abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152649623
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 12:03 schreef Isegrim het volgende:
Waarom zijn nijlganzen niet prima, afgezien van dat het exoten zijn?
Ze zijn razend agressief en verzuipen ganzekuikens van andere ganzen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_152650261
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 14:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze zijn razend agressief en verzuipen ganzekuikens van andere ganzen.
Nooit waargenomen. :o Hier in de stad zijn ze heel vriendelijk. :D
  zaterdag 16 mei 2015 @ 16:05:59 #53
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_152652127
Nijlganzen zijn wel de allermooiste O+
En ook de lawaaierigste geloof ik.
Leuk dat er nu drie honden zijn zeg!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_152799116
De gansjes zijn naar de ganzenwei. Eerst nog even twee dagen binnen een stuk gaas, maar nu zijn ze los. Ze blijven keurig in de buurt, zijn nog niet uit zwemmen geweest en begroeten ons enthousiast als we naar ze komen kijken (en voeren ;)).

En ze hebben buren:

Hun weitje grenst ook aan de varkenswei, maar die hadden geen zin om te poseren.

De schapen en lammeren kunnen ook bij het water.

Afspraak met de schaapscheerder is net gemaakt, eind mei gaan ze uit de jas. Daarna zijn de lammetjes altijd opeens net zo groot als de schapen :D.

Vandaag ook nieuwe broedeieren opgehaald, die liggen nu in de broedmachine. En er lijkt een kip broeds, dus met een beetje mazzel kunnen we de opvoeding van kuikens uitbesteden. Maar dat is ons nog nooit gelukt dus ik zet er geen geld op.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 20 mei 2015 @ 21:25:06 #55
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152802709
Mooie foto's zeg, prachtige omgeving ook
Aan ganzen(of kalkoenen) willen wij hier ook nog eens beginnen, maar dat komt wanneer dat we meer ruimte hebben. Nu hebben we al genoeg te doen met enkel de kippen.
pi_160383733
Nieuw seizoen!
Gister eind van de middag:

Twee lammetjes (er ligt er ook eentje rechts van het schaap).

Op de achtergrond de ganzen, ze zijn er nog steeds alle tien.

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 03-03-2016 17:08:19 ]
pi_160383767
Dan moet het wel lente worden! *O*
pi_160384128
Nieuw leven *O*
pi_160385504
Lente *O*
Spoilers!
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2016 @ 10:30:49 #60
137949 Disana
pi_160385908
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 06:11 schreef sigme het volgende:
Nieuw seizoen!
Gister eind van de middag:
[ afbeelding ]
Twee lammetjes (er ligt er ook eentje rechts van het schaap).

Op de achtergrond de ganzen, ze zijn er nog steeds alle tien.
Wat een mooi schaap.
pi_160396916
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:30 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat een mooi schaap.
Onze Maria, ooit de 3e van een drieling. Drielingen horen eigenlijk niet bij dit schapenras, het Drentse heideschaap. Drie lammeren is er één teveel voor de moederooi. Maria was van de drieling degene die steeds nét te weinig melk kreeg. En opeens was ze -als klein lammetje- bijna dood. We zagen het nog net op tijd. Beest in een warm bad (ze gaan dood aan onderkoeling voordat ze doodgaan aan ondervoeding). Daarna net als een kleine baby elke twee uur een flesje warme melk. En het is zowaar gelukt het beest in leven te houden. Nu heeft ze al voor de tweede keer eigen lammeren, en ze zorgt er altijd prima voor.
pi_160397028
En vandaag nog een echte lentebode!

Een nest met ganze-eieren! Daar moet een gans al een tijdje mee bezig zijn. Gewoon in hun eigen weitje, aan de rand van de beek.

We hadden speciaal wat takken voor ze in de wei gelegd, ganzen kunnen mooie nesten maken van takjes. Maar blijkbaar vinden ze de russen ook goed nestmateriaal. Nou, daar hebben we geen gebrek aan :+.

Het nest ontdekten we nu pas omdat de gans het nu blijkbaar tijd vond om op het nest te gaan zitten, en dat viel op bij het voeren.

Misschien komen er wel echt kleine gansjes oO<.
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2016 @ 19:44:56 #63
137949 Disana
pi_160397219
quote:
7s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze Maria, ooit de 3e van een drieling. Drielingen horen eigenlijk niet bij dit schapenras, het Drentse heideschaap. Drie lammeren is er één teveel voor de moederooi. Maria was van de drieling degene die steeds nét te weinig melk kreeg. En opeens was ze -als klein lammetje- bijna dood. We zagen het nog net op tijd. Beest in een warm bad (ze gaan dood aan onderkoeling voordat ze doodgaan aan ondervoeding). Daarna net als een kleine baby elke twee uur een flesje warme melk. En het is zowaar gelukt het beest in leven te houden. Nu heeft ze al voor de tweede keer eigen lammeren, en ze zorgt er altijd prima voor.
Wat een mooi verhaal. Een speciaal schaap dus voor jullie, en fijn dat ze nu ook zelf kindjes baart.
pi_160397282
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:44 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat een mooi verhaal. Een speciaal schaap dus voor jullie, en fijn dat ze nu ook zelf kindjes baart.
Als ze kindjes baart stuur ik d'r naar de hemel. Ze jongt. Lammeren.
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2016 @ 19:51:50 #65
137949 Disana
pi_160397406
quote:
10s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Als ze kindjes baart stuur ik d'r naar de hemel. Ze jongt. Lammeren.
Haha oké, ik ben een leek op boerderijgebied :D
pi_160397583
Leuk hoor (en wat een werk) om zo dichtbij het Voorjaar mee te maken.

Hier moeten wij het doen met de specht, die terug is van weggeweest en zingende vogheleins in
de ochtend w/
pi_160397749
Heeft een broedende gans nog speciale behoeften?
Spoilers!
pi_160470510
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 20:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft een broedende gans nog speciale behoeften?
We hebben nog niet echt veel verstand van ganzen. Maar waar we vorig jaar de ganzen kochten, broedden de ganzen ook, en de meneer van de ganzen heeft er verder niks over gezegd. Of wel: dat de ganzen in broedtijd wat agressiever zijn: dan beten ze daadwerkelijk, normaal dreigen ze alleen maar.
pi_160471047
De internetliteratuur vertelt ons dat ganzen pas vruchtbaar zijn op hun 3e. Die van ons zijn 1 jaar oud (krap an). En men zegt dat ze beter zijn in eieren leggen dan in uitbroeden.
Het nest dat donderdag 8 eieren had, had er vandaag 10. Nu nog maar 7, ik heb de eieren gemerkt en er twee uit gehaald. Eentje heb ik gebruikt voor een broodje, het andere staat op voorraad.
Daarna kreeg de hond ook nog een ei te pakken, dat was niet de bedoeling. Maar het is goed voor de vacht naar men zegt.

Vandaag ontdekten we ook een twee ganzennest, met nu twee eieren. Dat nest ligt wel wat gevaarlijker: in de wei met de schapen. En onze honden lopen daar ook wel eens.
Dit zijn de ganzen zonder eieren:

Hier met hond op de achtergrond:

De schaapskudde met ram & de ooien die nog niet gelammerd hebben;

De lammetjes hebben het slecht weer doorstaan, en zijn al een stuk mobieler.
pi_160471547
Hey, jouw schapen hebben geen krullen :D
pi_160471688
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:49 schreef computergirl het volgende:
Hey, jouw schapen hebben geen krullen :D
Geen krullen, wel hoorns!
pi_160496795
Vandaag een paar pakjes hooi (voordroogkuil, eigenlijk) gekocht. Wat staan praten met de loonwerkster die die pakjes verkoopt, ze heeft zelf Texelaars. Met lammeren, altijd veel werk. Haar Texelaars krijgen drie en zelfs vierlingen. Dus wij vertellen dat we maar éénmaal een drieling gehad hebben, en dat dat niet zo geweldig is want een Drents heideschaap kan eigenlijk maar 2 lammeren voeden.
quote:
7s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Maria heeft dus vorige week 2 lammeren gekregen.

We hebben de ruif met een portie hooi naar de wei met de schapen versleept, alwaar er zo te zien een ander schaap nu ook gelammerd had. En jawel hoor.

Een drieling. Ai. We laten ze zolang het gaat bij de ooi lopen, en als er eentje achterop raakt (dus te weinig melk krijgt) proberen we op tijd in te grijpen.
pi_160497819
Is die bruine vacht de lammerkleur?
  maandag 7 maart 2016 @ 20:41:15 #74
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160499807
Ach wat een leukerds, op t oog wel een mooi formaat voor een Drentse drieling! :)
pi_160499914
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 19:51 schreef Teslynd het volgende:
Is die bruine vacht de lammerkleur?
Sommige lammetjes zijn bijna helemaal wit, sommige bijna helemaal zwart. Ertussen zit rood en roodbruin, geen grijs. Bijna altijd hebben ze vlekken of vlekjes in een andere kleur.
Die kleur houden ze totdat hun vacht lang wordt, tegen die tijd worden de meesten wit en een enkele wordt donkerbruin/zwart. Een volwassen zwarte wordt dan nog wel eens grijs/zwart.
Als de schapen geschoren worden zie je hun oorspronkelijke kleur, en hun vlekken, weer wat terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')