abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142217582
Beste klussers... ik wil spoedig aan mijn deurkozijnen gaan werken. Ik wil er architraven en neuten op gaan monteren, er komen ook mooie hoge plinten.

Alles in de jaren 30 stijl (huis 1936).

Echter, ik zit met een uitdaging waar ik graag hulp bij wil!!

Het zit hem zo... Deze kozijnen heb ik gemonteerd:

Zoals je ziet, steekt dat deel waar 56 mm bij staat VOORBIJ de muur zelf. Ik had eerst gedacht dit te lakken en zo te laten... maar dit ziet er wat goedkoop en simpel uit.

Dus het plan is om dit ervan te maken:

Het probleem is dus... op het moment dat ik die architraaf, welke standaard vlak is aan de achterkant:

.... op het kozijn maak, dan steekt deze zo'n 3 tot 8 mm voorbij de muur! En ja, het lastige is dus dat het varieert. De stukadoor heeft het niet vlak achtergelaten en ik denk dat het kozijn een beetje helt.

CONCREET DE VRAAG:

Hoe ga ik dit slim oplossen....? De oplossing om de architraven uit te hollen met een frees of schaaf heb ik al bedacht... zoiets dus:

Maar dat zie ik niet zitten (ik heb geen bovenfrees, met de elektrische schaaf wordt een drama, met de hand ben ik 3 weken bezig)... dus hoe gaan we dit doen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Gieliovd op 12-07-2014 21:13:47 ]
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zaterdag 12 juli 2014 @ 21:24:22 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zaterdag 12 juli 2014 @ 21:35:28 #3
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_142218883
Niet, je verliest de profilering als je 8 mm moet schaven.
pi_142223819
Goed punt Betyar.... dus dan resteert opvullen met houtstrips...

Of iemand ideeën?
pi_142230134
Dit had je met de stukadoor moeten bespreken; gelijk af met je kozijn. Nu blijf je kutten met maatvariatie. Ik zou er een dunne lat naast zetten, iets voorbij je architraaf (gelijk is ongelijk) en dan de kieren afkitten met een polymerenkit :Y

Als je ook neuten gaat plaatsen kom je daar weer hetzelfde tegen. Maar goed, bovenfrees is hier wat makkelijker toe te passen.

c_/

[ Bericht 13% gewijzigd door koffielepel op 13-07-2014 08:14:22 ]
met een koekje
pi_142689001
Zo kick... nog altijd een vraagstuk.

Ondertussen alles netjes in de grondverf gezet en dat ziet er al strak uit. Zo strak dat ik nu zelfs zoiets heb van "Tja, waarom niet zo laten! Tijdsbesparing en het is best mooi... kan altijd nog eens"....

Maar dat is eigenlijk zonde nu ik bezig ben.

Dus! Aan "je had moeten..." en "beter dit" helpt met niet. Als je een heel huis in je eentje opnieuw opbouwt en het toch binnen 15 jaar klaar wilt hebben... dan maak je keuzes. En soms heb je spijt.

Hoe gaan we dit nu oplossen?

- Met latjes opdikken wordt erg moeilijk omdat meerdere kozijnen uitsteken met een verloop van 8 naar 2 mm uitsteek. Zie daar maar een latje voor te maken.
- Architraven hol frezen werkt niet, want dan frees je dwars door je profiel heen.
pi_142689199
kun je niet met een elektrische schaaf de kozijnen gelijk met de muur maken?
pi_142689260
Bedankt voor het meedenken, dat moet technisch kunnen, maar dat vind ik geen oplossing die ik zou willen overwegen.
pi_142689603
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 18:37 schreef Gieliovd het volgende:
Bedankt voor het meedenken, dat moet technisch kunnen, maar dat vind ik geen oplossing die ik zou willen overwegen.
Tja je zult het verloop toch ergens zichtbaar hebben, of aan de zijde van de opvul latjes of aan de zijde kozijn.
op vullatjes maken wordt een crime
andere optie is de architraaf aan het kozijn vastzetten, op een aantal punten ondersteunen met opvul blokjes en de rest dan met "pur en kit" opvullen wellicht dat met een product als woodfill is te doen?
  donderdag 24 juli 2014 @ 19:01:35 #10
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_142689958
Beste optie: Opnieuw stucen en vlaktrekken met elkaar.

Minder goede optie: monteren en volfrutten met plamuur/kit

En een bovenfrees scoor je al een leuke voor rond de 100e, en die dingen zijn altijd handig!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_142690139
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 18:28 schreef Gieliovd het volgende:

Met latjes opdikken wordt erg moeilijk omdat meerdere kozijnen uitsteken met een verloop van 8 naar 2 mm uitsteek. Zie daar maar een latje voor te maken.
in dit geval een latje van 8mm er op lijmen en afschaven van 8 naar 2mm
pi_142694985
Als je wat MDF hebt staan en je hebt een invalzaag met rail (of kan die lenen/huren) dan kan je die latjes makkelijk zagen. Je moet het wel andersom zagen, dus het afvalstuk is het bruikbare deel.
pi_142695229
Opnieuw stuccen - nooit van m'n leven komt er weer een stukadoor in huis hier. Ben nog niet van de huidige af, met de ellende.

Volfrutten met kit, pur, houtvuller wordt hem ook niet. Ik ben geen beunhaas.

Hout zagen met een zaag is dan wel weer haalbaar, ik heb een cirkelzaag en een lange lat is er altijd wel. Dat gecombineerd met eventueel bijschaven zou wel eens kunnen werken, al is het veel werk. Het lijmen en schaven moet eigenlijk gebeuren op de architraaf, maar wellicht is het kopieren van het kozijn makkelijker.
pi_142697672
Tja, je had toch gewoon die stucadoor voor zijn ballen moeten schoppen.
Kozijnen van 114 mm breed zijn zo`n beetje standaard in de bouw.
Binnenmuurtje van 100mm (die van jou is 90mm maar dat maakt niet uit) brede stenen/blokken/elementen aan elkaar gemetseld/gelijmd dan heb je met 114mm genoeg marge om er aan allebei de kanten van de muur een mooie strakke muur van te maken.

Beetje stucadoor die weet echt wel dat een kozijn aan allebei de kanten wat uitsteekt en dat hij dat vlak met de muur moet maken.
pi_142698013
Latje op de architraaf lijmen, even schaven zodat de lat gelijk loopt met de architraaf loopt en monteren maar. Hier zelfde probleem, stucwerk stak zo'n 5 mm uit. Als je het netjes doet zie je er niks meer van.
pi_142699129
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 21:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Beetje stucadoor die weet
:')

Ja, die latjes... Ik vond in de lade nog 2 kleine schattige blokschaafjes van opa dus misschien die dan maar gebruiken gaan. Nog even wat meningen afwachten.
pi_142712499
Suggestie:

Architraaf monteren op het kozijn zodat het zwevend voor je muur zit. Eventueel op een paar punten uitvullen voor stabiliteit.
Vervolgens een heel dun strookje 6mm mdf erlangs plakken,afkitten en in dezelfde kleur schilderen.

Ik zou dan een rond kantje aan het mdf frezen en daarna pas zagen.

Alternatief: kwart rondje grenen kopen bij gpk en die strak erlangs.

Heeft iemand trouwens al gezegd dat je stukadoor dit had moeten oplossen :P

c_/
met een koekje
  PR/Manusje van alles vrijdag 25 juli 2014 @ 12:08:42 #18
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_142714215
Ik zou zeggen. Vlak met kozijn monteren en de rest opvullen met een overschilderbare kit. -O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_142714408
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:08 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik zou zeggen. Vlak met kozijn monteren en de rest opvullen met een overschilderbare kit. -O-
Wil hij niet (al zou ik dat net als jij als optie overwegen).

quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 21:05 schreef Gieliovd het volgende:

Volfrutten met kit, pur, houtvuller wordt hem ook niet. Ik ben geen beunhaas.

PR/Manusje van alles vrijdag 25 juli 2014 @ 12:14:58 #20
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_142714425
quote:
17s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:14 schreef Juup© het volgende:

[..]

Wil hij niet.

[..]

je hebt beunen en beunen natuurlijk.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 25 juli 2014 @ 13:08:54 #21
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_142716016
8mm kit voeg valt redelijk onder beunen ;) maar ik overweeg...

Knutselen met houtjes..
  vrijdag 25 juli 2014 @ 14:27:58 #22
399214 Knutsel-Smurf
pi_142718557
Niet het antwoord dat je wilt horen waarschijnlijk:

De stucadoor een aangetekende brief sturen met hierin de problemen (waaronder deze muur die dikker gestuct moet worden gelijk met het kozijn). En hem hierin 2 weken de tijd geven om het op te lossen. Indien dit niet gebeurd vervalt de gehele openstaande rekening. Dan komt hij het dus oplossen.

Indien hij verzuimd (en je dus de eerste lading stucwerk voor niets hebt):

Op zoek naar een fatsoenlijke stucadoor (ja ze bestaan echt nog wel). Hiermee duidelijke afspraken op papier maken. Zoals indien niet op komen dagen per dag zoveel boete, manier waarop dingen gebeuren, marges waarin dingen mogen (muur max 0,2 graden uit het lood etc).

Ja het is klote, maar zoals ik je klussen heb gezien ben je net als ik, als je het nu niet goed doet ga je je daar de rest van je leven aan ergeren dat het niet perfect is.
pi_142729591
Ik heb wel een hele goede stucadoor maar die woont natuurlijk niet bij jou in de buurt ;( o|O _O-
  vrijdag 25 juli 2014 @ 20:46:40 #24
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_142729806
Aangetekende brief verhaal is net achter de rug en onze banden zijn verbroken per vanavond.

Ik ga weer door op mijn eigen pad, zonder dat gek*t met die stukadoor.

Er komt geen stukadoor meer in, in zoek het in andere oplossingen.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 21:54:06 #25
399214 Knutsel-Smurf
pi_142732346
Stucworkshop.nl

Voor de ECHTE klusautist die echt ALLES zelf wil doen.
;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')