Maar mijn antwoord is Fe3 O2 , dat kan toch?quote:Op woensdag 3 december 2014 19:36 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Je had de vraag al eerder gesteld zie ik nu.
Er staat ijzer (III) oxide.
Die (III) heeft altijd betrekking op de lading van het ijzeratoom in de binding. Zuurstof heeft een vaste lading, bij metalen kan die variëren.
Je kan deze twee atomen maar op een manier combineren. Jouw gespiegelde versie kan simpelweg niet bestaan.
3 x 3 +quote:Op woensdag 3 december 2014 19:41 schreef Munchlax het volgende:
[..]
Maar mijn antwoord is Fe3 O2 , dat kan toch?
Zodat ze allebei 6 zijn?quote:Op woensdag 3 december 2014 19:46 schreef Scuidward het volgende:
[..]
3 x 3 +
2 x 2 -
Dat komt niet uit, echter:
2 x 3 +
3 x 2 -
Klopt wel. De lading moet in dit geval neutraal zijn.
Die III geeft aan dat het Fe-ion een oxidatiegetal van +3 heeft.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:23 schreef Munchlax het volgende:
[..]
Dankje!
Hierbij heb ik wéér een vraag, deze stof heb ik lang geleden gehad en heb het nu weer, helaas heb ik morgen een SE en begon ik gister pas...
Maarja, elk beetje helpt dus..
Vraag
Geef van deze reactie en de reactievergelijking en noteer de molverhouding onder de vergelijking:
De reactie tussen ijzer(III)oxide en koolstofmono-oxide, waarbij vast ijzer en koolstofdioxide worden gevormd.
Antwoord
Fe2O3(s) + 3CO -> 2Fe + 3CO2
1 mol 3 mol 2 mol 3 mol
Bij mijn antwoord had ik alles hetzelfde behalve bij Fe2O3, daar had ik Fe3O2, waarom word dit gespiegeld? Kan zijn dat hier een regel voor is maar dat weet ik niet meer dan, iemand duidelijke uitleg?
Alvast bedankt
quote:Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef netchip het volgende:
[..]
Die III geeft aan dat het Fe-ion een oxidatiegetal van +3 heeft.Zuurstof heeft een oxidatiegetal van -2, en omdat een zout neutraal is, moet de som van deze getallen 0 zijn. Dat levert dus Fe2O3.
Ja. In dit geval zodat ze allebei 6 zijn.quote:
Als je C al weet zou je logischerwijs B ook al deels kunnen beantwoorden lijkt mij?quote:Op woensdag 3 december 2014 20:08 schreef Munchlax het volgende:
b: Bereken hoeveel gram van welke stof bij deze reactie in overmaat is
Hoi Scuid, eerst wil ik je even bedanken voor je hulp. Ik vind het echt fijn en merk dat het al begint te dagen.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:20 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ja. In dit geval zodat ze allebei 6 zijn.
Er zullen andere voorbeelden zijn waarbij dit anders is, maar het einddoel is dat ze neutraal zijn.
[..]
Als je C al weet zou je logischerwijs B ook al deels kunnen beantwoorden lijkt mij?
Een vraag oplossen met een reactievergelijking vraagt altijd om een paar gegevens:
- De reactieverhoudingen.
- De molmassa.
- De beginhoeveelheden van je stoffen.
Ik heb mijn Binas niet bij de hand, maar Google leert mij 2K + Br2 -> 2KBr.
Dan is het nu een kwestie van de molmassa opzoeken, de gewichten omrekenen naar aantal mol.
Daar zou bijvoorbeeld uitkomen dat je 4 mol K hebt en 1 mol Br2.
Dan weet je dat je 2 mol K teveel hebt.
En reken je dat weer terug naar de massa.
edit: ah ik lees dat C ook niet lukt.
Enfin, dit voorbeeld en vorig voorbeeld komt neer op een gebrek aan kennis over de logische stappen.
Stap 1: Kijk naar de reactievergelijking.
Stap 2: Zorgt dat je de beginhoeveelheden omrekent van grammen naar mollen.
Stap 3: Stop de mollen in je reactievergelijking, zo zie je van wat je teveel hebt.
Stap 4: Reken dit overschot m.b.v. de molmassa weer terug naar de gram in overmaat.
Nou, je hebt je beginstoffen die in gram gegeven zijn omgezet naar de hoeveelheid in mol.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:27 schreef Munchlax het volgende:
[..]
Hoi Scuid, eerst wil ik je even bedanken voor je hulp. Ik vind het echt fijn en merk dat het al begint te dagen.
Ik zit vast met stap 3, hoe bedoel je dat je ze ''stopt'' in de reactievergelijking?
Dankje
Dus je gaat door tot dat er een stof(fen) overblijft en dat is degene in overmaat?quote:Op woensdag 3 december 2014 20:32 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Nou, je hebt je beginstoffen die in gram gegeven zijn omgezet naar de hoeveelheid in mol.
De verhoudingen in de reactievergelijking zijn de verhoudingen in mol.
Dus je kan door de stoffen in de vergelijking te stoppen zien waar je er teveel van hebt.
Bijvoorbeeld:
1 A + 2 B -> C
En jij hebt 3 mol A en 2 mol B.
Dan heb je 2 mol A teveel. Omdat 1 mol A al reageert met 2 mol B.
Dus is A in de overmaat of B in de ondermaat.
Exact. Zo werken een hoop experimenten.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:35 schreef Munchlax het volgende:
[..]
Dus je gaat door tot dat er een stof(fen) overblijft en dat is degene in overmaat?
Ah tof! Super!quote:Op woensdag 3 december 2014 20:39 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Exact. Zo werken een hoop experimenten.
Door een overmaat van een stof toe te voegen weet je zeker dat je de volledige reactie hebt uitgevoerd.
Zou je een ondermaat (bijvoorbeeld de helft) toevoegen, blijft er nog een beetje achter.
Bij een zout moet je altijd kijken naar de lading van de ionen waaruit de stof gevormd is.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:44 schreef Munchlax het volgende:
Ja, ik weet wat een moleculaire stof en wat een zout (ion, toch?) is, maar wat heb je hieraan als je dit weet, hoe kun je dit nagaan?
Dat verschil is niet zo moeilijk, ik vraag me even af of je je boek wel opengeslagen hebt.quote:Op maandag 8 december 2014 09:46 schreef whoyoulove het volgende:
Kan iemand me helpen? Wanneer weet je nou precies wanneer er sprake is van zwaarte energie of kinetische energie?
Significantie bereken je tussen groepen, je kunt lastig zeggen dat er in 1 groep significante 'afwijkingen' t.o.v. het gemiddelde aanwezig zijn oid. Wat je kunt doen is het gemiddelde berekenen over alle proefpersonen tezamen met standaarddeviatie zodat je weet wat de spreiding is van je data. Je zou vervolgens kunnen stellen dat de proefpersonen die meer dan 2 SD afwijken van het gem. 'outliers' zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2014 14:48 schreef Floriz87 het volgende:
Voor een studie doe ik onderzoek naar 100 subjects waarvan de afgelegde afstand bepaald wordt op x aantal tijdstippen.
Nu wil ik graag weten of de afgelegde afstand consistent is met de tijd (als in: dat deze ongeveer hetzelfde blijft). Stel dat dit zo is en je zou 1 subject plotten in een grafiek (afstand op y-as, tijd op x-as), dan verwacht je een (min of meer) rechte horizontale lijn.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit statistisch toetsen? Oftewel, wanneer zijn de punten per tijd significant hetzelfde per subject?
(Het gaat er in deze studie dus niet om om subjecten onderling te vergelijken)
Googel eens op Coefficient of determination. Of anders Goodness of Fit.quote:Op dinsdag 9 december 2014 14:48 schreef Floriz87 het volgende:
Voor een studie doe ik onderzoek naar 100 subjects waarvan de afgelegde afstand bepaald wordt op x aantal tijdstippen.
Nu wil ik graag weten of de afgelegde afstand consistent is met de tijd (als in: dat deze ongeveer hetzelfde blijft). Stel dat dit zo is en je zou 1 subject plotten in een grafiek (afstand op y-as, tijd op x-as), dan verwacht je een (min of meer) rechte horizontale lijn.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit statistisch toetsen? Oftewel, wanneer zijn de punten per tijd significant hetzelfde per subject?
(Het gaat er in deze studie dus niet om om subjecten onderling te vergelijken)
Volgens de Weak Law of Large Numbers heb je datquote:Op woensdag 10 december 2014 13:14 schreef Floriz87 het volgende:
Mbt outliers: ik denk niet dat dit de juiste methode is. Of een outlier een outlier is hangt af van de spreiding van de data. Terwijl ik juist naar de spreiding zelf kijk. Oftewel, bij [1;2;1;3;2;0;4;15] zal 15 waarschijnlijk een outlier zijn, terwijl dit bij [18;36;12;40;27;15] niet het geval zal zijn. Maar het zou maar kunnen dat de laatste voor mij niet significant is (de waardes lijken niet consistent), terwijl dat voor de eerste serie wel het geval is.
Ik denk dat Goodness of Fit nog het meeste in de buurt komt, maar hiervoor is een expected value nodig, en deze heb ik niet. Nog meer goede ideëen?
Maakt dat uit denk je?quote:Op woensdag 10 december 2014 14:23 schreef Floriz87 het volgende:
Dat geldt voor een sample size van oneindig, die van mij is niet oneindig.
Op http://www.kabeveren.net/nedhelp/samenstellingen.html staat het onderaan.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:21 schreef JustRust het volgende:
Weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar ik heb een vraag over Nederlands. Ik heb morgen Nederlands examen maar er is 1 ding waar ik niet uitkom. Wat is nu precies het verschil tussen een vergelijkende samenstelling en een intensiverende samenstelling. Misschien een domme vraag maar ik kan het raar genoeg nergens vinden :/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |