abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142320779
Hoi
Ik ben bezig om een schuurtje te zetten. Het dak heeft een afschot van ongeveer 1,5 cm per meter naar 1 punt toe. Het dak wil ik bekleden met EPDM.

Nu mijn vragen:
• Als ik een afschot heb van 1,5 cm en de lengte van het dak is ruim 5 meter, dan is de ene kant 7,5 cm hoger dan de andere kant. Laat ik de boeibord dan ook gelijk/evenwijdig lopen met het dak, m.a.w. hang ik de boeibord dan ook schuin op? Of moet de boeibord waterpas geplaatst worden, maar dan heb ik aan de binnenkant 7,5 cm verschil, hoe los ik dit dan op met de mastiek?
• En plaats ik achter het boeibord dan een mastiek? Waarop ik dan de daktrim plaats?

alvast bedankt voor jullie reacties
pi_142336239
Die 1,5 cm/m vind ik al erg veel; een 0,5 cm/m lijkt me zat. Anyway, de boeiboord paralel aan de bovenkant schuur of iets hoger; EPDM schuin afsnijden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  PR/Manusje van alles dinsdag 15 juli 2014 @ 20:55:53 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_142336661
Wat blomke zegt. Altijd evenwijdig. ^O^ Anders ziet het er ook raar uit.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_142337400
15 mm per meter is inmiddels een beetje standaard aan het worden. Ik zou voor 10 mm/m1 gaan, dat is in de praktijk ruim voldoende, met 0,5 mm/m1 maak je kans dat straks het water niet goed wegloopt. Inderdaad bovenkant boeideel waterpas en achter het boeideel een balkje waarop je de daktrim/afdekkap monteert. De EPDM altijd doorzetten tot buitenzijde van dit balkje en goed vastlijmen, anders krijg je giga plooien. Let wel, dakwerk is eigenlijk geen klus voor een doe-het-zelver, je kunt beter een prof inschakelen. :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_142338564
Snap nooit waarom er zo panisch wordt gedaan over een beetje water dat op een plat dak achterblijft. Als dat nergens over een rand naar binnen kan lopen, kan het gewoon blijven staan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 16 juli 2014 @ 07:20:49 #6
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_142351796
Mooi recht laten lopen. Balklaag recht leggen en grote "spieën" zagen die je weer over je balklaag legt. Buitenste balken verhoog je over de lengte met het dikste deel van je spieën. Zo heb je afschot en kun je de boeiboord netjes recht laten lopen.
pi_142353472
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 21:31 schreef blomke het volgende:
Snap nooit waarom er zo panisch wordt gedaan over een beetje water dat op een plat dak achterblijft. Als dat nergens over een rand naar binnen kan lopen, kan het gewoon blijven staan.
Juist, laat me raden....het water op het dak 'koelt' de dakbedekking en zorgt ervoor dat de dakbedekking langer mee gaat? :D Ben je aannemer ofzo?

Laat me je uit de brand helpen, stagnerend water op een plat dak verkort de levensduur van de dakbedekking doordat het leidt tot vervuiling en aantasting van de dakbedekking. Dus een goed plat dak loopt dusdanig af dat wanneer het stopt met regenen de dakbedekking begint op te drogen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat water zo goed als dampdicht is waardoor het dak bouwfysisch ook niet meer klopt en wat denk je van temperatuurverschillen in de winter wanneer de plassen bevroren zijn en de randen van de plas ontdooien door de zon die op het dak staat. Er ontstaan hier behoorlijke spanningsverschillen in de dakbedekking met alle gevolgen vandien.
pi_142368191
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 10:01 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Juist, laat me raden....het water op het dak 'koelt' de dakbedekking en zorgt ervoor dat de dakbedekking langer mee gaat? :D Ben je aannemer ofzo?

Laat me je uit de brand helpen, stagnerend water op een plat dak verkort de levensduur van de dakbedekking doordat het leidt tot vervuiling en aantasting van de dakbedekking. .
Onzin-1, dakbedekking wordt door weersinvloeden als UV-straling en temperatuurswisslingen aangetast, niet door regenwater. Juist platte op daken wordt 's zomers water gesproeid om de temperatuur te verlagen -> minder spanning in het materiaal.

quote:

Om nog maar te zwijgen van het feit dat water zo goed als dampdicht is waardoor het dak bouwfysisch ook niet meer klopt
Onzin-2. De bitumeuze laag (of EPDM) is al hardstikke dampdicht; dat er dan een plas water op ligt, heeft geen enkele invloed op de onderliggende dakconstructie.

quote:
en wat denk je van temperatuurverschillen in de winter wanneer de plassen bevroren zijn en de randen van de plas ontdooien door de zon die op het dak staat. Er ontstaan hier behoorlijke spanningsverschillen in de dakbedekking met alle gevolgen vandien.
Onzin 3: ijs in smeltend water is in thermisch evenwicht.
pi_142378670
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 17:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Onzin-1, dakbedekking wordt door weersinvloeden als UV-straling en temperatuurswisslingen aangetast, niet door regenwater. Juist platte op daken wordt 's zomers water gesproeid om de temperatuur te verlagen -> minder spanning in het materiaal.

[..]

Onzin-2. De bitumeuze laag (of EPDM) is al hardstikke dampdicht; dat er dan een plas water op ligt, heeft geen enkele invloed op de onderliggende dakconstructie.

[..]

Onzin 3: ijs in smeltend water is in thermisch evenwicht.

pfffff.....wat kan jij eigenwijs zijn over zaken waar je totaal geen verstand van hebt.

Ook allemaal gelul ws.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')