abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141982363
In mijn kamer is maar 1 stopcontact en die is niet echt handig geplaatst. Daarom tap ik in feite stroom van de stopcontact in de andere kamer. Dit heb ik naar mijn kamer geleid via een klein gat:

Nou is het zo, dat de kabel die ik nu gebruik, in feite niet geaard is. Ik heb daar altijd aan gedacht, maar woon nu al 3 jaar hier met nog steeds een ongeaard kabel en met vrij 'veel' apparatuur in mijn kamer: TV, ventilator, PC & laptop, 2 spelcomputers. Het komt ook vaak zat voor dat al deze apparaten tegelijkertijd aanstaan.

Nu ik dus mijn kamer opnieuw aan het inrichten ben wil ik gelijk dit ook even aanpakken. In dit geval had ik geluk. Want ik kon de kop van de kabel losmaken om puur de kabel door het gat te krijgen en vervolgens weer de kop erop schroeven. De kop:

Dus wat is nou mijn vraag? Ik heb deze kabel ooit in een tasje gevonden tijdens het verhuizen. Maar hoe kom ik nou aan een dergelijke kabel (hoe heet zoiets?) en hoe vindt ik er eentje waarbij de kop tijdelijk los te maken is?
pi_141982445
Bouwmarkt al geprobeerd?
  zondag 6 juli 2014 @ 21:22:45 #3
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_141982739
bij de bouwmarkt gewoon een losse stekker kopen , en later op het snoer monteren
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
  Moderator zondag 6 juli 2014 @ 21:57:39 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_141984884
Ik zou een los snoer kopen 3x1,5mm² of 3x2,5mm² en een losse stekker met randaarde.
En dat gebruiken en monteren.

Eerst het snoer door de opening trekken; en dan aan de andere kant de losse stekker met randaarde eraan monteren.
pi_141985479
niet flauw bedoeld, maar is er niet iemand die je kan helpen hiermee als je er nog geen ervaring mee hebt?
pi_141989963
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 22:08 schreef lesley het volgende:
niet flauw bedoeld, maar is er niet iemand die je kan helpen hiermee als je er nog geen ervaring mee hebt?
let op:

knip de stekker eraf, stap op je fiets, koop een losse stekker, fiets naar huis.
pruts de kabel zonder stekker door het gat, pak een aardappelschilmesje.
Snij de witte buitenkant een heeel klein beetje in en haal de witte buitenkant van je snoer door het net zolang heen-en-weer te wiebelen dat het loslaat,kijk uit dat je niet in de draden snijd.
haal dan met hetzelfde mesje een stukje van de buitenkant van de blauwe, bruine en geelgroen draad af, zo dat je het koper ziet. stop het koper van de bruine draad in 1 van de 2 pennen die in het stopcontact gaan en draai het schroefje aan, doe daarna de blauwe draad in het andere pennetje en draai het schroefje aan,
Als je goed kijkt zie je nog een schroefje in de stekker die verbonden is met de metalen dingen naast de 2 pennen die in het stopcontact gaan, en knutsel hier de groengele draad aan.

doe de buitenkant om de stekker en klaar ben je..
....stiekem toch wel....
pi_141990837
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 23:41 schreef nosmo_king het volgende:
let op:

[knip]
Leuk verhaal voor een schemerlampje.

Maar bij de kabel die nu alles (in de toekomst ook) moet gaan voeden zou ik persoonlijk toch aderhulsjes gebruiken. Zeker als je bedenkt dat iemand zonder ervaring waarschijnlijk denkt dat hoe vaster hij de schroefjes aangedraaid krijgt, hoe beter het is........
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141990894
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 00:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Leuk verhaal voor een schemerlampje.

Maar bij de kabel die nu alles (in de toekomst ook) moet gaan voeden zou ik persoonlijk toch aderhulsjes gebruiken. Zeker als je bedenkt dat iemand zonder ervaring waarschijnlijk denkt dat hoe vaster hij de schroefjes aangedraaid krijgt, hoe beter het is........
nou..dan gebruik je toch aderhulsjes.

(even eerlijk..hoeveel stekkers in huis heb je aangesloten waarbij je aderhulsjes hebt gebruikt?)
....stiekem toch wel....
pi_141991209
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 00:07 schreef nosmo_king het volgende:
(even eerlijk..hoeveel stekkers in huis heb je aangesloten waarbij je aderhulsjes hebt gebruikt?)
Een stuk of drie schat ik. (Meer stekkers heb ik namelijk niet 'zelf' er aan gezet, die zaten er al aan.)

OW, en de bekabeling van mijn rolluiken, en van de inductieplaat aan de kant van de plaat (stekker aan de andere kant van het snoer was al 'aangegoten')

Bij soepel draad wat in aanraking met een schroef komt gebruik ik ze altijd. Dat is gewoon een gewoonte van me, en niet altijd noodzakelijk. Maar in dit geval, bij de kabel waar hij redelijk wat op gaat/kan/zal aansluiten lijkt het me niet handig als iemand die niet eens weet hoe hij een stekker eraan moet zetten, dan maar jouw 'handleiding' volgt en denkt dat hij dan niks verkeerd kan doen.
pi_141991265
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 00:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een stuk of drie schat ik. (Meer stekkers heb ik namelijk niet 'zelf' er aan gezet, die zaten er al aan.)

OW, en de bekabeling van mijn rolluiken, en van de inductieplaat aan de kant van de plaat (stekker aan de andere kant van het snoer was al 'aangegoten')

Bij soepel draad wat in aanraking met een schroef komt gebruik ik ze altijd. Dat is gewoon een gewoonte van me, en niet altijd noodzakelijk. Maar in dit geval, bij de kabel waar hij redelijk wat op gaat/kan/zal aansluiten lijkt het me niet handig als iemand die niet eens weet hoe hij een stekker eraan moet zetten, dan maar jouw 'handleiding' volgt en denkt dat hij dan niks verkeerd kan doen.
het was ook als een soort ikea-versie bedoeld.
je kan ze trouwens ook vertinnen, werkt prima en als je het goed doet blijven ze dunner dan bij het gebruik van aderhulsjes.
....stiekem toch wel....
pi_141991352
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 00:20 schreef nosmo_king het volgende:
het was ook als een soort ikea-versie bedoeld.
je kan ze trouwens ook vertinnen, werkt prima en als je het goed doet blijven ze dunner dan bij het gebruik van aderhulsjes.
Tin is zacht en oxideert. Het helpt wel tegen het kapotdraaien van de aders, maar als permanente 'klemverbinding' is het geen aanrader.
pi_141996957
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 23:41 schreef nosmo_king het volgende:

[..]

let op:

knip de stekker eraf, stap op je fiets, koop een losse stekker, fiets naar huis.

Sta op, maak je brandwonden schoon, kam je haren, en haal de stroom eraf door de andere stekker uit het stopcontact te halen of de schakelaar om te zetten, maak het afknippen af, stap op de fiets, koop een losse stekker en fiets naar huis.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 7 juli 2014 @ 13:30:07 #13
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_142002666
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 00:20 schreef nosmo_king het volgende:
je kan ze trouwens ook vertinnen, werkt prima
Nee! Klemverbidingen NOOIT vertinnen!

Tin vervromt onder druk, waardoor de draad na verloop van tijd los komt te zitten, met brand als mogelijk gevolg
pi_142046913
Bedankt voor de reacties. Maar ik kom er net achter dat alle stopcontacten (die uit de wand komen) NIET geaard zijn. Met uitzondering van de keuken. Dus weinig nut om een geaard verlengsnoer te gaan aansluiten...
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 18:44:08 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142055937
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:37 schreef Warrick21 het volgende:
Bedankt voor de reacties. Maar ik kom er net achter dat alle stopcontacten (die uit de wand komen) NIET geaard zijn. Met uitzondering van de keuken. Dus weinig nut om een geaard verlengsnoer te gaan aansluiten...
Of je moet ook geaarde wandcontactdozen plaatsen; maar dan zou je aarde draad moeten aanbrengen in de gehele groep en in de meterkast op de aardrail moeten aansluiten.

En of je dat als leek zijnde wel aan moet durven; het is best te doen maar dan moeten allerlei centraaldozen of trekdozen wel bereikbaar zijn en niet ergens tussen plafonds weggewerkt zijn.
pi_142064414
wel een goede reden om meteen meer wandcontactdozen te plaatsen :7 ipv met verlengsnoeren spelen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')