Ik zit te denken aan van alles:quote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:57 schreef DroogDok het volgende:
Aan wat voor projecten denk je zelf dan? De sterkte van de dakconstructie van de familie Jansen berekenen i.v.m. een dakkapel?
Ik zou als ik jou was er dan eerder aan denken ZZP'er te worden en zo toch op grotere projecten te kunnen meedraaien. Echter zou ik beginnen om wat echte werkervaring op te gaan doen.
Jaquote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:55 schreef DonJames het volgende:
Jij denkt dat je met 25 euro per uur méér over gaat houden dan in loondienst? Ik denk dat dat tegen gaat vallen, namelijk.
Dat is wel behoorlijk veel, kan ik je vertellen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:50 schreef engineerx het volgende:
. De bruto bedragen klinken leuk, maar netto houd je 2500-3500 maximaal over.
Ik ben bang dat je je erg verrekent. Doe eens gek en hou er ongeveer ¤ 10,00 bruto per uur aan over en dan heb je het goed gedaan.quote:
* Deetch meldt zichquote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:03 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat is wel behoorlijk veel, kan ik je vertellen..
Netto 3000 overhouden is voorbehouden aan een select gezelschap in dit land.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald. Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:04 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je je erg verrekent. Doe eens gek en hou er ongeveer ¤ 10,00 bruto per uur aan over en dan heb je het goed gedaan.
Je kan natuurlijk 80 uur per week maken gedurende 52 weken.....quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:07 schreef engineerx het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald. Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
Klopt, maar voor pensioen leg ik dan op moment van full-time werken 5000 euro per jaar weg. Ik heb dan 40> jaar te gaan. Vlak voor ik wil stoppen investeer ik dit in een rijtjeshuis die ik vol studentenkamers gooi --> +-1500 per maand inkomen. Daarnaast is het doel zo veel mogelijk eigen vermogen op te bouwen in de vorm van een huis etc. Dit zijn ook allemaal dingen waar je op kunt terugvallen. Hopelijk heeft je ingenieursbureau tegen die tijd een beetje naam gemaakt zodat je hier ook nog van kunt profiteren.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:05 schreef Deetch het volgende:
[..]
* Deetch meldt zich
Nu even on-topic: Als ZZP'er moet je ook nadenken over pensioen (zelf opbrengen namelijk) en aansprakelijkheidsverzekeringen want als jij een rekenfout maakt stort er ergens een huis in. De vraag is of je na afdracht belasting en deze kosten nog genoeg inkomen overhoudt.
Precies. Kijk op jaarbasis eens wat je na aftrek van kosten per saldo echt overhoudt van ¤ 25 ex btw. Als geld verdienen je motivatie is, dan moet je geen zelfstandige in de middenmoot worden. Het valt namelijk vies tegen. Zeker als je ¤ 25 per declarabel uur aanhoudt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:07 schreef engineerx het volgende:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om te kijken naar hoeveel je overhoudt moet je toch echt kijken naar wat je op jaarbasis hebt binnengehaald.
Dat is in je eentje best moeilijk. Want waar bureaus collega's hebben om een aantal taken efficient te kunnen doen, moet jij alles zelf doen. En lang niet alles wat je moet doen is declarabel. Maar de uren moet je wel maken om je salaris te verdienen.quote:Het doel is om +- 25-30% goedkoper te zitten dan ingenieursbureaus. Ik denk persoonlijk dat hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt.
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).quote:
De uurtarieven waar ik nu over praat van 25 voor tekenwerk en 40 voor rekenwerk zijn voor tijdens mijn studentenperiode. Op het moment van meer ervaring, master behaald, dan wil ik naar grotere projecten gaan en vanzelfsprekend meer gaan vragen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:12 schreef Queller het volgende:
[..]
Precies. Kijk op jaarbasis eens wat je na aftrek van kosten per saldo echt overhoudt van ¤ 25 ex btw. Als geld verdienen je motivatie is, dan moet je geen zelfstandige in de middenmoot worden. Het valt namelijk vies tegen. Zeker als je ¤ 25 per declarabel uur aanhoudt.
[..]
Dat is in je eentje best moeilijk. Want waar bureaus collega's hebben om een aantal taken efficient te kunnen doen, moet jij alles zelf doen. En lang niet alles wat je moet doen is declarabel. Maar de uren moet je wel maken om je salaris te verdienen.
Lol, kun nje beter gaan vakkanvullen bij de albert heijn. Daarom kosten externe adviseurs ook vaak ordegrootte ¤100+ per uur.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).
Maar kun je ook 80 uur per week factureren? Dan moet je ook heel veel tijd spenderen aan het binnen halen van opdrachten namelijk en als je niet slaapt valt dat niet mee.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:09 schreef DroogDok het volgende:
Je kan natuurlijk 80 uur per week maken gedurende 52 weken.....
Exact. 25 euro per uur is niks, daar heb je nog geen witte schoonmaakster voor..quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
Lol, kun nje beter gaan vakkanvullen bij de albert heijn. Daarom kosten externe adviseurs ook vaak ordegrootte ¤100+ per uur.
Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Even rekenen hoor. Aantal werkbare dagen in 2014 is 253. Zeg 22 vakantiedagen, is 231 werkdagen. Als ik even aanneem dat het werk je komt aanwaaien zeg ik dat je 80% van je tijd declarabel bezig bent (en dan mats ik je waarschijnlijk), dat heb je 1.478 uur declarabel. Doe dit maal EUR 20,66 (ex BTW), kom je op een jaaromzet van EUR 30.545. Daar moeten al je kosten nog af, je inkomstenbelasting, je oudedagsvoorziening, en je hebt natuurlijk de onzekerheid dat je niks verdient als je geen klanten hebt (of als ze niet betalen).
En levert dus ook minder op. Een klant gaat jou geen 8 uur betalen als je maar 1 uur bezig bent.quote:
Dat snap ik wel, maar reken het eens goed uit voor je je rijk rekent.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:15 schreef engineerx het volgende:
De uurtarieven waar ik nu over praat van 25 voor tekenwerk en 40 voor rekenwerk zijn voor tijdens mijn studentenperiode. Op het moment van meer ervaring, master behaald, dan wil ik naar grotere projecten gaan en vanzelfsprekend meer gaan vragen.
Dit zal zeer zeker nodig zijn. Als je zoiets met 2 personen doet, kan je elkaar nog controleren.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:19 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar reken het eens goed uit voor je je rijk rekent.
Heb je gedacht aan de kosten van een BAV? Die ga je echt nodig hebben, want als je een rekenfoutje maakt en er stort ergens iets vreselijk in, dan ben je de sjaak
Wat DroogDok zegt, en je moet nog van alles waar niemand je voor gaat betalen (acquisitie, offertes maken, overeenkomsten opstellen, administratie doen, ziek zijn, klanten bezoeken, softwarelicenties betalen, je computer vervangen, verzekering betalen, in de file staan, garantie geven op je werk, probleempjes oplossen, van die dingen....)quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:17 schreef engineerx het volgende:
Leuke berekening gebaseerd op alleen tekenwerk! Ik ben constructeur en het voornaamste geld zal hem zitten in rekenwerk. Houd er ook rekening mee dat op een gegeven moment je veel ervaring hebt en je alles in sheets gooit waarmee je de boel zo hebt berekend. Makkelijk rekenwerk vergt minder tijd dan bijvoorbeeld een brug of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat die 25 euro per uur voor tekenwerk misschien te laag is, maar daarom open ik ook dit topic want sommigen denken aan dingen die ik over het hoofd heb gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |