abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142589667
De startsalarissen in de techniek (HBO/WO) liggen rond de 2300-2700 bruto per maand.
Dit is bij lange na geen vetpot en al helemaal niet als je je bedenkt dat met goed doorgroeien binnen het bedrijf en keihard werken je een keer uitkomt op 4000-5000 bruto. De bruto bedragen klinken leuk, maar netto houd je 2500-3500 maximaal over. Echter zit ik er steeds meer aan te denken om een eigen ingenieursbureau te beginnen. Misschien eerst part-time en dan full-time. Dit zou zelfs al tijdens het studeren kunnen. Wat heb ik nodig (materieel) om te kunnen beginnen:

- Laptop/pc
- Software
- Printer (plotten kan je elders laten doen)

Welke diensten wil ik leveren:

- Sterkteberekeningen verbouwing/aanbouw/woonhuizen/kleine appartementencomplex (FEM)
- Tekeningen: bestektekeningen/werktekeningen 2D
- BIM: 3D modellen van opdrachten
- Vergunningen aanvragen voor opdrachtgevers
- Offertes voor opdrachtgevers aanvragen en vergelijken

Het grote verschil met professionele ingenieursbureaus is dat zij complexere projecten doen (meer ervaring) en ik juist voor de kleinere projecten ga. Projecten waar hun engineers eigenlijk te duur voor zijn. Ingenieursbureaus hanteren voor een tekenaar +- 40 euro per uur en voor een constructeur 70 eur per uur. Ik zit er aan te denken om tekenwerk voor 25 euro per uur aan te bieden en rekenwerk voor 40 euro per uur.

Als het goed loopt en de projecten worden groter, zou ik een klasgenoot kunnen vragen of die interesse heeft om mij hiermee te helpen maar in eerste instantie zo veel mogelijk zelf doen.
Wat vinden jullie van dit plan en hebben jullie nog goed advies? Ik ben al in het bezit van hbo bouwkunde constructie diploma en heb bij elkaar 2 jaar praktijkervaring (internships en zomerbaantjes). Dit alles wil ik combineren met een master.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142589864
Jij denkt dat je met 25 euro per uur méér over gaat houden dan in loondienst? Ik denk dat dat tegen gaat vallen, namelijk.
pi_142589909
Aan wat voor projecten denk je zelf dan? De sterkte van de dakconstructie van de familie Jansen berekenen i.v.m. een dakkapel?

Ik zou als ik jou was er dan eerder aan denken ZZP'er te worden en zo toch op grotere projecten te kunnen meedraaien. Echter zou ik beginnen om wat echte werkervaring op te gaan doen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142590057
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 11:57 schreef DroogDok het volgende:
Aan wat voor projecten denk je zelf dan? De sterkte van de dakconstructie van de familie Jansen berekenen i.v.m. een dakkapel?

Ik zou als ik jou was er dan eerder aan denken ZZP'er te worden en zo toch op grotere projecten te kunnen meedraaien. Echter zou ik beginnen om wat echte werkervaring op te gaan doen.
Ik zit te denken aan van alles:
- Carport
- Aanbouw
- Dakkapel
- Restauratieberekeningen
- Verbouw (dragende wand of balk die weggesloopt moet worden etc)
- Simpele woningbouw
- Stalen hal

Het geleverde werk wordt dan: Berekeningen conform Eurocodes, bestektekeningen, evt werktekeningen en vergunningen. De opdrachtgever kan zo met het hele handeltje naar een aannemer toe of ik regel dat samen met de opdrachtgever. Klanten wil ik dan werven door middel van adverteren en gewoon contact te zoeken met aannemers. Genoeg aannemers en zeker de kleinere krijgen direct mensen op de stoep en zij schakelen dan zelf constructeurs in. Misschien dat hier een mogelijkheid voor mij ligt.
pi_142590084
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 11:55 schreef DonJames het volgende:
Jij denkt dat je met 25 euro per uur méér over gaat houden dan in loondienst? Ik denk dat dat tegen gaat vallen, namelijk.
Ja
  Official ESF Kreviewer dinsdag 22 juli 2014 @ 12:03:24 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_142590114
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 11:50 schreef engineerx het volgende:
. De bruto bedragen klinken leuk, maar netto houd je 2500-3500 maximaal over.
Dat is wel behoorlijk veel, kan ik je vertellen. :').
Netto 3000 overhouden is voorbehouden aan een select gezelschap in dit land.
pi_142590140
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:02 schreef engineerx het volgende:
Ja
Ik ben bang dat je je erg verrekent. Doe eens gek en hou er ongeveer ¤ 10,00 bruto per uur aan over en dan heb je het goed gedaan.
pi_142590189
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:03 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dat is wel behoorlijk veel, kan ik je vertellen. :').
Netto 3000 overhouden is voorbehouden aan een select gezelschap in dit land.
* Deetch meldt zich :D

Nu even on-topic: Als ZZP'er moet je ook nadenken over pensioen (zelf opbrengen namelijk) en aansprakelijkheidsverzekeringen want als jij een rekenfout maakt stort er ergens een huis in. De vraag is of je na afdracht belasting en deze kosten nog genoeg inkomen overhoudt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142590245
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:04 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je je erg verrekent. Doe eens gek en hou er ongeveer ¤ 10,00 bruto per uur aan over en dan heb je het goed gedaan.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald. Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 12:09:54 #10
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142590312
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:07 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald. Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
Je kan natuurlijk 80 uur per week maken gedurende 52 weken.....

Houd ook rekening met niet-facturabele uren zoals vakanties, feestdagen en de tijd die je bezig bent met administratie en acquisitie.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142590387
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:05 schreef Deetch het volgende:

[..]

* Deetch meldt zich :D

Nu even on-topic: Als ZZP'er moet je ook nadenken over pensioen (zelf opbrengen namelijk) en aansprakelijkheidsverzekeringen want als jij een rekenfout maakt stort er ergens een huis in. De vraag is of je na afdracht belasting en deze kosten nog genoeg inkomen overhoudt.
Klopt, maar voor pensioen leg ik dan op moment van full-time werken 5000 euro per jaar weg. Ik heb dan 40> jaar te gaan. Vlak voor ik wil stoppen investeer ik dit in een rijtjeshuis die ik vol studentenkamers gooi --> +-1500 per maand inkomen. Daarnaast is het doel zo veel mogelijk eigen vermogen op te bouwen in de vorm van een huis etc. Dit zijn ook allemaal dingen waar je op kunt terugvallen. Hopelijk heeft je ingenieursbureau tegen die tijd een beetje naam gemaakt zodat je hier ook nog van kunt profiteren.
pi_142590388
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:07 schreef engineerx het volgende:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald.
Precies. Kijk op jaarbasis eens wat je na aftrek van kosten per saldo echt overhoudt van ¤ 25 ex btw. Als geld verdienen je motivatie is, dan moet je geen zelfstandige in de middenmoot worden. Het valt namelijk vies tegen. Zeker als je ¤ 25 per declarabel uur aanhoudt.

quote:
Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
Dat is in je eentje best moeilijk. Want waar bureaus collega's hebben om een aantal taken efficient te kunnen doen, moet jij alles zelf doen. En lang niet alles wat je moet doen is declarabel. Maar de uren moet je wel maken om je salaris te verdienen.
pi_142590443
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:02 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ja
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).
pi_142590455
Hoe ga jhe aan klanten komen? Waarom zouden ze naar jou moeten gaan behalve de prijs? Ik kan me heel goed voorstellen dat men bij een sterktebereking van een huis liever iets meer betaald voor een bedrijf dat een goede naam heeft.
Supra Groningam Nihil
pi_142590486
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:12 schreef Queller het volgende:

[..]

Precies. Kijk op jaarbasis eens wat je na aftrek van kosten per saldo echt overhoudt van ¤ 25 ex btw. Als geld verdienen je motivatie is, dan moet je geen zelfstandige in de middenmoot worden. Het valt namelijk vies tegen. Zeker als je ¤ 25 per declarabel uur aanhoudt.

[..]

Dat is in je eentje best moeilijk. Want waar bureaus collega's hebben om een aantal taken efficient te kunnen doen, moet jij alles zelf doen. En lang niet alles wat je moet doen is declarabel. Maar de uren moet je wel maken om je salaris te verdienen.
De uurtarieven waar ik nu over praat van 25 voor tekenwerk en 40 voor rekenwerk zijn voor tijdens mijn studentenperiode. Op het moment van meer ervaring, master behaald, dan wil ik naar grotere projecten gaan en vanzelfsprekend meer gaan vragen.
pi_142590490
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).
Lol, kun nje beter gaan vakkanvullen bij de albert heijn. Daarom kosten externe adviseurs ook vaak ordegrootte ¤100+ per uur.
Supra Groningam Nihil
  dinsdag 22 juli 2014 @ 12:16:28 #17
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_142590527
Om modaal inkomen te maken met 36 a 37 uurloon....25 euro staat gelijk aan minimumloon netto
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_142590545
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:09 schreef DroogDok het volgende:
Je kan natuurlijk 80 uur per week maken gedurende 52 weken.....
Maar kun je ook 80 uur per week factureren? Dan moet je ook heel veel tijd spenderen aan het binnen halen van opdrachten namelijk en als je niet slaapt valt dat niet mee.
pi_142590548
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

Lol, kun nje beter gaan vakkanvullen bij de albert heijn. Daarom kosten externe adviseurs ook vaak ordegrootte ¤100+ per uur.
Exact. 25 euro per uur is niks, daar heb je nog geen witte schoonmaakster voor..
pi_142590567
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 12:19:33 #21
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142590620
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:17 schreef engineerx het volgende:
Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd
En levert dus ook minder op. Een klant gaat jou geen 8 uur betalen als je maar 1 uur bezig bent.
pi_142590621
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:15 schreef engineerx het volgende:
De uurtarieven waar ik nu over praat van 25 voor tekenwerk en 40 voor rekenwerk zijn voor tijdens mijn studentenperiode. Op het moment van meer ervaring, master behaald, dan wil ik naar grotere projecten gaan en vanzelfsprekend meer gaan vragen.
Dat snap ik wel, maar reken het eens goed uit voor je je rijk rekent.

Heb je gedacht aan de kosten van een BAV? Die ga je echt nodig hebben, want als je een rekenfoutje maakt en er stort ergens iets vreselijk in, dan ben je de sjaak :X
pi_142590707
Heb je al een soort van marktonderzoek gedaan zodat je weet of er wel vraag genoeg is om 80 uur te kunnen werken?
pi_142590712
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:19 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat snap ik wel, maar reken het eens goed uit voor je je rijk rekent.

Heb je gedacht aan de kosten van een BAV? Die ga je echt nodig hebben, want als je een rekenfoutje maakt en er stort ergens iets vreselijk in, dan ben je de sjaak :X
Dit zal zeer zeker nodig zijn. Als je zoiets met 2 personen doet, kan je elkaar nog controleren.
pi_142590737
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:17 schreef engineerx het volgende:
Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.
Wat DroogDok zegt, en je moet nog van alles waar niemand je voor gaat betalen (acquisitie, offertes maken, overeenkomsten opstellen, administratie doen, ziek zijn, klanten bezoeken, softwarelicenties betalen, je computer vervangen, verzekering betalen, in de file staan, garantie geven op je werk, probleempjes oplossen, van die dingen....)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')