Jij stelde, dus jij moet bewijzen.quote:Op zondag 27 juli 2014 01:26 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Toch belangrijk om je ook daarin te verdiepen ipv alleen de Koran te lezen.
Precies. Zowel christenen als moslims als joden als boeddhisten als communisten als noem maar wat.quote:[..]
Ja "Overtuigd van eigen gelijk en eigen goede bedoelingen" en vervolgens andersdenkenden vermoorden.
Nee JIJ stelde!quote:
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 00:30 schreef Kees22 het volgende:
Het verdrijven van elke ongelovige of andersdenkende is onislamitisch. De qoran meldt herhaaldelijk dat men vijanden niet moet bestrijden als zij zelf niet agressief zijn. Ook is het niet nodig andersdenkenden te bekeren. Na uitleg van het ware geloof moet je zeggen: "Wacht, wij wachten met U."
En alweer zit je lekker te zwammen.quote:Precies. Zowel christenen als moslims als joden als boeddhisten als communisten als noem maar wat.
Ja, inderdaad. En toen stelde jij dat er een volgorde was in qoran-teksten die jou toch gelijk gaf. Dus daarvan zou ik dan graag iets zien.quote:
Zowel Mohammed als Jezus hebben last gehad van uitleggers die wel eens zouden verklaren wat de echte grondlegger wel bedoeld zouden hebben. Van die gast die de qoran uitlegde ben ik de naam vergeten, de leringen van Jezus zijn heruitgelegd door Paulus.quote:[..]
[..]
En alweer zit je lekker te zwammen.
Jij hebt het over Mohammed:
"Overtuigd van eigen gelijk en eigen goede bedoelingen"
En ik zeg: "vervolgens andersdenkenden vermoorden".
Dan moet je niet aankomen met de volgers van verschillende religies, maar met de leiders.
Dus noem dan geen Christenen, maar noem Jezus. En dan gaat de overeenkomst niet op!
Zoek en gij zult vinden.quote:Op zondag 27 juli 2014 01:53 schreef Kees22 het volgende:
Ja, inderdaad. En toen stelde jij dat er een volgorde was in qoran-teksten die jou toch gelijk gaf. Dus daarvan zou ik dan graag iets zien.
conclusie blijft dat Mohammed mensen heeft vermoord en Jezus niet.quote:Zowel Mohammed als Jezus hebben last gehad van uitleggers die wel eens zouden verklaren wat de echte grondlegger wel bedoeld zouden hebben. Van die gast die de qoran uitlegde ben ik de naam vergeten, de leringen van Jezus zijn heruitgelegd door Paulus.
Bij religies gaat het helemaal niet om de grondleggers. Die worden niet begrepen, want ze zijn te hoog verheven. Ze worden uitgelegd, helaas, door mensen die het net niet snappen. En die maken uiteindelijk de religie.
Dank voor de link. Grappig die overeenkomst met het nieuwe testament: de evangelies zijn veel zachter dan de brieven van Paulus. De verklaring die in de link gegeven wordt is ook wel aardig: in Medina had Mohammed ook wereldse macht.quote:
En wat wil je daarmee zeggen? n de qoran staat een stukje over een tochtje met een boodschapper, waarbij geen vragen gesteld mogen worden. Daar wordt als tweede een jongen gedood en de leerling vraagt verontrust wat die misdaan kan hebben.quote:[..]
conclusie blijft dat Mohammed mensen heeft vermoord en Jezus niet.
Dat is geen overeenkomst.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:07 schreef Kees22 het volgende:
Dank voor de link. Grappig die overeenkomst met het nieuwe testament: de evangelies zijn veel zachter dan de brieven van Paulus. De verklaring die in de link gegeven wordt is ook wel aardig: in Medina had Mohammed ook wereldse macht.
Wat ik daarmee wilde zeggen? Dan moet ik terug zoeken in de discussie, maar het had te maken dat jij deed alsof alle religies hetzelfde zijn geloof ik. En je kwam volgens mij met een dooddoener dat overal gemoord wordt. Maar ik zei dat je even religieleiders met religieleiders moest vergelijken.quote:En wat wil je daarmee zeggen? n de qoran staat een stukje over een tochtje met een boodschapper, waarbij geen vragen gesteld mogen worden. Daar wordt als tweede een jongen gedood en de leerling vraagt verontrust wat die misdaan kan hebben.
Ik zie ook niet massaal nieuwsberichten opduiken dat moslims hun biezen moeten pakken. Maar misschien leef jij in een andere werkelijkheid?quote:Op woensdag 23 juli 2014 16:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hooguit als Christenen dit ook massaal voor hen deden. Dat zie ik echter nog niet. Althans, uit niets blijkt dat het Christenen zijn.
Niet helemaal, dat klopt. Paulus zou meer te vergelijken zijn met de scherpslijpers die de qoran uitgelegd hebben. Wel is het zo dat Jezus nooit wereldlijke macht gehad heeft, dus op dat punt kunnen we beide stichters niet vergelijken.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:19 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat is geen overeenkomst.
Ja, zoiets herinner ik me ook. Religies worden minder door de stichters dan door de volgelingen gemaakt. En zoals gezegd: Jezus heeft nooit wereldlijke macht gehad. Toen zijn volgelingen die wel kregen, gingen ze ook behoorlijk los.quote:[..]
Wat ik daarmee wilde zeggen? Dan moet ik terug zoeken in de discussie, maar het had te maken dat jij deed alsof alle religies hetzelfde zijn geloof ik. En je kwam volgens mij met een dooddoener dat overal gemoord wordt. Maar ik zei dat je even religieleiders met religieleiders moest vergelijken.
Daarnaast wil ik natuurlijk een duidelijk verschil aangeven, dat iedereen zich beter zou moeten beseffen.
Juist wel dat we beide stichters kunnen vergelijken.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:24 schreef Kees22 het volgende:
Niet helemaal, dat klopt. Paulus zou meer te vergelijken zijn met de scherpslijpers die de qoran uitgelegd hebben. Wel is het zo dat Jezus nooit wereldlijke macht gehad heeft, dus op dat punt kunnen we beide stichters niet vergelijken.
Zijn apostelen hebben nooit wereldlijke macht gehad of nagestreefd, omdat Jezus ook zo was.quote:Ja, zoiets herinner ik me ook. Religies worden minder door de stichters dan door de volgelingen gemaakt. En zoals gezegd: Jezus heeft nooit wereldlijke macht gehad. Toen zijn volgelingen die wel kregen, gingen ze ook behoorlijk los.
quote:Op zondag 27 juli 2014 21:24 schreef Kees22 het volgende:
Religies worden minder door de stichters dan door de volgelingen gemaakt.
Maar na de apostelen is het volgen natuurlijk niet opgehouden. En de geschiedenis van Europa (en haar nazaten) bestaat grotendeels uit geweld dat vaak verkocht werd als religieus geïnspireerd of zelfs door god bevolen. Op de Nederlandse euromunten staat het nog steeds. Om over die van de VSvA maar niet te spreken.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:27 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Juist wel dat we beide stichters kunnen vergelijken.
Google maar, het is al eerder gedaan.
[..]
Zijn apostelen hebben nooit wereldlijke macht gehad of nagestreefd, omdat Jezus ook zo was.
Nee, dat is ook niet gek, maar wel lastig. Ik las laatst een interview met een Nederlandse sinoloog over taoïsme en Confucius, die altijd als tegengesteld worden gezien. Door zijn vertalingen was hij daar heel anders over gaan denken.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Daar zat ik even langer over na te denken, maar dat is niet zo gek. De stichter heeft een veel kortere tijd op aarde dan alle volgers die na eeuwen blijven komen en in aantallen blijven groeien.
1 Jezus
12 Apostelen
Nog meer volgelingen in diezelfde
duizenden aanhangers per jaar
en dat eeuwen lang.
ja dan is de stichter behoorlijk in de minderheid.
Ik weet zeker dat ze hun religie wel zullen herkennenquote:Op zondag 27 juli 2014 21:32 schreef Kees22 het volgende:
Ik denk dat noch Mohammed noch Jezus hun religie nog zouden herkennen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |