Ja.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Prachtig bedacht, jaKees van Kooten toch? Een mooie palindroom. Dit soort taalcreativiteit missen we in Nederland enorm.
Je zou gelijk hebben, ware het niet dat de tweede helft van de zin aanleiding geeft om te denken dat Facebook en Twitter het onderwerp van de zin zijn. En dan zijn ze dus wél meervoud. Zie ook mijn opmerking over tantebetjestijl.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:33 schreef Godshand het volgende:
[..]
Facebook en Twitter zijn geen personen, dus wordt het "beheerst".
Je kan niet zeggen, in de vragende wijs: " Wat beheersen hun leven?" maar "wat beheerst hun leven?" Antwoord: Facebook en Twitter. Dus het moet 3e persoon zijn voor "beheersen".
Ik zit niet constant de regels te analyseren, zo zit het in mijn hoofd. In mijn hoofd zijn Twitter en Facebook blijkbaar tot 1 enkelvoudig onderwerp gereduceerd, maar na even nadenken zie ik inderdaad dat dat niet kan.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je zou gelijk hebben, ware het niet dat de tweede helft van de zin aanleiding geeft om te denken dat Facebook en Twitter het onderwerp van de zin zijn. En dan zijn ze dus wél meervoud. Zie ook mijn opmerking over tantebetjestijl.
Opmerkelijk trouwens... je weet kennelijk de regels wél uit te leggen, maar je bent te lui om ze fatsoenlijk toe te passen, cq. een normaal stukje tekst met correcte zinnen te typen.
Taalkundig gaan je teksten er al met sprongen op vooruit.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:48 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik zit niet constant de regels te analyseren, zo zit het in mijn hoofd. In mijn hoofd zijn Twitter en Facebook blijkbaar tot 1 enkelvoudig onderwerp gereduceerd, maar na even nadenken zie ik inderdaad dat dat niet kan.
quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Adviezen:
- Gebruik komma's waar ze moeten staan en niet waar ze niet moeten staan.
- Let op de woordvolgorde in je zinnen.
- Gebruik de juiste werkwoordsvorm wanneer het om een meervoud gaat.
- Zelfstandig naamwoorden schrijf je in het Nederlands niet met een hoofdletter.
- Bijvoeglijk naamwoorden schrijf je altijd zo kort mogelijk.
- Steenkolenengels (hoofdletter verdedigbaar) schrijf je als één woord.
- Vermijd tantebetjestijl; te veel informatie in één zin proppen, waardoor het onderwerp wisselt. Want zoals het er nu staat, hebben Facebook en Twitter het Engelse woord verkracht.
Op je Engelstalige zinnen valt ook het nodige aan te merken, maar dat laat ik graag aan iemand anders over.
JA?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 01:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het waait echt wel weer over, trouwens. De selfie is gewoon een tijdelijke hype.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |