Kan dat niet gewoon met Excel.quote:Op donderdag 10 december 2015 18:20 schreef BalotelliFan het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
Weet je misschien hoe deze optie op Excel heet?quote:Op donderdag 10 december 2015 18:53 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Kan dat niet gewoon met Excel.
Ik ben niet echt thuis in welke statistiek in welke situatie toegepast moet worden.quote:Op donderdag 10 december 2015 19:25 schreef BalotelliFan het volgende:
[..]
Weet je misschien hoe deze optie op Excel heet?
Kun je uitleggen waarom de laagste waarde en de hoogste waarde van belang zijn voor een foutenanalyse?quote:Op donderdag 10 december 2015 18:20 schreef BalotelliFan het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag was of er misschien een applicatie is waarmee een natuurkundige foutenanalyse kan worden uitgerekend. Ik moet namelijk van veel verschillende metingen de gemiddelde waarde, de laagste waarde en de grootste waarde bepalen en daarmee moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid metingen. Kennen jullie misschien zo'n applicatie?
In je linkerplaatje is N de diagonaal van je rechthoek, en kan je hem dus ontleden in een X en Y component.quote:Op maandag 25 januari 2016 19:30 schreef RRuben het volgende:
Goedenavond FOK!kers,
Ik heb een vraagje over dynamica/krachten.
Het vraagstuk gaat over een trein die met een bepaalde snelheid door een bocht gaat. Om die bocht goed te kunnen nemen zijn de rails onder een bepaalde hoek gezet. Deze hoek moet ik uitrekenen. Prima te doen dacht ik, totdat ik de normaal kracht (deze kracht dient als middelpuntzoekende kracht) op de trein wilde uitrekenen. Check de foto hieronder:
[ afbeelding ]
Kan iemand mij uitleggen waarom de normaal kracht N op de linker manier wordt uitgereken en niet op de rechter manier?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 25 januari 2016 21:37 schreef Scuidward het volgende:
[..]
In je linkerplaatje is N de diagonaal van je rechthoek, en kan je hem dus ontleden in een X en Y component.
In je rechterplaatje is je Y component groter dan de N, en kom je niet uit. N is te klein, of mg is te groot.
Sinus, cosinus en tangus werken alleen volgens die regels als je een rechthoekige driehoek hebt.Ja oke, dat is wel logisch.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik vind het dan wel raar, dat de normaalkracht N groter is dan m*g. Normaal gesproken (als bijv. een voorwerp een helling oprijdt) ontbind je de zwaartekracht in een component loodrecht en parallel aan de helling. De loodrechte component is dan de normaalkracht en die is dus kleiner dan m*g. Of zie ik iets helemaal verkeerd? Of komt het doordat in het ene geval de trein op dezelfde hoogte blijft en in het andere geval omhoog rijdt?leef de leven
Ik ga even mijn gedachten ordenen.quote:Op maandag 25 januari 2016 22:30 schreef RRuben het volgende:
[..]
Ja oke, dat is wel logisch.
Maar ik vind het dan wel raar, dat de normaalkracht N groter is dan m*g. Normaal gesproken (als bijv. een voorwerp een helling oprijdt) ontbind je de zwaartekracht in een component loodrecht en parallel aan de helling. De loodrechte component is dan de normaalkracht en die is dus kleiner dan m*g. Of zie ik iets helemaal verkeerd? Of komt het doordat in het ene geval de trein op dezelfde hoogte blijft en in het andere geval omhoog rijdt?
Hmm ja je een na laatste puntje wist ik niet, maar ik snap het nu wel denk ikquote:Op maandag 25 januari 2016 22:47 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik ga even mijn gedachten ordenen.
- De normaalkracht is de kracht die het voorwerp ondervind van het oppervlak waar hij op rust.
- De 'tegenkracht' noemden ze die dacht ik.
- Op een tafel is die gelijk aan m*g (als de tafel waterpas staat).
- Als je een helling op gaat is die groter, want de normaalkracht staat loodrecht op de lijn van de helling.
- Ik denk dat je in bovenstaande verhaal dat vergat.
De horizontale component is denk ik de wrijving (als het systeem in balans is).
Even een quote gevonden zonet.quote:Op maandag 25 januari 2016 22:54 schreef RRuben het volgende:
[..]
Hmm ja je een na laatste puntje wist ik niet, maar ik snap het nu wel denk ikBedankt voor je hulp
quote:Bij een voorwerp op een helling (zie figuur) is er een normaalkracht loodrecht op het hellend vlak (N). Deze normaalkracht N is een reactiekracht van de helling, en is in tegengestelde richting met de loodrechte component van de zwaartekracht ( m\cdot g\cdot \cos (\theta) ). De andere component van de zwaartekracht m·g is de component parallel aan de helling met grootte m\cdot g\cdot \sin (\theta), en deze wordt in geval van een voorwerp in rust opgeheven door de wrijvingskracht f.
Ja, mijn plaatje maakt het lastiger, ik had hem ook fout getekendquote:Op maandag 25 januari 2016 22:54 schreef RRuben het volgende:
Edit op jouw edit: Nee in mijn geval wilde je een horizontale kracht weten. Maar wat ik deed met de zwaartekracht ontbinden, dan krijg je een component parallel aan de helling i.p.v. horizontaal.
Haha ja ik snap het nu, het fucked gewoon op de een of andere manier met mn hersens omdat de normaal kracht groter wordt dan m*g, maar dat komt natuurlijk omdat de trein rijdt. Bedankt voor je hulpquote:Op maandag 25 januari 2016 22:55 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Even een quote gevonden zonet.
[..]
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht
Succes.
[..]
Ja, mijn plaatje maakt het lastiger, ik had hem ook fout getekendjij had wel gelijk, ik heb teveel prikkels hier.
Dan is je linkerplaatje goed omdat de middelpuntzoekende kracht loodrecht staat op de rijrichting, de trein een snelheid heeft die hem dus niet uit de rails laat schieten of op zijn zijkant laat vallen, de zwaartekracht constant is, en je in die situatie dus een balans hebt waarin je die 3 componenten in zo'n rechthoek kan plaatsen als je links hebt gedaan.
Rechts lijk ik te zien wat er zou zijn als de trein stilstaat in de bocht. Met een snelheid van 0 heb je geen middelpuntzoekende kracht en bereken je dus de wrijving tussen de wielen en de rails![]()
Hopelijk klopt dit en is mijn uitleg te volgen (anders heb je kans dat iemand het later voor je toelicht).
true, maar in het geval van een voorwerp dat een helling oprijdt gebruik je wel de rechter methode. Daardoor was ik een beetje in de war.quote:Op maandag 25 januari 2016 23:17 schreef lyolyrc het volgende:
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
In dat geval heb je dan ook een versnelling in de opwaartse richting die het verschil maakt.quote:Op maandag 25 januari 2016 23:19 schreef RRuben het volgende:
[..]
true, maar in het geval van een voorwerp dat een helling oprijdt gebruik je wel de rechter methode. Daardoor was ik een beetje in de war.
Nee de verticale component van de normaal kracht is juist kleiner. Daarom glijd iets ook van een helling af als er geen wrijvingskracht is.quote:Op maandag 25 januari 2016 23:17 schreef lyolyrc het volgende:
Niet zo moeilijk doen. De verticale component van de normaalkracht en de zwaartekracht moeten elkaar opheffen. Met andere woorden die krachten moeten gelijk zijn van grootte, maar tegengesteld van richting. In de foute berekening is daarvan geen sprake, in de goede berekening wel.
Uiteraard, maar in dit specifieke voorbeeld van een trein in een bocht met verkanting wordt de wrijvingskracht niet meegenomen. Althans die is niet ingetekend.quote:Op maandag 25 januari 2016 23:56 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Nee de verticale component van de normaal kracht is juist kleiner. Daarom glijd iets ook van een helling af als er geen wrijvingskracht is.
Maar dan veranderd de normaal kracht ten opzichte van de zwaartekracht niet opeens.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 00:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Uiteraard, maar in dit specifieke voorbeeld van een trein in een bocht met verkanting wordt de wrijvingskracht niet meegenomen. Althans die is niet ingetekend.
Als je de verticale component van de wrijving niet meeneemt, zijn er nog maar twee verticale krachten, die dan van gelijke grootte moeten zijn. Dat verandert de verhouding tussen die twee krachten wel.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 08:57 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Maar dan veranderd de normaal kracht ten opzichte van de zwaartekracht niet opeens.
De normaalkracht is hier groter omdat er ook nog een middelpuntvliedendekracht is.(Niet getekend, wel beschreven)
Ah nou snap ik de verwarring. Maar het is natuurlijk niet zo dat de zwaartekracht voor de verticale component zorgt en de middelpuntvliedendekracht voor de horizontale component zorgt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 10:02 schreef lyolyrc het volgende:
En de middelpuntzoekende kracht is wél ingetekend als horizontale component van de normaalkracht. Kijk maar op de foto.
Volgende keer zou ik deze vraag elders stellen op dit forum, bijvoorbeeld in PTA.quote:Op maandag 15 februari 2016 21:34 schreef Karaktereigenschapjes het volgende:
Hallo,
Ik ben aan het studeren voor mijn theorie rijbewijs B.
Ik snap niet wat het verschil is tussen de volgende situaties (qua verkeersregels)
(zie afbeeldingen)
1: http://postimg.org/image/lxfdsqfxh/
2: http://postimg.org/image/hhytrx4pp/
Hulde aan degene die mij helpt,
Gr
Karaktereigenschapjes
maar in plaatje 1 slaat de rode auto toch ook af, waarommoet deze danniet op de fietser wachten en de bus in plaatje 2 wel op de rode autoquote:Op dinsdag 16 februari 2016 00:48 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Volgende keer zou ik deze vraag elders stellen op dit forum, bijvoorbeeld in PTA.
Maar;
1: Geef het door, rechts gaat voor. Fietser heeft de rode auto rechts, jij hebt de fietser rechts, dus die volgorde.
2: Jij komt voor de rode auto gezien van rechts, dus jij mag voor op de auto. De bus moet daarna wachten op de auto (rechtdoorgaand verkeer), waarna vervolgens de bus ook linksaf kan slaan. Dat is simpelweg de verkeersregel ...
Als je er moeite mee hebt moet je eens een uurtje bij een kruispunt gaan staan met je notitieblokje.
Plaatje 1 komt de rode auto voor de fietser van rechts, dus hoeft die niet te wachten.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 07:57 schreef Karaktereigenschapjes het volgende:
[..]
maar in plaatje 1 slaat de rode auto toch ook af, waarommoet deze danniet op de fietser wachten en de bus in plaatje 2 wel op de rode auto
Dit is het diagram dat ik vervolgens heb gemaakt:quote:5. Consider the following 3NF relations about a sorority or fraternity:
MEMBER(Member_ID, Name, Address, Dues_Owed)
OFFICE(Office_Name, Officer_ID, Term_Start_Date, Budget)
EXPENSE(Ledger_Number, Office_Name, Expense_Date, Amt_Owed)
PAYMENT(Check_Number, Expense_Ledger_Number, Amt_Paid)
RECEIPT(Member_ID, Receipt_Date, Dues_Received)
COMMITTEE(Committee_ID, Officer_in_Charge)
WORKERS(Committee_ID, Member_ID)
(a) Foreign keys are not indicated in these relations. Decide which attributes are foreign keys and justify your decisions.
(b) Draw an E-R diagram for these relations, using your answer to part “a”.
(c) Explain the assumptions you made about cardinalities in your answer to part “b”. Explain why it is said that the E-R data model is more expressive or more semantically rich than the relational data model.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |