quote:In 1935 pronkte de foto van Hessy Taft op de voorpagina van een nazi-gezinsblad. Het meisje was verkozen tot de meest perfecte arische baby. Wat de nazi's niet wisten, was dat Hessy eigenlijk joods was. Ze zijn het ook nooit te weten gekomen. Hessy wachtte bijna 80 jaar voor ze met haar verhaal naar buiten kwam.
Toen de kleine Hessy zes maanden oud was, nam haar moeder haar mee naar Berlijn om er bij een fotograaf een foto te laten maken. Het jaar was 1935. De Tweede Wereldoorlog was nog niet begonnen, maar de nazi-propagandamachine draaide wel al op volle toeren.
Toen de foto van het meisje enige tijd later opdook op de cover van "Sonne ins Haus", een vooraanstaand nazi-magazine vreesde haar moeder het ergste. De ouders van Hessy waren bang dat de familie ontmaskerd zou worden en het slachtoffer zou worden van represailles door de nazi's. Toen haar foto ook op postkaarten verscheen, hielden haar ouders Hessy verborgen.
De Berlijnse fotograaf vertelde achteraf aan de moeder van Hessy dat hij de nazi's eens goed belachelijk wou maken door de foto voor de wedstrijd in te sturen. Hessy zelf kan er nu wel om lachen. Maar ze weet ook dat als de nazi's haar echte identiteit geweten hadden, ze nu niet meer in leven zou zijn geweest.
De familie Taft ontsnapte aan de Holocaust door te vluchten naar Letland. Via Frankrijk en Cuba belandden ze uiteindelijk in de VS. Hetty heeft vandaag een respectabele leeftijd bereikt en werkt nog steeds als professor Chemie aan een New Yorkse universiteit. Ze doneerde enkele weken geleden zelf een kopie van het magazine aan het Yad Vashem Holocaustmemoriaal in Israël.
Bron: De Redactie
Als je heel je jeugd in angst voor de nazi's hebt geleefd, kan dat best z'n sporen achterlaten. Daar kun je best veel langer last van hebben dan strikt noodzakelijk.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:41 schreef Dagonet het volgende:
Ze was behoorlijk bang voor repressailles dat ze nu pas naar buiten durft te komen hiermee. Zou ze gemist hebben dat de nazi's een jaartje of 70 verslagen zijn?
Ja, daarom vind ik 't een beetje ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:41 schreef Dagonet het volgende:
Ze was behoorlijk bang voor repressailles dat ze nu pas naar buiten durft te komen hiermee. Zou ze gemist hebben dat de nazi's een jaartje of 70 verslagen zijn?
Oh, ik geloof best dat ze het was hoor, maar ik vind het altijd een beetjequote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, daarom vind ik 't een beetje ongeloofwaardig.
dit dusquote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:41 schreef Dagonet het volgende:
Dat maakt het ook ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Oh, ik geloof best dat ze het was hoor, maar ik vind het altijd een beetje, zo aan het eind van je leven nog even snel het nieuws halen.
Ze heeft de nazi's goed te pakken!quote:
quote:
Zit je te trollen? Wat is dat toch voor gewoonte om altijd te zoeken naar een reden om iemand af te fakkelen?quote:
Ik doe alsof. Zodat ik ze over 80 jaar - wanneer de nazi's allang verdreven en onderdeel van de geschiedenis zijn - belachelijk kan maken.quote:
Echt een nazistreek van mij of niet dan.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:46 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Zit je te trollen? Wat is dat toch voor gewoonte om altijd te zoeken naar een reden om iemand af te fakkelen?
Is afzeiken een sport geworden? Doe eens niet zo kinderachtig. Als het je geen fuck interesseert kun je er ook voor kiezen om niet te reageren.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:49 schreef zarGon het volgende:
[..]
Echt een nazistreek van mij of niet dan..
Dooddoener.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:51 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Is afzeiken een sport geworden? Doe eens niet zo kinderachtig. Als het je geen fuck interesseert kun je er ook voor kiezen om niet te reageren.
Ik ben meer een Teckel 'Messi'.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
[..]
Tof, ik wist niet dat Fred Teeven en Ivo Opstelten ook op FOK! zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |