abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146821230
Zijn er hier eigenlijk vrouwen die na een traumatische bevalling nogmaals zijn bevallen? Hoe bereid je je daar op voor?
pi_146821506
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 20:48 schreef L-E het volgende:
Zijn er hier eigenlijk vrouwen die na een traumatische bevalling nogmaals zijn bevallen? Hoe bereid je je daar op voor?
M'n angsten heb ik heel duidelijk uitgesproken naar de gyn (maar ook naar anderen).
(Zo raadde zij mij ook een inleiding af, juist door die angst ervoor).

En ik heb echt alle senarios besproken met m'n vriend en in het bevalplan gezet.

Verder wist ik ook niet wat ik er verder aan kon doen, behalve het gewoon gaan doen...
pi_146821768
Ik weet niet eens goed wat mijn angsten zijn. Vooral dat mijn lijf me weer zo in de steek laat, geloof ik. Dat idee alleen al bezorgt me een paniekaanval, en dat kan ik niet gebruiken tijdens een bevalling. Het is nog enorm ver weg natuurlijk, maar ik droom er elke nacht over. Blijkbaar houdt het me bezig..

Volgende week eerste afspraak met de gyn, ik weet dat er alle ruimte is om die angsten te bespreken, dus dat gaan we maar doen.
pi_146822023
L-E ik weet dat je al bezig bent met EMDR (hoe gaat dat inmiddels?), maar is het misschien een overweging om tijdens deze zwangerschap iets van haptonomische begeleiding te doen? Meestal focust dat vooral op het omgaan met pijn, maar het kan natuurlijk juist ook heel goed anders ingezet worden. Om in je lijf te blijven zeg maar tijdens de bevalling in plaats van in je hoofd.

Lijkt me heel lastig, het is bepaald niet niks wat je hebt meegemaakt, ik kan me ook best voorstellen dat het nog zo groot is dat je niet zo direct in 1 'angst' kunt vatten waar je precies bang voor bent.
:)
pi_146822618
Lief dat je dat vraagt, ik ben emdr aan het afronden nu, nog 1 of 2 sessies vermoedelijk. Dat gaat supergoed dus, echt grote stappen gezet. Wel afgesproken om de therapeute te blijven zien tijdens deze zwangerschap, gezien het mentale aspect. Ik leer van haar ook ademhalingsoefeningen die ik kan inzetten tijdens een paniekaanval bijvoorbeeld.

Haptonomie zat ik ook aan te denken ja. Heb jij daar ervaring mee?

Ik kan idd niet goed ontcijferen waar de angst nu precies in zit. Ik vond het van begin tot eind niet zo tof, zeg maar. Ik wil geen prematuur kindje, geen spoedkeizersnede, ik wil niet naar een ctg-scherm kijken en zien hoe een hartslag gaat dippen, weten wat dat betekent, en horen dat er inderdaad 'foetale nood' is, ik wil niet onder narcose, ik wil geen longoedeem en een sit-team aan mijn bed en me afvragen wie er gaat koken als ik dood ben want dat kan mijn man helemaal niet - en oh god dan eten ze elke dag pizza ik moet niet dood hoor :') - en dan naar de ic, ik wil geen jongetje dat niet ademend ter wereld komt, dat veel te licht is omdat hij het slecht had bij mij, ik wil niet weer dat in een paar uur tijd mijn grootste angsten rondom een bevalling uitkomen terwijl ik zo mijn best heb gedaan goed voor mijn lichaam en mijn kindje te zorgen, ik wil het allemaal niet.

Maar niemand heeft een glazen bol, niemand kan mij enige garantie geven over het verloop. Met de wetenschap van hoe bovenstaand verhaal is verlopen hebben wij bewust voor een derde kindje gekozen. Omdat we weigeren de angst te laten bepalen hoe ons gezin er uit ziet. En als het allemaal weer mis gaat, dan dealen we ook daarmee, want zo zijn we. Maar ik wil wel alles op alles zetten om de rust in mezelf te bewaren tijdens die bevalling, want hoe goed of slecht die ook zal gaan, daar kan ik alleen maar profijt van hebben, lijkt me.
pi_146823292
ja, dat denk ik ook, zeker! En ik gok zomaar dat je van het ziekenhuis heel veel ruimte en begrip kunt verwachten om je trauma niet mee te laten spelen tijdens de bevalling. Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het ziekenhuis graag extra voorzorgsmaatregelen wil nemen nu bij jou. Jij wellicht zelf ook? Of wellicht juist niet? Dat lijkt me wel iets om eens te bespreken met de gynaecoloog, hoe zien zij jouw bevalling voor zich in praktische zin, en om er dan ook eens zelf over na te gaan denken, hoe zie jij jouw bevalling voor je, en botst dat of niet.

Het geluid van een CTG kan sowieso uit, het beeld kan uit en/of weggedraaid zodat jij het niet kunt zien. Er bestaan tegenwoordig zelfs digitale (draadloze!) watervaste ctg's waarmee je bijvoorbeeld zou kunnen douchen.

Ik heb als zwangere/barende geen ervaring met haptonomie. Ik heb wel stage gelopen bij de haptonoom waar Kwakz0r ook is geweest. Misschien wil zij er nog wat over kwijt ook hoe de ervaring voor haar was?
Ik moet zeggen, ik kan weinig met zweef-theorieën enzo, en dat beeld had ik eerlijk gezegd wel van tevoren van haptonomie, maar ik was écht onder de indruk. Wat het doet is eigenlijk jezelf in balans brengen, letterlijk ook. Je basis vinden, je evenwicht zeg maar en je leren om daar steeds naar toe terug te keren. Als het gaat over pijn, maar ook over angsten of emoties dan is het niet ongewoon om te reageren met een vechten of vluchten reactie. De haptonoom leert je om die reacties te herkennen en dan terug te keren naar je stabiele basis zodat je uiteindelijk de pijn bijvoorbeeld, wel ervaart, en het weer kunt laten gaan. Het is lastig te omschrijven, maar ik vond het echt een waardevolle begeleiding van wat ik gezien heb.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_146823468
En wat superfijn dat je de EMDR straks bijna af kunt sluiten joh. Jemig wat een stappen heb je genomen idd. Heel knap en heel fijn voor je. Heeft je man eigenlijk ook nog begeleiding gehad of nodig gehad?
  woensdag 19 november 2014 @ 21:42:53 #208
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146823689
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:20 schreef L-E het volgende:
Omdat we weigeren de angst te laten bepalen hoe ons gezin er uit ziet.
O+ ik vind het echt enorm stoer dat je dat gewoon zo durft en doet :*.
KuikenGuppy
pi_146823817
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:42 schreef Burdie het volgende:

[..]

O+ ik vind het echt enorm stoer dat je dat gewoon zo durft en doet :*.
+1
Ik vind jou een hele sterke vrouw. En ik ben zo blij om te lezen hoe goed emdr heeft gedaan voor je.
Ik zou willen dat ik je angsten weg kon nemen. Maar ik duim heel hard voor je :*
pi_146824090
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het ziekenhuis biedt me alle ruimte, dat klopt. De gynaecoloog heeft al aangegeven dat ze enorm veel met mij mee willen bewegen. Zo is het (sinds mijn verhaal, zeggen ze, ik vind het iets te veel eer :P) protocol om met 36 weken naar de anesthesist te gaan om het te hebben over pijnbestrijding, en ook zaken als een evt ruggeprik bij een evt ks (een van de dingen die bij mij dus mis was gelopen), maar als mij dat rust geeft mag ik daar met 20 weken al heen, zei ze. Ik ben nog niet vergeten hoezeer ook zij onder de indruk waren van alles, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ze hun best zullen doen dit een prettigere ervaring te laten zijn. En ik moet aangeven wat ik daarvoor nodig heb, gelukkig heb ik nog wel de tijd om dat voor mezelf helder te hebben. Wat ik vooral niet wil is een medisch circus tijdens de zwangerschap, op grond van vorige keer. Ik hoop dat ze daarin met me mee kunnen/willen bewegen. Het zou logisch zijn om enorm veel bd-controles te doen, en urine- en bloedchecks te doen, maar ik wil dat alleen als daar reden toe is. Ik heb het echt nodig dat ik mijn lichaam dat laat aangeven, maar ik weet nog niet hoe zij dat zien. Over een week eerste echo, bij de gyn van de ks ook, dus dat wordt wel een flink gesprek met veel vragen, gok ik :)

Mijn man heeft geen hulp gehad. Of ja, een gesprek met maatschappelijk werk van het zkhs (protocol, dit wordt aangeboden aan ale prematuur-ouders) en meer niet. We zijn wel samen naar de hellp-themadag geweest en dat was voor hem ook heel fijn. De tijd heeft veel van zijn pijn eraf gesleten, merk ik :)
pi_146824143
En thanks allemaal, het doet me wel goed dat veel mensen ons besluit zo bewonderenswaardig vinden. Ik had een beetje verwacht dat men het heel erg dom zou vinden, na de vorige keer :')
pi_146824250
Ik vond de haptonomie echt fijn. Al durf ik niet te zeggen of ik tijdens de bevalling nou echt zo gehandeld heb als ik geleerd had. Maar wat ik er vooral aan heb gehad is enorm veel vertrouwen in wat ik asn J kon hebben, en beter omgaan met veel stress en angst die ik tijdens de zwangerschap had.

Eigenlijk moet ik na de nacontrole nog maar wat afsprakrn voor mezelf maken denk ik.

Vind het lastig uit te leggen wat ik er nou precies deed maar ik kon veel beter in contact komen met mijn gevoelens (ook fysiek) en er iets mee doen zodat ik me beter voelde.
Kwak
pi_146824263
Helemaal niet dom. :*
Ik ken maar een echte domme reden om bewust voor een kindje te kiezen en dat is om je relatie te redden.
pi_146824298
Fijn dat er voor je man al wat afgesleten is! Kijk niet gek op als het, naarmate je bevalling nadert, wellicht weer de kop een beetje opsteekt. (en die plaats ligt als ik het goed onthouden heb bij jouw woonplaats in de buurt maar nu weet ik het niet meer zeker :') hahaha :D )

En ik denk niet dat je gyn je teveel eer geeft hoor. Het is treurig maar waar, soms gaan dingen heel lang goed tot het een keer 'goed fout' gaat en dan blijkt dat een kleine aanpassing toch wel heel erg lonend is. Je kunt er ook te ver in doorschieten als zorgverlener, maar dit lijkt me zeker geen onnodig iets.
In mijn laatste stage is een mevrouw helaas overleden vlak na de bevalling, overigens niets met bloeddruk gerelateerd!, en na haar overlijden zijn er dus ook een heleboel veranderingen geweest. Voornamelijk voor wat betreft communicatie maar ook hele simpele handelingen. En dat is echt puur en alleen door dat voorval, dus nouja goed, ik denk wel dat het echt zo is dat het naar aanleiding van jouw verhaal besloten is dat ze alles op alles willen zetten om een herhaling te voorkomen.
pi_146824690
Ohja, 32 km maar, haha echt nooit van gehoord :D Vraag maar dan of ze iets met me kan, als je wil :)

Ja, blijkbaar was de communicatie tussen gynaecologie en anesthesie al heel lang een vervelend dingetje. Veel gemopper over en weer, patienten die daardoor tussen de wal en het schip vielen , en uiteindelijk gebeurt er dan iets heel naars - wat ongetwijfeld ook bij de artsen zelf is nabesproken - en komt er een protocol. Ik nam aan dat er meerdere soortgelijke situaties zijn geweest, maar dat hoeft idd niet eens :) Is het toch nog ergens goed voor allemaal 8-)
  woensdag 19 november 2014 @ 22:09:54 #216
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_146824874
Respect LE!

Haptonomie gaf en geeft mij houvast om goed naar de signalen van mijn lichaam te luisteren en deze beter te herkennen en hier dan ook naar te handelen.
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
pi_146855145
Ik had gisteren mobiel een hele reactie getypt en toen was ie ineens weg. -O- Dus nu een herkansing.

Mignonne, wat kun jij dingen toch altijd mooi omschrijven. O+

En over haptonomie, ik heb het beide zwangerschappen gedaan. Ik vond het heel fijn om één op één bezig te zijn en niet in een groep. Het ging om mij, mijn man en onze kindjes tijdens de sessies. O+ Met name de tweede zwangerschap heb ik genoten van het even alleen met mijn man en de kindjes bezig zijn, omdat we toch minder tijd hadden om erbij stil te staan dan toen ik zwanger was van de eerste.
Ik ben enorm enthousiast over haptonomie, terwijl ik helemaal geen zweverig type ben. Er is ook niet echt iets zweverigs aan eerlijkgezegd.
Ik heb daar geleerd om me te focussen op het maken van ruimte voor de baby die eruit moet. De pijn dus niet ontlopen, maar er juist naartoe gaan in gedachten en focussen op het feit dat er ruimte nodig is om de baby geboren te laten worden. Ik heb geleerd om rustig te ademen en zo heb ik beide bevallingen de weeën heel goed op kunnen vangen. De techniek kwam neer op heel rustig diep inademen en daarna rustig uitademen, niet puffen dus. Ook mijn man heeft veel geleerd, bijvoorbeeld hoe hij mij kon ondersteunen tijdens het persen en tijdens de ontsluitingsfase. Ik heb er in ieder geval tijdens de bevalling veel aan gehad. Natuurlijk zal dat voor iedereen anders zijn, maar dit is mijn ervaring ermee.
pi_146861381
LE, ik heb je posts gelezen en weet ook van wat meelezen een beetje van wat er is gebeurd. Bij mij was er een andere situatie, maar misschien dat je wel iets aan mijn ervaring/voorbereiding hebt. Ik zal proberen om vandaag een en ander op te schrijven.
pi_148613591
Wij hebben vandaag een goed gesprek gehad met de gynaecoloog die Billie mede op de wereld heeft gezet. Ze belichtte de hele bevalling nogmaals, nam alles met ons door bij een evt tweede bevalling. Wat onwijs fijn was dat gesprek.

Dat wilde ik nog even terugkoppelen naar aanleiding van m'n eerdere Posts in dit topic :-)
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_148619032
Fijn Kuukske! :)
pi_160722846
Ik denk dat mijn bevalling van C nog meer in m'n hoofd zit dan ik dacht -O- .

Toen ik vanmiddag de trap opliep verloor ik een nogal groot stolsel met een boel bloed er achteraan. Het liep zo langs het kraamverband en alles zat eronder. Ik schoot in een paniekaanval, was bang dat ik weer teveel zou bloeden en zag alles wat er na de bevalling van C in het ziekenhuis gebeurde weer voor me.

Hoe ik bleef bloeden en ze niet konden vinden waar het vandaan kwam. Hoe de kamer ineens vol stond met mensen die me aan zuurstof en infuus aansloten. Hoe ik wegzakte maar niks kon zeggen. Hoe de gynaecoloog zei dat het nu niet verder moest blijven bloeden anders werd het echt gevaarlijk. En hoe niemand vertelde wat ze nou eigenlijk aan het doen waren met hechten en verdoven. Iets met een gescheurd bloedvat, veel meer kreeg ik er niet van mee.

De VK is vanmiddag even thuis langs geweest en heeft me gelukkig gerustgesteld dat het echt alleen een stolsel was en een boel oud bloed. En het advies om mijn bevallingsverhaal eens goed op te schrijven en nog eens door te nemen met de VK die erbij was.

Ik weet niet zo goed wat ik wil met deze post :@ . Misschien is het herkenbaar voor iemand? Ik ga het topic maar eens doorlezen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2016 21:08:24 ]
  woensdag 16 maart 2016 @ 21:21:08 #222
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160723413
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik denk dat mijn bevalling van C nog meer in m'n hoofd zit dan ik dacht -O- .

Toen ik vanmiddag de trap opliep verloor ik een nogal groot stolsel met een boel bloed er achteraan. Het liep zo langs het kraamverband en alles zat eronder. Ik schoot in een paniekaanval, was bang dat ik weer teveel zou bloeden en zag alles wat er na de bevalling van C in het ziekenhuis gebeurde weer voor me.

Hoe ik bleef bloeden en ze niet konden vinden waar het vandaan kwam. Hoe de kamer ineens vol stond met mensen die me aan zuurstof en infuus aansloten. Hoe ik wegzakte maar niks kon zeggen. Hoe de gynaecoloog zei dat het nu niet verder moest blijven bloeden anders werd het echt gevaarlijk. En hoe niemand vertelde wat ze nou eigenlijk aan het doen waren met hechten en verdoven. Iets met een gescheurd bloedvat, veel meer kreeg ik er niet van mee.

De VK is vanmiddag even thuis langs geweest en heeft me gelukkig gerustgesteld dat het echt alleen een stolsel was en een boel oud bloed. En het advies om mijn bevallingsverhaal eens goed op te schrijven en nog eens door te nemen met de VK die erbij was.

Ik weet niet zo goed wat ik wil met deze post :@ . Misschien is het herkenbaar voor iemand? Ik ga het topic maar eens doorlezen.
Helemaal niet gek Razz, het is ook hartstikke eng wat er gebeurd is, en zeker als er (of dat nou met een goede reden was want haast haast, of niet) niet met je gecommuniceerd is.

:*
Kwak
pi_160723654
Het is voor mij heel herkenbaar ja. Ik weet niet hoe oud C nu is?
Rosalie was zo'n 6 weken oud toen ik 's nachts wakker werd in een grote plas bloed (einde matras) en een enorm stolsel verloor.

Gauw naar de eerste hulp met mijn fluxus nog in het achterhoofd. Mij werd verteld dat het ws een eerste heftige menstruatie was en dat ze de bloeding zouden stoppen met een medicijn. Ik kom ff niet op de naam, maar ik gebruikte het vroeger al om mijn menstruatie uit te stellen (voor kamp oid) toen ik nog niet aan de pil was.
Werkte altijd prima. 3 dagen na stoppen kwam de menstruatie dan op gang.

Dik keer legde het helemaal niks stil en bleef ik nog bijna 2 weken rustig doorvloeien. Als een enorm lange menstruatie. Dat is uiteindelijk vanzelf gestopt.
Toen ik meerdere keren heb gevraagd waarom het het bloeden niet stopte kreeg ik alleen een 'eeeh ja dat gebeurd soms'.

Achteraf heb ik me af laten wimpelen en heb ik niet het idee gehad dat ze überhaupt mijn dossier hebben ingezien.

Toen ik die macht wakker werd in die plas bloed dacht ik alleen maar 'nu ga ik alsnog. Zie je, ik laat ze met zijn drietjes achter
:'( '

Zie hier een deel van het trauma wat later een ptss bleek te zijn.

Sorry, mijn verhaal is niet leuk om te lezen, maar geeft wel herkenning.
Volg je lijf en je intuïtie. Die geven heel goed grenzen aan. :*

Edit: medicijn heet primolut
pi_160724170
Jee Danic dat is ook heftig zeg! Die communicatie ook :X . De VK gaf aan dat dit nog onder normaal vloeien viel dus er zijn verder geen medicijnen nodig. Maar ik zag mezelf alweer liggen inderdaad..

C is op 5 maart geboren, dus het is nog vers allemaal. Ik moet het misschien ook maar eens opschrijven maar elke keer als ik wil beginnen leg ik het weer weg. Ik ben zo blij dat deze (rot)zwangerschap klaar is, die hele bevalling voelt als het eind van iets naars. Wil ik niet meer aan denken. En C als iets nieuws en goeds, veel leuker om op te focussen.
pi_160724310
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 21:21 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Helemaal niet gek Razz, het is ook hartstikke eng wat er gebeurd is, en zeker als er (of dat nou met een goede reden was want haast haast, of niet) niet met je gecommuniceerd is.

Nou, wat me zo tegen stond in de communicatie was dat iedereen tijdens het hele gebeuren steeds aan het bellen was.

Dus de gynaecoloog was aan het verdoven en hechten en begon steeds aan een uitleg, maar dan ging haar telefoon en nam ze op. Dat gebeurde wel een keer of 5 dus de uitleg wat er nou precies gebeurde kwam nooit -O- .

Zelfs toen ik aangaf dat volgens mij de verdoving nog niet werkte ging ze gewoon door totdat m'n man riep dat ik iets zei. OK, zuurstofkapje enzo. Ze hoorde me denk ik niet goed. Maar toch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')