abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142569205
Voor studiejaar 2014-2015 heb ik mijn ingeschreven voor een pre-master aan de RUG. Gevolgd door een eenjarige master.

De 'vergoeding/tuition fees' die ik hiervoor moet betalen is maar liefst ¤ 2.859. Dit jaar hebben ze de naam aangepast zodat het geen collegegeld is waar je betaald, maar vergoeding voor EC´s. Daarom was het bedrag na ¤ 1.835 vorig jaar het maximum wat er betaald moest worden. Aangezien dit nu geen collegegeld is en ik dit moet betalen voor EC´s, moet ik de volle pond betalen. Bron: http://www.rug.nl/education/tuition/fees/pre-masterprogramme

Nog een vervelend onderdeel bij de RUG is dat je word ingeschreven voor een 'hbo-bachelor' en je geen studiefinanciering krijgt. Meeste andere universiteiten schrijven dit onder een tweejarige master waardoor je wel een jaar studiefinanciering kan krijgen. Helaas is de pre-master elders niet te volgen dus ben ik gedwongen mij hier aan te melden.

Er blijft maar een optie over: lenen. Hiervoor heb ik contact opgenomen met DUO. Volgens de vrouw die ik aan de lijn had mag ik alleen een ¤0 lening aanvragen waardoor ik recht heb op ov in het eerste jaar. Tijdens mijn masterjaar heb ik daar ook geen recht meer op. (Antwoord van mevrouw was dat het regels waren waar zei ook niets aan kon doen). Waarom zou ik niet mogen lenen? Hier klopt volgens mij echt helemaal niets van.

Op de website van IB staan allerlei nieuwe wetten met betrekking tot het pre-master jaar: http://www.duo.nl/zakelij(...)chakelprogrammas.asp

Kan iemand mij het volgende uitleggen:
- klopt het dat ik niet mag lenen? Leg uit.
- kan ik een deel van het collegegeld alsnog vergoed krijgen?
- waarom heb ik geen recht op ov tijdens mijn master?

Naar mijn mening word het volgen van een pre-master echt ontmoedigd...
  maandag 21 juli 2014 @ 20:47:42 #2
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_142570466
Je zou dus niet mogen lenen bij de DUO om je pre-master te volgen?
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_142570628
Dat is wat mij iig is verteld door mevrouw.
pi_142571533
Complete onzin. Als je een nul-lening mag nemen voor een ov-kaart kun je ook gewoon "echt" lenen.
Beneath the gold, bitter steel
pi_142572258
Dat begreep ik nou ook niet. Ze zei dat ze die regels niet kon wijzigen, maar een duidelijk antwoord ontbreekt. Het viel me op dat ik vaak in de wacht werd gezet. Misschien is het een nieuweling? Morgen neem ik nogmaals contact op.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 11:57:24 #6
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_142589919
Heb net gebeld. Je hebt geen recht op een lening wanneer je staat ingeschreven voor een pre-master. Als die pre-master toevallig onder de bachelor of master valt heb je dan wel weer recht op een lening. MBO studenten krijgen 4 jaar extra stufi voor het HBO maar HBO studenten kunnen naar hun lening zwaaien als ze een master willen doen waarvoor ze eerst een pre-master moeten doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klokov op 22-07-2014 12:40:33 ]
  dinsdag 22 juli 2014 @ 12:50:52 #7
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_142591863
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 20:22 schreef michael-vd het volgende:
Voor studiejaar 2014-2015 heb ik mijn ingeschreven voor een pre-master aan de RUG. Gevolgd door een eenjarige master.

De 'vergoeding/tuition fees' die ik hiervoor moet betalen is maar liefst ¤ 2.859. Dit jaar hebben ze de naam aangepast zodat het geen collegegeld is waar je betaald, maar vergoeding voor EC´s. Daarom was het bedrag na ¤ 1.835 vorig jaar het maximum wat er betaald moest worden. Aangezien dit nu geen collegegeld is en ik dit moet betalen voor EC´s, moet ik de volle pond betalen. Bron: http://www.rug.nl/education/tuition/fees/pre-masterprogramme

Nog een vervelend onderdeel bij de RUG is dat je word ingeschreven voor een 'hbo-bachelor' en je geen studiefinanciering krijgt. Meeste andere universiteiten schrijven dit onder een tweejarige master waardoor je wel een jaar studiefinanciering kan krijgen. Helaas is de pre-master elders niet te volgen dus ben ik gedwongen mij hier aan te melden.

