abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:40:43 #1
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_141852374

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat de Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIL) in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft ISIL strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens.

Mosul is de hoofdstad van de dunbevolkte en voornamelijk uit woestijn bestaande provincie Nineveh, dat een 300 kilometer lange grens met Syrië deelt. Dat maakt de nederlaag extra pijnlijk: Irak is zijn controle over het grensgebied kwijt. Vanuit Mosul kunnen de ISIL-strijders gemakkelijk plaatsen ten zuiden van de stad binnenvallen om zo op te rukken richting Bagdad. Tot nu toe is het ze niet gelukt de hoofdstad in handen te krijgen. De wens is er wel.

Onderstaande map wordt veelvuldig op de sociale media gedeeld, het zou een map zijn van de uiteindelijke staat die ISIL wil vestigen in het Midden-Oosten.

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = ISIL
Groen = Koerden (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit

[ Bericht 2% gewijzigd door SadPanda op 05-07-2014 12:48:48 ]
Anti-Turkije
pi_141852427
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:35 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Je denkt dat ze die helikopters gaan gebruiken om ISIS te steunen? Zo niet, dan zie ik het probleem niet, beter iets dan niets.

Het lijkt me heel erg sterk dat de VS ISIS steunt gezien de VS rebellen in Syrië steunt die vechten tegen ISIS omdat ISIS de oorlog tegen elke andere rebellen groep (Nusra, FSA, IF enz) had verklaart. En die terroristen vs terroristen gevechten zorgen ervoor dat ze minder het Syrische leger kunnen bestrijden, terwijl de VS juist Assad wegwilde. Nu zien ze wel in dat dat niet gaat lukken vanwege de steun die hij heeft en is het meer om te voorkomen dat hij snel wint.
Dus, waarom zouden ze dat doen terwijl ISIS tegen rebellengroepen in Syrië vecht die de VS steunt?
Als ISIS een woestijnstaatje zou oprichten zonder al te veel toekomst zou de VS daar niet al te veel tegen doen naar verwachting. Het probleem is dat ISIS iets heel anders probeert op te richten en dat is een staat met potentie. Het veroveren van olievelden en dammen horen daarbij. Dit verbetert de uitstraling van deze ISIS-staat verbetert daardoor en heeft een grote aantrekkingskracht op veel moslims in het Midden-Oosten. ISIS verwacht niet binnen nu en een week het hele Midden-Oosten te hebben veroveren, verwacht ik, maar in de hedendaagse onrust hebben ze wel op een belangrijk moment toegeslagen. Dit betreft een context waarbinnen de Verenigde Staten angst hebben om op te treden in al te veel conflicten, hoogstens indirect, en zo min mogelijk direct. Daarnaast is de sektarische strijd opgelaaid, in combinatie met een gevoel dat al die moslims voor zichzelf kunnen opstaan, dat is een explosieve samenstelling zonder een duidelijke reddingsboei.

De Iraakse staat redden is een optie, maar is geen structurele oplossing, het enorme risico is dat over een paar jaar, of misschien zelfs eerder, bijna precies hetzelfde gebeurt. Het is dus afwachten of ISIS stand kan houden maar mocht dat gebeuren dan zal het Midden-Oosten een nieuwe ongekende situatie krijgen.
pi_141852586
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:40 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dat is juist wel logisch. Zo kunnen ze zeggen dat er met de Palestijnen niet te praten valt over vrede en de Palestijnen krijgen een negatiever imago.
En in een kapotgeschoten, onderontwikkelde Midden-Oosten zonder centrale regeringen, universiteiten, cultuur, samenhangende maatschappijen kun je per oliebron je eigen 'warlord' aanstellen en voor een paar Kalashnikovs per maand naar harte lust het zwarte goud oppompen. Wat ze in post-koloniaal Afrika ook doen zeg maar... Isis is slechts een instrument, een tijdelijke fase.
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:16:52 #4
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_141853658
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:42 schreef Taxandria het volgende:
Het probleem is dat ISIS iets heel anders probeert op te richten en dat is een staat met potentie. Het veroveren van olievelden en dammen horen daarbij. Dit verbetert de uitstraling van deze ISIS-staat verbetert daardoor en heeft een grote aantrekkingskracht op veel moslims in het Midden-Oosten. ISIS verwacht niet binnen nu en een week het hele Midden-Oosten te hebben veroveren, verwacht ik, maar in de hedendaagse onrust hebben ze wel op een belangrijk moment toegeslagen.
Dat willen ze inderdaad maar dat is naar mijn idee totaal niet realistisch.

Dat ze in Irak zo makkelijk alles konden veroveren was omdat het Iraakse leger gewoon vluchtte/zich over gaf. Soennieten en Koerden willen niet voor Irak strijden. ISIS zal niet veel meer gebied in Irak kunnen veroveren gezien die wel verdedigt zullen worden door sjiieten. En uiteindelijk zullen ze worden 'verslagen' door het Iraakse leger.

In Syrië komt het gewoon door de chaos en vanwege de andere rebellengroepen die gesteund worden door andere landen en niet-Syrische strijders die vrijelijk vanuit o.a. Turkije makkelijk Syrië binnen kunnen komen. Tevens heeft het Syrische leger niet veel grootschalige aanvallen gedaan op ISIS omdat dat strategisch erg dom zou zijn, gezien het beter is als de terroristen elkaar afmaken (ISIS tegen FSA, IF, Nusra enz.) waardoor ze ook makkelijk veel gebied konden krijgen. Het Syrische leger wint vanaf 2013 steeds meer terrein terug en de ISIS 'staat' in Syrië zal ook steeds kleiner worden.

In andere landen (behalve Libië) spelen de bovengenoemde problemen niet en is er een sterke staat en leger (niet in Libanon, maar daar is Hezbollah) waardoor ISIS daar geen terrein zal kunnen veroveren. Ik denk dus niet dat je er bang voor hoeft te zijn dat ISIS ook langdurig gebieden in andere landen zal bezetten.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:42 schreef Taxandria het volgende:
De Iraakse staat redden is een optie, maar is geen structurele oplossing, het enorme risico is dat over een paar jaar, of misschien zelfs eerder, bijna precies hetzelfde gebeurt.
Een structurele oplossing is het overgebleven Irak (Koerdistan gaat zich afsplitsen) verdelen in een soennitische staat/autonoom gebied en een sjiitische staat/autonoom gebied.
Anti-Turkije
pi_141853803
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:45 schreef Autodefensa het volgende:

[..]

En in een kapotgeschoten, onderontwikkelde Midden-Oosten zonder centrale regeringen, universiteiten, cultuur, samenhangende maatschappijen kun je per oliebron je eigen 'warlord' aanstellen en voor een paar Kalashnikovs per maand naar harte lust het zwarte goud oppompen. Wat ze in post-koloniaal Afrika ook doen zeg maar... Isis is slechts een instrument, een tijdelijke fase.
Wat wil je nu precies zeggen?

Jij denkt dat VS meer van plan is dan wij denken of?
pi_141853905
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:01 schreef theunderdog het volgende:
Waarom die " :') "?
Vanwege "Maiwand Al Afghani". Ben benieuwd wat ie te zeggen heeft.

Het begint om 18:15 uur, Nederland 1.
-
pi_141854004
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat wil je nu precies zeggen?

Jij denkt dat VS meer van plan is dan wij denken of?
Wie is 'wij'? Hoe moet ik weten wat iemand anders denkt?

Ik extrapoleer de politieke situatie in het MO o.b.v. Amerikaanse modus operandi op andere werelddelen.
pi_141854169
Repost van een eerder gepost filmpje. Volgens deze kerel functioneert een samenleving beter (impliciet geredeneerd) als deze bestaat uit gemengde groeperingen (religieus/etnisch) en is een homogene populatie aanleiding voor voortdurende haat tussen groeperingen en een manier om een regio te destabiliseren. Erg interessante materie om eens bij stil te staan en te reflecteren op de situatie in het M-O. In feite is dit hetzelfde wat Rusland eerder in de Kaukasus heeft gedaan en vandaag de dag is die regio nog steeds niet stabiel.. Dit kan verklaren waarom de VS/Israel/S-A niet ingrijpen in de regio. Food for thought in elk geval.

pi_141854627
quote:
3s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:23 schreef Charismatisch het volgende:
Vanwege "Maiwand Al Afghani". Ben benieuwd wat ie te zeggen heeft.
Die zat bij mij in college. Grote mond, maar klein hartje. Actief in de Jihad meevechten was niets voor hem.
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:50:45 #10
429481 altijdslim
The world is yours
pi_141854727
Het duurt niet lang meer totdat Koerdistan onafhankelijk is geworden. Ik gok max 2 maanden dan is het officieel. Wat ik me dan afvraag, hoe zal Turkije erop reageren? Wat zouden ze er tegen kunnen doen?
pi_141854761
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:47 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Die zat bij mij in college. Grote mond, maar klein hartje. Actief in de Jihad meevechten was niets voor hem.

Actief poseren valt dan wel binnen zijn talenten. :')
pi_141854966
quote:
5s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:52 schreef happinessfordogs het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Actief poseren valt dan wel binnen zijn talenten. :')
Daar had hij het wel over, maar vertelde ook dat al die kogels die langs zijn oren vlogen niet echt voor hem was weggelegd. Maiwand is een poser.
pi_141855331
Maiwand wil ik echt een keer op z'n bek slaan. Gewoon om te kijken wat hij dan doet.
pi_141855659
quote:
8s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:11 schreef Peunage het volgende:
Maiwand wil ik echt een keer op z'n bek slaan. Gewoon om te kijken wat hij dan doet.
Een mede-student pakte hem bij de kraag en Maiwaind scheet hem vier kleuren. Hij is geen vechter.
pi_141857345
Hopelijk wordt die maiwand echt hard op zn bek geslagen, damn wat heb een hekel aan dat soort types.
pi_141858691
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:47 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Volgens mij is hij homo.
pi_141858740
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:15 schreef De_Ilias het volgende:
Hopelijk wordt die maiwand echt hard op zn bek geslagen, damn wat heb een hekel aan dat soort types.
Wat voor types? types die stoer praten maar niet handelen?

Wat doe jij nog achter je computertje, rambo?
pi_141858778
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat voor types? types die stoer praten maar niet handelen?

Wat doe jij nog achter je computertje, rambo?
Waar heb jij het over?
pi_141858795
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:55 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Waar heb jij het over?
Denk.
pi_141858872
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Denk.
Waarom zou ik rambo moeten zijn?
pi_141858895
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:59 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Waarom zou ik rambo moeten zijn?
Niet letterlijk...

Denk nog eens.
pi_141858914
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:53 schreef theunderdog het volgende:
Volgens mij is hij homo.
:')
pi_141858964
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Niet letterlijk...

Denk nog eens.
Ik weet waar je heen wilt gaan, alleen is dat allemaal crap.
pi_141858965
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:00 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

:')
Nee, serieus. Het testosteron niveau is bij hem wel heel erg laag.
pi_141858974
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:01 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Ik weet waar je heen wilt gaan, alleen is dat allemaal crap.
Aww gossie, het is allemaal crap !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')