Wie heeft het hier over scheldwoorden? Vandaar dat ik je eerder ook vroeg duidelijker te zijn in waar je op doelt.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:39 schreef GhpH het volgende:
[..]Alsjeblieft zeg, wat zijn wij rijker met marokkaanse scheldwoorden? Daarbij zorgt straattaal voor een verloedering van grammatica en spelling. Misschien voor onderintellectuelen niet belangrijk, maar voor een taal wel.
Nou ja, je kan natuurlijk iets afkeuren op basis van verschillende criteria. Zoals het niet mooi vinden klinken van een taal/dialect.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:54 schreef Sauslepel het volgende:
Waarom iedereen het toe zou juichen als een kind Spaans en Nederlands vanaf jonge leeftijd mee zou krijgen, en waarom er zoveel tegenstand is bij Limburgs en Nederlands is mij een vraag.
Je hebt volkomen gelijk. Alleen heb ik het idee dat Limburgs vaak afgekeurd wordt op het criterium "Daar heb je toch niets aan". Waarbij veelal alleen gekeken wordt naar twee dingen.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nou ja, je kan natuurlijk iets afkeuren op basis van verschillende criteria. Zoals het niet mooi vinden klinken van een taal/dialect.
Alleen is het wel handig als mensen zich bewust zijn van hun beweegredenen om iets af te keuren, dit zodat ze zich beseffen hoe subjectief het is.
Verder kan ik me goed vinden in de rest van jouw post.
Je begrijpt het volgens mij niet goed. De Straattaal verneukt het omdat Straattaal geen spelling en grammatica kent. Ook betreft het alleen maar scheldwoorden en dergelijke.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:44 schreef deadprez het volgende:
[..]
Waarom geldt dat niet voor dialecten dan? Onderintellectuelen is voor zover ik weet geen woord, trouwens.
Nee jij probeert er wat om heen te lullen.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over scheldwoorden? Vandaar dat ik je eerder ook vroeg duidelijker te zijn in waar je op doelt.
Scheldwoorden heb je in iedere taal. Dat feit maakt de taal (of het dialect) op zichzelf niet opeens slecht. En ook het feit dat er sommige lui zijn die hoofdzakelijk het dialect spreken en hierdoor AN nauwelijks beheersen maakt het dialect op zichzelf niet opeens slecht.
Nogmaals mijn vraag:
Waarom precies zou het een schande zijn wanneer er een dialect ontstaat dat beinvloed is door een buitenlandse taal?
En misschien moet jij eens leren onderscheid te maken tussen zaken als:
- Het spreken van een dialect
- Het gebruik van scheldwoorden
- Het niet of slecht beheersen van de hoofdtaal in een land
Tssssss, ben anders wel een Marokkaanse die het Twents dialect beheerst en spreekt!quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja en ondertussen wel marokkanen binnenlaten. Die zijn pas een scha(n)de voor de taal.
Tuurlijkquote:Op zondag 13 juli 2014 22:50 schreef Casiotone het volgende:
Straattaal is ook dialect, en niet per se gebonden aan een slechte beheersing van het standaardnederlands
http://www.volkskrant.nl/(...)snobistisch-af.dhtml
Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Met dit stukje doelde Ik vooral op de Straattaal. De marokkaanse invloed heeft meer slecht dan goed gedaan.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:19 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Tssssss, ben anders wel een Marokkaanse die het Twents dialect beheerst en spreekt!
Ontopic. Vind de verloedering van dialecten ook erg jammer. Jammer dat het terrein verliest. Hier in Twente spreekt men voor het overgrote deel het dialect al niet meer. Slechts het accent is nog aanwezig.
Dat was weer een typisch gutmensch artikel. Straattaal is puur verderf.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:23 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Straattaal vergelijken met een echt dialect..
Flikker toch op man..
Drents is zoveel mooier
Geen idee. Heb geen enkele verstand van straattaal en nooit eerder gebruik gemaakt van straattaal. Marokkanen in de Randstad storen me wel met hun vreselijk accent...quote:Op maandag 14 juli 2014 01:24 schreef GhpH het volgende:
[..]
Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Met dit stukje doelde Ik vooral op de Straattaal. De marokkaanse invloed heeft meer slecht dan goed gedaan.en dan kunnen mensen mij en PVVer vinden (ben ik niet) maar ik bekijk het realistisch.
mening hebben over iets waar je niets van af weetquote:Op maandag 14 juli 2014 01:13 schreef GhpH het volgende:
[..]
. Ook betreft het alleen maar scheldwoorden en dergelijke.
Ik heb anders niets eloquents uit straattaal voort zien komen. Alleen in combinatie met stoer doen en hangjongeren.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:28 schreef Casiotone het volgende:
[..]
mening hebben over iets waar je niets van af weet
quote:Op maandag 14 juli 2014 01:31 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Ik vind het ook altijd zo mooi dat als ik me verspreek ik het gewoon over de 'Ja, dat is drents' boeg kan gooien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |