatsen lagen. Of misschien niet van één pagina, maar van de A.
Ik belde om aan te geven dat ik daar wel aan begonnen was, maar dat het veel te veel was en dat ik dat dus echt niet ging doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |