Als ISIS een woestijnstaatje zou oprichten zonder al te veel toekomst zou de VS daar niet al te veel tegen doen naar verwachting. Het probleem is dat ISIS iets heel anders probeert op te richten en dat is een staat met potentie. Het veroveren van olievelden en dammen horen daarbij. Dit verbetert de uitstraling van deze ISIS-staat verbetert daardoor en heeft een grote aantrekkingskracht op veel moslims in het Midden-Oosten. ISIS verwacht niet binnen nu en een week het hele Midden-Oosten te hebben veroveren, verwacht ik, maar in de hedendaagse onrust hebben ze wel op een belangrijk moment toegeslagen. Dit betreft een context waarbinnen de Verenigde Staten angst hebben om op te treden in al te veel conflicten, hoogstens indirect, en zo min mogelijk direct. Daarnaast is de sektarische strijd opgelaaid, in combinatie met een gevoel dat al die moslims voor zichzelf kunnen opstaan, dat is een explosieve samenstelling zonder een duidelijke reddingsboei.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:35 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Je denkt dat ze die helikopters gaan gebruiken om ISIS te steunen? Zo niet, dan zie ik het probleem niet, beter iets dan niets.
Het lijkt me heel erg sterk dat de VS ISIS steunt gezien de VS rebellen in Syrië steunt die vechten tegen ISIS omdat ISIS de oorlog tegen elke andere rebellen groep (Nusra, FSA, IF enz) had verklaart. En die terroristen vs terroristen gevechten zorgen ervoor dat ze minder het Syrische leger kunnen bestrijden, terwijl de VS juist Assad wegwilde. Nu zien ze wel in dat dat niet gaat lukken vanwege de steun die hij heeft en is het meer om te voorkomen dat hij snel wint.
Dus, waarom zouden ze dat doen terwijl ISIS tegen rebellengroepen in Syrië vecht die de VS steunt?
En in een kapotgeschoten, onderontwikkelde Midden-Oosten zonder centrale regeringen, universiteiten, cultuur, samenhangende maatschappijen kun je per oliebron je eigen 'warlord' aanstellen en voor een paar Kalashnikovs per maand naar harte lust het zwarte goud oppompen. Wat ze in post-koloniaal Afrika ook doen zeg maar... Isis is slechts een instrument, een tijdelijke fase.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:40 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat is juist wel logisch. Zo kunnen ze zeggen dat er met de Palestijnen niet te praten valt over vrede en de Palestijnen krijgen een negatiever imago.
Dat willen ze inderdaad maar dat is naar mijn idee totaal niet realistisch.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:42 schreef Taxandria het volgende:
Het probleem is dat ISIS iets heel anders probeert op te richten en dat is een staat met potentie. Het veroveren van olievelden en dammen horen daarbij. Dit verbetert de uitstraling van deze ISIS-staat verbetert daardoor en heeft een grote aantrekkingskracht op veel moslims in het Midden-Oosten. ISIS verwacht niet binnen nu en een week het hele Midden-Oosten te hebben veroveren, verwacht ik, maar in de hedendaagse onrust hebben ze wel op een belangrijk moment toegeslagen.
Een structurele oplossing is het overgebleven Irak (Koerdistan gaat zich afsplitsen) verdelen in een soennitische staat/autonoom gebied en een sjiitische staat/autonoom gebied.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:42 schreef Taxandria het volgende:
De Iraakse staat redden is een optie, maar is geen structurele oplossing, het enorme risico is dat over een paar jaar, of misschien zelfs eerder, bijna precies hetzelfde gebeurt.
Wat wil je nu precies zeggen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:45 schreef Autodefensa het volgende:
[..]
En in een kapotgeschoten, onderontwikkelde Midden-Oosten zonder centrale regeringen, universiteiten, cultuur, samenhangende maatschappijen kun je per oliebron je eigen 'warlord' aanstellen en voor een paar Kalashnikovs per maand naar harte lust het zwarte goud oppompen. Wat ze in post-koloniaal Afrika ook doen zeg maar... Isis is slechts een instrument, een tijdelijke fase.
Vanwege "Maiwand Al Afghani". Ben benieuwd wat ie te zeggen heeft.quote:
Wie is 'wij'? Hoe moet ik weten wat iemand anders denkt?quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat wil je nu precies zeggen?
Jij denkt dat VS meer van plan is dan wij denken of?
Die zat bij mij in college. Grote mond, maar klein hartje. Actief in de Jihad meevechten was niets voor hem.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:23 schreef Charismatisch het volgende:
Vanwege "Maiwand Al Afghani". Ben benieuwd wat ie te zeggen heeft.
quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:47 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Die zat bij mij in college. Grote mond, maar klein hartje. Actief in de Jihad meevechten was niets voor hem.
Daar had hij het wel over, maar vertelde ook dat al die kogels die langs zijn oren vlogen niet echt voor hem was weggelegd. Maiwand is een poser.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:52 schreef happinessfordogs het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Actief poseren valt dan wel binnen zijn talenten.
Een mede-student pakte hem bij de kraag en Maiwaind scheet hem vier kleuren. Hij is geen vechter.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:11 schreef Peunage het volgende:
Maiwand wil ik echt een keer op z'n bek slaan. Gewoon om te kijken wat hij dan doet.
Volgens mij is hij homo.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:47 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Die zat bij mij in college. Grote mond, maar klein hartje. Actief in de Jihad meevechten was niets voor hem.
Wat voor types? types die stoer praten maar niet handelen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:15 schreef De_Ilias het volgende:
Hopelijk wordt die maiwand echt hard op zn bek geslagen, damn wat heb een hekel aan dat soort types.
Waar heb jij het over?quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat voor types? types die stoer praten maar niet handelen?
Wat doe jij nog achter je computertje, rambo?
Ik weet waar je heen wilt gaan, alleen is dat allemaal crap.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet letterlijk...
Denk nog eens.
Aww gossie, het is allemaal crap !quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:01 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Ik weet waar je heen wilt gaan, alleen is dat allemaal crap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |