abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 december 2014 @ 19:41:57 #51
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_147257596
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:36 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Je had de vraag al eerder gesteld zie ik nu.

Er staat ijzer (III) oxide.

Die (III) heeft altijd betrekking op de lading van het ijzeratoom in de binding. Zuurstof heeft een vaste lading, bij metalen kan die variëren.

Je kan deze twee atomen maar op een manier combineren. Jouw gespiegelde versie kan simpelweg niet bestaan.
Maar mijn antwoord is Fe3 O2 , dat kan toch?
Ik haat het als Snorlax me nakt.
  woensdag 3 december 2014 @ 19:46:47 #52
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_147257828
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:41 schreef Munchlax het volgende:

[..]

Maar mijn antwoord is Fe3 O2 , dat kan toch?
3 x 3 +
2 x 2 -

Dat komt niet uit, echter:

2 x 3 +
3 x 2 -

Klopt wel. De lading moet in dit geval neutraal zijn.
  woensdag 3 december 2014 @ 20:08:03 #53
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_147258613
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:46 schreef Scuidward het volgende:

[..]

3 x 3 +
2 x 2 -

Dat komt niet uit, echter:

2 x 3 +
3 x 2 -

Klopt wel. De lading moet in dit geval neutraal zijn.
Zodat ze allebei 6 zijn?

Trouwens Scuidward, het begrip ''overmaat'' word uitgelegd in m'n boek maar ik word er niet echt duidelijk van. Ja, een stof waarvan er meer is, maar hoe..

Ik heb nu een vraag:
Je laat een mengsel van 5,0g kalium en 10,0g broom reageren tot kaliumbromide.
a: Geef de reactievergelijking
b: Bereken hoeveel gram van welke stof bij deze reactie in overmaat is
c: Bereken hoeveel gram kaliumbromide bij deze reactie maximaal kan ontstaan.

De dikgedrukte vraag is dus de desbetreffende vraag over overmaat.

Dankje!

EDIT: c lukt me ook niet, dus als iemand niks te doen heeft? Morgen SE dus dringend :(

[ Bericht 4% gewijzigd door Munchlax op 03-12-2014 20:19:49 ]
pi_147258898
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:23 schreef Munchlax het volgende:

[..]

Dankje!

Hierbij heb ik wéér een vraag, deze stof heb ik lang geleden gehad en heb het nu weer, helaas heb ik morgen een SE en begon ik gister pas...
Maarja, elk beetje helpt dus..

Vraag
Geef van deze reactie en de reactievergelijking en noteer de molverhouding onder de vergelijking:
De reactie tussen ijzer(III)oxide en koolstofmono-oxide, waarbij vast ijzer en koolstofdioxide worden gevormd.

Antwoord
Fe2O3(s) + 3CO -> 2Fe + 3CO2
1 mol 3 mol 2 mol 3 mol

Bij mijn antwoord had ik alles hetzelfde behalve bij Fe2O3, daar had ik Fe3O2, waarom word dit gespiegeld? Kan zijn dat hier een regel voor is maar dat weet ik niet meer dan, iemand duidelijke uitleg?

Alvast bedankt
Die III geeft aan dat het Fe-ion een oxidatiegetal van +3 heeft. ;) Zuurstof heeft een oxidatiegetal van -2, en omdat een zout neutraal is, moet de som van deze getallen 0 zijn. Dat levert dus Fe2O3. :)
  woensdag 3 december 2014 @ 20:19:04 #55
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_147259034
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef netchip het volgende:

[..]

Die III geeft aan dat het Fe-ion een oxidatiegetal van +3 heeft. ;) Zuurstof heeft een oxidatiegetal van -2, en omdat een zout neutraal is, moet de som van deze getallen 0 zijn. Dat levert dus Fe2O3. :)
_O_
pi_147259057
-

[ Bericht 26% gewijzigd door netchip op 03-12-2014 20:22:40 ]
  woensdag 3 december 2014 @ 20:20:49 #57
203089 Scuidward
pi_147259096
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:08 schreef Munchlax het volgende:
Zodat ze allebei 6 zijn?
Ja. In dit geval zodat ze allebei 6 zijn.