Er blijft maar een optie over: lenen. Hiervoor heb ik contact opgenomen met DUO. Volgens de vrouw die ik aan de lijn had mag ik alleen een ¤0 lening aanvragen waardoor ik recht heb op ov in het eerste jaar. Tijdens mijn masterjaar heb ik daar ook geen recht meer op. (Antwoord van mevrouw was dat het regels waren waar zei ook niets aan kon doen). Waarom zou ik niet mogen lenen? Hier klopt volgens mij echt helemaal niets van.

Op de website van IB staan allerlei nieuwe wetten met betrekking tot het pre-master jaar: http://www.duo.nl/zakelij(...)chakelprogrammas.asp

Kan iemand mij het volgende uitleggen:
- klopt het dat ik niet mag lenen? Leg uit.
- kan ik een deel van het collegegeld alsnog vergoed krijgen?
- waarom heb ik geen recht op ov tijdens mijn master?

Naar mijn mening word het volgen van een pre-master echt ontmoedigd...
Waarschijnlijk ging het even mis in de communicatie met de collega, excuus. Hopelijk kunnen we het hier wat duidelijker maken:

Een inschrijving als alleen premaster geeft geen recht, ook niet op lening of ov. Als je echter als voltijd bachelor student wordt ingeschreven (zoals bij jou het geval is, kun je daarmee je resterende rechten op studiefinanciering verbruiken. Zie ook:

http://www.duo.nl/SRVS/CG(...)(16959),ts=OcwDuoNew

Waarschijnlijk heb je al 4 jaar verbruikt, en kom je daarmee in de zogenaamde leenfase terecht. Die leenfase duurt maximaal 3 jaar. In het eerste jaar van de leenfase kun je ook nog gebruikmaken van je studentenreisproduct naast de lening.

Je mag zelf aangeven hoeveel je leent, en je kan het bedrag dus ook op ¤ 0 zetten om geen verdere schuld op te bouwen en nog wel gebruik te maken van je ov-chipkaart. Dit noemen we een nullening. Maar als je wilt lenen, mag dit dus wel! Je hebt nu dus nog een jaar recht op lening plus studentenreisproduct. Daarna moet je het studentenreisproduct stopzetten maar zou je nog twee jaar kunnen lenen. Voorwaarde blijft wel dat je als voltijd bachelor (of master) ingeschreven staat.

Je kan dan overigens ook een aparte lening afsluiten voor het collegegeld datje moet betalen. Dit noemen we collegegeldkrediet. Als je meer moet betalen dan het wettelijke collegegeld, kunnen we de hoogte van het collegegeldkrediet daarop afstemmen zodat je elke maand 1/12 van het collegegeld dat je moet betalen als extra lening ontvangt. Meer hierover:

http://www.duo.nl/particu(...)legegeld-betalen.asp
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
  dinsdag 22 juli 2014 @ 14:37:37 #8
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_142596086
Zie net dit op de website van ISO:

quote:
Heb ik recht op studiefinanciering als ik een pre-master volg?
Ja, je hebt recht op studiefinanciering, mits je staat ingeschreven als voltijdstudent of als duale student. Je kunt bij je instelling navragen hoe je staat ingeschreven. Het recht op studiefinanciering betekent echter niet dat je automatisch recht hebt op een basisbeurs.
Bron: http://www.iso.nl/student/studiefinanciering/
pi_142629173
Ik kon gewoon gebruik maken van de lening tijdens mijn pre-MSc aan de RuG (een jaar geleden).
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_142631025
Erg verwarrende nieuwe wetgeving is dit, inderdaad. Het komt er volgens mij botweg op neer dat DUO wil dat je tijdens je bachelor al het schakelprogramma (pre-master) volgt. Oftewel, meer studielast voor de student, minder uitgaven voor de DUO aan studiefinanciering.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2014 11:42:47 ]
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:33:11 #11
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_142632553
Ik moest een diploma hebben voordat ik aan het schakelprogramma kon beginnen. Ook contact gehad met ISO, wat op hun site staat klopt niet :')

Even mijn studie crowdfunden :D
pi_142632702
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:33 schreef Klokov het volgende:
Ik moest een diploma hebben voordat ik aan het schakelprogramma kon beginnen. Ook contact gehad met ISO, wat op hun site staat klopt niet :')

Even mijn studie crowdfunden :D
De overheid wil dat je gaat werken en belasting betaalt. Gewoon doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')