abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142263012
Ook maar een neuk geven om dialect :')
  zondag 13 juli 2014 @ 22:47:47 #102
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_142263111
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 22:39 schreef GhpH het volgende:

[..]

:') Alsjeblieft zeg, wat zijn wij rijker met marokkaanse scheldwoorden? Daarbij zorgt straattaal voor een verloedering van grammatica en spelling. Misschien voor onderintellectuelen niet belangrijk, maar voor een taal wel.
Wie heeft het hier over scheldwoorden? Vandaar dat ik je eerder ook vroeg duidelijker te zijn in waar je op doelt.

Scheldwoorden heb je in iedere taal. Dat feit maakt de taal (of het dialect) op zichzelf niet opeens slecht. En ook het feit dat er sommige lui zijn die hoofdzakelijk het dialect spreken en hierdoor AN nauwelijks beheersen maakt het dialect op zichzelf niet opeens slecht.

Nogmaals mijn vraag:
Waarom precies zou het een schande zijn wanneer er een dialect ontstaat dat beinvloed is door een buitenlandse taal?

En misschien moet jij eens leren onderscheid te maken tussen zaken als:
- Het spreken van een dialect
- Het gebruik van scheldwoorden
- Het niet of slecht beheersen van de hoofdtaal in een land
Krekker is de bom!
pi_142263267
Straattaal is ook dialect, en niet per se gebonden aan een slechte beheersing van het standaardnederlands
http://www.volkskrant.nl/(...)snobistisch-af.dhtml
pi_142263507
Wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen een taal en een dialect? Op het moment dat Limburg een soevereine staat zou worden en Limburgs als officiële taal zou uitroepen, dan zou Limburgs een taal zijn, terwijl het momenteel als dialect gezien wordt.

Het verschil tussen een dialect en een taal ligt dus niet in taalkundig, maar in politiek gebied.

Als je het verder zou willen trekken zou je kunnen zeggen dat Nederlands een dialect is van Duits, vraag me af in hoeverre de anti-dialect-roepers tevreden zouden zijn met het invoeren van Duits in Nederland.

Ik spreek zelf geen dialect, maar kan het wel verstaan. Ik denk dat het zeker een voordeel heeft om tweetalig opgevoed te worden. Zolang je je in beide talen fatsoenlijk verstaanbaar kan maken is er geen probleem, zodra de regionale taal de overhand begint te krijgen is het wel een beetje limiterend voor het kind.

Waarom iedereen het toe zou juichen als een kind Spaans en Nederlands vanaf jonge leeftijd mee zou krijgen, en waarom er zoveel tegenstand is bij Limburgs en Nederlands is mij een vraag.

Een andere taal leren is niet alleen een mogelijkheid om met een grotere groep mensen te kunnen communiceren, het is ook een manier om een andere kijk op de werkelijkheid en een andere kijk op het leven om je heen te verkrijgen.
  zondag 13 juli 2014 @ 22:57:13 #105
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_142263702
quote:
7s.gif Op zondag 13 juli 2014 22:54 schreef Sauslepel het volgende:
Waarom iedereen het toe zou juichen als een kind Spaans en Nederlands vanaf jonge leeftijd mee zou krijgen, en waarom er zoveel tegenstand is bij Limburgs en Nederlands is mij een vraag.

Nou ja, je kan natuurlijk iets afkeuren op basis van verschillende criteria. Zoals het niet mooi vinden klinken van een taal/dialect.

Alleen is het wel handig als mensen zich bewust zijn van hun beweegredenen om iets af te keuren, dit zodat ze zich beseffen hoe subjectief het is.

Verder kan ik me goed vinden in de rest van jouw post.
Krekker is de bom!
pi_142264973
Een taal is een dialect met een leger :P
pi_142265149
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 22:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nou ja, je kan natuurlijk iets afkeuren op basis van verschillende criteria. Zoals het niet mooi vinden klinken van een taal/dialect.

Alleen is het wel handig als mensen zich bewust zijn van hun beweegredenen om iets af te keuren, dit zodat ze zich beseffen hoe subjectief het is.

Verder kan ik me goed vinden in de rest van jouw post.
Je hebt volkomen gelijk. Alleen heb ik het idee dat Limburgs vaak afgekeurd wordt op het criterium "Daar heb je toch niets aan". Waarbij veelal alleen gekeken wordt naar twee dingen.

1) Hoeveel mensen spreken de taal?
2) Wat zijn de (extra) economische mogelijkheden die het beheersen de taal biedt?

Hierdoor worden grote talen (Engels, Frans, Spaans, Arabisch, Chinees) als waardevol gezien, terwijl kleinere talen (Tsjechisch, Sloveens, Hongaars, Servisch, Bulgaars) als minder waardevol beschouwd worden. Dat is op basis van de eerdergenoemde twee punten natuurlijk logisch, maar het zou wel jammer zijn als de laatstgenoemde talen zouden verdwijnen. Het zou een enorme verschraling van het aanbod in talen zijn. Hiermee gaat natuurlijk een grote hoeveelheid literatuur, poëzie en cultuur in het algemeen verloren.

Dit is natuurlijk bij dialecten hetzelfde, bij het uitsterven van een dialect gaat ook een heleboel geschiedenis verloren.