Er zullen andere voorbeelden zijn waarbij dit anders is, maar het einddoel is dat ze neutraal zijn.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:08 schreef Munchlax het volgende:
b: Bereken hoeveel gram van welke stof bij deze reactie in overmaat is
Als je C al weet zou je logischerwijs B ook al deels kunnen beantwoorden lijkt mij?

Een vraag oplossen met een reactievergelijking vraagt altijd om een paar gegevens:

- De reactieverhoudingen.
- De molmassa.
- De beginhoeveelheden van je stoffen.

Ik heb mijn Binas niet bij de hand, maar Google leert mij 2K + Br2 -> 2KBr.

Dan is het nu een kwestie van de molmassa opzoeken, de gewichten omrekenen naar aantal mol.

Daar zou bijvoorbeeld uitkomen dat je 4 mol K hebt en 1 mol Br2.

Dan weet je dat je 2 mol K teveel hebt.

En reken je dat weer terug naar de massa.

edit: ah ik lees dat C ook niet lukt.

Enfin, dit voorbeeld en vorig voorbeeld komt neer op een gebrek aan kennis over de logische stappen.

Stap 1: Kijk naar de reactievergelijking.
Stap 2: Zorgt dat je de beginhoeveelheden omrekent van grammen naar mollen.
Stap 3: Stop de mollen in je reactievergelijking, zo zie je van wat je teveel hebt.
Stap 4: Reken dit overschot m.b.v. de molmassa weer terug naar de gram in overmaat.
  woensdag 3 december 2014 @ 20:27:59 #58
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_147259306
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:20 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ja. In dit geval zodat ze allebei 6 zijn.

Er zullen andere voorbeelden zijn waarbij dit anders is, maar het einddoel is dat ze neutraal zijn.

[..]

Als je C al weet zou je logischerwijs B ook al deels kunnen beantwoorden lijkt mij?

Een vraag oplossen met een reactievergelijking vraagt altijd om een paar gegevens:

- De reactieverhoudingen.
- De molmassa.
- De beginhoeveelheden van je stoffen.

Ik heb mijn Binas niet bij de hand, maar Google leert mij 2K + Br2 -> 2KBr.

Dan is het nu een kwestie van de molmassa opzoeken, de gewichten omrekenen naar aantal mol.

Daar zou bijvoorbeeld uitkomen dat je 4 mol K hebt en 1 mol Br2.

Dan weet je dat je 2 mol K teveel hebt.

En reken je dat weer terug naar de massa.

edit: ah ik lees dat C ook niet lukt.

Enfin, dit voorbeeld en vorig voorbeeld komt neer op een gebrek aan kennis over de logische stappen.

Stap 1: Kijk naar de reactievergelijking.
Stap 2: Zorgt dat je de beginhoeveelheden omrekent van grammen naar mollen.
Stap 3: Stop de mollen in je reactievergelijking, zo zie je van wat je teveel hebt.
Stap 4: Reken dit overschot m.b.v. de molmassa weer terug naar de gram in overmaat.
Hoi Scuid, eerst wil ik je even bedanken voor je hulp. Ik vind het echt fijn en merk dat het al begint te dagen.

Ik zit vast met stap 3, hoe bedoel je dat je ze ''stopt'' in de reactievergelijking?

Dankje
  woensdag 3 december 2014 @ 20:32:05 #59
203089 Scuidward
pi_147259438
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:27 schreef Munchlax het volgende:

[..]

Hoi Scuid, eerst wil ik je even bedanken voor je hulp. Ik vind het echt fijn en merk dat het al begint te dagen.

Ik zit vast met stap 3, hoe bedoel je dat je ze ''stopt'' in de reactievergelijking?

Dankje
Nou, je hebt je beginstoffen die in gram gegeven zijn omgezet naar de hoeveelheid in mol.

De verhoudingen in de reactievergelijking zijn de verhoudingen in mol.

Dus je kan door de stoffen in de vergelijking te stoppen zien waar je er teveel van hebt.

Bijvoorbeeld:

1 A + 2 B -> C

En jij hebt 3 mol A en 2 mol B.

Dan heb je 2 mol A teveel. Omdat 1 mol A al reageert met 2 mol B.

Dus is A in de overmaat of B in de ondermaat.
  woensdag 3 december 2014 @ 20:35:33 #60
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_147259541
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:32 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Nou, je hebt je beginstoffen die in gram gegeven zijn omgezet naar de hoeveelheid in mol.

De verhoudingen in de reactievergelijking zijn de verhoudingen in mol.

Dus je kan door de stoffen in de vergelijking te stoppen zien waar je er teveel van hebt.

Bijvoorbeeld:

1 A + 2 B -> C

En jij hebt 3 mol A en 2 mol B.

Dan heb je 2 mol A teveel. Omdat 1 mol A al reageert met 2 mol B.

Dus is A in de overmaat of B in de ondermaat.
Dus je gaat door tot dat er een stof(fen) overblijft en dat is degene in overmaat? :o
  woensdag 3 december 2014 @ 20:39:01 #61
203089 Scuidward
pi_147259686
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:35 schreef Munchlax het volgende:

[..]

Dus je gaat door tot dat er een stof(fen) overblijft en dat is degene in overmaat? :o
Exact. Zo werken een hoop experimenten.

Door een overmaat van een stof toe te voegen weet je zeker dat je de volledige reactie hebt uitgevoerd.

Zou je een ondermaat (bijvoorbeeld de helft) toevoegen, blijft er nog een beetje achter.
  woensdag 3 december 2014 @ 20:44:32 #62
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_147259911
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:39 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Exact. Zo werken een hoop experimenten.

Door een overmaat van een stof toe te voegen weet je zeker dat je de volledige reactie hebt uitgevoerd.

Zou je een ondermaat (bijvoorbeeld de helft) toevoegen, blijft er nog een beetje achter.
Ah tof! Super!

Ik heb één laatste vraag, dan ben je van mij af (voorlopig):

Vorige week had ik dus een so, die ik nu gemakkelijk kan maken maar toen snapte ik er niks van.
één vraag daar van - die overigens de makkelijkste is - was dit:

Bereken de molaire massa van magnesiumchloride
(Voor het opstellen van de juiste formule voor magnesiumchloride moet je eerst nagaan of dit een zout of een moleculaire stof is...)

En dan doel ik op het schuingedrukte stuk, want blijkbaar weet iedereen wat hij hiermee bedoelt maar bij mij is het weggezakt.
Ja, ik weet wat een moleculaire stof en wat een zout (ion, toch?) is, maar wat heb je hieraan als je dit weet, hoe kun je dit nagaan?

Ik heb trouwens een week geleden ook op dit forum van iemand het rijtje
CL BR I N H O F gehoord, zodat je weet dat de index in dat geval 2 is en dat helpt me goed.
Alleen vraag ik me af wanneer je nu bijvoorbeeld MagnesiumChloride moet weten, wat ik dus dacht:
MgCl2 en ja dit klopt ook. Alleen het rare vind ik dat wanneer je KaliumBromide opzoekt (van de vraag van een paar posts geleden) dat de waarde daarvan KBr is, terwijl Br apart wel Br2 is.

Dit is een lange lap tekst zie ik nu met waarschijnlijk een slechte zinsopbouw, maar ik heb haast en heb morgenochtend een se... Dit is ook de laatste post die ik type hierna ga ik weer verder.
Alvast bedankt!!
  woensdag 3 december 2014 @ 21:24:59 #63
203089 Scuidward
pi_147261612
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:44 schreef Munchlax het volgende:
Ja, ik weet wat een moleculaire stof en wat een zout (ion, toch?) is, maar wat heb je hieraan als je dit weet, hoe kun je dit nagaan?

Bij een zout moet je altijd kijken naar de lading van de ionen waaruit de stof gevormd is.

Dat ezelsbruggetje wat jij noemt geldt voor moleculaire stoffen.

In mijn Binas kijk ik dan bijvoorbeeld naar Tabel 45A (5e druk). Daar staat Mg2+ en Cl-.

Dat ezelsbruggetje is dus niet toepasbaar als de stoffen samen in een binding zitten.

Kijk maar naar H2O.

Een zout zit namelijk in een rooster, dat is een ander soort binding dan een molecuulbinding.
pi_147384161
Kan iemand me helpen? Wanneer weet je nou precies wanneer er sprake is van zwaarte energie of kinetische energie?
I'll watch that pretty life play out in pictures from afar
pi_147386541
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:46 schreef whoyoulove het volgende:
Kan iemand me helpen? Wanneer weet je nou precies wanneer er sprake is van zwaarte energie of kinetische energie?
Dat verschil is niet zo moeilijk, ik vraag me even af of je je boek wel opengeslagen hebt.

Alles wat in beweging is heeft kinetische energie.

Zwaarte-energie is wat je een object geeft als je het omhoog brengt (een gevolg van de zwaartekracht).

Als je een voorwerp vanaf een bepaalde hoogte laat vallen, gebeurt het volgende: Voordat je het laat vallen, heeft het voorwerp alleen zwaarte-energie. Zodra je het loslaat, zal zwaarte-energie omgezet worden in kinetische energie. Hoe meer kinetische energie, hoe sneller het voorwerp valt.
pi_147422172
Voor een studie doe ik onderzoek naar 100 subjects waarvan de afgelegde afstand bepaald wordt op x aantal tijdstippen.

Nu wil ik graag weten of de afgelegde afstand consistent is met de tijd (als in: dat deze ongeveer hetzelfde blijft). Stel dat dit zo is en je zou 1 subject plotten in een grafiek (afstand op y-as, tijd op x-as), dan verwacht je een (min of meer) rechte horizontale lijn.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit statistisch toetsen? Oftewel, wanneer zijn de punten per tijd significant hetzelfde per subject?

(Het gaat er in deze studie dus niet om om subjecten onderling te vergelijken)
Woei!
  dinsdag 9 december 2014 @ 16:31:37 #67
203089 Scuidward
pi_147425313
Statistiek is niet echt mijn ding ...

Maar zou je voor elk punt de afstand door de tijd kunnen delen om zo een lijst van gemiddelde snelheden te krijgen en hier een analyse op los te laten? Eventueel van punt tot punt?
pi_147430440
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 14:48 schreef Floriz87 het volgende:
Voor een studie doe ik onderzoek naar 100 subjects waarvan de afgelegde afstand bepaald wordt op x aantal tijdstippen.

Nu wil ik graag weten of de afgelegde afstand consistent is met de tijd (als in: dat deze ongeveer hetzelfde blijft). Stel dat dit zo is en je zou 1 subject plotten in een grafiek (afstand op y-as, tijd op x-as), dan verwacht je een (min of meer) rechte horizontale lijn.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit statistisch toetsen? Oftewel, wanneer zijn de punten per tijd significant hetzelfde per subject?

Significantie bereken je tussen groepen, je kunt lastig zeggen dat er in 1 groep significante 'afwijkingen' t.o.v. het gemiddelde aanwezig zijn oid. Wat je kunt doen is het gemiddelde berekenen over alle proefpersonen tezamen met standaarddeviatie zodat je weet wat de spreiding is van je data. Je zou vervolgens kunnen stellen dat de proefpersonen die meer dan 2 SD afwijken van het gem. 'outliers' zijn.
pi_147431066
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 14:48 schreef Floriz87 het volgende:

Googel eens op Coefficient of determination. Of anders Goodness of Fit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Novermars op 09-12-2014 19:59:37 ]
pi_147450720
Mbt outliers: ik denk niet dat dit de juiste methode is. Of een outlier een outlier is hangt af van de spreiding van de data. Terwijl ik juist naar de spreiding zelf kijk. Oftewel, bij [1;2;1;3;2;0;4;15] zal 15 waarschijnlijk een outlier zijn, terwijl dit bij [18;36;12;40;27;15] niet het geval zal zijn. Maar het zou maar kunnen dat de laatste voor mij niet significant is (de waardes lijken niet consistent), terwijl dat voor de eerste serie wel het geval is.

Ik denk dat Goodness of Fit nog het meeste in de buurt komt, maar hiervoor is een expected value nodig, en deze heb ik niet. Nog meer goede ideëen :) ?
Woei!
pi_147452153
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:14 schreef Floriz87 het volgende:
Mbt outliers: ik denk niet dat dit de juiste methode is. Of een outlier een outlier is hangt af van de spreiding van de data. Terwijl ik juist naar de spreiding zelf kijk. Oftewel, bij [1;2;1;3;2;0;4;15] zal 15 waarschijnlijk een outlier zijn, terwijl dit bij [18;36;12;40;27;15] niet het geval zal zijn. Maar het zou maar kunnen dat de laatste voor mij niet significant is (de waardes lijken niet consistent), terwijl dat voor de eerste serie wel het geval is.

Ik denk dat Goodness of Fit nog het meeste in de buurt komt, maar hiervoor is een expected value nodig, en deze heb ik niet. Nog meer goede ideëen :) ?
Volgens de Weak Law of Large Numbers heb je dat  \bar{X} \overset{\mathcal{P}}{\to}  \mathbb{E}[X]
pi_147452999
Dat geldt voor een sample size van oneindig, die van mij is niet oneindig.

Ik kan de waarden die ik heb over tijd in twee gedeeltes verdelen. De waarden in het eerste tijdsgedeelte en de waarden in het tweede tijdsgedeelten. Als ik hier dan de gemiddeldes van neem, houd ik 2 waarden over. Een gemiddelde voor tijdspunt 1 en een gemiddelde voor tijdspunt 2. Vervolgens kan ik hier een lineaire regressie over doen en zien of de waarde van 1 en 2 ongeveer overeenkomen. Dit geeft aan dat er consistency is voor tijdpunt 1 en 2 van 1 individu. Vervolgens kan ik dit voor alle 100 individuen doen, en dit plotten in een grafiek. Mijn R^2 zegt vervolgens iets over hoe goed de punten de trendline benaderen.

Eigenlijk wil ik dit dus doen, maar dan niet met 2 punten voor 1 individu, maar >2. Maar ik heb geen idee hoe dit moet.
Woei!
pi_147453790
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:23 schreef Floriz87 het volgende:
Dat geldt voor een sample size van oneindig, die van mij is niet oneindig.
Maakt dat uit denk je?
pi_147463561
Weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar ik heb een vraag over Nederlands. Ik heb morgen Nederlands examen maar er is 1 ding waar ik niet uitkom. Wat is nu precies het verschil tussen een vergelijkende samenstelling en een intensiverende samenstelling. Misschien een domme vraag maar ik kan het raar genoeg nergens vinden :/
Te kort.
pi_147465405
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 20:21 schreef JustRust het volgende:
Weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar ik heb een vraag over Nederlands. Ik heb morgen Nederlands examen maar er is 1 ding waar ik niet uitkom. Wat is nu precies het verschil tussen een vergelijkende samenstelling en een intensiverende samenstelling. Misschien een domme vraag maar ik kan het raar genoeg nergens vinden :/
Op http://www.kabeveren.net/nedhelp/samenstellingen.html staat het onderaan.

Niet dat deze vraag verder iets met bčtavakken te maken heeft :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')