abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158155136
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
:)
  donderdag 10 december 2015 @ 18:53:25 #277
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158155846
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:20 schreef BalotelliFan het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
Kan dat niet gewoon met Excel.
pi_158156704
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:53 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Kan dat niet gewoon met Excel.
Weet je misschien hoe deze optie op Excel heet?
:)
  donderdag 10 december 2015 @ 19:57:47 #279
203089 Scuidward
pi_158157785
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 19:25 schreef BalotelliFan het volgende:

[..]

Weet je misschien hoe deze optie op Excel heet?
Ik ben niet echt thuis in welke statistiek in welke situatie toegepast moet worden.

Maar als je gegevens invoert kan excel over al die gegevens veel betrouwbaarheidstesten uitvoeren.

Edit: Hier kan je zien waar je de functies kunt vinden. Uiteraard moet je zelf eerst de meetgegevens invoeren in een kolom en weten wat je precies wilt weten van die gegevens, bijvoorbeeld hoeveel een bepaalde waarde afwijkt van het gemiddelde of iets compleet anders, dat heb ik nog niet helemaal begrepen uit je vraagstelling.

[ Bericht 27% gewijzigd door Scuidward op 10-12-2015 21:06:57 ]
pi_158626601
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:20 schreef BalotelliFan het volgende:
Kun je uitleggen waarom de laagste waarde en de hoogste waarde van belang zijn voor een foutenanalyse?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 25 januari 2016 @ 19:30:11 #281
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159389726
Goedenavond FOK!kers,

Ik heb een vraagje over dynamica/krachten.

Het vraagstuk gaat over een trein die met een bepaalde snelheid door een bocht gaat. Om die bocht goed te kunnen nemen zijn de rails onder een bepaalde hoek gezet. Deze hoek moet ik uitrekenen. Prima te doen dacht ik, totdat ik de normaal kracht (deze kracht dient als middelpuntzoekende kracht) op de trein wilde uitrekenen. Check de foto hieronder:

Kan iemand mij uitleggen waarom de normaal kracht N op de linker manier wordt uitgereken en niet op de rechter manier?
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 21:37:39 #282
203089 Scuidward
pi_159394236
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 19:30 schreef RRuben het volgende:
Goedenavond FOK!kers,

Ik heb een vraagje over dynamica/krachten.

Het vraagstuk gaat over een trein die met een bepaalde snelheid door een bocht gaat. Om die bocht goed te kunnen nemen zijn de rails onder een bepaalde hoek gezet. Deze hoek moet ik uitrekenen. Prima te doen dacht ik, totdat ik de normaal kracht (deze kracht dient als middelpuntzoekende kracht) op de trein wilde uitrekenen. Check de foto hieronder:
[ afbeelding ]

Kan iemand mij uitleggen waarom de normaal kracht N op de linker manier wordt uitgereken en niet op de rechter manier?
In je linkerplaatje is N de diagonaal van je rechthoek, en kan je hem dus ontleden in een X en Y component.

In je rechterplaatje is je Y component groter dan de N, en kom je niet uit. N is te klein, of mg is te groot.

Sinus, cosinus en tangus werken alleen volgens die regels als je een rechthoekige driehoek hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 25 januari 2016 @ 22:30:06 #283
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159396034
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 21:37 schreef Scuidward het volgende:

[..]

In je linkerplaatje is N de diagonaal van je rechthoek, en kan je hem dus ontleden in een X en Y component.

In je rechterplaatje is je Y component groter dan de N, en kom je niet uit. N is te klein, of mg is te groot.

Sinus, cosinus en tangus werken alleen volgens die regels als je een rechthoekige driehoek hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja oke, dat is wel logisch.

Maar ik vind het dan wel raar, dat de normaalkracht N groter is dan m*g. Normaal gesproken (als bijv. een voorwerp een helling oprijdt) ontbind je de zwaartekracht in een component loodrecht en parallel aan de helling. De loodrechte component is dan de normaalkracht en die is dus kleiner dan m*g. Of zie ik iets helemaal verkeerd? Of komt het doordat in het ene geval de trein op dezelfde hoogte blijft en in het andere geval omhoog rijdt?
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 22:47:06 #284
203089 Scuidward
pi_159396624
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:30 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ja oke, dat is wel logisch.

Maar ik vind het dan wel raar, dat de normaalkracht N groter is dan m*g. Normaal gesproken (als bijv. een voorwerp een helling oprijdt) ontbind je de zwaartekracht in een component loodrecht en parallel aan de helling. De loodrechte component is dan de normaalkracht en die is dus kleiner dan m*g. Of zie ik iets helemaal verkeerd? Of komt het doordat in het ene geval de trein op dezelfde hoogte blijft en in het andere geval omhoog rijdt?
Ik ga even mijn gedachten ordenen.

- De normaalkracht is de kracht die het voorwerp ondervind van het oppervlak waar hij op rust.
- De 'tegenkracht' noemden ze die dacht ik.
- Op een tafel is die gelijk aan m*g (als de tafel waterpas staat).
- Als je een helling op gaat is die groter, want de normaalkracht staat loodrecht op de lijn van de helling.
- Ik denk dat je in bovenstaande verhaal dat vergat.

De horizontale component is denk ik de wrijving (als het systeem in balans is).

Misschien is een heeeeel kort stukje bocht net als een helling.

[ Bericht 2% gewijzigd door Scuidward op 25-01-2016 23:13:42 ]
  maandag 25 januari 2016 @ 22:54:42 #285
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159396843
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:47 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik ga even mijn gedachten ordenen.

- De normaalkracht is de kracht die het voorwerp ondervind van het oppervlak waar hij op rust.
- De 'tegenkracht' noemden ze die dacht ik.
- Op een tafel is die gelijk aan m*g (als de tafel waterpas staat).
- Als je een helling op gaat is die groter, want de normaalkracht staat loodrecht op de lijn van de helling.
- Ik denk dat je in bovenstaande verhaal dat vergat.

De horizontale component is denk ik de wrijving (als het systeem in balans is).
Hmm ja je een na laatste puntje wist ik niet, maar ik snap het nu wel denk ik :P Bedankt voor je hulp.

Edit op jouw edit: Nee in mijn geval wilde je een horizontale kracht weten. Maar wat ik deed met de zwaartekracht ontbinden, dan krijg je een component parallel aan de helling i.p.v. horizontaal.
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 22:55:54 #286
203089 Scuidward
pi_159396870
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:54 schreef RRuben het volgende:

[..]

Hmm ja je een na laatste puntje wist ik niet, maar ik snap het nu wel denk ik :P Bedankt voor je hulp
Even een quote gevonden zonet.

quote:
Bij een voorwerp op een helling (zie figuur) is er een normaalkracht loodrecht op het hellend vlak (N). Deze normaalkracht N is een reactiekracht van de helling, en is in tegengestelde richting met de loodrechte component van de zwaartekracht ( m\cdot g\cdot \cos (\theta) ). De andere component van de zwaartekracht m·g is de component parallel aan de helling met grootte m\cdot g\cdot \sin (\theta), en deze wordt in geval van een voorwerp in rust opgeheven door de wrijvingskracht f.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht

Succes.
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:54 schreef RRuben het volgende:
Edit op jouw edit: Nee in mijn geval wilde je een horizontale kracht weten. Maar wat ik deed met de zwaartekracht ontbinden, dan krijg je een component parallel aan de helling i.p.v. horizontaal.
Ja, mijn plaatje maakt het lastiger, ik had hem ook fout getekend :') jij had wel gelijk, ik heb teveel prikkels hier.

Dan is je linkerplaatje goed omdat de middelpuntzoekende kracht loodrecht staat op de rijrichting, de trein een snelheid heeft die hem dus niet uit de rails laat schieten of op zijn zijkant laat vallen, de zwaartekracht constant is, en je in die situatie dus een balans hebt waarin je die 3 componenten in zo'n rechthoek kan plaatsen als je links hebt gedaan.

Rechts lijk ik te zien wat er zou zijn als de trein stilstaat in de bocht. Met een snelheid van 0 heb je geen middelpuntzoekende kracht en bereken je dus de wrijving tussen de wielen en de rails :s)

Hopelijk klopt dit en is mijn uitleg te volgen (anders heb je kans dat iemand het later voor je toelicht).

[ Bericht 16% gewijzigd door Scuidward op 25-01-2016 23:14:29 ]
pi_159397331
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
  maandag 25 januari 2016 @ 23:18:03 #288
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159397357
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:55 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Even een quote gevonden zonet.

[..]

[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht

Succes.

[..]

Ja, mijn plaatje maakt het lastiger, ik had hem ook fout getekend :') jij had wel gelijk, ik heb teveel prikkels hier.

Dan is je linkerplaatje goed omdat de middelpuntzoekende kracht loodrecht staat op de rijrichting, de trein een snelheid heeft die hem dus niet uit de rails laat schieten of op zijn zijkant laat vallen, de zwaartekracht constant is, en je in die situatie dus een balans hebt waarin je die 3 componenten in zo'n rechthoek kan plaatsen als je links hebt gedaan.

Rechts lijk ik te zien wat er zou zijn als de trein stilstaat in de bocht. Met een snelheid van 0 heb je geen middelpuntzoekende kracht en bereken je dus de wrijving tussen de wielen en de rails :s)

Hopelijk klopt dit en is mijn uitleg te volgen (anders heb je kans dat iemand het later voor je toelicht).
Haha ja ik snap het nu, het fucked gewoon op de een of andere manier met mn hersens omdat de normaal kracht groter wordt dan m*g, maar dat komt natuurlijk omdat de trein rijdt. Bedankt voor je hulp ^O^
leef de leven
  maandag 25 januari 2016 @ 23:19:52 #289
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159397394
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:17 schreef lyolyrc het volgende:
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
true, maar in het geval van een voorwerp dat een helling oprijdt gebruik je wel de rechter methode. Daardoor was ik een beetje in de war.
leef de leven
pi_159397764
quote:
19s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:19 schreef RRuben het volgende:

[..]

true, maar in het geval van een voorwerp dat een helling oprijdt gebruik je wel de rechter methode. Daardoor was ik een beetje in de war.
In dat geval heb je dan ook een versnelling in de opwaartse richting die het verschil maakt.

Dan moet de som van de verticale component van de normaalkracht en de massa * opwaartse versnelling gelijk zijn aan de zwaartekracht: Nv + m*a = m*g ofwel Nv = m*(g-a).

Met andere woorden de verticale component van de normaalkracht is dan kleiner dan de zwaartekracht.
pi_159398126
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:17 schreef lyolyrc het volgende:
Nee de verticale component van de normaal kracht is juist kleiner. Daarom glijd iets ook van een helling af als er geen wrijvingskracht is.
pi_159398964
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2016 23:56 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Nee de verticale component van de normaal kracht is juist kleiner. Daarom glijd iets ook van een helling af als er geen wrijvingskracht is.
Uiteraard, maar in dit specifieke voorbeeld van een trein in een bocht met verkanting wordt de wrijvingskracht niet meegenomen. Althans die is niet ingetekend.
pi_159401042
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 00:54 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Uiteraard, maar in dit specifieke voorbeeld van een trein in een bocht met verkanting wordt de wrijvingskracht niet meegenomen. Althans die is niet ingetekend.
Maar dan veranderd de normaal kracht ten opzichte van de zwaartekracht niet opeens.
De normaalkracht is hier groter omdat er ook nog een middelpuntvliedendekracht is.(Niet getekend, wel beschreven)
pi_159401784
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 08:57 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Maar dan veranderd de normaal kracht ten opzichte van de zwaartekracht niet opeens.
De normaalkracht is hier groter omdat er ook nog een middelpuntvliedendekracht is.(Niet getekend, wel beschreven)
Als je de verticale component van de wrijving niet meeneemt, zijn er nog maar twee verticale krachten, die dan van gelijke grootte moeten zijn. Dat verandert de verhouding tussen die twee krachten wel.

En de middelpuntzoekende kracht is wél ingetekend als horizontale component van de normaalkracht. Kijk maar op de foto.
pi_159401960
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 10:02 schreef lyolyrc het volgende:
En de middelpuntzoekende kracht is wél ingetekend als horizontale component van de normaalkracht. Kijk maar op de foto.
Ah nou snap ik de verwarring. Maar het is natuurlijk niet zo dat de zwaartekracht voor de verticale component zorgt en de middelpuntvliedendekracht voor de horizontale component zorgt.
pi_159948398
Hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn theorie rijbewijs B.
Ik snap niet wat het verschil is tussen de volgende situaties (qua verkeersregels)
(zie afbeeldingen)

1: http://postimg.org/image/lxfdsqfxh/
2: http://postimg.org/image/hhytrx4pp/

Hulde aan degene die mij helpt,

Gr

Karaktereigenschapjes
  dinsdag 16 februari 2016 @ 00:48:29 #297
203089 Scuidward
pi_159954912
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 21:34 schreef Karaktereigenschapjes het volgende:
Hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn theorie rijbewijs B.
Ik snap niet wat het verschil is tussen de volgende situaties (qua verkeersregels)
(zie afbeeldingen)

1: http://postimg.org/image/lxfdsqfxh/
2: http://postimg.org/image/hhytrx4pp/

Hulde aan degene die mij helpt,

Gr

Karaktereigenschapjes
Volgende keer zou ik deze vraag elders stellen op dit forum, bijvoorbeeld in PTA.

Maar;

1: Geef het door, rechts gaat voor. Fietser heeft de rode auto rechts, jij hebt de fietser rechts, dus die volgorde.
2: Jij komt voor de rode auto gezien van rechts, dus jij mag voor op de auto. De bus moet daarna wachten op de auto (rechtdoorgaand verkeer), waarna vervolgens de bus ook linksaf kan slaan. Dat is simpelweg de verkeersregel ...

Als je er moeite mee hebt moet je eens een uurtje bij een kruispunt gaan staan met je notitieblokje.
pi_159956768
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 00:48 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Volgende keer zou ik deze vraag elders stellen op dit forum, bijvoorbeeld in PTA.

Maar;

1: Geef het door, rechts gaat voor. Fietser heeft de rode auto rechts, jij hebt de fietser rechts, dus die volgorde.
2: Jij komt voor de rode auto gezien van rechts, dus jij mag voor op de auto. De bus moet daarna wachten op de auto (rechtdoorgaand verkeer), waarna vervolgens de bus ook linksaf kan slaan. Dat is simpelweg de verkeersregel ...

Als je er moeite mee hebt moet je eens een uurtje bij een kruispunt gaan staan met je notitieblokje.
maar in plaatje 1 slaat de rode auto toch ook af, waarommoet deze danniet op de fietser wachten en de bus in plaatje 2 wel op de rode auto
  dinsdag 16 februari 2016 @ 23:25:25 #299
203089 Scuidward
pi_159980546
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 07:57 schreef Karaktereigenschapjes het volgende:

[..]

maar in plaatje 1 slaat de rode auto toch ook af, waarommoet deze danniet op de fietser wachten en de bus in plaatje 2 wel op de rode auto
Plaatje 1 komt de rode auto voor de fietser van rechts, dus hoeft die niet te wachten.

Plaatje 2 komt de bus de auto tegemoet, waar de auto rechtdoor wilt en de bus naar links. De auto is rechtdoorgaand verkeer, en dat gaat voor. De bus kruist hier het pad van de auto, dus moet hij eerst wachten tot de auto voorbij is.

In plaatje #1 slaat de rode auto af en komt hij voor de fietser wel van rechts.
In plaatje #2 komt de rode auto voor de bus gezien niet van rechts.

Weet niet hoe ik het beter / anders moet uitleggen, misschien een goede vraag voor je instructeur? :)
pi_160444693
Hallo vrienden,

Ik moet maandag een presentatie houden over database modeling. Nu heb ik voor een bijbehorende opdracht een E-R diagram gemaakt, maar ik ben er niet zeker van of deze 100% klopt. Ik hoop dat er iemand is die zou kunnen checken of het er goed uitziet of dat er nog fouten inzitten.

Dit is de opdracht:

quote:
5. Consider the following 3NF relations about a sorority or fraternity:

MEMBER(Member_ID, Name, Address, Dues_Owed)
OFFICE(Office_Name, Officer_ID, Term_Start_Date, Budget)
EXPENSE(Ledger_Number, Office_Name, Expense_Date, Amt_Owed)
PAYMENT(Check_Number, Expense_Ledger_Number, Amt_Paid)
RECEIPT(Member_ID, Receipt_Date, Dues_Received)
COMMITTEE(Committee_ID, Officer_in_Charge)
WORKERS(Committee_ID, Member_ID)

(a) Foreign keys are not indicated in these relations. Decide which attributes are foreign keys and justify your decisions.
(b) Draw an E-R diagram for these relations, using your answer to part “a”.
(c) Explain the assumptions you made about cardinalities in your answer to part “b”. Explain why it is said that the E-R data model is more expressive or more semantically rich than the relational data model.
Dit is het diagram dat ik vervolgens heb gemaakt:

De onderstreepte attributes zijn de primary keys en ik heb voor de duidelijkheid ook de foreign keys benoemd (schuingedrukt) waar die normaal gesproken worden weggelaten.

Ik heb geen idee wat de key van RECEIPT is (ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat de context erachter is), maar zou het kunnen zijn dat het een composite key betreft van alle 3 de attributes oid?
Ook ben ik niet zeker van de associative entity WORKERS, aangezien er geen verdere attributes zijn buiten de 2 foreign keys Committee_ID en Member_ID.

Bij voorbaat dank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')