Bovendien is mijns inziens de waarde van een taal ook heel erg afhankelijk van je omstandigheden. Het is heel prettig om Spaans, Arabisch en Chinees vloeiend te beheersen, maar in een dorpje in Albanië, heeft Albanees een veel grotere waarde. Zo is het in het dagelijks leven voor iemand in Limburger ook veel nuttiger om Nederlands en Limburgs te spreken, dan dat het is om Nederlands, Spaans en Chinees te spreken.
pi_142270451
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 22:44 schreef deadprez het volgende:

[..]

Waarom geldt dat niet voor dialecten dan? Onderintellectuelen is voor zover ik weet geen woord, trouwens.
Je begrijpt het volgens mij niet goed. De Straattaal verneukt het omdat Straattaal geen spelling en grammatica kent. Ook betreft het alleen maar scheldwoorden en dergelijke.

Wat wél zorgt voor evolutie is als het kind bvb een vloeiend marokkaanse ouder en vloeiend nederlandse ouder heeft. Dan zal het (mits aangeleerd vanuit de wieg) beide talen perfect kunnen spreken.
pi_142270583
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 22:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wie heeft het hier over scheldwoorden? Vandaar dat ik je eerder ook vroeg duidelijker te zijn in waar je op doelt.

Scheldwoorden heb je in iedere taal. Dat feit maakt de taal (of het dialect) op zichzelf niet opeens slecht. En ook het feit dat er sommige lui zijn die hoofdzakelijk het dialect spreken en hierdoor AN nauwelijks beheersen maakt het dialect op zichzelf niet opeens slecht.

Nogmaals mijn vraag:
Waarom precies zou het een schande zijn wanneer er een dialect ontstaat dat beinvloed is door een buitenlandse taal?

En misschien moet jij eens leren onderscheid te maken tussen zaken als:
- Het spreken van een dialect
- Het gebruik van scheldwoorden
- Het niet of slecht beheersen van de hoofdtaal in een land
Nee jij probeert er wat om heen te lullen.

Ik heb het over STRAATTAAL iets wat tegenwoordig voornamelijk door de marokkanen op de markt is gebracht. En dat maakt taal kapot. Iets hiervan ontkennen is bullshit.

Jij kan helaas niet lezen.
pi_142270614
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:

[..]

Ja en ondertussen wel marokkanen binnenlaten. Die zijn pas een scha(n)de voor de taal.
Tssssss, ben anders wel een Marokkaanse die het Twents dialect beheerst en spreekt!

Ontopic. Vind de verloedering van dialecten ook erg jammer. Jammer dat het terrein verliest. Hier in Twente spreekt men voor het overgrote deel het dialect al niet meer. Slechts het accent is nog aanwezig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2014 01:20:33 ]
pi_142270628
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 22:50 schreef Casiotone het volgende:
Straattaal is ook dialect, en niet per se gebonden aan een slechte beheersing van het standaardnederlands
http://www.volkskrant.nl/(...)snobistisch-af.dhtml
Tuurlijk :') wat een achterlijk gedoe.
pi_142270695
Straattaal vergelijken met een echt dialect..
Flikker toch op man..

Drents is zoveel mooier *;
pi_142270699
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 01:19 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Tssssss, ben anders wel een Marokkaanse die het Twents dialect beheerst en spreekt!

Ontopic. Vind de verloedering van dialecten ook erg jammer. Jammer dat het terrein verliest. Hier in Twente spreekt men voor het overgrote deel het dialect al niet meer. Slechts het accent is nog aanwezig.
Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Met dit stukje doelde Ik vooral op de Straattaal. De marokkaanse invloed heeft meer slecht dan goed gedaan. :{ en dan kunnen mensen mij en PVVer vinden (ben ik niet) maar ik bekijk het realistisch.
pi_142270721
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 01:23 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Straattaal vergelijken met een echt dialect..
Flikker toch op man..

Drents is zoveel mooier *;
Dat was weer een typisch gutmensch artikel. Straattaal is puur verderf.
pi_142270748
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2014 01:24 schreef GhpH het volgende:

[..]

Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Met dit stukje doelde Ik vooral op de Straattaal. De marokkaanse invloed heeft meer slecht dan goed gedaan. :{ en dan kunnen mensen mij en PVVer vinden (ben ik niet) maar ik bekijk het realistisch.
Geen idee. Heb geen enkele verstand van straattaal en nooit eerder gebruik gemaakt van straattaal. Marokkanen in de Randstad storen me wel met hun vreselijk accent...
pi_142270810
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2014 01:13 schreef GhpH het volgende:

[..]

. Ook betreft het alleen maar scheldwoorden en dergelijke.

mening hebben over iets waar je niets van af weet :')
pi_142270863
Ik vind het ook altijd zo mooi dat als ik me verspreek ik het gewoon over de 'Ja, dat is drents' boeg kan gooien :)
pi_142271499
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 01:28 schreef Casiotone het volgende:

[..]

mening hebben over iets waar je niets van af weet :')
Ik heb anders niets eloquents uit straattaal voort zien komen. Alleen in combinatie met stoer doen en hangjongeren.
pi_142271533
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 01:31 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Ik vind het ook altijd zo mooi dat als ik me verspreek ik het gewoon over de 'Ja, dat is drents' boeg kan gooien :)
_O-

En door dialect (en scandinavisch :@ ) had ik een enorme voorsprong met Duits. Al die huilanders in mijn klas... ocharm.
pi_142271784
Baat bij aanleren dialect? :') Een dialect is per definitie een taal die niet verder rijkt dan de streek. Hoe TS kansen ziet toenemen door de blik binnen de provincie te houden, maakt van hem een ware dorpsidioot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')